. . .

آموزش طرز تهیه آش بلغور گندم و عدس

تالار آموزش آشپزی

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #1
  • نخود نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • بلغور گندم 1 پیمانه
  • عدس 1 پیمانه
  • سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)
  • روغن به مقدار لازم
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • سیر 2 حبه
  • پودر نعنا 2 ق غذا خوری پر
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
ابتدا نخود و لوبیا چیتی و عدس و بلغور گندم را درون ظرف های جداگانه ای بریزید همگی آن ها را طی چندین مرحله به خوبی با آب سرد بشویید و سپس نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل درون ظرف های جداگانه بریزید و به آن ها مقداری آب اضافه کنید و زمان دهید تا به خوبی خیس بخورند و آماده شوند. دقت داشته باشید که آب تمامی حبوبات را در طی خیس کردن آن ها چندین مرتبه عوض کنید تا نفخ آن ها به میزان زیادی گرفته شود. سپس بلغور گندم و عدس را از 1 ساعت قبل از شروع کار درون ظرف هایی جدا بریزید و مقداری آب به آن ها اضافه کنید و زمان دهید تا آن ها نیز به خوبی درون آب خیس بخورند و آماده شوند.

نخود و لوبیا چیتی که از شب قبل خیس کرده بودید را برداشته و آب آن ها را بیرون بریزید و آن ها را درون قابلمه ای بریزید و به آن ها مقداری آب اضافه کنید و قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و 1 ساعت به آن ها زمان دهید تا کمی درون آب در حال جوش نیم پز و یا نیمه آماده شوند و در همین حین نیز درون قابلمه ای جداگانه به بلغور گندمی که خیس کرده بودید مقداری آب اضافه کنید و بلغور خیس شده را به آن اضافه کنید و آن را هم روی شعله گاز قرار دهید و تقریباً 1 ساعت نیز به آن فرصت دهید تا به آرامی مقداری پخته شود و لعاب بیاندازد.
 

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #2
سبزیجات آش را نیز به خوبی با آب سرد بشویید و پاک کنید و آن ها را به شکل ساطوری شده و ریز و یکدست خرد کنید سپس پیاز ها را نیز برداشته و با آب بشویید و پوست آن ها را بگیرید و آن ها را به شکل نگینی شده و یکدست خرد کنید و ماهیتابه ای را برداشته و درون آن مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا کمی گرم و آماده شود و سپس درون آن پیاز های خرد شده را بریزید و زمان دهید تا به خوبی پیاز درون روغن سبک و طلایی و نرم شود و بعد به آن مقداری زردچوبه را اضافه کنید و آن را نیز 2 دقیقه دیگر مجدد با پیاز به خوبی تفت دهید تا پیاز داغ شما آماده شود و بعد آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. سپس سیر ها را نیز با آب شسته و پوست بگیرید و آن ها را به شکل ساطوری شده و یکدست خرد کنید و درون ماهیتابه ای به همراه روغن کمی تفت دهید تا طلایی رنگ و کمی سرخ شوند سپس آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

بعد از آن که نخود و لوبیا نیم پز شدند آن ها را از روی حرارت برداشته و آبکش کنید و عدس را نیز آبکش کنید و همگی آن ها را درون قابلمه ای که در آن بلغور لعاب انداخته اضافه کنید و خوب هم بزنید و بعد به آن ها مقداری زمان دهید در حد 20 دقیقه تا کمی با یکدیگر پخته شوند و بعد به آن ها سبزی های آشی که خرد کرده بودید را نیز به همراه نصف پیاز داغ اضافه کنید و تمامی آن ها را به خوبی با یکدیگر هم بزنید و مخلوط کنید و در آخر به آن سیر داغ را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه و کمی زردچوبه اضافه کنید و 40 دقیقه دیگر نیز به تمامی مواد با درب باز زمان دهید تا به خوبی با یکدیگر پخته و نرم و آماده شوند. دقت داشته باشید که اگر درب قابلمه را ببندید سبزی های آش شما رنگی تیره رنگ به خود می گیرند.

درون ماهیتابه ای مقداری روغن بریزد و به آن ها مقداری پودر نعنا اضافه کنید و 1 الی 2 دقیقه به پودر نعنا زمان دهید تا به خوبی رنگ آن درون روغن باز شود و کمی سرخ شود و بعد آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. دقت داشته باشید که میزان روغنی که در آن پودر نعنا را سرخ می کنید باید به میزانی باشد که نعنا ها درون روغن مقداری شناور باشند. پس از گذشت زمان مورد نظر که آش شما به خوبی پخته و آماده شد آش خود را درون ظرف مناسبی که برای سرو آن در نظر دارید بریزید و روی آن را با پیاز داغی که باقی مانده بود و نعنا داغ تزیین کنید و بعد از آن هم آش بلغور شما آماده سرو است میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین