. . .

آموزش 7 مرحله در نوشتن یک داستان معمایی

تالار مطالب آموزش نویسندگی

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #21
مگر اینکه با یک قاتل زنجیره ای سروکار دارید ( که در این صورت انگیزه آنها ممکن است مبهم و بدون دلیل باشد)، فهمیدن انگیزه مجرم داستان شما همیشه باید این سؤال را در خود داشته باشد: قاتل با اینکار چه چیزهایی را به دست می آورد یا از دست می دهد؟ پاسخ پول، عشق یا هر چیز دیگری می تواند باشد.
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #22

مظنونین​

برای اینکه داستان یک داستان معمایی باشد، مجرم نمی تواند تنها جنایتکار احتمالی باشد. برای اینکه خوانندگان در جستجوی حقیقت باشند، سعی کنید سایر مظنونان خود را با داشتن هر سه مورد زیر نشان دهید:

  • وسیله (آیا آنها به اسلحه دسترسی داشتند؟)
  • انگیزه (آنها از ارتکاب جرم چه سودی می برند؟)
  • فرصت (آیا آنها نزدیک صحنه جنایت بودند؟)
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #23
پس از آن، وظیفه کارآگاه یا هر شخص دیگری که درصدد یافتن مجرم است این است که بفهمد آیا آنها هر سه این موارد را دارند. شاید بدانید که سرهنگ هنگام قتل خانم اسکارلت با اسلحه در اتاق ناهارخوری بوده است اما چرا او باید مرگ این زن را بخواهد؟

اگر احساس می کنید که روایت شما به کشف حقیقت خیلی نزدیک شده است، می توانید با دور کردن خواننده از حقیقت، خوانندگان داستان را گمراه کنید. اما اطمینان حاصل کنید که وقتی مجرم واقعی فاش شد، می توان سایر مظنونان را واقعاً تبرئه کرد.
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #24

کارآگاه​

کارآگاه داستان شما که می تواند یک همسایه فضول یا یک بازپرس باشد، به عنوان چشم و گوش رمان شما عمل می کند، بنابراین مهم است که خواننده از همان ابتدا روی آنها حساب کند.

برای انجام این کار انگیزه کارآگاه داستان خود را تعیین کنید. چه عاملی باعث می شود آنها نتوانند پرونده را رها کنند؟ آیا یک فرد بی گناه زندانی خواهد شد؟ آیا قاتل احتمالاً دوباره دست به ارتکاب جرم می زند؟ یا اینکه انگیزه کاراگاه شما کمتر فداکارانه است و به دنبال ارتقا یا پاداش نقدی است؟

برای افزایش ریسک خطر با نزدیک شدن داستان به اوج خود، می توانید کاراگاه یا شخصی نزدیک به او را نیز به خطر بیندازید. هرچه خوانندگان بیشتر به این شخصیت اهمیت دهند، هیجان بیشتری را نیز با خواندن داستان شما تجربه خواهند کرد!
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #25

قربانی​

از دادن جایگاه واقعی به قربانی خود نترسید. دقیقاً مانند آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد، مرگ آنها نه تنها به دلیل داستانی که در پی آن می آید مهم است، بلکه به این دلیل که او شخصی بوده که فراتر از شرایط مرگش وجود داشته است.

در واقع، حتی اگر در داستان معمایی شما، با قتل بسیار راحت برخورد می شود، با تأمل در مورد مرگ قربانی خود، اولاً داستان شما واقع بینانه تر می شود و ثانیاً لایه دیگری به رمز و راز داستان افزوده می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که قربانی مدیر یک شرکت بوده است و خوشحالی کارمندانش باعث می شود که آنها به نظر کاراگاه داستان شما مشکوک بنظر برسند که اتفاقاً این کاراگاه با قربانی رابطه عاطفی داشته است.
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #26
*نکته: برای ایجاد شخصیت های سه بعدی، برای هرکدام با کمک یک پرسشنامه شخصیت، تمام جوانب شخصیتی آن ها را بیرون بکشید. بدانید چه چیزی را پنهان می کنند، نسبت به چه چیزهایی وفادارند و چه عواملی باعث رفتار آنها می شود - سپس این پاسخ ها را در جایی که مرتبط است در داستان خود بگنجانید!*
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #27

4. فضای داستان خود را اصلاح کنید

فضاسازی ستون و پایه یک داستان معمایی است. فضاسازی به پرورش فضای مناسب کمک می کند و به طور معمول نقش مهمی در پیرنگ داستان دارد. اما طبق گفته های آلیستر تامپسون، ویراستار داستان های جنایی، بسیاری از داستان های معمایی در فضای یکسانی اتفاق می افتند. طبق گفته او: "جهان نیازی به رمان جنایی دیگری در نیویورك یا لندن یا تورنتو ندارد."

به جای یک محیط شهری که بیش از حد استفاده شده است، چرا داستان معمایی خود را در مکانی منحصر به فرد قرار نمی دهید؟ آلیستر می گوید: "این کار نه تنها برای داستان شما ایده های جذاب بیشتری را فراهم می کند، بلکه زاویه بازاریابی بسیار خوبی را نیز ارائه می دهد. به عنوان مثال، ترکیب فرهنگی و جغرافیای متمایز آلبوکرک، بخش بزرگی از جذابیت سریال بریکینگ بد بوده است."
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #28

بدانید که چه چیزی برای اهالی محل اهمیت دارد​

علاوه بر مکان وقوع داستان، از فضاسازی داستان باید برای بهینه کردن پیرنگ استفاده شود، و اینکار برای اجرای خوب خود نیاز به تحقیق دارد. سایت های خبری محلی باید در مورد آنچه برای ساکنان آن مهم است، مشکلاتی که با آن روبرو هستند و آنچه در مورد جامعه آنها جالب است، ایده ای به شما بدهند. با در نظر گرفتن این موارد، به رمز و راز داستان خود عمق و اصالت می افزایید.
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #29

5. به هر ترتیب که متناسب با پیرنگ شماست بنویسید

نویسندگان تازه کار فکر می کنند که یک کتاب باید به ترتیب زمانی نوشته شود. اما در حقیقت، شما باید به هر ترتیب که برای شما مناسب باشد، بنویسید! می توانید جلو بروید، به عقب برگردید، هر طور که غرایزتان شما را هدایت می کنند بنویسید.
 

ansel

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
ناظر
مدیر
نظارت
شناسه کاربر
15
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
آخرین بازدید
موضوعات
146
نوشته‌ها
1,547
راه‌حل‌ها
24
پسندها
6,229
امتیازها
619

  • #30
با این حال نوشتن پایان داستان از همان ابتدا می تواند ایده خوبی باشد. همانطور که می دانیم، یک رمان معمایی باید دائماً در جهت رسیدن به یک نتیجه حرکت کند که هم به پرسش ها پاسخ دهد و هم آن لحظه آشکار شدن همه چیز را ارائه دهد. یک پایان عالی برای داستان باید غیرمنتظره و در عین حال اجتناب ناپذیر باشد و شاید بهترین روش برای آشکار کردن آن، شروع با پایان داستان باشد تا آغاز آن.

برای این منظور می توانید:
  • با تهیه پیش نویسی از نتیجه گیری داستان خود شروع کنید
  • سپس لحظه اوج؛ و در نهایت،
  • خطوط اصلی را ترسیم کنید که خواننده و کاراگاه داستان را به سمت راه حل هدایت می کند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین