تمرین هفتهٔ پنجم:
۲۵ دقیقه پیادهروی روزانه کافی است. میتوانید چند ایستگاه زودتر از اتوبوس یا مترو پیاده شوید و به خانه برگردید. یادتان باشد راه رفتن روی تردمیل پیادهوری نیست!
بعد از اینکه از پیادهروی برگشتید اگر بتوانید حتی شده ۱۰ خط هم بنویسید عالی است، شگفتزده میشوید.
حتی میتوانید داستان کوتاهی دربارۀ پیادهروی بنویسد تا پیادهروی برایتان معنای عمیقتری پیدا کند، نیکلاس اسپارکس کتاب معروفی دارد به نام پیادهروی به یادماندنی که فیلمی هم از روی آن ساخته شده است. شاید دوست داشته باشید این فیلم را ببینید.
هفته ششم
کشف رمز و رازهای نویسندگی با رونویسی
برای نویسنده، خواندن کافی نیست. شاید حتی مطالعۀ پنجبارۀ یک کتاب هم کافی نباشد. ما باید بتوانیم رمز و راز نثر و تکنیکهای به کار رفته در آثار نویسندگان بزرگ را کشف کنیم.
تصور کنید هر کتاب یک وسیلۀ الکترونیکی است که قرار است دل و رودهاش را بشکافید تا بفهمید چه اجزایی آن را شکل دادهاند و به چه صورتی کار میکند.
شکافتن دل و رودۀ کتاب و یادگیری واقعی برای نویسنده وقتی اتفاق میافتد که با دقت و حوصله از متون مورد علاقهاش رونویسی کند.
میخواهید نثر آهنگین فارسی را بشناسید؟ خواندن گلستان کفایت نمیکند، دفتری بخرید و هر روز یکی از حکایتهای سعدی را توی آن بنویسید.
برای نویسنده شدن باید معلم سختگیر خودتان باشید، معلمی که هر روز مشق میدهد و در صورت حاضر نبودن تکالیف، تنبیه میکند.
میخواهید به تأثیر شگفتانگیز رونویسی پی ببرید؟ یک بار پس از نیم تا یک ساعت رونویسی از متن مورد علاقهتان، سعی کنید بخشی از خاطرات قدیمی خودتان را بنویسید. آنوقت ببینید چه اتفاقی برای نثر شما میافتد. متوجه میشوید جنبههایی از تکنیک نویسندهای که از روی اثرش رونویسی کردهاید، با سرعتی بالا در قلم شما تهنشین شده.
تقلید یکی از بهترین راهها برای آغاز نوشتن است. این اشتباهی مهلک است که توقع داشته باشیم از روز اولِ نویسندگی به سبک خودمان برسیم. نویسندۀ آیندهدار در ابتدا یک کپیکار خوب است. این قانون مهارت در هنر است.
یادگیری از دیگران بهترین و سریعترین و مطمئنترین راه یادگیری یک مهارت تازه است و رونویسی گامی موثر برای ایدهگیری از دیگران.
۲۵ دقیقه پیادهروی روزانه کافی است. میتوانید چند ایستگاه زودتر از اتوبوس یا مترو پیاده شوید و به خانه برگردید. یادتان باشد راه رفتن روی تردمیل پیادهوری نیست!
بعد از اینکه از پیادهروی برگشتید اگر بتوانید حتی شده ۱۰ خط هم بنویسید عالی است، شگفتزده میشوید.
حتی میتوانید داستان کوتاهی دربارۀ پیادهروی بنویسد تا پیادهروی برایتان معنای عمیقتری پیدا کند، نیکلاس اسپارکس کتاب معروفی دارد به نام پیادهروی به یادماندنی که فیلمی هم از روی آن ساخته شده است. شاید دوست داشته باشید این فیلم را ببینید.
هفته ششم
کشف رمز و رازهای نویسندگی با رونویسی
برای نویسنده، خواندن کافی نیست. شاید حتی مطالعۀ پنجبارۀ یک کتاب هم کافی نباشد. ما باید بتوانیم رمز و راز نثر و تکنیکهای به کار رفته در آثار نویسندگان بزرگ را کشف کنیم.
تصور کنید هر کتاب یک وسیلۀ الکترونیکی است که قرار است دل و رودهاش را بشکافید تا بفهمید چه اجزایی آن را شکل دادهاند و به چه صورتی کار میکند.
شکافتن دل و رودۀ کتاب و یادگیری واقعی برای نویسنده وقتی اتفاق میافتد که با دقت و حوصله از متون مورد علاقهاش رونویسی کند.
میخواهید نثر آهنگین فارسی را بشناسید؟ خواندن گلستان کفایت نمیکند، دفتری بخرید و هر روز یکی از حکایتهای سعدی را توی آن بنویسید.
برای نویسنده شدن باید معلم سختگیر خودتان باشید، معلمی که هر روز مشق میدهد و در صورت حاضر نبودن تکالیف، تنبیه میکند.
میخواهید به تأثیر شگفتانگیز رونویسی پی ببرید؟ یک بار پس از نیم تا یک ساعت رونویسی از متن مورد علاقهتان، سعی کنید بخشی از خاطرات قدیمی خودتان را بنویسید. آنوقت ببینید چه اتفاقی برای نثر شما میافتد. متوجه میشوید جنبههایی از تکنیک نویسندهای که از روی اثرش رونویسی کردهاید، با سرعتی بالا در قلم شما تهنشین شده.
تقلید یکی از بهترین راهها برای آغاز نوشتن است. این اشتباهی مهلک است که توقع داشته باشیم از روز اولِ نویسندگی به سبک خودمان برسیم. نویسندۀ آیندهدار در ابتدا یک کپیکار خوب است. این قانون مهارت در هنر است.
یادگیری از دیگران بهترین و سریعترین و مطمئنترین راه یادگیری یک مهارت تازه است و رونویسی گامی موثر برای ایدهگیری از دیگران.