. . .

آموزش روش تهیه سمنو به روش گیلانی

تالار آموزش آشپزی

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,008
امتیازها
591

  • #1


سمنو یا سمنک غذایی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد تهیه می شود. آثار قدیمی نشان می دهد که منشا این دسر به خراسان امروزی باز می گردد. سمنو به برکت زمین معروف است و معمولاً در اولین ماه بهار آن را در سفره هفت سین قرار می دهند.
مصرف سمنو به دلیل اینکه دارای کلسیم و پتاسیم است، معمولا به افراد مسن و مبتلا به پوکی استخوان توصیه می شود. فسفر موجود در آن برای بهبود عملکرد مغز کودکان و خانم های شیرده مفید است.آهن، اسید فولیک و ویتامین های گروه ب در خون سازی وتنظیم هورمون ها بسیار موثر بوده است و می تواند برای آرامش اعصاب و رفع خستگی موثر باشد.
سمنو یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که برای تهیه آن وقت زیادی صرف می شود. در این مقاله با طرز تهیه سمنو به روش گیلانی صحبت می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای سمنو به روش گیلانی

  • گندم آشی با پوست ۱ کیلوگرم
  • آرد گندم نانوایی ۱۰ کیلوگرم
  • فندق خام به مقدار لازم

طرز تهیه سمنو به روش گیلانی

گندم را خیس کرده و تمام کارایی را که برای سبز کردن گندم برای عید انجام میدهیم را پیش میرویم. گندم ما تا موقعی که تیغه زده برای پخت سمنو آمادست،یعنی قبل شکستن ساقه ها ،بعد ان حتما سمنو تلخ میشود. گندم را با چرخ گوشت چرخ میکنیم و داخل صافی میریزیم تا شیره گندم خارج شود .بعد گندم چرخ شده را داخل قابلمه مناسبی ریخته چند لیوان اب اضافه میکنیم و باز هم شیره گندم را میگیریم،اینکار را سه بار انجام میدهیم. مرحله بعدی مخلوط کردن آرد و شیره گندمه که داخل یه قابلمه بزرگ به دفعات مخلوط میکنیم بعد مخلوط رو روی یه صافی بزرگی رو که روی دیگ ترجیحا مسی گذاشتیم میریزیم تا مخلوط،بدون گلوله وارد دیگ سمنو بشه تا آخر اینکار را ادامه میدهیم.

بعد گاز را روشن کرده و مداوم تا لحظه آخر هم میزنیم،چون سمنو خیلی زود ته میگیرد،بعد اینکه احساس کردیم سمنو ما حجمش کم شده و از حالت آبکی خارج شده،پیچش را کمتر میکنیم وتا جایی به پخت ادامه میدهیم که قلهای خیلی سنگین میزند و غلظتش زیاد شده است، نیم ساعت آخر فندق خام را اضافه میکنیم وپیچ گاز را کم کرده ولی به هم زدن ادامه میدهیم بعد هم زیرش را خاموش میکنیم تا یکی دو ساعت بماند.

 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین