به نام خدا
نقد دلنوشته خلا روح
با سلام به نویسندهی عزیز
بابت نوشتن این دلنوشته و اشتراک آن با انجمن متشکرم و امیدوارم نقد زیر در بهتر شدن قلمتون کارساز باشد.
و اما نقد...
اسم:
اسم یک اثر باید علاوه بر داشتن جذابیت، مفهوم داشته باشد و تمام محتوا را پوشش دهد و ارتباط آن با کل متن با پایان یافتن اثر مشخص شود. عنوان انتخابی
دلنوشته مورد نظر ما علاوه بر این که از دو بخش "
خلأ+روح" تشکیل شده است و اندازهی مطلوبی دارد،کلمات استفاده شده در آن در عین تکراری بودن، ترکیب نو و زیبایی را ایجاد کرده است و با متن و سیر تناسب دارد.
ژانر :
در انتخاب ژانر باید باید نزدیکترین و مناسبترین آن را برای اثر در نظر گرفت و نویسنده باید با توجه به تعاریفی که از ژانرهای مختلف شده است این کار را انجام دهد. انتخاب ژانر تراژدی گرچه برای
دلنوشته خلأ روح مناسب است اما بهتر بود اجتماعی هم برای آن در نظر گرفته میشد.
مقدمه:
یک مقدمه قسمتی از شناسه یک اثر است و خواننده بعد از مواجهه با جلد عنوان و اطلاعات اثری که در دست دارد با آن برخورد میکند پس نیاز است که مقدمه زیبایی، تناسب و جذابیت داشته باشد؛ اما این اتفاق زمانی میافتد که نویسنده به انتخاب درست کلمات و به کار بردن آرایههای صحیح توجه نشان دهد. در
دلنوشته خلأ روح، خالق اثر، به خوبی با بکار بردن آرایههای ادبی مانند: تشبیه، حس آمیزی و... بار ادبی متن را بالا برده است و خواندن آن را دلچسب میکند و همچنین این مقدمه هدف
دلنوشته را خیلی خوب بیان میکند و از نظر اندازه نیز مناسب است.
جلد:
جلد اثر دیده نشد!
سیر:
سیر
دلنوشته خوب و روان است، خواننده به خوبی با آن ارتباط برقرار میکند و متوجه احوالات و احساسات نویسنده میشود. اینکه بتوانیم از طریق جملات احساس خود را به زیبایی بیان کنیم، یک امتیاز مثبت و لازمهی یک قلم خوب است که نویسنده از پس آن بر آمده است. هدف متن بیان گلهها و درهم ریختگی ذهن و روزمرگی کسالتبار و بیهدف است و ما به خوبی این حس را درک میکنیم و با اینکه غم و بلاتکلیفی حسهای آزاردهندهای هستند؛ اما بیان خوب نویسنده ما را به ادامهی خواندن این اثر دعوت میکند. هر چند سیر اثر گاهی دچار نزول میشد؛ اما در کل مناسب بود و حتماً با پیشرفت بهتر و بیشتر قلم نویسنده، آثار برجستهتری را از ایشان شاهد خواهیم بود.
نثر:
نثری که نویسنده از آن استفاده کرده نوشتاری است؛ ولی به لحن، حالت خشک و رسمی نداده و صمیمیت خود را حفظ کرده، به همین علت خواننده ارتباط خوبی با اثر برقرار میکند. همچین نثر، یک دستی خود را در تمام پارتها حفظ کرده که این هم از نقاط قوت
دلنوشته است؛ مطمئناً با کمی تلاش و مطالعه بیشتر و بالا بردن دایره لغات و نوشتن با نثری ادبیتر آثار بعدی به مراتب شکوفاتر خواهند بود.
آرایههای ادبی:
در هر پارت ما شاهد استفاده از این ابزار هستیم و شروع خوب اثر ما را ترغیب به خواندن ادامه میکند. حسآمیزیها، تشبیهها و... سبب میشود احساس نویسنده را بهتر درک کنیم و این تصویر زیبایی که او در ذهن مخاطب خود ایجاد میکند، باعث میشود از خواندن این اثر لذت ببریم.
مثلا :
"مریضم؛ اما تب ندارم، سرفه نمیکنم، احساس دردی هم در تنم نیست، روحام است که از درد فریاد میکشد؛ اما صدایی نیست، اشکی نیست، همه چیز خاموش اتفاق میافتاد و آرام آرام روحم را محو میکند.
دارو لازمم! اما دارویم در هیچ کدام از داروخانههای شهر پیدا نمیشود. طبیبی میخواهم تا دردهای روحم را تسکین دهد؛ اما این چنین طبیبی در هیچ بیمارستانی نیست. "
✨در اینجا نویسنده خستگی روح و احساس اندوه درونی در خود را به تشبیه بیماریهای جسمی و در ادامه اضافه کردن اینکه درمانی ندارد، در ما این فکر را ایجاد میکند که حجم درد و اندوه او زیاد و دور از تحملش است و نیاز به درمانی ورای مادیات دارد.
استفاده از آرایهها به فهم و درک اثر و احساسات نویسنده کمک میکند و خالق دلنوشته تا حد خوب و مطلوبی از پس آن بر آمده است.
تکرار:
در تمام پارتها از یک موضوع نوشته شده؛ اما هر بار با یک چیدمان و توصیفی جدید که باعث شده این تکرار موضوع خسته کننده نباشد. در متن تکرار کلمات و جملاتی دیده شد که قلم خوب نویسنده آنها را پوشانده که نشان؛دهندهی هنر اوست؛ اما باز هم جای کار و تلاش برای بهبود دارد.
در بعضی پارتها ما شاهد تکرار زیاد فعل و کلمات هستیم که باعث کم شدن کیفیت و زیبایی متن اثر میشود.
مثلا:
"در زندگی
حق های بسیاری زیادی
داشتم.
حق داشتم بخندم،
حق داشتم دوست بدارم،
حق داشتم دوست داشته شوم،
حق داشتم زندگی کنم...."
✨تکرار فعل « داشتم» و کلمهی « حق»
پارت نویسی:
در بیشتر پارتها اندازه مطلوب که چهار خط است رعایت شده؛ اما بعضی از آنها مثل
پارت 10 و 11 با ویرایش و چیدمان درست جملات به زیر اندازهی استاندارد میرسد که بهتر است با یک یا دو جمله این مشکل را رفع کرد. هر پارت با داشتن هدفی مشترک با بیانی جدید نوشته شده است و تعهد و علاقهی نویسنده به اثر را نشان میدهد.
ایرادات نگارشی و دستوری:
برخی از علائم نگارشی استفاده شدهاند؛ اما باز هم جای بررسی و ویرایش دارد. بعضی از کلمات چسبیده نوشته شدهاند و حتی نیمفاصلهها هم رعایت نشده است.
مثلاً:
❌" آری تنهایی بددردیست"
نوشتار درست این جمله:
✅"آری، تنهایی درد بدی است."
و در پارت دیگری:
"تنهایی کارهای عجیبی با انسان
می کند. همانند چاقویی است که بند روحت را از دیگر انسانها
می برد و ..."
بین
می و
فعل باید
نیمفاصله باشد و همچنین برای نوشتن کلماتی که با
ها و
های جمع بسته میشوند.
❌می کند
✅
میکند
❌می برد
✅
میبرد
و یا بعضی کلمات درست نوشته نشدهاند..
" اکنون روحم خالیِ خالیست و خلاای بزرگ در آن پدیدار آمده... "
❌خلاای ✅خلائی
" ... روح ام با سکوت خو گرفته است"
❌
روحام ✅
روحم
گاهی هم بعضی جملات به خوبی منظور را نمیرسانند و مبهم هستند و البته افعال با زمان اثر در تضاد هستند:
" ... روح ام با سکوت خو گرفته است و از صدا وحشت دارد. صدا تنها چیزی که برایش باقی مانده را می شکافت. سکوت را پاره پاره می کند و در درونش چون تیغ فرو می رود.... "
پس بهتر بود برای مثال، چنین نوشته شود:
✅
روحم با سکوت خو گرفته است و از صداها وحشت دارد،آنها تنها چیزی که برایش باقی مانده است را میشکافند، سکوتش را پاره پاره میکنند و چون تیغ به درونش فرو میروند.
توصیفات:
همانطور که قبلا گفته شد، نویسنده در توصیف حالات و احساسات خود موفق عمل کرده است، این ویژگی، کیفیت
دلنوشته را بالاتر میبرد. در تمامی پارتها ما به خوبی متوجه هدف نویسنده و غم و دغدغهی فکری او میشویم. در برخی از قسمتها با پرسش از خواننده باعث توجه مجدد و همینطور درگیر شدن او با متن و گاهی باعث ایجاد حس همدردی میشود. اشاره مستقیم و غیرمستقیم به اسم
دلنوشته در متن هم جذاب بوده و باعث ارتباط بهتر با متن میگردد.
حرف آخر: در کل نویسندهی عزیز هنوز برای پیشرفت و قوی شدن جا دارد و به طور یقین با کمی تلاش و دقت بیشتر نتیجهی عالیتری به دست خواهد آمد. اگر در انتخاب فعلها و برخی کلمات، نوشتن صحیح آنها و استفادهی درست از علائم نگارشی دقت کند و به تناسب و زیبایی واژهها توجه نماید با اطمینان میشود گفت آثار بهتر و قویتری را ارائه خواهد کرد.
بنابراین با توجه به توضیحاتی که داده شد برای سطح
دلنوشته خلأ روح سطح نقرهای در نظر گرفته میشود. با آرزوی موفقیت برای نویسنده🌹
سطح دلنوشته: نقرهای
@مدیر نقد
@.sami.r..v..r