- شناسه کاربر
- 40
- تاریخ ثبتنام
- 2020-10-02
- موضوعات
- 35
- نوشتهها
- 654
- راهحلها
- 2
- پسندها
- 3,394
- امتیازها
- 100
“تخیلی:
ژانر تخیلی از آن دسته ژانر هاست که تمام اتفاقات و وقایع موجود در آن از ذهن نویسنده سرچشمه میگیرد و خواننده را متحیر و هیجان زده میکند. درست است که این رمان از قوه تخیل نویسنده استخراج میشود اما باید برای آن نوشتهها دلایلی علمی و یا مذهبی بیاوردند که قابل درک و به واقعیت نزدیک باشد.
ژانر تخیلی هم به آن دسته از ژانر هایی اضافه میشود که نیاز به ذهنی خلاق دارد.
کسی میتواند این نوع ژانر را تمیز و زیبا در بیاورد که در تمام دوره های زندگیاش بخاطر ذهنی باز و خلاقی که دارد تحسین شده باشد و کسی که در کودکی به او تحمیل کردند که نمیتواند و نوآور نیست نمیتواند این نوع ژانر را بنویسد.
بیشتر عزیزان دو ژانر تخیلی و فانتزی را با هم اشتباه میگیرند و با عرض تاسف بعضی از عزیزان میگویند که این دو یکی است.
در ادامه ما برای شما دوستان عزیز توضیح میدهیم که ژانر فانتزی چه نوع ژانری است و آنگاه متوجه اشتباه خود خواهید شد.
“پلیسی:
در ژانر پلیسی همیشه یک شخصیت اصلی باید مثبت باشد که شغل آن هم الزاما پلیس.
در این نوع ژانر باید پای یک پروندهی مجهول وسط باشد و شخصیتهایی که برای حل این پرونده تلاش میکنند.
نویسنده باید دقت کند که شخصیتهایش چگونه با هم صحبت میکنند و طرز برخوردشان با یکدیگر چگونه است.
اگر ژانر پلیسی و اجتماعی را با هم ترکیب کنید میتوانید رمان خوبی را ارائه بدهید و داستان مهیجتری خواهید داشت.
نکتۀ دیگر درباره این ژانر آگاهی کامل نویسنده است.
نویسنده باید سلاحهای رایج در ستاد را بشناسد،
از نحوه کار پلیسها آگاه باشد و… اگر این اطلاعات را نداشته باشد به هیچ عنوان نوشتۀ جالبی نمیشود. کاربران معمولا رمانهایی با داستانهای جالب و نویسندههای توانا را ترجیح میدهند، ژانر پلیسی طرفداران زیادی دارد و نویسنده این ژانر باید از تمام تواناییاش استفاده کند تا بتواند خواننده را به وجد بیاورد.
اگر نویسنده در انتهای ماجرا خواننده را غافلگیر کند برای خواننده بسیار جالب و خوشآیند است.
مثلا در فیلم شکست ناپذیر از سلمان خان، ما فکر میکردیم راده مردی خلافکار و ولگرد است اما در آخر متوجه شدیم که او یک پلیس وظیفه شناس است و در ماموریت به سر میبرده.
“فاتنزی:
ژانر فانتزی از جهاتی شبیه تخیلی است، از این جهت که هر دو از تخیل و تفکر نویسنده سرچشمه میگیرد و ساختهی تفکرات ذهنی اوست.
اما تفاوت این دو ژانر در چیست؟
ژانر تخیلی درست است که ساختۀ ذهن نویسنده است اما نویسنده باید دلیلی علمی و یا مذهبی برای آن موضوع بیاورد که نوشته جدیتر و واقعیتر باشد اما ژانر فانتزی لزومی ندارد که نویسنده برای اثبات گفتههایش به دنبال دلیل برود و خود را خسته کند.
نقطۀ قوت این ژانر این است که بر عکس بقیه ژانرها دستتان برای نوشتن باز است و عجیبترین چیزها را هم میتوانید بنویسید.
رمانهایی که امروزه بسیار بین نوجوانان و جوانان باب شده است مانند خوناشامی، زامبی، گرگینه و… در دستۀ فانتزی قرار میگیرند.
در این نوع ژانر، شما باید خواننده را شگفت زده کنید، از تخیل خود کمک بگیرید و از عجیب و غریبترین مسئلهای که به ذهنتان میرسد استفاده کنید تا بتوانید خواننده رمان خود را متحیر کنید.
دلیل گرایش نوجوانان به این ژانر هم همین است، آنها عاشق متعجب شدن و ماجراجویی هستند و این ژانر این فرصت را به آنها میدهد.
“مذهبی:
در این ژانر نویسنده راجع به اتفاقاتی که در مذهبهای مختلف میفتد مینویسد و رمان را تشکیل میدهد.
این نوع ژانر تنها مربوط به دین اسلام نیست، بر فرض بگویید که برای این ژانر تنها راجع به دین اسلام نوشت.
میتوانید راجع به دختری یهودی بنویسید که با دین پدر و مادرش مشکل دارد، میتواند راجع به پسری هندو بنویسید که میخواهد مسیحی شود و کلی داستانهای جالب و آموزنده.
نقطۀ قوت این ژانر این است که میتوانیم از آن چیزهای خوبی یاد بگیریم و اطلاعات عمومی، مذهبیمان را افزایش دهیم و نقطه ضعف این ژانر غریب بودن آن در بین بقیۀ ژانرهاست.
تا در قسمت ژانر کلمۀ مذهبی را مینگریم در ذهنمان این موضوع شکل میگیرد که قرار است با دختری عیاش و پسری بسیجی روبهرو شویم که قرار است پسر داستان دختر را به صراط مستقیم هدایت کند اما حقیقت این نیست دوستان!
مشکل از نویسندگان است که ژانر مذهبی را درست و حسابی نمینویسند.
درست است که باید راجع به ادیان مختلف نوشته شود اما نویسندگان گرامی باید توجه داشته باشند که توهین به دین و مذهب دیگران ممنوع است.
نه کسی حق دارد به دین ما مسلمانان توهین کند و نه ما مسلمانان حق توهین به بقیه ادینان را داریم.
“معمایی:
در ژانر معمایی ما به یک گره کور و محکم احتیاج داریم، گرهای که تمام رمان را در بر بگیرد و تا آخرین کلمه ذهن خواننده را به خود مشغول کند.
نویسنده باید رمان را طوری بنویسد که خواننده با شخصیتها جلو برود، موشکافانه به قضیه نگاه کند و سعی کند زودتر از شخصیتها پی به موضوع ببرد. همین موضوع این ژانر را محبوب میکند.
نویسنده باید طوری لقمه را دور دهن خواننده بپیچاند که خود خواننده گیج شود(البته نه به گونه ای که دست از خواندن بردارد و روح رفتگان را مورد عنایت قرار دهد.) باید آنقدر نویسنده را هول و هیجانزده کند که نتواند تحمل کند و به سراغ انتهای ماجرا برود.
در بعضی از رمانها به چشم میخورد که نویسنده پای پلیس را به قضیه باز میکند، به گونهای که فرد پلیس شخصیت اصلی داستان میشود و یا برای اینکه داستان را مهیجتر بکنند به کمک دوست قدیمیشان میروند و گرهای که در زندگی او افتاده را درست میکنند.
این موضوع نه تنها زیبا و جالب نیست بلکه بسیار اشتباه است زیرا از مسیر اصلی منحرف شده و به جاده خاکی زده ایم.
دوست عزیز!
یا به ژانر جنایی و پلیسی هم اضافه کنید یا به حل معمای خود بپردازید و خوانندههای رمانتان را نپرانید.
“تاریخی:
فضای حاکم بر این ژانر قدیمی است و کلمات باید کاملا ادبی باشند و بوی قدیم را بدهند.
نویسندهای که میخواهد قدیمی بنویسد باید به این موضوع دقت کند که بتواند خواننده را به بهترین شکل به قدیم ببرد و با خود و داستان هماهنگش کند.
این ژانر باید باید بر اساس اتفاقاتی واقعی که در گذشته رخ داده است نوشته شود.
تاکید میکنم نویسنده باید تکیه بر حقایق گذشته این ژانر را بنویسد، باید به اتفاقات چند قرن پیش پر و بال دهد.
به زبانی سادهتر نویسنده میتواند از تاریخ، سرزمین های گذشته، انسان های مهم تاریخ و… الهام بگیرد و ایده ای جدید خلق کند و با تاریخ ادغام کند.
تنها فردی میتواند از پس این ژانر بر بیاید که قلمی خوب و توانا داشته باشد و چندین سال در این شغل فعالیت کرده باشد.
“اساطیری:
این ژانر هم همانند ژانر تاریخی، خواننده را به قرن ها پیش میبرد اما با این تضاد که ژانر اساطیری بر خلاف ژانر تاریخی هیچ گونه منبع تاریخیای ندارد و حوادث در ذهن نویسنده شکل گرفته و به قلم کشیده میشوند.
فرق دیگر این دو ژانر با یکدیگر این است که در ژانر اساطیری تنها فضای حاکم بر آن گذشته است و تمامی اتفاقات را نویسنده خلق میکند اما در ژانر تاریخی نویسنده باید به دنبال دلیلی برای اثبات گفتههایش بدود.
البته نویسنده باید همانند ژانر تاریخی کلمات و حتی دیالوگ ها را هم قدیمی بنویسد تا خواننده بهتر بتواند با کلمات و سیر داستان همراه شود.
با امید قلمی قویتر و ایدههایی جدید برای شما کاربران گرامی
ژانر تخیلی از آن دسته ژانر هاست که تمام اتفاقات و وقایع موجود در آن از ذهن نویسنده سرچشمه میگیرد و خواننده را متحیر و هیجان زده میکند. درست است که این رمان از قوه تخیل نویسنده استخراج میشود اما باید برای آن نوشتهها دلایلی علمی و یا مذهبی بیاوردند که قابل درک و به واقعیت نزدیک باشد.
ژانر تخیلی هم به آن دسته از ژانر هایی اضافه میشود که نیاز به ذهنی خلاق دارد.
کسی میتواند این نوع ژانر را تمیز و زیبا در بیاورد که در تمام دوره های زندگیاش بخاطر ذهنی باز و خلاقی که دارد تحسین شده باشد و کسی که در کودکی به او تحمیل کردند که نمیتواند و نوآور نیست نمیتواند این نوع ژانر را بنویسد.
بیشتر عزیزان دو ژانر تخیلی و فانتزی را با هم اشتباه میگیرند و با عرض تاسف بعضی از عزیزان میگویند که این دو یکی است.
در ادامه ما برای شما دوستان عزیز توضیح میدهیم که ژانر فانتزی چه نوع ژانری است و آنگاه متوجه اشتباه خود خواهید شد.
“پلیسی:
در ژانر پلیسی همیشه یک شخصیت اصلی باید مثبت باشد که شغل آن هم الزاما پلیس.
در این نوع ژانر باید پای یک پروندهی مجهول وسط باشد و شخصیتهایی که برای حل این پرونده تلاش میکنند.
نویسنده باید دقت کند که شخصیتهایش چگونه با هم صحبت میکنند و طرز برخوردشان با یکدیگر چگونه است.
اگر ژانر پلیسی و اجتماعی را با هم ترکیب کنید میتوانید رمان خوبی را ارائه بدهید و داستان مهیجتری خواهید داشت.
نکتۀ دیگر درباره این ژانر آگاهی کامل نویسنده است.
نویسنده باید سلاحهای رایج در ستاد را بشناسد،
از نحوه کار پلیسها آگاه باشد و… اگر این اطلاعات را نداشته باشد به هیچ عنوان نوشتۀ جالبی نمیشود. کاربران معمولا رمانهایی با داستانهای جالب و نویسندههای توانا را ترجیح میدهند، ژانر پلیسی طرفداران زیادی دارد و نویسنده این ژانر باید از تمام تواناییاش استفاده کند تا بتواند خواننده را به وجد بیاورد.
اگر نویسنده در انتهای ماجرا خواننده را غافلگیر کند برای خواننده بسیار جالب و خوشآیند است.
مثلا در فیلم شکست ناپذیر از سلمان خان، ما فکر میکردیم راده مردی خلافکار و ولگرد است اما در آخر متوجه شدیم که او یک پلیس وظیفه شناس است و در ماموریت به سر میبرده.
“فاتنزی:
ژانر فانتزی از جهاتی شبیه تخیلی است، از این جهت که هر دو از تخیل و تفکر نویسنده سرچشمه میگیرد و ساختهی تفکرات ذهنی اوست.
اما تفاوت این دو ژانر در چیست؟
ژانر تخیلی درست است که ساختۀ ذهن نویسنده است اما نویسنده باید دلیلی علمی و یا مذهبی برای آن موضوع بیاورد که نوشته جدیتر و واقعیتر باشد اما ژانر فانتزی لزومی ندارد که نویسنده برای اثبات گفتههایش به دنبال دلیل برود و خود را خسته کند.
نقطۀ قوت این ژانر این است که بر عکس بقیه ژانرها دستتان برای نوشتن باز است و عجیبترین چیزها را هم میتوانید بنویسید.
رمانهایی که امروزه بسیار بین نوجوانان و جوانان باب شده است مانند خوناشامی، زامبی، گرگینه و… در دستۀ فانتزی قرار میگیرند.
در این نوع ژانر، شما باید خواننده را شگفت زده کنید، از تخیل خود کمک بگیرید و از عجیب و غریبترین مسئلهای که به ذهنتان میرسد استفاده کنید تا بتوانید خواننده رمان خود را متحیر کنید.
دلیل گرایش نوجوانان به این ژانر هم همین است، آنها عاشق متعجب شدن و ماجراجویی هستند و این ژانر این فرصت را به آنها میدهد.
“مذهبی:
در این ژانر نویسنده راجع به اتفاقاتی که در مذهبهای مختلف میفتد مینویسد و رمان را تشکیل میدهد.
این نوع ژانر تنها مربوط به دین اسلام نیست، بر فرض بگویید که برای این ژانر تنها راجع به دین اسلام نوشت.
میتوانید راجع به دختری یهودی بنویسید که با دین پدر و مادرش مشکل دارد، میتواند راجع به پسری هندو بنویسید که میخواهد مسیحی شود و کلی داستانهای جالب و آموزنده.
نقطۀ قوت این ژانر این است که میتوانیم از آن چیزهای خوبی یاد بگیریم و اطلاعات عمومی، مذهبیمان را افزایش دهیم و نقطه ضعف این ژانر غریب بودن آن در بین بقیۀ ژانرهاست.
تا در قسمت ژانر کلمۀ مذهبی را مینگریم در ذهنمان این موضوع شکل میگیرد که قرار است با دختری عیاش و پسری بسیجی روبهرو شویم که قرار است پسر داستان دختر را به صراط مستقیم هدایت کند اما حقیقت این نیست دوستان!
مشکل از نویسندگان است که ژانر مذهبی را درست و حسابی نمینویسند.
درست است که باید راجع به ادیان مختلف نوشته شود اما نویسندگان گرامی باید توجه داشته باشند که توهین به دین و مذهب دیگران ممنوع است.
نه کسی حق دارد به دین ما مسلمانان توهین کند و نه ما مسلمانان حق توهین به بقیه ادینان را داریم.
“معمایی:
در ژانر معمایی ما به یک گره کور و محکم احتیاج داریم، گرهای که تمام رمان را در بر بگیرد و تا آخرین کلمه ذهن خواننده را به خود مشغول کند.
نویسنده باید رمان را طوری بنویسد که خواننده با شخصیتها جلو برود، موشکافانه به قضیه نگاه کند و سعی کند زودتر از شخصیتها پی به موضوع ببرد. همین موضوع این ژانر را محبوب میکند.
نویسنده باید طوری لقمه را دور دهن خواننده بپیچاند که خود خواننده گیج شود(البته نه به گونه ای که دست از خواندن بردارد و روح رفتگان را مورد عنایت قرار دهد.) باید آنقدر نویسنده را هول و هیجانزده کند که نتواند تحمل کند و به سراغ انتهای ماجرا برود.
در بعضی از رمانها به چشم میخورد که نویسنده پای پلیس را به قضیه باز میکند، به گونهای که فرد پلیس شخصیت اصلی داستان میشود و یا برای اینکه داستان را مهیجتر بکنند به کمک دوست قدیمیشان میروند و گرهای که در زندگی او افتاده را درست میکنند.
این موضوع نه تنها زیبا و جالب نیست بلکه بسیار اشتباه است زیرا از مسیر اصلی منحرف شده و به جاده خاکی زده ایم.
دوست عزیز!
یا به ژانر جنایی و پلیسی هم اضافه کنید یا به حل معمای خود بپردازید و خوانندههای رمانتان را نپرانید.
“تاریخی:
فضای حاکم بر این ژانر قدیمی است و کلمات باید کاملا ادبی باشند و بوی قدیم را بدهند.
نویسندهای که میخواهد قدیمی بنویسد باید به این موضوع دقت کند که بتواند خواننده را به بهترین شکل به قدیم ببرد و با خود و داستان هماهنگش کند.
این ژانر باید باید بر اساس اتفاقاتی واقعی که در گذشته رخ داده است نوشته شود.
تاکید میکنم نویسنده باید تکیه بر حقایق گذشته این ژانر را بنویسد، باید به اتفاقات چند قرن پیش پر و بال دهد.
به زبانی سادهتر نویسنده میتواند از تاریخ، سرزمین های گذشته، انسان های مهم تاریخ و… الهام بگیرد و ایده ای جدید خلق کند و با تاریخ ادغام کند.
تنها فردی میتواند از پس این ژانر بر بیاید که قلمی خوب و توانا داشته باشد و چندین سال در این شغل فعالیت کرده باشد.
“اساطیری:
این ژانر هم همانند ژانر تاریخی، خواننده را به قرن ها پیش میبرد اما با این تضاد که ژانر اساطیری بر خلاف ژانر تاریخی هیچ گونه منبع تاریخیای ندارد و حوادث در ذهن نویسنده شکل گرفته و به قلم کشیده میشوند.
فرق دیگر این دو ژانر با یکدیگر این است که در ژانر اساطیری تنها فضای حاکم بر آن گذشته است و تمامی اتفاقات را نویسنده خلق میکند اما در ژانر تاریخی نویسنده باید به دنبال دلیلی برای اثبات گفتههایش بدود.
البته نویسنده باید همانند ژانر تاریخی کلمات و حتی دیالوگ ها را هم قدیمی بنویسد تا خواننده بهتر بتواند با کلمات و سیر داستان همراه شود.
با امید قلمی قویتر و ایدههایی جدید برای شما کاربران گرامی