. . .

پزشکی پزشکان استرالیایی کرم زنده هشت سانتی‌متری را از مغز بیمار خارج کردند

تالار مغز و اعصاب
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

انگل خارج شده از مغز

برای اولین بار گزارشی از نوعی انگل مار منتشر شده است که در مغز انسان رشد کرده و به طول هشت سانتی‌متر رسیده است.

سال گذشته در استرالیا، پزشکان کرم لوله‌ای ۳ اینچی (۷٫۶ سانتی‌متر) را از مغز زن ۶۴ ساله‌ای خارج کردند. این نتیجه برای تیم پزشکی که یک سال در تلاش بود علت علائم مختلف و عودکننده او را تشخیص دهد، غیرمنتظره بود.
مطالعه دقیق کرم خارج‌شده از مغز نشان داد چرا تشخیص آن بسیار سخت بوده است: این کرم لوله‌ای از کرم‌هایی است که مارها خصوصاً پایتون فرش و طعمه‌های پستاندار آن‌ها را آلوده می‌کند.
مورد زن آلوده به انگل مار که در شماره جدید مجله‌ی Emerging Infectious Diseases گزارش شده است، در ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شد. بیمار که سه هفته بود دچار شکم‌درد، اسهال، سرفه خشک و تعریق شبانه شده بود، به بیمارستان محلی در ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا مراجعه کرد.
نماتد افیداسکاریس رابرتسی ازطریق سبزی‌های آلوده به تخم انگل وارد بدن بیمار شده بود
به گزارش ارز تکنیکا، آزمایش خون بیمار نشان‌دهنده نوعی عفونت بود و اسکن‌های او آثاری از ذات‌الریه و همچنین ضایعاتی را در طحال و کبد او نشان می‌داد. اما نتیجه‌ی آزمایش میکروارگانیسم‌ها و انگل‌های شناخته‌شده و همچنین آزمایش سرطان و بیماری‌های خودایمنی منفی بود. بیماری او «ذات‌الریه با علت نامشخص» تشخیص داده شد و برای او کورتیکواستروئید پردنیزولون تجویز شد.
سه هفته بعد، زن بیمار به‌دلیل تب مکرر و سرفه‌های مداوم در بیمارستان دیگری بستری شد. پزشکان دوباره جراحات ریه، کبد و طحال و همچنین نشانه‌هایی از عفونت را پیدا کردند. خون او دارای سطح بالایی از ائوزینوفیل‌ها بود که از سلول‌های سفید خون هستند که با عفونت‌های انگلی مبارزه می‌کنند. پزشکان به علت سطوح بالای ائوزینوفیل، او را درمان کردند و همچنین به‌دلیل نگرانی از وجود عفونت ناشی از کرم انگلی ناشناخته، داروی ضدانگل ایورمکتین را برای او تجویز کردند. از اواسط سال ۲۰۲۱ تا اوایل ۲۰۲۲، کبد و ریه‌های زن بهبود پیدا کرد. با افزودن داروی دیگری برای کنترل سلول‌های ائوزینوفیل، او توانست دوز پردنیزولون را کاهش دهد.
کرم درون مغز
تشخیص عفونت نماتد افیداسکاریس رابرتسی در زن ۶۴ ساله استرالیایی. A: ام‌آر‌آی مغز بیمار ضایعه لوب پیشانی راست را نشان می‌دهد که دارای اندازه ۱۰*۱۳ میلی‌متر است. B: لارو مرحله سوم افیداسکاریس رابرتسی (به طول ۸۰ میلی‌متر و قطر یک میلی‌متر) زنده از لوب پیشانی راست بیمار برداشته شد. C: لارو مرحله سوم زنده افیداسکاریس رابرتسی (به طول ۸۰ میلی‌متر و قطر یک میلی‌متر) زیر میکروسکوپ استریو (بزرگنمایی ۱۰).
مدت کوتاهی پس از درمان اولیه، زن بیمار دچار فراموشی شد و افسردگی او بدتر شد. ام‌آر‌آی مغز ضایعه در حال رشدی را در لوب پیشانی راست نشان می‌داد. در ژوئن ۲۰۲۲، بیمار به منظور نمونه‌برداری از بافت مغز زیر تیغ جراحی رفت و آنجا بود که جراح انگل زنده‌ را از مغز او بیرون کشید.
بررسی‌ها نشان داد کرم آلوده‌کننده مغز بیمار Ophidascaris robertsi است. آزمایش ژنتیکی نیز تشخیص را تأیید کرد. دوباره ایورمکتین و همچنین داروی ضدانگلی آلبندازول برای بیمار تجویز شد. چند ماه بعد، ضایعات ریه او بهبود پیدا کرد و علائم عصبی روانی او رو به بهبودی گذاشت.
پزشکان معتقدند بیمار پس از جست‌وجو به دنبال نوعی سبزی محلی در اطراف دریاچه‌ای در نزدیکی خانه‌اش که محل زندگی پایتون‌های فرش است، به انگل آلوده شده بود.
انگل‌های بالغ افیداسکاریس رابرتسی معمولاً در مری و معده مارها ساکن می‌شوند و تخم‌های خود را در مدفوع مارها رها می‌کنند. سپس پستانداران کوچکی که مارها از آن تغذیه می‌کنند، به تخم انگل آلوده می‌شوند. لارو انگل در بدن پستانداران کوچک رشد می‌کند و چرخه زندگی آن‌ها زمانی که مارها طعمه آلوده را می‌خورند، کامل می‌شود.

پزشکان تصور می‌کنند علت آلوده شدن زن به انگل افیداسکاریس رابرتسی این بوده که پس از جمع‌آوری سبزی‌ها، دست‌ها یا سبزی‌ها را به خوبی نشسته یا سبزی‌ها را خوب نپخته است.

با نگاهی به گذشته، روند بیماری را می‌توان به این شکل توضیح داد: پیشرفت علائم حاکی از عفونت اولیه ازطریق غذا است که به دنبال آن لارو کرم از مجرای گوارشی او به چندین عضو رفته است. پردنیزولون که داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود، احتمال دارد ناخواسته به کرم کمک کرده باشد تا به سیستم عصبی مرکزی برود.

نویسندگان بر اهمیت شست‌وشوی مواد غذایی‌ای که از طبیعت اطراف خود یا باغ جمع‌آوری می‌کنیم و همچنین بر شست‌وشوی مناسب دست و وسایل آشپزخانه تأکید می‌کنند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
398

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین