. . .

نقد و بررسی بررسی مشخصات گوشی Z Flip 5 سامسونگ

تالار معرفی ابزار دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Samsung Galaxy Z Flip 5

بریم سراغ بخش اول یعنی بخش طراحی جاییه که با یه طراحی کاملا تخت طرفیم که از وسط تا میشه و خیلی راحت و جذاب توی جیبتون قرار میگیره. دور تا دور آلومینیومه. قسمت پشتی گوریلا گلس ویکتوس 2 کار گذاشته شده. یه دونه صفحه نمایش 3.4 اینچی این بالا داریم که به نسبت نسل قبلی 300 درصد بزرگتر شده. توی Z Flip 4 یه نمایشگر 1.9اینچی داشتیم که الان شده 3.4 اینچ. این نمایشگره یه مقداری شبیه به آیکون فولدر ساخته شده و یه بریدگی در قسمتی که دوربین های اصلی قرار دارند، داره نمیدونم چرا! اگر یادتون باشه ریزر 40 اولترا رو که بررسی کردیم نمایشگرش کامل بود ولی این گوشی اومده دوربین ها رو دور زده و یه مقداری از پایین حاشیه زیادی داره. لولایی که در این نسل به کار رفته یه لولا فوق العاده جذابه و به نسبت نسل قبلی خودش وقتی گوشی رو میبندید دیگه هیچ درز و شکافی این وسط وجود نداره و دیگه اون فاصله ای که قبلا اینجا در محل اتصال لولاها وجود داشت دیگه ازش خبری نیست و کاملا گوشی بسته میشه. همین قضیه باعث میشه اون یه مقدار گرد و خاکی که میتونست این وسط قرار بگیره دیگه وارد نشه و به صفحه نمایش آسیب نرسونه. گوشی رو که باز بکنید، لبه پایینی درگاه تایپ سی، میکروفون و اسپیکر. لبه راست دکمه پاور قرار داره که حسگر اثر انگشت هم با این دکمه ترکیب شده و دکمه های کم و زیاد کردن صدا دقیقا همین جا هستند. بالای گوشی یه میکروفون دیگه قرار داره و لبه سمت چپ گوشی هم خشاب سیم کارته که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه.

پنل جلویی یه نمایشگر تخت رو تو خودش جا داده که متاسفانه این برآمدگی و فرورفتگی وسط که از محلش تا میشه همچنان وجود داره و همچنان رو مخه! دوربین سلفی تو پانچ هول فوق العاده ریز اون بالا و وسط دیده میشه که اگر از یه والپیپر تیره یا مشکی استفاده بکنید، دیگه اصلا دیده نمیشه. دور تا دور نمایشگر یه لایه پلاستیکی قرار گرفته که موقعی که بسته بشه روی هم دیگه قرار بگیره و آسیبی به نمایشگر وارد نشه. گواهی IPX8 هم داره که ضد آب هست ولی ضد گرد و غبار نیست و این یعنی لولا هنوز نتونسته اونجوری که باید در مقابل خاک و گرد و غبار مقاوم باشه و اکثر گوشی های تاشو سامسونگ به خاطر همین موضوع گرد و غبار، لولاشون به مشکل بر میخوره و از محل این صفحه نمایش و وسطش گرد و خاک داخلش میره و باعث خرابی نمایشگر میشه که این موضع باید تغییر بکنه و بهبود پیدا بکنه. لولای گوشی به صورتی ساخته شده که باید از یه حدی بیشتر باز بشه تا بتونه بعد از اون وایسه، مثلا تا حدود وسط باز کنید خیلی ثابت قرار نمیگیره ولی از اینجا به بعد توی همه زاویه هایی که شما بخوایید میتونید تنظیمش بکنید که ثابت قرار بگیره و ازش استفاده بکنید.

در مجموع از لحاظ طراحی واقعا گوشیه که خاص و باحاله، یعنی شما اینو هر کجا که بخواید و توی هر جیبتون خیلی راحت میتونید جا بدید. حسی که موقعی که دارید باهاش کار میکنید و بهتون میده خیلی جذابه. این صفحه نمایش پشتی توی طراحی خیلی بهتر شده و به نظر من به نسبت نسل های قبلی یه بهبود 30 40 درصدی داشته اما یه باگی همچنان داره و اون اینه که وقتی باز میشه انگار کامل باز نشده و یه مقداری جا داره که بیشتر عقب بره و صاف تر قرار بگیره.



بررسی نمایشگر سامسونگ Z Flip 5

بریم سراغ بخش بعدی بخش صفحه نمایش جایی که نمایشگر 6.7 اینچی سوپر امولد فوق العاده با کیفیت رو میبینیم که واقعا کیفیت خوبی داره ولی باید با اون فرورفتگی و برآمدگی داخلی کنار بیاید دیگه. LTPO هم هست یعنی از 1 تا 120 هرتز میتونه رفرش ریت تغییر بکنه. فوق العاده عمق رنگ مشکی زیادی داره، فوق العاده کیفیت جذابی داره. این نمایشگر داخلی سرعت فوق العاده خوب و روشنایی بسیار خوبی داره و میشه گفت که اون چیزی که از سامسونگ بر میاد رو اینجا میشه دید، یعنی همیشه گوشی های سامسونگ یه نمایشگر خوب دارن و این نمایشگر داخلی این ویژگی رو داره.

نمایشگر بیرونی 3.4 اینچه سوپر امولده اما 720 پیکسله، یعنی اگر مثلا زوم بکنید روش یا با دقت نگاه بکنید، توی بعضی از تصاویر پیکسل ها رو میتونید ببینید که خیلی جذاب نیست. 60 هرتزه و از رفرش ریت بالای 120 خبری نیست و نمیتونه از 1 تا 120 هرتز جابجا بشه، حالا جلوتر که برسیم به کارکردهای نمایشگر بیرونی پیش خودتون میگید که کاش 1 تا 120 هرتز متغییر بود که باتری کمتری مصرف میکرد ولی در مجموع میشه گفت که این نمایشگر داخلیش که فوق العاده جذابه ولی این نمایشگر بیرونی تیک رو میگیره ولی خیلی جذاب نیست.



بررسی باتری و شارژدهی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5

بخش بعدی بخش باتریه جاییه که گوشی های تاشو همچنان مشکل دارند. یه باتری با ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعتی داره که از نسل قبلی بهش ارث رسیده و توی زد فلیپ 5 همچنان استفاده میشه. شما در طول روز باید دو بار گوشی رو شارژ کنید، یعنی یه بار صبح که از شارژ در بیارید و باهاش کار کنید، مثلا تا 5 6 غروب دوباره باید بزنید تو شارژ که تا 10 11 شب بهتون شارژدهی کنه. توی استفاده های معمولی یه مقداری اذیت کننده میتونه باشه، استفاده معمولی رو به زیاد ولی اگر مثلا با گوشی فقط زنگ میزنید و از این بیزنس من ها و یا بیزنس وومن هایی هستید که با گوشی خیلی کار نمی کنن و گوشی فقط هست که باشه اون بغل، یه روز کامل بهتون شارژ میده. تو باکسش آداپتور نیست ولی آداپتور اورجینال 25 واتی خود سامسونگ رو اگه استفاده بکنید، تقریبا یک ساعت و نیم طول میکشه که فول شارژ بشه که عدد زیادیه. به نسبت نسل قبلیش باتریش بهتر شده که بیشتر به خاطر بهینه شدن پردازنده است که بهش میرسیم.



امنیت سامسونگ Galaxy Z Flip 5

بخش بعدی بخش امنیته جایی که حسگر اثر انگشت روی دکمه پاوره، اتفاقی که بیشتر روی گوشی های خیلی اقتصادی سامسونگ میبینم یا گوشی های تاشو، دلیلش هم اینه که اگر بخواد زیر نمایشگر باشه، موقع کار با نمایشگر بیرونی به مشکل میخورید، واسه همین اینجا قرار گرفته که شما بتونید از هر دو طرف گوشی رو باز کنید ولی عملکردش یه مقداری کنده یعنی خیلی سریع نمیتونه گوشی رو باز بکنه.



بررسی دوربین سامسونگ Galaxy Z Flip 5

بریم سراغ بخش جذاب دوربین جایی که دوتا سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید داریم که عملکرد عکاسیشون واقعا خوبه، یعنی توی بازه خودش واقعا عکس های خوبی میتونه ثبت بکنه. عکس ها شارپنس خیلی خوب دارن، دیتیل خوبه، روشنایی معمولیه ولی دینامیک رنجشون خوبه اما خیلی خوب نیست و در مجموع میتونید عکس های خوبی با لنز اصلی و اولترا واید ثبت بکنید و واقعا عملکرد خوبی بهتون میدن. قطعا مثل گوشی S23 Ultra نیست ولی اونجوری هم نیست که شما تفاوتش با یه میان رده رو متوجه نشید. واقعا دوربین های خوبی بهتون میده. توی فیلمبرداری عملکردش خوبه. نکته جذابش اینجاست که به واسطه این نمایشگر بیرونی میتونید با دوربین اصلی از خودتون سلفی بگیرید و این میتونه اتفاق جذابی باشه. عکس های پرتره سلفی که با دوربین اصلی میگیرید واقعا عکس های با کیفیت و خوبی هست و اگر از خودتون زیاد عکس میگیرید و پست و استوری می کنید، این آپشن میتونه براتون جذاب باشه.

یه دونه سنسنور 10 مگاپیکسلی سلفی هم داره که یه موقعی اگر خواستید توی ویدیو کال ها ازش استفاده کنید کار رو براتون شیرین در میاره. توی عکاسی سلفی یه مقداری ضعف دینامیک رنج داره و یه مقداری دینامیک رنج ضعیفی بهتون میده و یه مقدار خیلی کم هم وایت بالانس یعنی دقت رنگیش خیلی زیاد و دقیق نیست. در مجموع کیفیت دوربین هاش رو اگر بخوام مثال بزنم، مثلا اگر از یک تا 100 به گوشی S23 Ultra به دوربین اصلیش بدیم 100 به دوربین سلفیش میتونیم 60 بدیم اما این گوشی به خاطر اینکه با دوربین های اصلیش میتونید سلفی هم بگیرید در مجموع سلفی و اصلی 80 بهتون تحویل میده، یعنی از یه طرف به اون 100 اس 23 اولترا نمیرسه توی لنز اصلی ولی از طرف دیگه سلفیش از S23 Ultra به خاطر اینکه میتونید با دوربین اصلی هم بگیرید عملکرد بهتری داره.



بررسی سخت افزار و نرم افزار Samsung Z Flip 5

بخش بعدی بخش پردازنده است جایی که اسنپدراگون 8 نسل 2 اورکلاک شده و مخصوص گلکسی رو داریم که عملکرد پردازشی فوق العاده ای بهتون میده. توی بازی های سنگین خیلی خوب و روون کار رو در میاره و توی محیط کاربری هم چیز مرتب و خوب اجرا میشه و میشه گفت که بهترین پردازنده ای که میتونسته برای یه گوشی اندرویدی ازش استفاده بشه رو اینجا داریم، فقط باگش اینجاست که به خاطر باتری ضعیف 3700 میلی آمپر ساعتی تجربه اذیت کننده ای داره و درسته که پردازنده اومده باتری رو کاور کرده و کمی عملکردش رو بهتر کرده ولی به درد بازی کردن زیاد نمیخوره، چون باتری مسئله و مشکلتون میشه. از طرفی یه سیستم خنک کننده غیر رسمی هم داره، یعنی سیستم خنک کننده ای که توی گوشی های گیمینگ به کار رفته اینجا استفاده نشده ولی همین سیستم خنک کننده استفاده شده باعث میشه گرما و دمای این گوشی موقع بازی کردن خیلی بالا نره ولی افت عملکرد رو بعد از 45 دقیقه تا یک ساعت میبیند و متوجه میشید که یه تغییراتی توی عملکرد موقع بازی کردن داره به وجود میاد. ولی در مجموع میشه گفت که سخت افزارش سخت افزار فوق العاده قوی و قدرتمندیه. یه رابط کاربری جذاب هم داره که تا 4 سال میتونه بهتون آپدیت ها رو دریافت کنه، یعنی اندروید 13 داره که تا اندروید 17 رو میتونه بهتون بده.



قابلیت ها و امکانات مخصوص سامسونگ Galaxy Z Flip 5

بریم سراغ بخش یکی مونده به آخر جایی که میخوام راجع به این نمایشگر بیرونی و کلا سودهایی که این گوشی تاشو میتونه بهتون بده صحبت بکنم. اولین بخش اینه که گوشی اینقدر کوچیکه که به درد خانم ها میخوره، چون معمولا خانم ها گوشی بزرگ دوست ندارند ولی اگر نمایشگر بزرگ بخواید با باز کردن گوشی میتونید یه نمایشگر بزرگ هم همزمان داشته باشید. مورد بعدی نمایشگر بیرونیه که شده 3.4 اینچ و الان شما میتونید بیشتر از 12 13 تا اپ و ویجت های مختلف رو از همینجا باز بکنید و باهاشون کار بکنید. گوشی رو که آنلاک بکنید، اگر بدید سمت چپ نوتیف ها و اعلان ها براتون میاد و میتونید مدیریتشون کنید. اونایی که لازمه رو ببینید و اونایی که نمیخواید رو پاک کنید. یعنی خیلی سریع میتونید به اعلان ها دسترسی داشته باشید. همینجوری سوایپ کنید برید اینور اونور آب و هوا، تقویم و همه اینا رو براتون میاره و میتونید بهش موارد دیگه رو هم اضافه بکنید، مثلا برنامه های پیام رسان و یا واتس اپ رو اینجا بیارید ولی خب تایپ کردن با این نمایشگر یه خورده مصیبته! میتونید یوتیوب رو اینجا بیارید و ویدیوی یوتیوب ببنید ولی چرا بازش نکنید؟ منظور اینکه یه سری دسترسی ها بهتون میده که جذابه ولی جذابترین دسترسی که میتونه به شما بده موزیک پلیره به نظرم که شما خیلی راحت اینجا یه موزیک پلیر رو دارید و میتونید همزمان نوتیف ها تون رو هم ببنید. برای همین موضوع میگم اگر LTPO بود و میتونست از 1 تا 120 هرتز تغییر بکنه اون موقعی که دارید موزیک پلیر رو کار میکنید باهاش سرعت نمایشگر رو کم میکرد تا باتری کمتری مصرف بشه، چون همینجوری هم باتریش ضعیفه و شارژدهی خوبی نداره.

دوربین خوبی هم بهتون میده یعنی این نمایشگر بیرونی میتونه مثل یه ویزور باشه که با دوربین اصلی بتونید سلفی های جذاب بگیرید. به غیر از این دیگه یه حس با نمکی هم داره مثلا باهاش مکالمه کنید بگید سلام چطوری؟ اکیه کار در اومده است خدافظ! بعد اینجوری مثل گوشی های قدیمی موتورلا ببندیدش! چیز دیگه ای نداره ولی در مجموع قیمت 1000 دلاریش میاد کنار این ویژگی هایی که میتونه به عنوان یه گوشی تاشو بهتون بده ارزش خریدش رو میاره پایین، تقریبا 90 میلیون تومان توی بازار قیمت داره که شما میتونید باهاش یه گوشی S23 Ultra بگیرید 50 میلیون تومن، یه دونه هندفری اورجینال سامسونگ Galaxy Buds بگیرید و به همراهش یه Galaxy Watch هم بگیرید و یه پکیج کامل رو به جای این داشته باشید، آیا خریدش منطقیه؟!



بررسی عملکرد اسپیکر Samsung Z Flip 5

بریم سراغ اسپیکر و تست صدا، صدا طبیعتا استریو پخش میشه. بلندیش یه خفگی داره، کیفیت ضعیفه نه خیلی ضعیف میشه گفت متوسط رو به پایینه و خیلی صدای خوبی ازش نمیتونید بگیرید.



جمع بندی

تقریبا در مورد همه چی صحبت کردیم و میرسیم به جمع بندی. طراحی شیپ متریال و جذابیت خوبی داره ولی بدون نقص هم نیست، بزرگترین نقصش این خط وسطه که آزار دهنده است و احتمال خرابیش بسیار بالاست. توی بخش صفحه نمایش تیک خوب میگیره، توی بخش باتری ضعف داره ولی نه ضعف خیلی زیاد و آزار دهنده ای، توی بخش دوربین تیک رو میگیره، توی بخش نرم افزار تیک خوب میگیره، توی بخش اسپیکر ضعیفه یه دونه ضربدر میخوره و توی بخش کارایی و کاربرد هم فانتزیه به نظر من. کلا گوشیه که عقب تر گفتم به قیمتش نمیرزه، مگر اینکه دغدغه مالی نداشته باشید و بخواید یه چیز خاص دستتون باشه که اگر هم خراب شد، خراب شد دیگه اشکال نداره! نظرتون رو در موردش توی کامنت ها بنویسید و بگید به نظرتون ارزش خرید داره یا نه؟ اگر شما باشید و دغدغه مالی نداشته باشید اینو میخرید یا یه گوشی گیمینگ گولاخ و خفن که میتونه خیلی بهتر از این بهتون کارایی بده. دم همتون گرم که تا این آخر با من اومدید مرسی از همراهیتون!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین