. . .

آموزش چگونه داستان تخیلی بنویسیم؟ 13 نکته کاربردی برای نوشتن رمان در ژانر فانتزی

تالار مطالب آموزش نویسندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
هیچ دوره زمانی برای نوشتن رمان در ژانر تخیلی (فانتزی) مناسب تر از زمان کنونی نبوده است. ژانر تخیلی که روزی ژانری حاشیه ای محسوب می شد، اکنون همه جا در فرهنگ پاپ وجود دارد، از هری پاتر گرفته تا بازی تاج و تخت. همچنین این ژانر روز به روز در حال تغییر است، زیرا نویسندگان برای دستیابی به قله های جدید همچنان به تفسیر، واژگونی و بسط آن می پردازند. از طرف دیگر، به نظر می رسد که تقاضای مردم برای این نوع داستان ها روز به روز در حال افزایش است.

اگر قصد نوشتن داستانی در این ژانر دارید نکاتی را باید در نظر داشته باشید:

1. بازار خود را مشخص کنید​

اگر بازار خود را نمی شناسید، قطعا اشتباه کرده اید. ممکن است بگویید که باز هدف من ژانر تخیلی است. اما باید مشخص کنید که داستان مخصوص کودکان است یا بزرگسالان؟ آیا موجودات خیالی در داستان شما هستند یا فناوری های خیالی؟ آیا داستان در دنیای مدرن فضاسازی شده است یا تصویری تخیلی از زندگی در زمان گذشته است؟ مسلما هیچ کس هری پاتر و کتاب های استفان کینگ را در یک رده قرار نمی دهد.

2. دنیای داستان خود را از طریق نوشتن داستان های کوتاه گسترش دهید​

آیا می دانستید که جی.آر.آر تالکین قبل از شروع هابیت، داستان های کوتاهی در مورد سرزمین میانه می نوشت؟ بالاخره باید از جایی شروع می کرد. یک روش مناسب برای ایجاد دنیای داستان شما نوشتن داستان های کوتاهیست که برخی از شخصیت های داستان شما را در برگیرد. این به شما این آزادی را می دهد تا یک جهان جدید و بدون مرز ایجاد کنید.

دنیای خیالی خود را از طریق داستانهای کوتاهی که شامل شخصیت های داستان باشند، بسازید.
بنابراین اگر هنوز نمی توانید رمان خود را بصورت تمام عیار آغاز کنید، نگران نباشید. در عوض با نوشتن داستانهای کوتاه می توانید کم کم دنیای خیالی خود را خلق کنید.

3. پیش از شروع داستان طرح خود را مشخص کنید​

داستانها در ژانر فانتزی غالباً پیچیده و حماسی هستند. مسلما نمی خواهید که به انتهای کتاب برسید و فراموش کرده باشید که بخشی از طرح داستان یا پیرنگ را به نتیجه برسانید. به همین دلیل قبل از شروع نوشتن، کلیت طرح خود را آماده کنید. اگر در ابتدا داستان خود را بدانید، دنیای خود را خیلی بهتر می شناسید، بنابراین پس از طرح ریزی داستان، می توانید از این ساختار به عنوان نقشه ای استفاده كنید تا صحنه به صحنه دنیای خود را بسازید.

4. دنیای خیالی خود را به طرح خود پیوند دهید​

طرح و دنیای خیالی داستان شما باید با هم در ارتباط باشند. می خواهید داستانی بدیع بنویسید، بنابراین از خود بپرسید که چه چیزی جهان من را متمایز می کند؟ نکته مهم این است که یک جهان غنی می تواند به اندازه هر کدام از دیگر شخصیت های داستان نقش بزرگی را در طرح کلی داستان ایفا کند.

در نغمه ای از یخ و آتش، جورج آر. آر. مارتین هنگام توصیف هر دو فصل تابستان و زمستان، از محیط به عنوان نقاط عطف طرح استفاده می کند، از آنجایی که زمستان با خود موجوداتی مرگبار می آورد که می توانند کل سرزمین را نابود کنند. او همچنین از معماری به عنوان یک نقطه عطف به شکل یک دیوار عظیم کمک گرفته است، یک دیوار بزرگ یخی که شمال و جنوب را از هم جدا می کند، جالب است که بخش عمده ای از طرح داستان حول موضوع یک دیوار قرار گرفته است. ساده به نظر می رسد، اما در عین حال پیچیده است. همچنین استفن کینگ در کتاب "زیر گنبد" بصورت هنرمندانه ای شهری را به تصویر کشیده است که ناگهان توسط گنبدی نامرئی از سایر نقاط جهان جدا شده است.

5. داستان خود را مرتبط با مضامین دنیای واقعی نگه دارید​

موضوعات مورد علاقه خود در زمینه های سیاست، فرهنگ، محیط زیست، فناوری، خشونت، نژادپرستی و مسائل زنان را می توانید به روش های مبتکرانه ای در داستان خود مورد کنکاش قرار دهید. زیرا از این طریق می توانید با دیدگاه های جدیدی به زندگی خود بنگرید و راه حل های جدیدی را برای مشکلات قدیمی ارائه دهید و نسبت به آنچه در معرض خطر است آگاهی بیشتری پیدا کنید.

به بیان دیگر هر چیزی که ذهن شما را در زندگی واقعی درگیر می کند را می توانید از طریق داستان خود مورد بررسی قرار دهید، زیرا این جهان از آن شماست و داستان شما می تواند برای افراد دیگری که کتاب شما را می خوانند و در دیدگاه های شما شریک هستند جذاب باشد. به عنوان مثال سه گانه "گریشا" ، "شش کلاغ" و "پادشاهی شیادها (قلمرو خلافکاران)" از "لی باردوگو" به مضامینی چون تعصبات نژادی، نقش معلولیت در توانایی فردی، سیاست های هویتی و ... می پردازد. دوگانه "شش کلاغ" و "پادشاهی شیادها (قلمرو خلافکاران)" را می توانید با قیمت مناسب از سایت دیجی کالا خریداری نمایید.

6. از هر پنج حس خود استفاده کنید​

جزئیاتی خاص که حواس را درگیر می کنند همانند دمیدن روح به کالبد جهان خیالی شما در داستان است. بنابراین به نویسندگان توصیه می شود که در نوشته خود تا جایی که می خواهند ابتکار به خرج دهند و یا از عناصر جادویی استفاده کنند به شرط اینکه جزئیات و توصیفات برای اعتبار بخشیدن به این جهان کافی باشد.

به عنوان مثال یکی از کتاب های محبوب ژانر تخیلی در فرهنگ پاپ حاضر "بازی تاج و تخت" را در نظر بگیرید. هوای سرد و خشک، ضربات سم اسب ها بر روی زمین، بوی عطر، خز نرم... کتاب سرشار از این جزئیات خاص است. بنابراین، هنگامی که نویسنده جهان را گسترش می دهد تا عناصری خیالی را شامل شود، ما آن ها را می پذیریم! اژدها، آدمکش هایی که چهره عوض می کنند، مردگان متحرک همه بدلیل سبک حسی نویسنده که این جهان را برای ما باورپذیر ساخته، امکان پذیر شده است.

از حواس استفاده کنید تا خواننده احساس کند در داستان است. هنگامی که یک خواننده بتواند در دنیای شما ساکن شود، عناصر تخیلی که در داستان خود وارد می کنید را زیر سوال نمی برد و دنیای شما را می پذیرد.

7. برای دنیای خود قوانینی طرح کنید​

برای اینکه دنیای خیالی شما واقعیت پذیرتر و کاربردی تر باشد باید اطمینان حاصل کنید که دارای قوانین یا منطق درونی است. این قوانین هرچیزی از نحوه کارکرد جامعه گرفته تا سیستم جادویی داستان شما را دربر می گیرد. بنظر ساده می آید اما چطور می توان در عمل آن را پیاده کرد؟ در مورد رشته های پایه ای مطالعه کنید، با پایه اقتصاد، سیاست، فلسفه و ... آشنا شوید تا بتوانید جهانی باورپذیر بسازید.

8. قوانین خود را نشکنید​

البته منظور قوانینی است که با هدف شکستن آن ها ایجاد نشده اند. بسیاری از نویسندگان تازه کار قوانینی که خود وضع کرده اند را می شکنند و این خواننده را از روند داستان خارج می کند. به عنوان مثال فرض کنید که در داستان شما استفاده از جادو با مصرف انرژی همراه است پس قهرمان داستان شما نمی تواند مدت طولانی بدون خستگی از جادو استفاده کند. در نهایت این یکپارچگی درونی بیشتر از واقع گرایی اهمیت دارد. برای اینکه بتوانید این مورد را رعایت کنید تمام قوانینی که برای داستان خود وضع می کنید را بنویسید. قوانین دنیای خود را بدانید!

9. در هنگام ساخت دنیا از خود سوال بپرسید​

قدرتمندترین ابزار در هنگام ساخت دنیای خیالی برای یک داستان پرسش است. این باعث می شود که همه چیز بصورت منطقی چیده شود. داستان تخیلی زمانی می تواند کار کند که مانند یک داستان واقعی و باورپذیر خوانده شود. شما می خواهید که خوانندگان شما بدانند داستان ها و ماجراجویی ها و همچنین دنیایی فراتر داستانی که هم اکنون می خوانند وجود دارد.

10. ذهن یک فیلمبردار را داشته باشید​

بعضی مواقع نویسنده ها آنچنان در دنیای خود غرق می شوند که پشت سر هم به توصیف می پردازند. این یک اشتباه است. به خوانندگان خود نگویید دنیای شما چگونه بنظر می رسد، در عوض صحنه هایی را خلق کنید که در ارتباط با داستان است و شخصیت ها در آن با محیط پیرامون خود تعامل می کنند. همانطور که فیلمبرداران با دقت هر صحنه را طرح ریزی می کنند تا نمایی از جایی که بازیگران هستند را به بینندگان ارائه دهند، شما هم باید به همین صورت دنیای خود را به نمایش بگذارید.

11. شخصیت های داستان خود را مورد مصاحبه قرار دهید تا با آن ها آشنا شوید.​

ایجاد و رشد شخصیت های داستان در ژانر تخیلی متفاوت از هر نوع ژانر دیگری نیست. به شخصیت های مورد علاقه خود فکر کنید، والتر وایت، جان اسنو، هرموینی گرنجر و ... . نقطه اشتراک این شخصیت ها در چیست؟

بهترین شخصیت ها، شخصیت های پیچیده و خاص هستند. آن ها انگیزه ها و ضعف های واقعی دارند و در طول زمان به دلیل اتفاقات داستان و سایر شخصیت ها تغییر می کنند. از هر کدام از شخصیت های داستان مصاحبه کنید. از چه چیزی بیشتر از هر چیزی می ترسند؟ هدف نهایی آن ها چیست؟ و برای رسیدن به آن اهداف حاضرند چه کنند. این را برای همه شخصیت های داستانتان تکرار کنید. یک پرسشنامه تهیه کنید و جواب های هر کدام را بنویسید.

12. تمام شخصیت ها را یک جا معرفی نکنید​

در بعضی داستان های تخیلی تعداد شخصیت ها آنقدر زیاد است که تمایز قائل شدن بین این شخصیت ها اغلب برای خواننده دشوار می شود. بنابراین با معرفی تمام شخصیت ها بطور همزمان بپرهیزید. بعضی نویسنده ها سعی می کنند تمام شخصیت ها را در یک صفحه معرفی کنند و یا برای معرفی سیستم جادوگری تمام اطلاعات را یکجا به خواننده ارائه می دهند. این مانند این است که از خواننده انتظار داشته باشید که قبل از شروع داستان شخصیت ها و قوانین داستان شما را از برکنند، این روش باعث می شود خوانندگان خود را از دست دهید.

نکته آخر اینکه ...

13. یک کتاب خوب بخوانید​

نویسندگی شما رابطه مستقیم با کیفیت کتاب هایی که می خوانید دارد. شما با خواندن کتاب ایده هایی را جذب می کنید، گرامر و ساختار جملات را فرا می گیرید. بنابراین کتاب های پرفروش را بخوانید، کتاب هایی که جوایز ادبی کسب کرده اند را بخوانید. کلاسیک بخوانید. بخوانید و به مرور زمان قدرت نویسندگی شما هم بهبود می یابد. می توانید 10 کتاب مورد علاقه خود را از نو بخوانید و نقاط قوت طرح داستان، مکالمه ها، شخصیت ها و ساختار صحنه ها را کشف کنید و سپس اقدام به نوشتن داستان خود کنید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین