. . .

آموزش چگونه ژانر اولین کتاب خود را انتخاب کنیم؟

تالار مطالب آموزش نویسندگی

Thumbelina

رمانیکی پیشرو
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
نام هنری
الینا فری
آزمایشی
مدیرتالار آموزش
شناسه کاربر
3925
تاریخ ثبت‌نام
2023-01-14
آخرین بازدید
موضوعات
438
نوشته‌ها
573
پسندها
465
امتیازها
278
محل سکونت
سرزمین پریان

  • #1
چه چیزی هری پاتر را تبدیل به پرفروش ترین کتاب در همه دورانها ساخته است؟ موجودات جادویی؟ جادوگران؟ داستان؟ تمامی این ویژگی‌ها باعث فروش بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از این کتاب شده است اما بدون شک عامل اصلی، ژانر آن است. ژانر جادویی ترکیبی از داستان‌های تخیلی و داستانهای کودکانه است که هر دو جزو برترین ژانرهای کتاب در همه اعصار بوده‌اند.
اگر میخواهید اولین کتابتان را بنویسید، مشخص کردن ژانر مناسب کاری بسیار دشوار است. آیا به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چگونه برای اولین کتابتان ژانر درستی انتخاب کنید؟ عاشقانه؟ علمی تخیلی؟ فانتزی؟ تاریخی؟ اسراری؟ نوجوانان؟ ممکن است از یک ژانر خاص خوشتان نیاید. بنابراین فرمول درست برای انتخاب ژانر صحیح چیست؟ در این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

ژانری مورد علاقه خود را انتخاب کنید

اگر از ژانر عاشقانه خوشتان نمی‌آید احتمالا نمیتوانید در این زمینه داستان موفقیت آمیزی بنویسید. اما اگر به داستانهای ترسناک و رمانهای جنایی علاقه مندید، و قفسه کتابخانه‌تان پر از رمانهای آگاتا کریستی است، آنگاه ذهن شما میتواند یک اثر هنری در ژانر معلق بسازد. اما این بدان معنا نیست که باید منحصرا به ژانری که دوست دارید بچسبید. علاقه درونی خود را پیدا کنید و در ژانرهای مختلف بنویسید
با داستانهای کوتاه شروع کنید و نظر خوانندگان مختلف را بپرسید.

با گزینه‌های مختلف آشنا شوید

قبل از آنکه نوشتن را آغاز کنید باید با گزینه‌های مختلف آشنا شوید. آثار نویسندگان مختلف در ژانرهای متفاوت را بخوانید.
با طبقه بندی داستان‌ها، داستان‌ها و شعرها آشنا شوید. هنگامی که یک ژانر را انتخاب کردید، کتاب‌های پرفروش آن را بخوانید. با تکنیک‌های اصلی نوشتن که در ژانر انتخابی‌تان دنبال می‌شوند، آشنا شوید، به عنوان مثال، یک تعلیق باید شامل معضلات، موضوعات پیچیده، صحنه‌های غیرقابل پیش‌بینی، خطر قریب‌الوقوع، تشدید تنش، و یک ضد قهرمان خوب باشد تا همدلی کافی را در خوانندگانتان ایجاد کند. گاهی نویسندگان ترکیب دو تا سه عنصر از ژانرهای مختلف را در یک کتاب تجربه می‌کنند.
به عنوان مثال، فیونا بارتون، در اولین رمان خود به نام بیوه، داستان‌های جنایی پیچیده‌ای را از ازدواج مشکل ساز می‌سازد. نتیجه ترکیبی عالی از هیجان روانشناختی، تعلیق و رمز و راز است که آن را جزو کتابهای پرفروش ساندی تایمز و نیویورک تایمز می‌کند. ترکیب ژانرها شانس شما را برای جذب خواننده بالا می‌برد و میتوانید با موفقیت آن را ادامه دهید. اما مراقب باشید که یکی از ژانرها باید اصلی باشد. وقتی ژانر صلی را انتخاب کردید ژانر دیگر را به گونه‌ای تلفیق کنید که به شکل یکپارچه با آن منطبق شود.

شناسایی عناصر ژانر در داستان

به جای انتخاب ژانر، می‌توانید عناصر ژانر داستان خود را شناسایی کنید. داستان را از نزدیک بررسی کنید.
آیا داستان عاشقانه است؟ آیا شامل صحنه‌های جنایی، عناصر مشکوک و برخوردهای هیجان انگیز است؟ آیا در گذشته، حال یا آینده اتفاق افتاده است؟ برجسته ترین جنبه‌ای که باعث پیشرفت طرح می‌شود چیست؟
پاسخ به همه این سؤالات به شما کمک می‌کند تمرکز را محدود کنید. بازی با چه عناصری امن است؟
در تصمیم گیری در مورد ژانر عجله نکنید .. به دنبال قطعات داستان باشید و سعی کنید برجسته ترین عنصر را بیابید و صحنه‌ها، طرح و شخصیت‌ها را حول آن ببافید.

وقتی ژانر خود را پیدا کردید، نوشتن را شروع کنید

این نکته در ارتباط با نکته اول است. اگر در مورد ژانری که دوست دارید بنویسید، نه ژانری که به آن فکر می‌کنید، به طور طبیعی خوانندگان را جذب می‌کند. ژانری را انتخاب کنید که بتوانید تعهد بلندمدتی به آن داشته باشید. برخی از نویسندگان مطرح مانند آگاتا کریستی، جورج مارتین، دان براون، و جی کی رولینگ نیز همین رویه دنبال کرده‌اند

سخن آخر

چه بخواهید کتاب خود را برای چاپ به دست ناشر بسپارید یا مستقیما خود آن را چاپ کنید، انتخاب ژانر درست مرز بین موفقیت و شکست شما را تعیین می‌کند. ژانری که انتخاب می‌کنید باید ژانری باشد که به طور طبیعی برایتان اتفاق بیفتد. اما اهمیت آزمایش را نمیتوان کم اهمیت تلقی کرد. حتی اگر کتاب اولتان به موفقیت چندانی نرسد به امتحان کردن ادامه دهید. استقامت یکی از صفات بارز نویسندگان است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین