. . .

آموزش کشمکش در داستان

تالار متفرقه آموزش نویسندگی

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #1
«تنها عنصری که داستان به واسطه آن رو به جلو حرکت می‌کند، کشمش است.»
این چیزی است که رابرت مک‌کی آن را قانون کشمکش و حاکم بر داستان می‌داند.
جزییاتی مانند فضای داستان، سرشتارها (سرشتار = شخصیت، کاراکتر)، و رخ‌دادهای پیرنگ، همگی به خواننده درک می‌دهند، اما بنا به نظر رابرت مک‌کی، کشمکش روان داستان است. هر شکلی از داستان، هر ژانر رمان یا داستان کوتاه، نیاز به کشمکش دارد.
جنت باروی در کتاب خود، قصه‌نویسی، ذکر می‌کند: «تنها دردسر، مایه جذابیت است.» این مسئله کمی طعنه‌آمیز است که ما در زندگی واقعی، در برابر دردسر مقاومت کرده و از کشمکش طفره می‌رویم، اما خوانندگان هر داستانی برای کشمش اشتیاق دارند.
نخستین باری که یک نویسنده با ایده قرار دادن سرشتار خود در یک کشمکش مواجه می‌شود این مسئله اغلب موجب ناراحتی او می‌گردد. همان طور که نویسنده در زندگی‌اش خواهان اجتناب از کشمکش است، دوست ندارد که سرشتارش را در موقعیت‌های دشوار قرار دهد. بعضی از نویسنده‌ها روی توصیفات فضا یا پیچیدگی رشد سرشتار تمرکز می‌کنند، اما بعد هیچ کشمکشی برای سرشتار اصلی ایجاد نمی‌کنند. مرتکب این اشتباه نشوید.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #2
چرا کشمکش در داستان ضروری است؟
به بیان ساده، کشمکش‌ها داستان را جذاب نگاه می‌دارند. کشمکش شامل یک تقابل بیرونی یا درونی است، و از چالشی سرچشمه می‌گیرد که سرشتار داستان در مسیر دست‌یابی به هدفش باید آن را حل کند. کشمکش موجب مقداری تردید در مورد این می‌شود که آیا سرشتار پیش‌برنده داستان به آن هدف دست می‌یابد، و خواننده را درگیر داستان نگاه داشته و موجب می‌شود که به خواندن ادامه دهد تا ببیند آیا آن کشمکش رفع می‌شود یا نه.
و این دقیقا چیزی است که هر نویسنده‌ای خواهان آن است. اینکه خوانندگان اثر او داستان را تا انتها دنبال کنند.
اگر کشمکشی در داستان نباشد، دنبال کردن سرشتار اصلی در داستان کار خسته‌کننده‌ای می‌شود. بدون کشمکش، چیز جذابی برای تعریف کردن نیست.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #3
انواع کشمش در داستان
کشمکش‌ها به دو دسته کلی بیرونی و درونی تقسیم می‌شوند، که هر کدام انواعی دارند.
کشمکش بیرونی: کشمکش بیرونی سرشتار را در مقابل یک نیروی خارجی یا چشم‌انداز جهانی قرار می‌دهد و خارج از بدن سرشتار رخ می‌دهد.
کشمکش درونی: کشمکشی که درون ذهن یا قلب سرشتار رخ می‌دهد. این مسئله که سرشتار اصلی در ذهن یا قلب خود ناآرامی داشته باشد موجب درد عاطفی می‌گردد، و تنش در داستان را افزایش می‌دهد.
در ادامه هفت نوع اصلی کشمکش که در این دو دسته کلی جای می‌گیرند با مثال ذکر خواهند شد.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #4
1. شخص علیه شخص (بیرونی)
این نوع از کشمکش رایج‌ترین نوع آن است. در داستان‌هایی که به طور واضح و کلی در مورد خوبی علیه بدی هستند معمولا فرد مشخصی سرشتار پیش‌برنده را به چالش می‌کشد.
قلب این نوع از کشمکش داستانی شامل دو سرشتار با دیدگاه‌ها، نظرات، و اهداف متضاد هستند. داستان وقتی غنی‌تر می‌گردد که هر دو سرشتار بپندارند خودشان بر حق هستند، یا وقتی که در تفاوت میان آنها درست و غلطی واضح نباشد.
1.1. در مجموعه سه‌گانه عطش مبارزه نوشته سوزان کالینز، کتنیس اوردین به منظور زنده ماندن باید علیه مسابقه‌دهنده‌های دیگر برود.
1.2. در رمان جادوگر شهر اوز نوشته ال فرانک باوم، دوروتی باید با ساحره شرور مواجه شود.
1.3. داستان‌هایی در مورد جنایت که در آنها تحقیق کننده در مقابل قاتل قرار می‌گیرد همگی کشمکش از نوع شخص علیه شخص را دارا می‌باشند.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #5
2. شخص علیه طبیعت (بیرونی)
این نوع از کشمکش فرد را در مقابل نیرویی از طبیعت قرار می‌دهد، همانند یک حیوان یا آب و هوا.
2.1. پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی، یک نمونه کلاسیک از این نوع کشمکش است.
2.2. در فیلم سینمایی زندگی پی (اکران شده در سال 2012)، سرشتار پیشرو باید با یک پلنگ که با او در یک قایق گیر افتاده است روبرو شود.
2.3.در دو اثر خوشه‌های خشم نوشته جان اشتاین‌بک، و جاده نوشته کورمک مک‌کارتی، خشکسالی یک دشمن بزرگ به شمار می‌آید.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #6
3. شخص علیه جامعه (بیرونی)
وقتی یک داستان سرشتار را در مقابل یک سنت، یک نهاد، یک قانون، یا سایر ساختارهای سیاسی قرار می‌دهد، کشمکش داستان از نوع شخص علیه جامعه است.
3.1. در رمان کشتن یک مرغ مقلد نوشته هارپر لی، سرشتار آتیکوس فینچ با جامعه متعصب نژادی خود مبارزه می‌کند.
3.2. در کتاب کودکانه شبکه شارلوت نوشته الوین بروکس وایت، ویلبر برای بقایش در مقابل جامعه‌ای که خوک‌ها در آن خورده می‌شوند می‌جنگد.
3.3. در رمان داستان دوشیزه نوشته مارگارت اتوود، جامعه با زنان به مانند املاک دولت رفتار می‌کند. اتوود با به تصویر کشیدن فجایع محیطی در داستان (شخص علیه طبیعت) به منظور تشدید کشمکش، داستان را حتی جذاب‌تر می‌سازد.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #7
4. شخص علیه فناوری (بیرونی)
وقتی رشد دانش به ورای کنترل انسان می‌رسد، بستری برای کشمکش شخص علیه فناوری ایجاد می‌گردد.
4.1. فیلم سینمایی 2001: یک اودیسه فضایی. (اکران شده در سال 1968)
4.2. رمان فرانکشتاین نوشته مری شلی.
4.3. فیلم سینمای من، ربات. (اکران شده در سال 2004)
4.4. فیلم سینمایی آپولو 13. (اکران شده در سال 1995)
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #8
5. شخص علیه ماوراء الطبیعه (بیرونی)
خون‌آشام‌ها، گرگینه‌ها، موجودات بیگانه، ارواح، و هر پدیده باور نکردنی، فراطبیعی، و غیرقابل توضیح، زمینه را برای کشمکش از نوع شخص علیه ماوراء الطبیعه فراهم می‌سازد.
5.1. رمان درخشش نوشته استفن کینگ.
5.2. رمان تسخیر شدگی خانه هیل نوشته شرلی جکسون.
5.3. رمان جنگ جهان‌ها نوشته اچ جی ولز.
5.4. فیلم سینمایی جن‌گیر. (اکران شده در سال 1973)
5.5. رمان‌های سه‌گانه گستره جنوبی نوشته جف وندرمیر.
5.6. تقریبا همه آثار ادگار آلن پو.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #9
6. شخص علیه خودش (درونی)
یک سرشتار که با انگیزه‌های شرورانه درونش می‌جنگد، سرشتاری که یک کشمکش اخلاقی درونی دارد، یا صرفا به دنبال این است که در کشمکشی با خودش تبدیل به فرد بهتری شود.
6.1. کتنیس اوردین در مجموعه سه‌گانه عطش مبارزه نوشته سوزان کالینز، باید نیازش به بقا در میدان نبرد را با تمایلش به نگرفتن جان یک انسان دیگر را وفق دهد.
6.2. در داستان کوتاه گل‌هایی برای آلگرون نوشته دنیل اسکات کیز، سرشتار اصلی با از دست دادن عقلش به دلیل یک ناتوانی ذهنی مادرزادی مقابله می‌کند، و تمرکز روی احساسات سرشتار در مورد شرایطش است. محوریت داستان در مورد درگیری میان عقل و احساس می‌باشد.
(ادامه دارد ...)
 

جغد برفی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
3228
تاریخ ثبت‌نام
2022-10-23
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
17
پسندها
19
امتیازها
93

  • #10
7. شخص علیه سرنوشت/ خدا/ شانس (درونی)
این نوع از کشمکش تا حد زیادی مبهم است. بعضی از جنبه‌های آن در واقع در میان سایر انواع کشمش قرار می‌گیرند. برای مثال، از آنجایی که پذیرفتن سرنوشت می‌تواند به عنوان یک کشمکش درونی شخصی قلمداد شود، برخی از افراد این نوع از کشمکش را از نوع شخص علیه خودش تعریف می‌کنند. یا اینکه ممکن است عده‌ای فرد علیه خدا را به صورت فرد علیه دین تعریف کنند، و بنابراین، آن را کشمکش از نوع فرد علیه جامعه بدانند. به هر صورت، تا زمانی که مفهوم درک شود دسته‌بندی اهمیت زیادی ندارد.
7.1. اگرچه فیلم‌های سه‌گانه اصلی جنگ‌های ستاره‌ای تعداد زیادی کشمکش بیرونی را به تصویر می‌کشند، بخش عمده‌ای از خط داستانی سرنوشت لوک اسکای‌واکر برای تبدیل شدن به یک استاد جدای است.
7.2. در داستان اودیسه، سرشتار اودیسه با همه انواع موجودات مرموز مواجه می‌شود.
7.3. در رمان‌های سه‌گانه ارباب حلقه‌ها، سرنوشت فرودو بگینز را به حامل انگشتری تبدیل کرده است.
(ادامه دارد ...)
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین