. . .

پزشکی دیسک گردن چیست؟

تالار متفرقه پزشکی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
243
نوشته‌ها
380
پسندها
1,288
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
دیسک گردن چیست؟

اگر دیسک‌های بین مهره‌های گردن آسیب ببیند یا بیرون بزند یا پاره شود، دیسک گردن به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت آن کهولت سن یا ضربه و آسیب فیزیکی است. دیسک گردن را می‌توان با فیزیوتراپی، ورزش، دارودرمانی و در نهایت با جراحی درمان کرد.

هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست، به خصوص بدن انسان. دهه‌ها خم شدن، بلند کردن و انجام فعالیت‌های مختلف می‌تواند واقعاً بر گردن شما تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن تمام استرس‌های ‌مکرر و فشاری که بر ستون فقرات وارد می‌شود، جای تعجب نیست که حدود دو سوم افراد در مقطعی از زندگی خود گردن درد و دیسک گردن را تجربه کنند. علائم دیسک گردن چیست؟ دیسک گردن خطرناک است؟

دیسک گردن چیست؟
دیسک گردن یکی از انواع بیماری های ارتوپدی و یکی از مشکلات و بیماری های ستون فقرات شایع است. دیسک گردن فراتر از یک درد در ناحیه گردن است. در واقع زمانی که گفته می‌شود شما به دیسک گردن مبتلا هستید، منظور این است که دیسک‌های بین مهره‌های گردن شما بر اثر استرس یا فشار و ضربه آسیب دیده‌اند و توانایی قبلی برای خم شدن و چرخش را ندارند.

از آنجایی که بیرون زدگی یا فتق دیسک گردن علت اصلی مشکل درد گردن در بیشتر افراد است، اغلب مردم به اشتباه بیماری دیسک گردن را با فتق دیسک گردن یکسان می‌دانند. در حالی که دیسک‌های گردن به علل مختلفی می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار مشکل شوند.

هفت مهره در ناحیه گردن وجود دارد که بین آنها دیسک‌هایی قرار دارد. وقتی این دیسک‌ها جابجا شوند یا به هر نحوی آسیب ببینند، فرد دچار دیسک گردن می‌شود.

آناتومی دیسک گر‌دن و انواع بیماری های دیسک گردن

ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده است که توسط دیسک‌هایی پر از یک ماده ژل مانند به نام بالشتک از هم جدا شده‌اند. دیسک‌های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می‌کنند و هم به گردن شما اجازه می‌دهند به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و یا به جلو و عقب خم شود. در واقع بدون دیسک، ستون فقرات شما بسیار سفت خواهد شد، به طوری که قادر نخواهید بود آن را تکان دهید. دیسک‌ها به بدن ما اجازه می‌دهند به روشی که ما می‌خواهیم حرکت کند. آنها همچنین بالشتکی برای بدن فراهم می‌کنند و به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

انواع مختلفی از مشکلات دیسک گردنی وجود دارد که علت‌های مختلفی می‌تواند پشت آنها باشد. برای مثال ممکن است بر اثر تصادف و ضربه، دیسک‌ها جا به جا شوند و بر کانال نخاعی ما تاثیر بگذارند. در این صورت ممکن است شما به فتق دیسک گردن یا دیسک دژنراتیو مبتلا شوید.

فرسودگی، بیرون‌زدگی یا دیگر مشکلات در دیسک‌های بین ۷ مهره گردن، دیسک گردن نامیده می‌شود.
به طور کلی انواع بیماری‌های دیسک گردن به شرح زیر هستند:

۱. رادیکولوپاتی گردن
این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که عصب گردنی توسط مهره‌های گردنی تحت فشار قرار می‌گیرد. در این بیماری ممکن است شما احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف و درد داشته باشید. علائم ممکن است موضعی باقی بماند یا به کل بازو، دست و انگشتان شما سرایت کند. رادیکولوپاتی گردنی به عصب فشرده شده یا فشرده سازی عصب گردنی نیز گفته می‌شود.

۲. بیماری دیسک دژنراتیو گردن
بیماری دیسک دژنراتیو گردن زمانی رخ می‌‍دهد که دیسک‌های ستون فقرات گردن شما فرسوده می‌شوند.

۳. فتق دیسک گردن
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مرکز ژل مانند دیسک، پاره می‌شود یا بیرون می‌زند. در این صورت مواد موجود در دیسک، اعصاب نخاعی شما را تحریک می‌کند و با استفاده از تحریک شیمیایی باعث درد در گردن شما می‌شود.

۴. اسپوندیلوز گردنی
اسپوندیلوز گردنی که آرتریت گردن نیز نامیده می‌شود، تخریب آهسته دیسک‌ها و مفاصل ستون فقرات گردنی است که معمولا بر اثر کهولت سن به وجود می‌آید.

۵. آسیب نخاعی گردنی
آسیب نخاعی گردن آسیبی است که به مهره‌های گردن شما وارد می‌شود. اکثر آسیب‌های نخاعی در نتیجه یک ضربه ناگهانی به مهره‎‌ها و دیسک‌ها ایجاد می‌شوند.

۶. تنگی کانال نخاعی
این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی شما در ناحیه ستون فقرات گردنی باریک شود. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییر مکان دیسک‌های گردن رخ دهد. فضای کمتر در ستون فقرات گردنی، فضای موجود برای نخاع و اعصابی که از نخاع منشعب می‌شوند را کاهش می‌دهد. در نتیجه نخاع به درستی عمل نمی‌کند و ممکن است باعث درد در گردن و دیگر نقاط بدن شود.

فتق دیسک گردن اصلی‌ترین علت بروز مشکل در دیسک گردن است که درصد بسیار زیادی از افراد مبتلا به دیسک گردن را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند دیسک گردن در واقع همان بیماری فتق دیسک گردن است.
 
نام موضوع : دیسک گردن چیست؟ دسته : متفرقه پزشکی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
243
نوشته‌ها
380
پسندها
1,288
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #2
علائم دیسک گرد‌ن حاد و خفیف
علایم دیسک گردن بسته به محل آسیب و پاسخ شما به درد بسیار متفاوت است. گردن درد اولین علامت این بیماری است. اگر فتق دیسک گردن داشته باشید، ممکن است دردی را احساس کنید که به بازو و احتمالاً به دست شما می‌رسد. همچنین ممکن است در ناحیه تیغه شانه یا در نزدیکی آن احساس درد کنید و هنگام چرخاندن سر یا خم کردن گردن، درد گردن را احساس کنید. گاهی اوقات ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید (یعنی عضلات به طور غیرقابل کنترلی سفت می‌شوند). در این صورت درد با بی حسی و گزگز در بازوی شما همراه خواهد بود. همچنین ممکن است ضعف عضلانی در عضله دوسر، سه سر و دسته دست داشته باشید.

برخی مواقع ممکن است عصب‌های نزدیک دیسک شما تحت فشار قرار گرفته باشند. در این مواقع ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب متوجه درد شدید شوید. برخی از بیماران با نگه داشتن بازوی خود در یک موقعیت بالا در پشت سر تسکین می‌یابند. به طور کلی دیسک گردن و مشکلات آن می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. اگر بخواهیم به طور جامع به علائم نگاهی داشته باشیم، طبق گفته aans.org، علائم دیسک گردن حاد به شرح زیر خواهند بود:

درد در گردن یا بازوها
بی حسی و ضعف در اندام فوقانی دست
نامتعادل راه رفتن
اسپاسم عضلانی در پاها
از دست دادن هماهنگی در بازوها، دست ها و انگشتان
ا‌ز دست دادن توده عضلانی در دست‌ها و پاها
از دست دادن مهارت کنترل اجسام با دست.
علایم دیسک گردن چیست
گردن دردی که ممکن است به شانه‌ها سرایت کند از شایع‌ترین علائم دیسک گردن است.
علت دیسک گر‌دن چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، کهولت و افزایش سن اصلی‌ترین علت بروز دیسک گردن است، چرا که با افزایش سن توده‌های استخوانی کاهش می‌یابند و نمی‌توانند به قوت قبل تداوم داشته باشند. در نتیجه فشار بیشتری روی دیسک‌ها وارد می‌شود و ممکن است مشکلات مختلفی به وجود بیایند. به‌طورکلی طبق گفته spine-health، علل اصلی بروز دیسک گردن به شرح زیر هستند:

تخریب دیسک در طول زمان: با افزایش سن، دیسک به طور طبیعی حالت هیدراته خود را از دست می‌دهد و انعطاف‌پذیری و دوام کمتری پیدا می‌کند. احتمال ایجاد ترک و پارگی در دیسکی که محتوای آب کمتری دارد بیشتر است. همچنین با افزایش سن، استخوان‌ مهره‌ها حمایت کمتری از دیسک‌ها ارائه می‌کنند.
ضربه: ضربه مستقیم به ستون فقرات می‌تواند باعث پارگی یا فتق دیسک شود. در واقع علت بیشتر دیسک‌های گردن در جوانی ضربه ناگهانی و فشار بیش از حد به دیسک‌ها است. فعالیت‌های ورزشی مختلف یا حوادث رانندگی از دلایل اصلی بروز دیسک گردن بر اثر ضربه هستند.
سایر علل: اختلالات بافت همبند یا سایر ناهنجاری‌ها در ستون فقرات، از دیگر علت‌های کمتر شایع دیسک گردن به شمار می‌آیند.
شایع‌ترین علت دیسک گردن افزایش سن و فرسایش دیسک است. بعد از کهولت سن، آسیب و ضربه بیشترین علت این بیماری به خصوص در جوانان است.

تشخیص دیسک گر‌دن
هنگامی که برای اولین بار درد گردن را تجربه کردید، باید با متخصص ارتوپد در دکترتو مشورت کنید. دکتر ارتوپد علائم، وضعیت سلامتی، سبک زندگی و عادات‌های شما را بررسی می‌کند. سپس یک معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد انجام می‌شود. برای هر گونه ضعف یا بی‌حسی عضلانی آزمایش‌های مخصوص صورت می‌گیرد. پزشک همچنین ممکن است از تست‌های تصویربرداری زیر استفاده کند:

MRI: در این آزمایش اعصاب و دیسک‌ها به وضوح قابل مشاهده هستند. با استفاده از این تست پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کدام دیسک آسیب دیده است و آیا فشار عصبی وجود دارد یا خیر. این آزمایش همچنین می‌تواند رشد بیش از حد استخوان، تومورهای نخاعی یا آبسه را تشخیص دهد.
میلوگرام: این آزمایش یک اشعه ایکس تخصصی است که در آن رنگی به کانال نخاعی تزریق می‌شود و سپس یک عکس فلوروسکوپ اشعه ایکس گرفته می‌شود. این رنگ در عکس اشعه ایکس سفید نشان داده می‌شود. میلوگرام‌ها می‌توانند فشار به عصب را در اثر فتق دیسک، رشد بیش از حد استخوان، تومورهای نخاعی و آبسه‌های ستون فقرات نشان دهند. سی تی اسکن ممکن است به دنبال این آزمایش انجام شود.
سی تی اسکن
الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS): این تست‌ها فعالیت الکتریکی اعصاب و عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کنند. این تست‌ها می‌توانند آسیب عصبی و ضعف عضلانی را تشخیص دهند.
اشعه ایکس: این تست نشان می‌ دهد آیا مهره‌ها خیلی به هم نزدیک هستند یا تغییرات آرتروز، خار استخوانی یا شکستگی دارید یا خیر. البته تشخیص فتق دیسک تنها با این آزمایش امکان‌پذیر نیست.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
4
بازدیدها
324

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین