. . .

پزشکی داروهای مخدر کمردرد یا گردن درد حاد را تسکین نمی‌دهند

تالار متفرقه پزشکی
کمردرد

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مواد افیونی یا اوپیوئیدها نه‌تنها کمردرد یا گردن درد حاد را تسکین نمی‌دهند، بلکه می‌توانند آن را تشدید کنند.

داروهای مخدر یا اوپیوئیدها یکی از انواع مسکن‌هایی هستند که به‌طور معمول برای تسکین کمردرد و گردن درد تجویز می‌شوند. اما مطالعه جدیدی که در مجله‌ی لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد اوپیوئیدها کمردرد یا گردن درد حاد (که تا ۱۲ هفته طول می‌کشد) را تسکین نمی‌دهند و درعوض می‌توانند موجب تشدید درد شوند.
تجویز اوپیوئیدها برای کمردرد و گردن درد همچنین می‌تواند به عوارض جانبی رایجی مانند تهوع، یبوست و سرگیجه و همچنین مشکلاتی نظیر سوء مصرف، وابستگی، مسمومیت و مرگ منجر شود. به‌گزارش وب‌سایت کانورسیشن، یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که نباید اوپیوئیدها را برای درمان کمردرد و گردن درد توصیه کرد.


مقایسه اوپیوئیدها با دارونما

پژوهشگران در کارآزمایی خود ۳۴۷ فرد مبتلا به گردن درد و کمردرد حاد را به‌طور تصادفی در گروه مصرف‌کننده اوپیوئید (اکسی‌کدون به اضافه نالوکسان) یا گروه دارونما (قرصی با ظاهر مشابه که فاقد عناصر فعال بود) قرار دادند. اکسی‌کدون نوعی داروی ضددرد است که به شکل خوراکی تجویز می‌شود. نالوکسان دارویی است که برخی از اثرات اوپیوئیدها مانند شدت یبوست را کاهش می‌دهد اما اثرات ضددرد اکسی‌کدون را خنثی نمی‌کند. شرکت‌کنندگان حداکثر شش هفته اوپیوئید یا دارونما را مصرف کردند.
افراد هر دو گروه از پزشک معالج خود توصیه‌هایی درمورد بازگشت به فعالیت‌های عادی و پرهیز از استراحت طولانی دریافت کردند. پژوهشگران وضعیت بیماران را در مدت یک سال ارزیابی کردند.
پس از شش هفته درمان، مصرف اوپیوئید در مقایسه با دارونما موجب تسکین درد بیشتری نشد. همچنین مزیتی ازنظر عملکرد فیزیکی، کیفیت زندگی، زمان بهبودی یا غیبت کاری مشاهده نشد. تعداد بیشتری از افراد گروه تحت درمان با اوپیوئید در مقایسه با گروه دارونما، تهوع، سرگیجه و یبوست را تجربه کردند.
مضرات طولانی‌مدت مصرف اوپیوئیدها حتی با مصرف کوتاه‌مدت این داروها نیز مشخص بود. در مقایسه با گروه دارونما، افراد گروه اوپیوئید بدتر شدن درد را تجربه کردند و خطر بالاتر سوء مصرف داروهای مذکور (مشکلات تفکر، خلق‌وخو یا رفتار یا استفاده از داروهای اوپیوئید به شکل متفاوت از آنچه پزشک تجویز کرده بود) را گزارش کردند.


اهمیت نتایج ازنظر تجویز اپیوئیدها

در سال‌های اخیر، دستورالعمل‌های بین‌المللی درمان کمردرد از تمرکز روی درمان مبتنی‌بر دارو به درمان‌های غیردارویی تغییر پیدا کرده است، زیرا شواهد نشان‌دهنده‌ی مزیت‌های درمانی ناچیز و نگرانی درمورد آسیب‌های مرتبط با دارو است.
دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط کارشناسان برای درمان کمردرد حاد، شامل آموزش و مشورت دادن به بیمار و در صورت نیاز تجویز داروهای ضدالتهاب نظیر ایبوپروفن می‌شود. اوپیوئیدها فقط زمانی توصیه می‌شوند که درمان‌های دیگر موثر نبوده یا مناسب نیستند. در توصیه‌های مرتبط با درمان گردن‌درد نیز تجویز اوپیوئیدها منع می‌شود.
پژوهش جدید به‌وضوح نشان می‌دهد که مزیت‌های اوپیوئیدها در افراد مبتلا به کمردرد و گردن درد حاد بیشتر از مضرات احتمالی آن نیست.

تغییر امکان‌پذیر است

مسائل پیچیده‌ای نظیر استفاده از اوپیوئیدها به راه‌حل‌های هوشمندانه نیاز دارد و مطالعه دیگری از همین گروه پژوهشی داده‌های قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که حاکی از آن است که می‌توان با موفقیت تجویز اوپیوئیدها را کاهش داد. مطالعه مذکور شامل چهار بخش اورژانس، ۲۶۹ پزشک و ۴۶۲۵ بیمار مبتلا به کمردرد بود. مداخله شامل موارد زیر می‌شد:

  • آموزش به پزشک در زمینه‌ی مدیریت مبتنی‌بر شواهد کمردرد
  • آشنا کردن بیمار با فواید و مضرات اوپیوئیدها
  • ارائه پدهای حرارتی و داروهای ضدالتهاب به‌عنوان درمان‌های جایگزین
  • ارجاع سریع به کلینیک‌های سرپایی برای جلوگیری از انتظار طولانی بیمار
این مداخلات تجویز داروهای اوپیوئید را از ۶۳ درصد به ۵۱ درصد کاهش داد و این کاهش به مدت ۳۰ ماه ادامه داشت. کلید موفقیت این بود که پژوهشگران با پزشکان همکاری کردند تا درمان‌های مناسب برای مدیریت درد را بدون استفاده از اوپیوئیدها ایجاد کنند.

البته برای پرهیز از ایجاد پیامدهای ناخواسته در کاهش مصرف اوپیوئیدها به رویکرد ظریفی نیاز است. افرادی که دچار کمردرد یا گردن درد هستند و مدت طولانی است از اوپیوئیدها استفاده می‌کنند یا دوز بالایی از این داروها را مصرف می‌کنند، باید قبل از توقف داروهای مذکور با پزشک خود مشورت کنند تا دچار عوارض ناخواسته‌ی ناشی از قطع ناگهانی مصرف آن‌ها نشوند.

پژوهش جدید شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که اوپیوئیدها نقش محدودی در مدیریت کمردرد و گردن درد حاد دارند. چالشی که وجود دارد، رساندن این اطلاعات به پزشکان و عموم مردم به‌منظور کاهش تجویز و مصرف این داروها است.
منبع : زومیت
 

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین