. . .

تمام شده نقد و تعیین سطح داستان کوتاه اغتشاش | هستی همتی

تالار نقد رمان و داستان
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

مدیر نقد

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
1521
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-06
موضوعات
123
نوشته‌ها
495
راه‌حل‌ها
7
پسندها
938
امتیازها
308

  • #1
img_20210903_154342_706_rjie_qyhg.jpg



نام داستان: اغتشاش

نویسنده: Ara (هستی همتی) @ara.wr.o.o

ژانر: تراژدی، اجتماعی

*_خلاصه:
یک اشتباه به ظاهر بی‌‌اهمیت و یک بی‌‌اهمیتی مطلقاً اشتباه! برتری‌‌ها و تزلزل‌‌های نا به جایی که آینده‌‌ی یک انسان را تحت الشعاع قرار می‌‌دهند و یک سر کوفتگی، چندین سال عذاب خواهد داشت. بی‌‌عرضگی شخصی، می‌‌تواند از یک بی‌‌توجهی منشأ بگیرد و جلب رضایت همگان، می‌‌تواند در راستای یک تبعیض جنسیتی باشد. لغزش نفس می‌‌تواند عواقب بد دور از انتظاری در پی بیاورد و جنس زن، بی‌‌گناه قصاص شود...

لینک اثر:




منتقد: @ARi_SAN
تاریخ تحویل اثر: ۶ اسفند ۱۴۰۰
مهلت اتمام نقد: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
 
  • جذاب
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
راه‌حل
به نام خدا

نقد و بررسی داستان کوتاه___ اغتشاش___ 0--0




سلام عزیزدلم اومدم که یه نقد کوشولویی از اثر شما داشته باشم. امیدوارم بتونم موفق عمل کنم و در راستای پیشرفتت کمک کوچیکی کرده باشم-*
خب عزیزم اول با زبان ساده میخوام یه بررسی کوچیکی در رابطه با موضوع کلی داستان زیبات داشته باشم.
موضوع هر داستان مفهومیه که داستان دربارهٔ اون نوشته می‌شه. توی داستان کوتاه موضوع به لحاظ ساختاری مثل پیکریه که اندام‌های داستان به اون مربوطن و رویدادهای داستان مستقیم یا غیر مستقیم به اون مربوط میشن. در داستان کوتاه اغلب یک موضوع اصلی وجود داره که داستان دربارهٔ اون گسترش پیدا می‌کنه و میدونیم که هر داستان ناگزیرِ داشتن موضوعیه. این موضوع در شکل کلی می‌تونه فقر، ترس، عشق، مرگ و یا هر مفهوم انسانی دیگه ای باشه. هر کدوم...

BAD_GRIL

رفیق رمانیکی
مقام‌دار آزمایشی
بازرس
ناظر
منتقد
طراح
نام هنری
Kameliya
آزمایشی
منتقد+بازرس چت
شناسه کاربر
1062
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-16
آخرین بازدید
موضوعات
163
نوشته‌ها
885
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,524
امتیازها
421
سن
20
محل سکونت
لاس‌ و‌ گاس
وب سایت
romanik.ir

  • #2
به نام خدا

نقد و بررسی داستان کوتاه___ اغتشاش___ 0--0




سلام عزیزدلم اومدم که یه نقد کوشولویی از اثر شما داشته باشم. امیدوارم بتونم موفق عمل کنم و در راستای پیشرفتت کمک کوچیکی کرده باشم-*
خب عزیزم اول با زبان ساده میخوام یه بررسی کوچیکی در رابطه با موضوع کلی داستان زیبات داشته باشم.
موضوع هر داستان مفهومیه که داستان دربارهٔ اون نوشته می‌شه. توی داستان کوتاه موضوع به لحاظ ساختاری مثل پیکریه که اندام‌های داستان به اون مربوطن و رویدادهای داستان مستقیم یا غیر مستقیم به اون مربوط میشن. در داستان کوتاه اغلب یک موضوع اصلی وجود داره که داستان دربارهٔ اون گسترش پیدا می‌کنه و میدونیم که هر داستان ناگزیرِ داشتن موضوعیه. این موضوع در شکل کلی می‌تونه فقر، ترس، عشق، مرگ و یا هر مفهوم انسانی دیگه ای باشه. هر کدوم از این موضوع ها و این مفاهیم کلی، زیر مجموعه‌های زیادی هم دارن و داستان‌های زیادی هم می‌شه پیدا کرد که زیر مجموعه یکی از مفاهیم کلی قرار می‌گیرن. یافتن موضوع تازه برای داستان، خب معمولاً با سختی و دشواری زیادی همراهه.
خب باتوجه به توضیحات بالا، موضوع کلی داستان تو در مورد خانم متاهلیه به همراه شوهرش و دو فرزندش، زندگی عادیی داره که به طور وحشتناکی از اغتشاش‌های ذهنی خودش رنج میبره که این مشکل ریشه در کودکیش داره( تبعیض جنسیتی) و در راستای همین بیماری مشکلات زیادی هم برای خودش و خانوادش ایجاد میکنه که یکی از اون مشکلات، همین نه نگفتن به هرگونه درخواست برای جلب کردن توجه بقیه و جذب محبت و مهربانی از اطرافیانه!
که برای مثال: اومدن مادر شوهرش به خونشون بود که خانم حاضر شد از کار مهم و ضروری خودش بگذره اما به مادرشوهرش، نهِ محترمانه نگه0--0
خب به نظر من مطلب تازه‌ای نبود اما داستانی با این عنوان، من تا به‌ حال نخونده بودم و خوندنش واسم تازگی داشت. موضوع جذابی بود و مسلما در بسیاری از جوامع این تبعیض وجود داره و میشه گفت یک حقیقت جهانیه و هیچ چیز غیر قابل باوری در متن وجود نداشت و کاملا قابل درک بود.
پس موضوع داستان تو کلیشه‌ای نداره و میشه حدس زد که هدف اصلی تو هم کمک ‌برای حل این موضوع به شدت تلخ و عذاب‌آوره و چه خوب می‌شد اگه بعضی ها از این داستان تلخ درس بگیرن🤔🤐
خب بریم سر نقد اصلیمون.
🔥عنوان🔥طبق معمول باید از نام رمان شروع کنیم.
خب عنوان اثر، اولین چیزی است که به چشم مخاطب می‌خورد و خواننده تصمیم میگیرد که داستان شما را بخواند یا خیر و از این جهت باید بسیار زیاد مورد برسی قرار بگیرد و برای انتخاب آن بسیار دقت و وسواس خرج داده شود.

شما عنوان"اغتشاش" را برای داستان زیبای خود انتخاب کرده‌اید.‌ که اول بگذارید کمی درمورد معنای کلی این کلمه توضیح بدهم.
{اغتشاش هر موضوعی است که بر تمرکز و قدرت تفکر، اثری منفی دارد و می تواند منشاء درونی یا بیرونی داشته باشد. موفقیت نیازمند استفاده از قدرت تفکر و استفاده از قدرت تفکر نیاز به نظم فکری دارد.کسی که اغتشاش فکری دارد نظم فکری ندارد. پس نمی تواند از همه توان فکر خود استفاده کند. در برخی مواقع کارهایی از افراد سر می زند که شما در جایگاه نظاره گر متعجب می شوید. ریشه چنین رفتار هایی نداشتن نظم فکری به سبب وجود اغتشاشات گسترده فکری است.}
و حال، عنوان "اغتشاش" در داستان شما در واقع به معنای اغتشاش فکری است یعنی فردی که اغتشاش ذهنی دارد و تمرکز ذهنیش بسیار ضعیف است!
و در اثر اتفاقاتی همانند تبعیض جنسیتی و این گونه مسائل دردناک، مشکلاتی ذهنی و نفسانی از ریشه برایشان ایجاد می‌شود و پی در پی طی سال های طولانی به دنبالشان خواهد بود‌ که کاملاً هم با محتوای اثر هماهنگی دارد و خوشبختانه عنوان تکراری‌ هم نمی ‌باشد.
و مثالی که در داستان شما مشهود بود:

کسانی که نمی‌توانند به هیچ وجه، به هیچ درخواستی نه بگویند. حتی بدون در نظر گرفتن توان و قدرت شخصی خودشان و تنها برای جلب توجه دیگران.
🔥ژانر🔥
ژانر: ژانرهای اصلی ما به ژانرهای عاشقانه، فانتزی، جنایی، پلیسی، معمایی، تراژدی و... تقسیم می‌شوند. دو ژانر شما "تراژدی، اجتماعی" که از ژانرهای اصلی است، درست انتخاب شده و این دو ژانر به وضوح در نوشته شما مشهود هستند.
🔥خلاصه🔥
در نقد یک خلاصه باید عناصر زیر مورد بررسی قرار بگیرند:
الف) همخوانی با محتوا و بیان چکیده‌ای از اتفاقات داستان.
ب) اندازه‌ی خلاصه
پ)میزان گنگ و واضح بودن خلاصه
خب خلاصه‌ شما بسیار با محتوای متنتان هماهنگی داشته است و درواقع موضوع اصلی‌ای که کل داستان شما را در بر می‌گیرد را به مخاطب نشان داده است که مسلماً این نکته بسیار حائز اهمیتی هم است؛ اینکه نویسنده تا چه حد می‌تواند محتوا و خلاصه را با هم هماهنگ بنویسد مثلا ممکن است یک نویسنده‌ای متن را به قدری زیبا و پر محتوا بنویسد اما راوی داستان به دور از داستان اصلی خود باشد و هیچ ربطی به موضوع اصلی نداشته باشد.
و از دیگر اشتباهات نویسندگان هم این است که شور یک‌ چیز را درمی‌آورند و حد وسط را رعایت نمی‌کنند.
مثلا به قدری می آیند یک متن را گنگ و مبهم می‌نویسند و به آن پیچ و تاب می‌دهند که مخاطب از همان نگاه اول او را رد می‌کند و اصلا وقتش را برای صرف آن هدر نمی‌دهد چون می‌داند ته این راه چیزی عایدش نمی‌شود! چرا؟
خب یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که اکثر خوانندگان داستان‌ها و رمان‌ها در بازه‌ی سنی دوازده تا بیست و سه سال قرار دارند و زیاد گنگ بودن خلاصه از درک بعضی از خواننده‌ها خارج است و همین سبب دفع خواننده میشود. پس باید در حالتی نرمال باشد نه خیلی واضح و نه خیلی گنگ!
و حالا دوباره برگردیم به نقد خلاصه اثر شما! باید بگویم که خلاصه‌ی جذابی داشته‌اید. که این جذابیت بیشتر به خاطر آوردن کلمات و چیدن خیلی ماهرانه آنها در کنار هم است. آفرین-*
🔥مقدمه🔥
مقدمه‌ی یک داستان معمولاً متن زیبا و کوتاهی است که ما را با محیط و فضای داستان آشنا می‌کند و مقدمه‌ای می‌شود بر آغاز داستان. مقدمه باید با ژانر قالب و اصلی داستان و هم‌چنین محتوای آن هم‌خوانی داشته باشد. که مقدمه شما این ویژگی ها را داشت و متنی زیبا بود.
🔥شروع داستان🔥شروع داستان‌ها یک نقطه برای ورود به ماجرا هستند و به همین دلیل باید زیبا و تاثیرگذار و گاهی هیجان انگیز نوشته شوند که بتوانند خواننده را وادار به خواندن ادامه‌ی نوشته کنند. خب شروع داستان شما، تقریبا ساده بود و با گفتگوی خانمی با مادرشوهرش شروع شده بود که سعی داشتید ضعف او را در همان پارت اول به مخاطبتان بفهمانید که این به نظر من اصلاً خوب نیست، اینکه بخواهیم مخاطب را از همان اول راه متوجه کل موضوع و طرح داستانیمان کنیم زیاد جلوه خوبی ندارد و اگر کمی گنگ و هیجانی‌تر شروع را می‌نوشتید خیلی جذاب‌تر از حالا می‌شد ولی جمعاً کلمات خوب و شخصیت پردازی عالی‌ای داشتید.
از نظر کلیشه و تکراری بودن مشکلی نداشت و متنی متفاوت بود.
🔥کشمکش🔥ما کشمکش‌های جسمی، ذهنی، جوامع، احساسی و اخلاقی داریم. بسته به محتوا و موضوع نوشته، هر کدام از کشمکش‌های خاصی باید در قسمت های مختلف داستان استفاده شوند تا باعث زیبایی نوشته و متن شوند. با توجه به موضوع داستان شما، انتظار می‌رفت کشمکش ذهنی به کار ببرید، که این مورد به خوبی زمانی که آن زن به شدت در حال سر و کله زدن با افکار و رفتارش بود تا احساس و نفس خود را برای نجات زندگیِ زناشویی اش تغییر دهد، دیده می‌شد.
اما کشمکش‌های دیگری در داستان به چشم نمی‌خورد و همین‌ موجب می‌شد هیجانات و تنش‌های ایجاد شده برای ادامه دادن به خواندن داستان کمی کمرنگ‌تر شوند.
🔥جلد🔥فاقد جلد است.
🔥توصیفات🔥توصیفات یک نوشته از چند لحاظ توصیف احساسات، شخصیت، مکان، زمان و حالات بررسی می‌شوند. توصیفات موجب زیبایی در متن و مونولوگ میشوند و به ایجاد تجسم اتفاقات در ذهن خواننده کمک میکند. توصیف احساسات و حالات را خیلی خوب بیان کرده بودید. حالات و حرکات تمام شخصیت‌ها در لحظه به لحظه‌ی داستان قابل مشاهده بود و حتی میتوانستیم احساسات سردرگمی و خشم و ترس آن زن را در پارت ها بفهمیم. توصیف مکان و زمان را زیاد نداشتید و تجسمی از محیط را زیاد نشان نداده بودید. در توصیفات شخصیت هم عالی عمل کرده بودید. ما خیلی خوب میتوانستیم با شخصیت‌ها آشنا بشویم و بفهمیم سایر افرادِ داستان چگونه بودند، چه اخلاقی داشتند و... .
همه‌ی توصیفات جز نکته‌ای که کمی قبل عرض کردم خیلی خوب و با جملاتی عالی، به طور پراکنده نوشته شده بودند و زیبایی بسیاری داشتند‌.
🔥دیالوگ و مونولوگ🔥نوشتن دیالوگ های زیبا و تاثیرگذار باعث ماندگاری دیالوگ، نوشتن جملات ادبی و توصیفات زیبا، موجب ایجاد جلوه‌ی خوبی در مونولوگ میشوند و به ارتقای سطح نوشته کمک میکنند. مونولوگ های خیلی خوبی داشتید و متن نوشته شما زیبا بود. دیالوگ‌ها هم اشکالی نداشتند. فقط نسبت به مونولوگ خیلی کمتر بودند که میتوانیم دلیلش را کوتاه بودن داستان بدانیم و فضاسازی نیز بین دیالوگ‌‌هایتان انجام داده بودید. یعنی اینطور نبود که یا فقط مونولوگ بنویسید و یا فقط دیالوگ‌ها را پشت سر هم.
🔥سیر🔥یک نویسنده باید بتواند سیر اتفاقات نوشته‌ی خودش را در تعادل نگه دارد، نه خیلی کند که حوصله سر بر باشد و نه خیلی تند که نشود فهمید چی به چی بود. در سیر هیچ اشکالی نداشتید و همه چیز را در یک سیر تعادل کنترل کرده بودید، در حالی که داستان بسیار کوتاهی بود.
🔥زاویه دید🔥تمامی داستان و پارت ها از زبان المیرا بیان شده بود، لذا تغییر راوی و درآمیختگی راوی‌ها دیده نمیشد و اینکه از بین لحن های ادبی، محاوره ای و معیار، لحن ادبی را انتخاب کرده و در تمامی پارت‌ها رعایت کرده بودید.
🔥فضاسازی🔥زمانی که نویسنده بتواند حال و هوای داستان و فضا را متناسب‌ با اتفاقات داستان یا هماهنگ با آن، به تصویر بکشد، یعنی فضاسازی خوبی انجام داده است. مثلا وقتی که اتفاق ناراحت کننده و بدی افتاده و باران می‌بارد که شما فضاسازی خیلی خوبی انجام داده و نوشته بودید و هیچ مشکلی نبود.
🔥رعایت جايگاه واژگان و تکرار🔥در رابطه با رعایت جایگاه واژگان مشکلی نبود. تکرار حروف و علائم و فعلی هم دیده نمیشد.
🔥رعایت پارت نویسی🔥 اندازه صحیح پارت ها برای داستان، ۱۵ الی۲۰ خط سیستم و ۷۰ الی ۷۵ خط موبایل است که این اندازه را رعایت کرده بودید و پارت‌هایتان هدفمند و دنباله‌ی هم بودند.
🔥ممنوعه🔥 نداشت.
🔥سخن نویسنده🔥 خب گلم بسیار داستان خوب و باحالی بود. به شدت عصبانی شدم و میشه گفت تا آخرین لحظه داستان فقط حرص خوردم و جیغ کشیدم از دست این المیرا!( البته واسش ناراحتم خیلی می‌شدما-*)
و راستش از رفتارش بدم اومد و دوست داشتم نصفش کنم هستی باور کن*---*
قلم و طرز نوشتنت هم که دیگم نگم عالیه عالی بود و توصیفات خیلی خفنی داشتی، تو سومین نویسنده‌ای هستی که خیلی از قلمش خوشم اومده! نام نمیبرم( برای حفظ امنیت جانی و مالی منتقد عزیزمون)
موفق و پیروز باشی خوشکلم قلمت مانا💜😍😘


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

تگ تعلق گرفته:


💎الماسی💎

@مدیر نقد

نویسنده عزیز: @شوکولات دزد اعظم0-0
0--0
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • گل رز
  • جذاب
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

مدیر نقد

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
1521
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-06
موضوعات
123
نوشته‌ها
495
راه‌حل‌ها
7
پسندها
938
امتیازها
308

  • #3
به نام خدا

نقد و بررسی داستان کوتاه___ اغتشاش___ 0--0




سلام عزیزدلم اومدم که یه نقد کوشولویی از اثر شما داشته باشم. امیدوارم بتونم موفق عمل کنم و در راستای پیشرفتت کمک کوچیکی کرده باشم-*
خب عزیزم اول با زبان ساده میخوام یه بررسی کوچیکی در رابطه با موضوع کلی داستان زیبات داشته باشم.
موضوع هر داستان مفهومیه که داستان دربارهٔ اون نوشته می‌شه. توی داستان کوتاه موضوع به لحاظ ساختاری مثل پیکریه که اندام‌های داستان به اون مربوطن و رویدادهای داستان مستقیم یا غیر مستقیم به اون مربوط میشن. در داستان کوتاه اغلب یک موضوع اصلی وجود داره که داستان دربارهٔ اون گسترش پیدا می‌کنه و میدونیم که هر داستان ناگزیرِ داشتن موضوعیه. این موضوع در شکل کلی می‌تونه فقر، ترس، عشق، مرگ و یا هر مفهوم انسانی دیگه ای باشه. هر کدوم از این موضوع ها و این مفاهیم کلی، زیر مجموعه‌های زیادی هم دارن و داستان‌های زیادی هم می‌شه پیدا کرد که زیر مجموعه یکی از مفاهیم کلی قرار می‌گیرن. یافتن موضوع تازه برای داستان، خب معمولاً با سختی و دشواری زیادی همراهه.
خب باتوجه به توضیحات بالا، موضوع کلی داستان تو در مورد خانم متاهلیه به همراه شوهرش و دو فرزندش، زندگی عادیی داره که به طور وحشتناکی از اغتشاش‌های ذهنی خودش رنج میبره که این مشکل ریشه در کودکیش داره( تبعیض جنسیتی) و در راستای همین بیماری مشکلات زیادی هم برای خودش و خانوادش ایجاد میکنه که یکی از اون مشکلات، همین نه نگفتن به هرگونه درخواست برای جلب کردن توجه بقیه و جذب محبت و مهربانی از اطرافیانه!
که برای مثال: اومدن مادر شوهرش به خونشون بود که خانم حاضر شد از کار مهم و ضروری خودش بگذره اما به مادرشوهرش، نهِ محترمانه نگه0--0
خب به نظر من مطلب تازه‌ای نبود اما داستانی با این عنوان، من تا به‌ حال نخونده بودم و خوندنش واسم تازگی داشت. موضوع جذابی بود و مسلما در بسیاری از جوامع این تبعیض وجود داره و میشه گفت یک حقیقت جهانیه و هیچ چیز غیر قابل باوری در متن وجود نداشت و کاملا قابل درک بود.
پس موضوع داستان تو کلیشه‌ای نداره و میشه حدس زد که هدف اصلی تو هم کمک ‌برای حل این موضوع به شدت تلخ و عذاب‌آوره و چه خوب می‌شد اگه بعضی ها از این داستان تلخ درس بگیرن🤔🤐
خب بریم سر نقد اصلیمون.
🔥عنوان🔥طبق معمول باید از نام رمان شروع کنیم.
خب عنوان اثر، اولین چیزی است که به چشم مخاطب می‌خورد و خواننده تصمیم میگیرد که داستان شما را بخواند یا خیر و از این جهت باید بسیار زیاد مورد برسی قرار بگیرد و برای انتخاب آن بسیار دقت و وسواس خرج داده شود.

شما عنوان"اغتشاش" را برای داستان زیبای خود انتخاب کرده‌اید.‌ که اول بگذارید کمی درمورد معنای کلی این کلمه توضیح بدهم.
{اغتشاش هر موضوعی است که بر تمرکز و قدرت تفکر، اثری منفی دارد و می تواند منشاء درونی یا بیرونی داشته باشد. موفقیت نیازمند استفاده از قدرت تفکر و استفاده از قدرت تفکر نیاز به نظم فکری دارد.کسی که اغتشاش فکری دارد نظم فکری ندارد. پس نمی تواند از همه توان فکر خود استفاده کند. در برخی مواقع کارهایی از افراد سر می زند که شما در جایگاه نظاره گر متعجب می شوید. ریشه چنین رفتار هایی نداشتن نظم فکری به سبب وجود اغتشاشات گسترده فکری است.}
و حال، عنوان "اغتشاش" در داستان شما در واقع به معنای اغتشاش فکری است یعنی فردی که اغتشاش ذهنی دارد و تمرکز ذهنیش بسیار ضعیف است!
و در اثر اتفاقاتی همانند تبعیض جنسیتی و این گونه مسائل دردناک، مشکلاتی ذهنی و نفسانی از ریشه برایشان ایجاد می‌شود و پی در پی طی سال های طولانی به دنبالشان خواهد بود‌ که کاملاً هم با محتوای اثر هماهنگی دارد و خوشبختانه عنوان تکراری‌ هم نمی ‌باشد.
و مثالی که در داستان شما مشهود بود:

کسانی که نمی‌توانند به هیچ وجه، به هیچ درخواستی نه بگویند. حتی بدون در نظر گرفتن توان و قدرت شخصی خودشان و تنها برای جلب توجه دیگران.
🔥ژانر🔥
ژانر: ژانرهای اصلی ما به ژانرهای عاشقانه، فانتزی، جنایی، پلیسی، معمایی، تراژدی و... تقسیم می‌شوند. دو ژانر شما "تراژدی، اجتماعی" که از ژانرهای اصلی است، درست انتخاب شده و این دو ژانر به وضوح در نوشته شما مشهود هستند.
🔥خلاصه🔥
در نقد یک خلاصه باید عناصر زیر مورد بررسی قرار بگیرند:
الف) همخوانی با محتوا و بیان چکیده‌ای از اتفاقات داستان.
ب) اندازه‌ی خلاصه
پ)میزان گنگ و واضح بودن خلاصه
خب خلاصه‌ شما بسیار با محتوای متنتان هماهنگی داشته است و درواقع موضوع اصلی‌ای که کل داستان شما را در بر می‌گیرد را به مخاطب نشان داده است که مسلماً این نکته بسیار حائز اهمیتی هم است؛ اینکه نویسنده تا چه حد می‌تواند محتوا و خلاصه را با هم هماهنگ بنویسد مثلا ممکن است یک نویسنده‌ای متن را به قدری زیبا و پر محتوا بنویسد اما راوی داستان به دور از داستان اصلی خود باشد و هیچ ربطی به موضوع اصلی نداشته باشد.
و از دیگر اشتباهات نویسندگان هم این است که شور یک‌ چیز را درمی‌آورند و حد وسط را رعایت نمی‌کنند.
مثلا به قدری می آیند یک متن را گنگ و مبهم می‌نویسند و به آن پیچ و تاب می‌دهند که مخاطب از همان نگاه اول او را رد می‌کند و اصلا وقتش را برای صرف آن هدر نمی‌دهد چون می‌داند ته این راه چیزی عایدش نمی‌شود! چرا؟
خب یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که اکثر خوانندگان داستان‌ها و رمان‌ها در بازه‌ی سنی دوازده تا بیست و سه سال قرار دارند و زیاد گنگ بودن خلاصه از درک بعضی از خواننده‌ها خارج است و همین سبب دفع خواننده میشود. پس باید در حالتی نرمال باشد نه خیلی واضح و نه خیلی گنگ!
و حالا دوباره برگردیم به نقد خلاصه اثر شما! باید بگویم که خلاصه‌ی جذابی داشته‌اید. که این جذابیت بیشتر به خاطر آوردن کلمات و چیدن خیلی ماهرانه آنها در کنار هم است. آفرین-*
🔥مقدمه🔥
مقدمه‌ی یک داستان معمولاً متن زیبا و کوتاهی است که ما را با محیط و فضای داستان آشنا می‌کند و مقدمه‌ای می‌شود بر آغاز داستان. مقدمه باید با ژانر قالب و اصلی داستان و هم‌چنین محتوای آن هم‌خوانی داشته باشد. که مقدمه شما این ویژگی ها را داشت و متنی زیبا بود.
🔥شروع داستان🔥شروع داستان‌ها یک نقطه برای ورود به ماجرا هستند و به همین دلیل باید زیبا و تاثیرگذار و گاهی هیجان انگیز نوشته شوند که بتوانند خواننده را وادار به خواندن ادامه‌ی نوشته کنند. خب شروع داستان شما، تقریبا ساده بود و با گفتگوی خانمی با مادرشوهرش شروع شده بود که سعی داشتید ضعف او را در همان پارت اول به مخاطبتان بفهمانید که این به نظر من اصلاً خوب نیست، اینکه بخواهیم مخاطب را از همان اول راه متوجه کل موضوع و طرح داستانیمان کنیم زیاد جلوه خوبی ندارد و اگر کمی گنگ و هیجانی‌تر شروع را می‌نوشتید خیلی جذاب‌تر از حالا می‌شد ولی جمعاً کلمات خوب و شخصیت پردازی عالی‌ای داشتید.
از نظر کلیشه و تکراری بودن مشکلی نداشت و متنی متفاوت بود.
🔥کشمکش🔥ما کشمکش‌های جسمی، ذهنی، جوامع، احساسی و اخلاقی داریم. بسته به محتوا و موضوع نوشته، هر کدام از کشمکش‌های خاصی باید در قسمت های مختلف داستان استفاده شوند تا باعث زیبایی نوشته و متن شوند. با توجه به موضوع داستان شما، انتظار می‌رفت کشمکش ذهنی به کار ببرید، که این مورد به خوبی زمانی که آن زن به شدت در حال سر و کله زدن با افکار و رفتارش بود تا احساس و نفس خود را برای نجات زندگیِ زناشویی اش تغییر دهد، دیده می‌شد.
اما کشمکش‌های دیگری در داستان به چشم نمی‌خورد و همین‌ موجب می‌شد هیجانات و تنش‌های ایجاد شده برای ادامه دادن به خواندن داستان کمی کمرنگ‌تر شوند.
🔥جلد🔥فاقد جلد است.
🔥توصیفات🔥توصیفات یک نوشته از چند لحاظ توصیف احساسات، شخصیت، مکان، زمان و حالات بررسی می‌شوند. توصیفات موجب زیبایی در متن و مونولوگ میشوند و به ایجاد تجسم اتفاقات در ذهن خواننده کمک میکند. توصیف احساسات و حالات را خیلی خوب بیان کرده بودید. حالات و حرکات تمام شخصیت‌ها در لحظه به لحظه‌ی داستان قابل مشاهده بود و حتی میتوانستیم احساسات سردرگمی و خشم و ترس آن زن را در پارت ها بفهمیم. توصیف مکان و زمان را زیاد نداشتید و تجسمی از محیط را زیاد نشان نداده بودید. در توصیفات شخصیت هم عالی عمل کرده بودید. ما خیلی خوب میتوانستیم با شخصیت‌ها آشنا بشویم و بفهمیم سایر افرادِ داستان چگونه بودند، چه اخلاقی داشتند و... .
همه‌ی توصیفات جز نکته‌ای که کمی قبل عرض کردم خیلی خوب و با جملاتی عالی، به طور پراکنده نوشته شده بودند و زیبایی بسیاری داشتند‌.
🔥دیالوگ و مونولوگ🔥نوشتن دیالوگ های زیبا و تاثیرگذار باعث ماندگاری دیالوگ، نوشتن جملات ادبی و توصیفات زیبا، موجب ایجاد جلوه‌ی خوبی در مونولوگ میشوند و به ارتقای سطح نوشته کمک میکنند. مونولوگ های خیلی خوبی داشتید و متن نوشته شما زیبا بود. دیالوگ‌ها هم اشکالی نداشتند. فقط نسبت به مونولوگ خیلی کمتر بودند که میتوانیم دلیلش را کوتاه بودن داستان بدانیم و فضاسازی نیز بین دیالوگ‌‌هایتان انجام داده بودید. یعنی اینطور نبود که یا فقط مونولوگ بنویسید و یا فقط دیالوگ‌ها را پشت سر هم.
🔥سیر🔥یک نویسنده باید بتواند سیر اتفاقات نوشته‌ی خودش را در تعادل نگه دارد، نه خیلی کند که حوصله سر بر باشد و نه خیلی تند که نشود فهمید چی به چی بود. در سیر هیچ اشکالی نداشتید و همه چیز را در یک سیر تعادل کنترل کرده بودید، در حالی که داستان بسیار کوتاهی بود.
🔥زاویه دید🔥تمامی داستان و پارت ها از زبان المیرا بیان شده بود، لذا تغییر راوی و درآمیختگی راوی‌ها دیده نمیشد و اینکه از بین لحن های ادبی، محاوره ای و معیار، لحن ادبی را انتخاب کرده و در تمامی پارت‌ها رعایت کرده بودید.
🔥فضاسازی🔥زمانی که نویسنده بتواند حال و هوای داستان و فضا را متناسب‌ با اتفاقات داستان یا هماهنگ با آن، به تصویر بکشد، یعنی فضاسازی خوبی انجام داده است. مثلا وقتی که اتفاق ناراحت کننده و بدی افتاده و باران می‌بارد که شما فضاسازی خیلی خوبی انجام داده و نوشته بودید و هیچ مشکلی نبود.
🔥رعایت جايگاه واژگان و تکرار🔥در رابطه با رعایت جایگاه واژگان مشکلی نبود. تکرار حروف و علائم و فعلی هم دیده نمیشد.
🔥رعایت پارت نویسی🔥 اندازه صحیح پارت ها برای داستان، ۱۵ الی۲۰ خط سیستم و ۷۰ الی ۷۵ خط موبایل است که این اندازه را رعایت کرده بودید و پارت‌هایتان هدفمند و دنباله‌ی هم بودند.
🔥ممنوعه🔥 نداشت.
🔥سخن نویسنده🔥 خب گلم بسیار داستان خوب و باحالی بود. به شدت عصبانی شدم و میشه گفت تا آخرین لحظه داستان فقط حرص خوردم و جیغ کشیدم از دست این المیرا!( البته واسش ناراحتم خیلی می‌شدما-*)
و راستش از رفتارش بدم اومد و دوست داشتم نصفش کنم هستی باور کن*---*
قلم و طرز نوشتنت هم که دیگم نگم عالیه عالی بود و توصیفات خیلی خفنی داشتی، تو سومین نویسنده‌ای هستی که خیلی از قلمش خوشم اومده! نام نمیبرم( برای حفظ امنیت جانی و مالی منتقد عزیزمون)
موفق و پیروز باشی خوشکلم قلمت مانا💜😍😘


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

تگ تعلق گرفته:


💎الماسی💎

@مدیر نقد

نویسنده عزیز: @شوکولات دزد اعظم0-0
0--0

نویسنده: هستی همتی @شوکولات دزد اعظم0-0
منتقد: @فسیل زنده

اختصاصی: است
سطح: الماسی

@Naninono
@مدیر تایپ
 
  • گل رز
  • جذاب
واکنش‌ها[ی پسندها]: 3 users

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
374
نوشته‌ها
4,754
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,081
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #4
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین