. . .

نقد و بررسی بررسی مشخصات گوشی Edge 40 موتورولا

تالار معرفی ابزار دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

بررسی طراحی موتورولا اج 40

یکی از برگ های برند بزرگ گوشی های موتورولا طراحی زیبا و خوش دست بودن گوشی های ساخت این برنده که میتونه نظر مخاطبین رو به خرید گوشی های این برند جلب کنه. موتورولا از یک طراحی معمولی برای گوشی استفاده کرده اما کرو ها و ظرافت های به کار رفته باعث میشه، Edge 40 به گوشی های پرچمدار شباهت پیدا کنه. در رنگ آبی از پلاستیک در ساخت پنل پشتی استفاده شده اما در رنگ های مشکی و سبز از چرم مصنوعی استفاده شده که یه تسکچر و جنس دون دون مانندی داره و میتونه یه حس جذابی رو موقع استفاده منتقل کنه. طراحی پنل پشتی در همه رنگ ها ماته که خیلی کثیفی رو نشون نمیده اما رنگ های مشکی و سبز به خاطر نوع بدنه، ممکنه راحت تر کثیف بشن و پاک کردنشون سخت تره. به خاطر همین موضوع بهتره از قاب ژله ای شفاف قرار گرفته توی جعبه استفاده کنید تا هم از گوشی محافظت کنید و هم بتونید ظاهر جذاب گوشی رو به نمایش بزارید.

بررسی طراحی موتورولا اج 40


موتورولا از یه جزیره دوربین مربعی شکل استفاده کرده که دوربین دوگانه گوشی رو به صورت عمودی در خودش جا داده. دو تا فلش LED، یه میکروفون و یه سری نوشته مربوط به لنز اصلی مثل 50MP و مشخصات دیگه دوربین در اینجا دیده میشه. وسط پنل پشتی هم لوگو M معروف موتورولا قرار گرفته. گوشی با یه طراحی خمیده در پنل پشتی و جلو ساخته شده که در کنار وزن کم گوشی که 167 گرم (با پنل پشتی پلاستیکی) یا 171 گرمه (با پنل پشتی چرم مصنوعی) فشار زیادی در استفاده طولانی مدت به دست وارد نمی کنه. اگه این وزن کم و طراحی خمیده رو در کنار قطر کم 7.6 میلیمتری قرار بدیم به یه گوشی میرسیم که خیلی خوب توی دست جا میگیره و میشه گفت یکی از خوش دست ترین گوشی های میان رده بازار به حساب میاد.

فریم از جنس آلومینیوم ساخته شده که نسبتا براقه و در لبه ها قطر کم اما در بالا و پایین گوشی بزرگتره و به صورت تخت ساخته شده. روی لبه راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه. بالای گوشی یه میکروفون و لوگو دالبی اتموس و پایین گوشی اسپیکر اصلی، پورت تایپ سی، یه میکروفون دیگه و درگاه سیم کارت قرار داره. این درگاه سیم کارت فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از ارتقا فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپم کویره و خبر خاصی نیست.

مشخصات تاچ گوشی موتورولا ادج 40


صفحه نمایش خمیده طراحی بسیار خوب و زیبایی داره و موتورولا از یه نمایشگر با حاشیه خیلی کم برای این گوشی استفاده کرده. حدود 90 درصد از پنل جلویی رو نمایشگر تشکیل میده. در لبه ها که تقریبا حاشیه ای نداره و فقط مقداری در بالا و پایین نمایشگر مقداری حاشیه دیده میشه. با اینکه گوشی به صورت خمیده ساخته شده موقع استفاده خیلی اذیت کننده نیست و تاچ اشتباهی رخ نمیده. دوربین سلفی هم در یه پانچ هول وسط نمایشگر جا خوش کرده. محافظ پیش فرض خاصی نداره و به خاطر خمیده بودن نمایشگر احتمال شکستن و خط و خش افتادن صفحه بیشتره و برای اینکه با خیال راحت تر از گوشی استفاده کنید بهتره یه گلس محافظ روی صفحه قرار بدید.

مشخصات گواهی IP گوشی edge 40 موتورولا


موتورولا از گواهی IP68 برای گوشی اج 40 استفاده کرده که تا ارتفاع 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه در مقابل نفوذ آب مقاومه و برای یه گوشی در این بازه قیمتی نکته مثبت و جالبی به حساب میاد. البته بهتره گوشی رو توی دریا و وان نندازید و این قابلیت گوشی رو تست نکنید. ولی اگه اتفاقی لیوان آبی رو گوشی ریخت مشکلی براش پیش نمیاد. موتورولا در این بخش به سنت خودش ادامه داده و یه گوشی با استایل جذاب و نزدیک به گوشی های پرچمدار با کیفیت ساخت بالا و گواهی IP68 ساخته که با داشتن اندازه، قطر و وزن مناسب یه گوشی خیلی خوش دست به حساب میاد و میتونید خیلی راحت ساعت ها از گوشی استفاده کنید، البته اگه باتری گوشی بذاره که در بخش مربوطه بیشتر بهش میپردازیم.



بررسی صفحه نمایش Motorola Edge 40

موتورولا از یه نمایشگر 6.55 اینچی با پنل P-Oled و رزولوشن 1080 برای گوشی ادج 40 استفاده کرده که مثل باقی گوشی های بالارده عمل میکنه و میتونه یه تجربه خیلی خوب و جذاب رو در کنار حاشیه های بسیار کم و نمایشگر خمیده اش در اختیار شما بزاره. جزئیات و ترکیب رنگ بسیار خوب و زنده ای داره. از قابلیت +HDR10 پشتیبانی میکنه اما ممکنه توی بعضی فرمت ها و ویدیوها یه مقداری در صحنه های تاریک خیلی تصویر تاریک تری به شما نمایش بده.

بررسی صفحه نمایش Motorola Edge 40


موتورولا علاقه خاصی به رفرش ریت های بالاتر از 120 هرتزی داره و برای این گوشی هم از رفرش ریت 144 هرتزی استفاده کرده که میتونه یه تجربه روون و سریع رو موقع کار با گوشی به شما بده. از رفرش ریت هوشمند استفاده شده که میتونه با توجه به استفاده ای که از گوشی دارید بین اعداد 60، 90، 120 و 144 هرتز سوییچ کنه. خیلی سریع این عمل رو انجام میده و شما خیلی متوجه این جابجایی نمیشید. البته 144 هرتزی تقریبا فقط یک عدده و برنامه ها و بازی های زیادی از این رفرش ریت پشتیبانی نمیکنن. تاچ سمپلینگ 360 هرتزی داره که میتونه تا حدودی باعث بشه تجربه کار و پاسخ‌دهی به دستورات شما سریعتر بشه.

روشنایی بسیار خوبی داره و در محیط های پر نور و روشن میتونه تا حدود 520 نیت در حالت دستی و تا 1100 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا کنه و به نسبت گوشی های هم رده، نمایشگر روشن و جذابی داره. حسگر اثر انگشت اپتیکال روی صفحه نمایش قرار داره که سرعت و دقت مناسبی داره اما خیلی پایین قرار گرفته و ممکنه اوایل کار با گوشی کمی اذیت کنه. در مجموع گوشی Edge 40 موتورولا از یه نمایشگر بسیار جذاب، روشنایی زیاد، با حاشیه خیلی کم و روون استفاده میکنه که تقریبا هیچ نقطه ضعف خاصی نداره و به خوبی بین گوشی های هم قیمت خودش میتونه قد علم کنه.



مشخصات باتری Motorola Edge 40

همونطور که در بخش طراحی اشاره کردیم، با یه گوشی خیلی خوش دست و سبک طرف هستیم که حس خیلی خوبی موقع استفاده داره و میتونید به راحتی ساعت ها از گوشی استفاده کنید، اما موتورولا برای رسیدن به این هدف مجبور شده از یه باتری با ظرفیت کمتر به رقبا استفاده کنه که باعث میشه شارژدهی گوشی خیلی خوب و قابل تقدیر نباشه. موتورولا از یه باتری 4400 میلی آمپر ساعتی برای گوشی اج 40 استفاده کرده که در استفاده معمولی رو به سبک میتونه حدود یک روز به شما شارژدهی کنه اما اگه یه مقداری با گوشی فیلم تماشا کنید و یا بازی کنید، در پایان روز نیاز به شارژ مجدد پیدا می کنید.

مشخصات باتری Motorola Edge 40


موتورولا یه آداپتور 68 واتی داخل پک محصول قرار داده که پورت تایپ سی PD داره و یه نکته مثبتی برای این گوشی به حساب میاد (به نسبت گوشی های سامسونگی بازار!). این آداپتور توی حدود 40 دقیقه کاملا باتری رو شارژ میکنه. موتورولا تا حدودی تونسته در این بخش شارژدهی معمولی گوشی رو پوشش بده و برای استفاده مجدد از گوشی نیازی نیست که زمان زیادی رو منتظر بمونید. از قابلیت شارژ وایرلس 15 واتی هم پشتیبانی میکنه تا دستتون برای شارژ این گوشی بازتر باشه. در مجموع با یه گوشی ظریف و سبک طرفیم که شارژدهی معمولی داره اما سرعت شارژ به نسبت قیمت و رقبا خوبه اما در کل بخش باتری جزو نقاط قوت این گوشی به حساب نمیاد.



بررسی عملکرد دوربین گوشی موتورولا Edge 40

موتورولا Edge 40 خیلی دوربین خاص و خفنی نداره و فقط از دو سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی و 13 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده میکنه و خبری از لنزهای بدون کاربرد تشخیص عمق و یا ماکرو نیست. جلوی گوشی هم یه سنسور 32 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده. عکس های لنز اصلی به صورت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی ثبت میشن که جزئیات مناسبی در این عکس ها دیده میشه و نویز خاصی ندارند اما یه مقداری جزئیات مصنوعی در عکس های دیده میشه. دینامیک رنج عملکرد مناسبی داره و حتی در شرایط نامناسب هم عکس هایی با رنگ مناسب و نسبتا طبیعی ثبت میکنه. موقع عکاسی در شب حالت نایت مود به صورت خودکار روشن میشه که باعث میشه عکس ها دینامیک رنج عالی، سایه های مناسب و وایت بالانس خوبی داشته باشند. جزئیات مناسبه و نویز خاصی در عکس ها دیده نمیشه.

بررسی عملکرد دوربین گوشی موتورولا Edge 40


عکس های لنز اولترا واید خیلی جذاب و خفن نیست اما میتونه عکس های با جزئیات مناسب، وایت بالانس درست و دینامیک رنج قابل قبول بگیره. امکان عکاسی ماکرو از طریق لنز اولترا واید رو دارید که با زوم و کراپ کردن عکس های این لنز به دست میاد که به نسبت عملکرد خوبی داره و با اینکه لنز اختصاصی خاصی نداره میتونه عکس های با جزئیات مناسب و ترکیب رنگ خوبی بگیره. عکس های پرتره کمی مشکل داره، شارپنس خیلی خوب نیست و یه مقداری رنگ پوست بد و غیر طبیعی میشه.

عکس های سلفی به صورت پیش فرض 8 مگاپیکسلی ثبت میشن و کیفیت بسیار خوبی هم دارند. جزئیات خوب، رنگ پوست واقعی و دینامیک رنج بسیار خوب که حتی در شرایط نامناسب هم عکس های خوبی به شما تحویل میده.

همه سنسورها میتونن با کیفیت 4k و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنن و اگه قصد ضبط ویدیو با فریم بالاتر رو داشته باشید، فقط لنز اصلی اون هم با کیفیت 1080 این امکان رو به شما میده. ویدیوها جزئیات خوب و مناسبی دارند و تقریبا کیفیتی شبیه به لنز اصلی در اختیار شما میزارند. با اینکه از لرزشگیر اپتیکال برای گوشی استفاده شده اما عملکرد خیلی خوبی نداره و موقع حرکت ویدیوهای خیلی جذابی به شما نمیده. در کل بخش دوربین عملکرد مناسب و قابل قبولی به نسبت قیمت داره، عالی نیست اما عکس ها و ویدیوهای خوب و مناسبی میتونید با این گوشی ثبت کنید.



بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری Motorola Edge 40

از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 8020 برای گوشی edge 40 موتورولا استفاده شده که خیلی تراشه معروف و کاربردی نیست، البته از لحاظ قدرت سخت افزاری و پردازشی ضعف و مشکل خاصی نداره و میتونه به راحتی اکثر برنامه ها و تسک های مختلف رو اجرا کنه. فقط یه مشکلی که داره که شاید مربوط به اندازه گوشی و سیستم خنک کننده ضعیف گوشی باشه، داغ شدن نسبی گوشی حتی در کارهای نسبتا سبک و معمولیه که یه مقداری عجیبه. البته گوشی مشکل داغ شدن بیش از حد نداره، مثلا بعد از چند دست بازی کردن دما بالا میره اما گوشی داغ و هنگ نمی‌کنه و میتونه با حفظ یه قدرت مناسب بازی های رو با گرافیک مناسب و فریم خوب اجرا کنه. مثلا توی بازی کالاف دیوتی با گرافیک پایین خیلی راحت 60 فریم به شما میده و لگ و باگ خاصی در بازی دیده نمیشه. در مجموع با اینکه خیلی پردازنده شاخی نداره اما به خوبی میتونه کار رو براتون در بیاره.

مشخصات پردازنده گوشی edge 40 5g


چندتا مشکل کوچیک در این بخش داره، یه سری باگ داره که شاید با عرضه آپدیت های جدید برطرف بشه، مثلا هنگامی که از پنجره شناور استفاده می‌کنید ممکنه بعضی وقت ها در منوها لگ بزنه. مشکل دیگه مربوط به باتری میشه که خیلی بهینه نیست و در استفاده های سنگین و طولانی مدت خیلی سریع خالی میشه و نمیتونید انتظار شارژدهی خیلی خوبی رو موقع استفاده سنگین داشته باشید. گوشی اج 40 موتورولا در دو نسخه با 8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 عرضه شده.

یکی از بخش های که باعث جذابیت گوشی های موتورولا میشه، رابط کاربری گوشی های این برنده که یه تجربه بسیار ساده و روون رو به شما عرضه میکنن و اگه دنبال اندروید خام و بدون زرق برق و پوسته خاصی باشید و رابط کاربری گوشی های پیکسل خیلی براتون جذابه، گوشی Edge 40 موتورولا میتونه با یه قیمت مناسب این تجربه رو به شما بده. رابط کاربری بر پایه اندروید 13 ساخته شده که یه ظاهر خیلی شیک و تمیز داره و میتونید از ویجت ها و تم های مختلف که کاملا قابلیت شخصی سازی هم دارند استفاده کنید. البته قابلیت های شخصی سازی زیادی برای این گوشی در نظر گرفته شده که موتورولا تمامی این قابلیت ها رو در برنامه موتو کنار هم قرار داده تا دسترسی راحتی به اونها داشته باشید و امسال یه مقداری این بخش رو باز طراحی کرده.

قابلیت های حرکتی موتو مثل حرکت ضربه ای گوشی برای روشن کردن چراغ قوه در این بخش در دسترسه و امکان شخصی سازی داره. قابلیت Ready For مثل باقی گوشی های گرون قیمت تر موتورولا استفاده شده و به شما امکان انتقال تصویر گوشی به تلویزیون یا مانیتور رو از طریق کابل های انتقال تصویر تایپ سی به HDMI و یا قابلیت Miror کردن از طریق وای فای میده و میتونه از گوشی به عنوان یه لپ تاپ استفاده کنید و یا موقع بازی یه تصویر بزرگتری رو داشته باشید. در کل موتورولا از یه رابط کاربری تمیز برای این گوشی استفاده کرده که برنامه اضافی و تبلیغات خاصی نداره، البته هنوز پشتیبانی نرم افزاری به گوشی های سامسونگی نمیرسه و فقط 2 سال آپدیت اندروید و 3 سال آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنه.



بررسی عملکرد اسپیکر موتورولا اج 40

موتورولا اج 40 از اسپیکر استریو استفاده میکنه و صدا از اسپیکر پایین گوشی و اسپیکر مکالمه (قرار گرفته در بالای صفحه نمایش) پخش میشه. بلندی صدای خیلی خوبی داره و کیفیت و تفکیک صدا هم مناسبه. صدا به صورت بالانس و بدون افت کیفیت و نویز خاصی پخش میشه و در بازه قیمتی 15 تا 20 تومن تقریبا یکی از بهترین اسپیکرها رو به شما میده. از قابلیت دالبی اتموس پشتیبانی میکنه و از جک 3.5 میلیمتری صدا هم خبری نیست و باید به هندزفری یا هدست های بلوتوثی تکیه کنید که به خاطر استفاده از بلوتوث ورژن 5.2 ارتباط بهتر و پایدارتری می تونید داشته باشید.



آیا گوشی motorola edge 40 ارزش خرید دارد؟

گوشی موتورولا اج 40 از لحاظ طراحی واقعا حرف نداره و یه گوشی خوش ساخت و خوش دست با بدنه ظریف و وزن کم به مخاطب میده که امسال گواهی IP68 هم بهش اضافه شده تا دیگه هیچ باگ خاصی نداشته باشه. صفحه نمایش خمیده و با حاشیه بسیار کم و جزئیات بالا یکی دیگه از نقاط قوت این گوشیه که میتونه تجربه تماشای فیلم و یا چرخیدن توی شبکه های اجتماعی رو لذت بخش کنه. تراشه با اینکه خیلی معروف و شاخص نیست اما قدرت پردازشی بسیار مناسبی داره و میتونه به راحتی از پس اکثر کارها و برنامه ها و بازی ها بربیاد. رابط کاربری شبیه به اندروید خام تجربه بسیار روونی به شما میده که در کنار نکات مثبت گفته شده این گوشی رو به یه همراه بسیار خوب برای استفاده روزمره با عملکرد بدون لگ و باگ و سریع میکنه. داشتن یه اسپیکر با صدای بلند و با کیفیت و یه دوربین مناسب و قابل اتکا که میتونه در شرایط جوی مختلف عکس های قابل احترامی به شما بده، پکیج این گوشی رو تکمیل میکنه.

البته این گوشی فقط نکته مثبت نیست و یه سری مشکلات و نقطه ضعف هم داره، باتری شارژدهی خیلی خوبی نداره و ممکنه تا انتهای روز، به خصوص اگه خیلی استفاده سنگینی از گوشی کرده باشید، مثلا ویدیو یا عکس ادیت کنید و یا بازی کنید، نتونه شما رو همراهی بکنه. داغ شدن نسبتا زیاد گوشی در استفاده های نسبتا سنگین هم میتونه باعث تجربه نسبتا بد از گوشی بشه. پشتیبانی نرم افزاری 2 ساله گوشی هم به نسبت گوشی های میان رده سامسونگ خیلی جذاب نیست. کمبود لوازم جانبی این گوشی هم میتونه یکی دیگه از نقاط ضعف این گوشی به نسبت برندهای محبوب مثل سامسونگ و شیائومی به حساب بیاد که برای اکثر گوشی های موتورولا در ایران صدق میکنه.

با توجه به قیمت حدودا 19 میلیون تومانی این گوشی برای نسخه با رم و حافظه 8/256 که به نسبت رقبای دیگه مثل Poco F5 و یا Samsung A54 قیمت بالاتری داره شاید نتونه مثل گوشی F5 یه عملکرد سخت افزاری خیلی خوب از خودش نشون بده و یا مثل گوشی A54 یه رابط کاربری با پشتیبانی بلند مدت و شارژدهی خیلی عالی داشته باشه اما با طراحی جذاب و خوش دستش و داشتن یه رابط کاربری سبک و روون میتونه حرف هایی برای گفتن داشته باشه و اگه دنبال یه تجربه جدید هستید میتونه نظرتون رو به خودش جلب کنه. البته بهتره که مقداری صبر کنید (تا با شرط ثبات قیمت دلار) قیمتش مقداری منطقی تر بشه و بعد سراغ خرید این گوشی شبه پرچمدار موتورولا برید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین