. . .

پزشکی ×اخبار مهم پزشکی×

تالار متفرقه پزشکی

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #61
قارچ سیاه چگونه ما را نابود میکند؟
آسپرژیلوز و موکورمیکوز ، که اغلب به اشتباه از آن با عنوان " قارچ سیاه " یاد می شود ، قبل از COVID-19 وجود داشته است. این بیماری نادر است.

کرونا ویروس جدید اخیراً با دو عفونت قارچی جدی مرتبط شده است:

آسپرژیلوز ریوی مرتبط با COVID-19موکومیکوز همراه با) COVID-19 CAM).

به گزارش علاج نیوز، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بیش از ۴۷،۰۰۰ مورد CAM در تنها سه ماه در هند گزارش شده است. و با گسترش نوع دلتا در سراسر جهان، گزارش ها نشان می دهد که تعداد موارد احتمالاً بسیار بیشتر است. به همین دلیل شما می توانید برای دوری از مکان های عمومی و دریافت اطلاعات بیشتر در این امر مهم، از ویزیت پزشک در منزل توسط دکتر متخصص استفاده کنید.

آسپرژیلوز و موکورمیکوز ، که اغلب به اشتباه از آن با عنوان ” قارچ سیاه ” یاد می شود ، قبل از COVID-19 وجود داشته است ، اگرچه نادر است و عمدتاً افراد مبتلا به بیماریهای شدید مانند پیوند مغز استخوان یا لوسمی میلوئید حاد را تحت تأثیر قرار می دهد.

CAPA و CAM چیست؟

CAPA و CAM عفونت های فرصت طلب ثانویه ای هستند که توسط قارچ ها در بیماران مبتلا به COVID-19 شدید ایجاد می شوند. به گفته آرام ، این عفونت ها فرصت طلب تلقی می شوند زیرا در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند یا دچار آسیب ریوی مانند سندرم پریشانی حاد تنفسی شده اند شایع تر است.

چگونه یک فرد به CAPA و CAM آلوده می شود؟

قارچ‌ها ، به ویژه اسپورهای آسپرژیلوز ، در همه جای محیط یافت می شوند: می توان آنها را در خاک یافت ، مواد گیاهی ، گیاهان ، هوا ، غذا و آب را تجزیه کرد. به گفته آرام ، آسپرژیلوز (که حتی در گرد و غبار خانه، مصالح ساختمانی – علاوه بر خاک ، گیاهان ، غذا و آب) تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از قارچ‌های مخاطی مرتبط با موکورمیکوزیس (که در محیط نیز یافت می‌شوند. مانند خاک و مواد آلی در حال پوسیدگی) شیوع بیشتری دارد. هر روز با آنها سروکار داریم، و به عنوان افراد دارای ایمنی، ما معمولاً مشکلی با آن نداریم. “

این هاگ‌ها می توانند به چند طریق وارد بدن شوند: با استنشاق آنها ، بلع آنها در غذا یا داروها ، یا ورود اسپورها به زخم ها و آلودگی آنها. استنشاق رایج ترین راه تماس با این قارچ‌ها است که باعث عفونت سیستمیک می شود.

افراد سالم معمولاً می توانند این هاگ‌ها را از بدن پاک کنند. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یا سیستم دفاعی بدن ما ضعیف شده باشد ، یا به دفاعی طبیعی انسان در بافت ها یا ریه ها آسیب وارد شود-به عنوان مثال ، با عفونت COVID-19 که می تواند باعث گسترش عفونت شود.

باورهای غلط قارچ سیاهاصطلاح ” قارچ سیاه ” توسط مردم برای توصیف موکورومیکوز استفاده شده است. با این حال ، به گفته جی آرام ، MD ، Global Global Lead Lead ، Anti Infectives at Pfizer ، قارچ سیاه در واقع یک گروه متفاوت از قارچ است که با CAPA یا CAM ارتباط ندارد. به جای قارچ سیاه، جامعه پزشکی ترجیح می‌دهد از ” قارچ های مخاطی ” استفاده کند.یکی دیگر از تصورات غلط رایج CAPA و CAM این است که آنها مسری هستند. جی آرام می گوید: “این یک باور غلط است” “این عفونت‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض قارچ‌های قارچی – عمدتاً در هوا ایجاد می شوند. مردم این اسپورها را تولید نمی‌کنند و نمی‌توانند آنها را به دیگران منتقل کنند.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #62
واکسن نزدن باعث مرگ پرستار کرمانشاهی شد:::
پرستار بخش ICU بیمارستان فارابی کرمانشاه به دلیل عدم تزریق واکسن کرونا جان خود را از دست داد.

به گزارش مشرق، صبح امروز یکی از مدافعان سلامت در کرمانشاه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص شهادت این مدافع سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مدافع سلامت مهدی صالحی پرستار ۳۰ ساله بخش ای.سی.یو بیمارستان فارابی کرمانشاه پس از ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان محل خدمت خود، بامداد چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ جان به جان آفرین سپرد و به همرزمان شهیدش پیوست.

وی ادامه داد: پرستاران و پزشکان و تمامی همکاران بیش از یک سال و نیم است که با ورود ویروس کرونا به استان جان بر کفانه، ارائه خدمت کرده و می‌کنند.

ضد واکسن‌ها به خط شدند

پس از انتشار این خبر توسط خبرگزاری فارس موجی از ضد واکسن‌ها شهادت این کادر درمان را بهانه‌ای برای حمله به طرح ملی واکسیناسیون قرار دادند و مدعی شدند که واکسیناسیون نه تنها کارایی در جلوگیری از مرگ و میر ندارد بلکه خودش باعث فوت می‌شود!

همین موضوع باعث شد که خبرنگار در خصوص واکسیناسیون این کادر درمان به سراغ همکاران وی برود.

شهید «صالحی» واکسن نزده بود

چند همکار شهید «مهدی صالحی» در گفت‌وگو با این خبرنگار تایید کردند که او به دلایل شخصی واکسن دریافت نکرده است.

یکی از همکاران وی در این خصوص، چنین گفت: من نمی‌خواستم در این خصوص صحبت کنم، اما چون دیدم که برخی‌ها از خبر شهادت ایشان در حال سوء استفاده هستند، واقعیت رو بیان کردم که آقای «صالحی» واکسن نزده بودند.

این کادر درمان همچنین افزود: متاسفانه ایشان جزء معدود افرادی بود که در میان کارکنان کادر درمان واکسن دریافت نکردند.

در تایید این خبر، منابع موثق دانشگاه علوم پزشکی نیز عدم دریافت واکسن این کادر درمان را تایید کردند.

یکی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: متاسفانه شهید «مهدی صالحی» بنابر مسائل شخصی هرگز واکسن دریافت نکردند.

این مسئول افزود: در حال حاضر تمامی کارکنان کادر درمان واکسینه شده‌اند و افرادی که واکسن دریافت نکنند حق ورود و تردد در مراکز درمانی را ندارند.

منبع: فارس
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #63
سربازان مناطق مرزی دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند:::
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: بخش اعظمی از سربازان ما که حافظ مرزهای جنوب، غرب، شرق و جنوب غرب کشور هستند دوز های اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم رونمایی از مجموعه بیمارستانی کاملاً سیار و مجهز نیروی زمینی ارتش گفت: تحرک در این نیرو در سطح بالایی قرار دارد، باید تمام اجزای نیروی زمینی ارتش در وضعیت متحرک هجومی کامل قرار گیرد، یکی از بخش های حیاتی نیروی زمینی ارتش که نیاز است از تحرک بالایی برخوردار باشد سامانه بهداشت و درمان این نیرو است.

وی با اشاره به سامانه بسیار گسترده و خدمات رسانی بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش، افزود: اداره بهداشت و درمان نزاجا از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا با دوازده هزار کادر درمان و ۲۸ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی، تمامی ظرفیت ها و توانمندی های پزشکی خود را در امر سلامت جامعه و مبارزه با ویروس منحوس کرونا پای کار آورده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، رونمایی از تجهیزات سیار و پرتابل خدمات پزشکی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: مجموعه بیمارستانی سیار که از بخش های «آی سی یو»، اتاق عمل، اورژانش و… تشکیل شده است توسط طراحان داخلی و متکی به تولید داخل طراحی و تولید شده است، امروز این مجموعه بهداشتی و درمانی سیار با تجهیزات کامل در اختیار بیمارستان ها در جهت خدمت به ملت بزرگ ایران اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز نیروی زمینی ارتش به توانمندی، فناوری و ظرفیت مهم طراحی و ساخت بیمارستان های سیار و مجرب دست یافته است و در حوزه ارائه خدمات پزشکی به مردم نیز گام های بلندی را برداشته است.

امیر حیدری موضوع واکسیناسیون عمومی را بسیار جدی خواند و گفت: تعداد ۱۱۲ پست واکسیناسیون در سراسر کشور توسط نیروی زمینی ارتش اداره می شود، البته ظرفیت بسیار عظیم پادگانها و کادر درمان نیز در نیروی زمینی ارتش وجود دارد که می تواند در تسریع واکسیناسیون عمومی موثر واقع شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش به واکسیناسیون عمومی، ویژه سربازان مناطق مرزی اشاره و خاطر نشان کرد: نیروی زمینی ارتش در قالب طرح سپهبد های اخلاص از همان روز اول به مقابله با ویروس کرونا پرداخت، امروز بخش اعظمی از سربازان ما که حافظ مرزهای جنوب، غرب، شرق و جنوب غرب کشور هستند دوز های اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده اند، خانواده ها آرامش خاطر داشته باشند.

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #64
رنگ بندی کرونایی کشور اعلام شد:::
تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی از ۲۹ به ۱۶ شهرستان کاهش یافت.

به گزارش مشرق، با عبور همه استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز از ۲۹ به ۱۶ کاهش یافت.

بر همین اساس، رنگ بندی کرونایی کشور از شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ دچار تغییر می‌شود.

شهرستان‌هایی که کماکان در وضعیت قرمز هستند، عبارتند از ارومیه، اشنویه، بوکان، سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین (کرمانشاه)

مردم در شهرهای آبی، زرد و نارنجی حتی پس از دریافت واکسن می‌بایست کماکان مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند. عادی‌انگاری می‌تواند به موج جدید بیماری منجر شود.

رنگ بندی شهرهای کرونایی

۱۶ شهرستان قرمز
۱۹۸ شهرستان نارنجی
۱۷۶ شهرستان زرد
۵۸ شهرستان آبی

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #65
کرونا «سر به زیر» شد!
بر اساس اعلام نرم افزار ماسک در حال حاضر ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز،۲۲۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش مشرق، این روزها با افزایش روند واکسیناسیون در کشور و سرعت قابل توجه آن، وضعیت کرونایی کشور رو به بهبودی بوده و همه استان‌های کشور شاهد روند نزولی بیماری کرونا هستند.

مراکز درمانی نیز با کاهش بیماران مراجعه کننده و بستری روبرو هستند وآهنگ شتابان کرونا کاهشی شده است.

با عبور اکثر نواحی کشور از موج پنجم کرونا، شاهد کاهش مناطق قرمز به ۲۹ شهرستان هستیم.

بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی نرم افزار ماسک وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۹ شهر در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهرستان نارنجی، ۱۶۵ شهرستان زرد
و ۳۰ شهرستان آبی قرار دارند.

شهرستان‌هایی که همچنان در وضعیت قرمز هستند عبارتند از: تبریز و ملکان(آذربایجان شرقی)، ارومیه، اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سردشت، شاهین دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده(آذربایجان غربی)، بانه، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، کامیاران و مریوان(کردستان)، اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین(کرمانشاه)، ساوه و محلات(مرکزی)
روند بستری در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان همچنان افزایشی و وضعیت پرخطر است.

مردم در شهرهای آبی، زرد و نارنجی حتی پس از دریافت واکسن باید کماکان مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند. عادی‌انگاری می‌تواند به موج جدید بیماری منجر شود.

منبع: فارس
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #66
چرا با وجود پایان پیک پنجم آمار مرگ‌ومیر بالاست؟
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از کاهش موارد بستری زمان لازم است تا تعداد مرگ‌ومیرها هم کاهش پیدا کنند و هنوز این زمان سپری نشده است.

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پایان پیک پنجم هنوز هم آمار مرگ‌ومیر کرونایی قابل توجه است؟، گفت: نکته اول اینکه حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از کاهش موارد بستری زمان لازم است تا تعداد مرگ‌ومیرها هم کاهش پیدا کنند و هنوز این زمان سپری نشده و نکته دیگر در این خصوص این است که متاسفانه هنگامی که موج پنجم در حال فروکش بود، تعطیلاتی داشتیم که سبب شد، کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر به تعویق بیفتد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه به امید خدا تعداد مرگ‌ومیرها در رزوهای آینده بسیار کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: کاهش موارد بستری اثر خود را بر کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی این بیماری در روزهای آینده خواهد گذاشت چرا که افرادی که به کووید مبتلا و بستری می‌شوند، چند روز طول می‌کشد تا تعیین سرنوشت شوند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اتفاق متفاوتی نسبت به موج‌های قبلی رخ نداده باشد، افزود: تنها تفاوت این پیک با پیک‌های قبلی این است که در موج‌های ابتدایی به دلیل پایین بودن آمادگی ما برای مقابله با کرونا بیشتر افراد با درگیری شدید و نزدیک به فوت را بستری می‌شدند و به همین دلیل کاهش و افزایش موارد بستری و مرگ‌ومیر همزمان رخ می‌داد، اما به تدریج که آمادگی کادر بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری افزایش یافت و درمان‌ها بیشتری برای کرونا شناسایی شد، فاصله بین پیک بستری و پیک مرگ‌ومیر افرایش پیدا کرد و این فاصله نشان دهنده آمادگی بالاتر سیستم بهداشت و درمان است.

منبع: میزان
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #67
۱۵ دلیل نوسانات قند خون:::
از آنجا که بیماری دیابت یکی از بیماریهایی است که روز به روز به شمار مبتلایان به آن اضافه می شود، ضروری است بدانیم کدام غذاها، داروها و یا شرایط زندگی باعث افزایش یا کاهش سطح قند خون می شوند.

به گزارش مشرق، از آنجا که بیماری دیابت یکی از بیماریهایی است که روز به روز به شمار مبتلایان به آن اضافه می شود، ضروری است بدانیم کدام غذاها، داروها و یا شرایط زندگی باعث افزایش یا کاهش سطح قند خون می شوند.

در اینجا ۱۵ دلیل برای نوسانات قند خون در مبتلایان به این بیماری معرفی شده اند:

کافئین: نوشیدن قهوه حتی نوع بدون شکر آن، قند خون را افزایش می دهد. چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا نیز مانع کنترل قند خون در دیابتی ها می شود. از آنجا که هر فرد دیابتی واکنش متفاوتی به غذاها و نوشیدنی های شیرین نشان می دهد، بهتر است نحوه پاسخ این افراد به چنین خوراکی هایی مورد بررسی قرار گیرد.

خوراکی های بدون شکر: بسیاری از غذاهای بدون شکر سطح قند خون را بالا می برند اما چرا این غذاها می توانند حاوی کربوهیدراتهای حاوی نشاسته، باشند. بررسی میزان کربوهیدرات این غذاها قبل از انتخاب آنها ضروری است. شما همچنین باید به سوربیتول و گزیلیتول آنها نیز دقت کنید. این شیرین کننده های مصنوعی دارای کربوهیدرات هستند و باعث افزایش قند خون می شوند.

سرماخوردگی: قند خون شما افزایش می یابد زمانی که بدن در حال مبارزه با یک بیماری است. آنتی بیوتیک ها، ضد احتقان ها و سایر داروهای مشابه می تواند بر روی قند خون شما تاثیر بگذارد. توصیه می شود آب و مایعات زیادی بنوشید تا آب کافی به بدنتان برسد. اگر بیشتر از دو ساعت دچار اسهال و استفراغ هستید و یا دو روز متوالی بیمار هستید و بهتر نشده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

استرس شغلی: ناراضی بودن از کار و به طور کلی استرس های مرتبط با کار می تواند هورمون هایی را در بدن آزاد کند که باعث افزایش قند خون شوند. این روند در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شایع تر است. سعی کنید با استراحت، تنفس عمیق و ورزش مدیریت استرس خود را به دست بگیرید و اگر ممکن است موقعیت و مسئولیت خود را عوض کنید.

نوشیدنی های ورزشی: برخی از این نوشیدنی ها حاوی شکر فراوان هستند اگرچه کمبود آب بدن را جبران می کنند. اگر قرار است کمتر از یک ساعت ورزش کنید، بهترین نوشیدنی همان آب است. اگر می خواهید ورزش های طولانی تر و سنگین تر انجام دهید، با پزشک خود در مورد کالری، کربوهیدرات و مواد معدنی این نوشابه ها باید مشورت کنید.

میوه های خشک: انتخاب میوه، یک انتخاب سالم است اما باید بدانید که میوه های خشک شده کربوهیدرات بیشتری دارند و قند خون را به سرعت بالا می برند.

استروئیدها: کروتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزولون برای درمان جوش یا تاول، ورم مفاصل، آسم و بسیاری دیگر از شرایط پزشکی می تواند قند خون را بالا ببرد و حتی خطر ابتلا به دیابت در برخی افراد را افزایش دهد. دیورتیک ها یا همان کمک کننده ها به کنترل فشار خون بالا نیز همین خاصیت را دارند. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز باعث نوسانات قند خون می شوند.

داروهای سرماخوردگی: ضد احتقان هایی مانند پزودوافدرین یا فنیل افرین می تواند قند خون را بالا ببرد. داروهای ضد سرماخوردگی گاهی حاوی شکر است. آنتی هیستامین ها مشکل خاصی در رابطه با قند خون ایجاد نمی کنند. در مورد اثرات احتمالی این داروها قبل از خرید، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

فعالیت های خانگی: این فعالیت ها با شدت متوسط کمک کننده به مبتلایان به دیابت است و می تواند باعث کاهش قند خون در بیماران شود.

ماست: از نوع پروبیوتیکش، حاوی باکتری های سالم است که روند هضم را بهبود می بخشد و منجر به تقویت سیستم ایمنی و کنترل قند خون می گردد. از انتخاب ماست های حاوی قند و شکر پرهیز کنید.

رژیم گیاه خواری وگان: یک مطالعه نشان داده که مبتلایان به دیابت نوع دو که این رژیم را دنبال می کنند، قندخونشان بهتر کنترل شود و نیازشان به انسولین کاهش می یابد. البته باید قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک مشورت کرد.

ورزش: هنگامی که فرد آنقدر ورزش می کند که ع×ر×ق می کند و ضربان قلبش زیاد می شود، قند خون ممکن است بالا برود و سپس افت کند. ورزش های شدید و یا استقامتی می توانند باعث کاهش قند خون حداقل به مدت کمتر از ۲۴ ساعت گردند. قند خونتان را قبل، حین و بعد از ورزش بررسی کنید.

هورمون های زنانه: هنگامی که هورمون زنانه تغییر می کند، میزان قند خون نیز تغییر می کند. ماهیانه قند خونتان را کنترل کنید تا ببینید قاعدگی چه تاثیری بر قند خونتان دارد. تغییرات هورمونی در یائسگی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در کنترل قند خون گردد. با پزشک خود راجع به خطرات و فواید درمان های هورمونی صحبت کنید.

خواب: برخی دیابتی های نوع یک، در طول خواب، قند خونشان به شدت افت می کند. بهتر است قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب، قند خون خود را بررسی کنید. خوردن یک میان وعده قبل از خواب ممکن است مفید باشد.

دارچین: برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف دارچین، به بدن کمک می کند تا از هورمون انسولین استفاده کند و ممکن است قند خون را در دیابتی های نوع ۲ کم می کند.

منبع: ایرنا
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #68
بایدهای تغذیه‌ای دیابتی‌ها از دیدگاه طب سنتی:::
دکترای تغذیه در مورد انواع دیابت گفت: دیابت از منظر سنتی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود. دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است و دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که سیستم گوارش را درگیر می کند.

به گزارش مشرق، ودود خوش طینت، دکترای تغذیه با گرایش طب سنتی، درباره انسولین به عنوان ماده ای شاخص در جذب غذاها گفت: غذایی که می خوریم در داخل بدن به موادی قابل جذب برای سلول تبدیل می شود. این غذا در نهایت تبدیل به گلوکز می گردد . گلوکز در سراسر بدن توسط رگ ها به همراه خون می چرخد و در نهایت به وسیله انسولین از رگ ها خارج شده و توسط سلول ها جذب می شود اگر انسولین وجود نداشته باشد این گلوگر داخل خون باقی می ماند بدون اینکه بتواند توسط سلول ها جذب شود.

وی افزود: در طب سنتی دیابت به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شود. دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است در این حالت افزایش چربی و غلظت خون اتفاق می افتد و برخی اندام ها سیاهرنگ می شوند و در این حالت باید تصفیه کبد توسط پزشک انجام شود.

خوش طینت درباره علائم دیابت سرد هم اظهار داشت: دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که کلیه و سیستم گوارش را درگیر می کند. در این حالت بیمار یبوست و گزگز بدن دارد و خون به دست و پایش نمی رسد و همیشه از سردی شکایت دارد. در طب سنتی ۶ دستور کلی آب و هوا، خواب و بیداری، تغذیه، ورزش، استراحت، انقباض، استفراغ و احتباس و حالات روح را داریم. ما باید به این ۶ نکته اصلی دقت کنیم.

وی افزود: در مورد افراد دیابتی باید گفت آب و هوا دست ما نیست. بهترین موقع خواب بسته به فصل سرد و گرم خوابیدن در ساعات ۱۰ یا ۱۱ شب تا اذان صبح است خواب عمیق و یکدست باعث تنظیم هورمون ها می شود. عدم خواب درست در جامعه باعث ایجاد و شدت دیابت می شود. مورد بعدی ورزش است که حتما باید بیماران دیابتی ورزش کنند.

وی ادامه داد: ورزش باید فقط در حد سرخ شدن باشد و موجب تعریق ملایم شود. دیابتی ها نباید ورزش سنگین کنند چون افت قند پیدا می کنند. مورد بعدی حالات روحی است استرس باعث افزایش قند خون می شود بنابراین بیماران دیابتی باید از استرس و خبرهای بد دوری کنند.

خوش طینت خاطرنشان کرد: در مورد احتباس و استفراغ هم ماندن و دفع مواد مختلف غذایی در بدن شاخصی مهم است و در این بین باید حتما از مواد غذایی استفاده کنیم تا دفع مدفوع داشته باشیم و اگر یبوست داشتیم حتما به پزشک مراجعه کنیم و مورد آخر تغذیه است به افراد دیابتی توصیه می شود غذا را به طور کامل بجوند. آنها باید از لقمه های کوچک استفاده کنند. از خوردن آب و مایعات درحین غذا خوردن بپرهیزند. آب یخ ممنوع است و دیابتی ها باید ۶ تا ۷ وعده غذایی کوچک مصرف کنند و از مواد غذایی مثل هندوانه که قند خون را بالا ببرند بپرهیزند.

منبع: فارس
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #69
تنها تفاوت انسولین ایرانی و خارجی چیست؟
کارشناسان معتقدند با وجود تحریم‌ها و کمبود انسولین‌های خارجی بیماران مبتلا به دیابت می‌ـوانند با دریافت آموزش‌های لازم از نمونه‌ةای ایرانی و موجود آن در داروخانه‌ها استفاده کنند.

به گزارش مشرق، چند روزی است که شاهد موج اعتراض دیابتی‌ها و خانواده این بیماران در فضای مجازی بودیم، افرادی که با استفاده از هشتگ «انسولین نیست» تلاش کردند پیام خود را به گوش مسؤولین برسانند، کاربران شبکه‌های اجتماعی عنوان کردند که انسولین مثل اکسیژن برای بیماران دیابتی حیاتی است و جند وقتی است که کمبود یا نبود این دارو در برخی داروخانه‌ها مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در ۲۷ شهریور امسال بود که ۱۲۰ پزشک متخصص دیابت به رئیس جمهور نامه نوشتند مبنی بر اینکه «جان دیابتی‌ها با روند فعلی تامین دارو و تجهیزات پزشکی خاص، در خطر است».

در نامه آنها آمده بود: «در ایران بیش از پنج میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار هستند.

به‌رغم اطلاع‌رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسؤول در بانک مرکزی و وزارت بهداشت در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متاسفانه نه تنها بهبودی حاصل نشده است بلکه به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو موثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است تا راهکاری مناسب برای حل این معضل بیاندیشند».
*وضعیت دیابت در کشور چگونه است؟

طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر را شامل می‌شود، در این میان سهم پایتخت نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است که از این آمار ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

در گذشته آمار ابتلا به دیابت در روستاها و شهرهای بزرگ بسیار متفاوت بود، اما اکنون در روستاها نیز هشت درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند که این عدد حاکی از رشد ۱۲درصدی ابتلا به دیابت در روستاها در سالیان اخیر است. در این میان سهم پایتخت‌نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است. در کل دنیا ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند که این آمار در ایران چیزی حدود ۲۵ درصد است.

*چرا کمبود انسولین داریم؟

اعتراض‌ها به کمبود انسولین بی فایده نبود و سرانجام صدای این بیماران به گوش مسوولان وزارت بهداشت رسید و محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص اظهار داشت: امروز دو محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و در هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله های بعدی این دارو در فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.

وی دلیل عرضه انسولین قلمی را به صورت سهمیه‌ای مدیریت بهینه توزیع این دارو عنوان کرد و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه های منتخب انسولین خود را تهیه کنند. کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی بوده و دلیل آن مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود بجای قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.

*بیماران برای جایگزین کردن انسولین آموزش ببینند

برای بررسی صحبت‌های رئیس سازمان غذا و دارو درباره موجود بودن انسولین تولید داخل، وضعیت بیماران دیابتی، تفاوت‌های انسولین داخلی و خارجی و علل مشکلات ایجاد شده در این حوزه نظر تعدادی از کارشناسان را جویا شدیم، اسدالله رجب ذئیس انجمن دیابت ایران در این باره توضیح داد: با توجه به تحریم های ظالمانه، حدود هفت ماه کمبود انسولین وارداتی در کشور داریم و برخی بیماران مبتلا به دیابت که از این نوع انسولین استفاده می‌کنند، بهتر است آموزش های لازم را در انجمن دیابت ایران برای جایگزینی انسولین تولید داخل و تزریق آن بگذرانند تا دیگر دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

وی درخصوص کیفیت انسولین‌های تولید داخل و خارج توضیح داد: مشکلی در تولید انسولین‌های انسانی نداریم و عملکرد آن در کنترل دیابت بویژه نوع یک خوب بوده و قابل رقابت با انسولین‌های مشابه خارجی است. انسولین ها انواع قلمی، تزریقی و پمپی هستند و بر اساس باور غلط بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت تصورشان آن است که باید نوع قلمی را استفاده کنند، در حالیکه عملکرد قلمی، تزریقی و پمپی برابر بوده و مهم وارد شدن ماده انسولین به بدن این بیماران است.

وی از انسولین به عنوان ماده حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نام برد و گفت: دیابت در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود و اکنون حدود هشت میلیون نفر دیابت دارند. دیابت نوع یک وابسته به انسولین و ارثی است و افراد مبتلا به این بیماری نیاز به تزریق انسولین دارند اما در دیابت نوع ۲ که بر اثر عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و غیره بوجود می آید با دارو می تواند آن را کنترل کرد.

رجب تصریح کرد: رژیم غذایی و ورزش یکی از درمان‌های اصلی برای دیابت نوع ۲ است و بیماران مبتلا به آن برای کاهش انرژی دریافتی نیاز به یک رژیم غذایی خاص و مناسب دارند.

وی اظهار داشت: در درمان دیابت نوع یک، روزانه دو مرتبه تزریق انسولین باید باشد و برخی بیماران می توانند به سه بار تزریق در روز افزایش دهند، نوع انسولین مصرفی، به سطح قند خون بیمار بستگی دارد و انسولین می‌تواند از عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی جلوگیری کند و یا بروز آن‌ها را به تاخیر بیاندازد. برخی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز می توانند یک بار در روز انسولین را همراه با مصرف داروهای خوراکی و یا بدون استفاده از آنها را تجویز پزشک تزریق کنند.

وی در واکنش به برخی جنجال‌ها در فضای مجازی تاکید کرد: حدود یک‌سال است که کمبود انسولین داریم منهای عده‌ای دو روز است یادشان آمده؟‌ در کشور از نظر انسولین آنالوگ که تولید خارج از کشور هستند، کمبود داریم. ولی نوع داخلی که نوع انسانی است، در کشور تولید می‌شود. یک سال پیش، با کم‌شدن انسولین آنالوگ، ما به اضافه ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد به رئیس سازمان ملل نامه‌ای نوشتیم و گفتیم به دلیل تحریم یا هر چیز دیگری ورود انسولین به کشور با مشکل مواجه می‌شود. می‌خواهم بگویم این مشکل یک سال است که وجود دارد.

*تنها تفاوت انسولین ایرانی با خارجی

جعفر اسدالله‌پور کارشناس تغذیه بیماران دیابتی با بیان اینکه داروی بیماران دیابتی شامل قرص و انسولین می شود، گفت: در مورد تامین قرص این دسته از بیماران مشکلی وجود ندارد اما در تامین نسخه خارجی انسولین این بیماران دچار مشکل هستیم. حدود ۴ سالی است که پزشکان ما نوعی انسولین خارجی را در میان بیماران دیابتی رواج داده اند این انسولین که به انسولین خودکار یا آنالوگ معروف است جزء عادات مصرفی بیماران دیابتی شده است.

وی با اشاره به اینکه این انسولین خارجی در صورت موجود بودن گران تر از نمونه ایرانی آن است عنوان کرد: این درحالی است که این انسولین ها علاوه بر قیمت بالا حاوی نوعی مواد نگهدارنده است که استفاده از آن در درازمدت مشکلاتی را برای بیماران به وجود می آورد.

اسدالله پور دلیل استقبال بیماران از این نوع انسولین را راحت و قابل حمل دانست و گفت: انسولین های آنالوگ که در حال حاضر در بازار دارویی ایران وجود ندارد تنها تزریق آسان تری را به وسیله دستگاهی که آن را قلم می نامند برای بیماران فراهم می کرد و تنها تفاوت با نمونه ایرانی در همین موضوع است. پس یادمان باشد قلم انسولین وسیله تزریق انسولین است و دلیلی برای برتری مطلق انسولین موجود در آن نیست.

وی ادامه داد: روند خرید به این شکل بود که در گذشته این دارو با قیمت ارزان در دسترس بیماران قرار می گرفت اما به تازگی در بازار نایاب شده و در صورت موجود بودن بسیار گران است.

این پزشک متخصص، با اشاره به اینکه انسولین آنالوگ به صورت محدود توسط برخی از ادارات، داروخانه ها و مراکز تامین اجتماعی به شکل محدود به بیماران داده می شود تصریح کرد: کشور ما در تامین انسولین توانمند است بنابراین چاره کار حمایت از داروهای ایرانی و تغییر عادات مردم به مصرف داروهای ایرانی است. بعلاوه من به عنوان فردی که در این حوزه سال ها فعالیت دارم استفاده از نمونه ایرانی را تایید می کنم. افزایش قیمت در داروهای خارجی بسیار زیاد بوده اما داروهای ایرانی نسبت به گذشته تفاوت اندکی را در افزایش قیمت داشته اند.

نباید از یاد برد اصلی‌ترین دلیل ایجاد این مشکل برای بیماران دیابتی تحریم‌های ظالمانه توسط مدعیان حقوق بشر است، تحریم‌هایی که سلامت مردم خصوصا بیماران خاص را هدف گرفته است، با این وجود مسوولان وزارت بهداشت از روش‌های مختلف تلاش می‌کنند که داروهای مورد نیاز بیماران را به دستشان برسانند اما بر اساس اظهار نظر کارشناسان بیماران دیابتی باید این نکته را در نظر داشته باشند که با دریافت آموزش‌های لازم و مشورت باپزشک تا زمان تامین شدن قلم‌های انسولین مصرف انسولین ایرانی را در نظر بگیرند.

منبع: فارس
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #70
جزئیات توزیع انسولین با کارت ملی در داروخانه‌ها:::
سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد جزئیات توزیع انسولین قلمی با کارت ملی توضیح داد.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور در شبکه خبر، گفت: ارائه کدملی برای دریافت انسولین تصمیم جدیدی نیست و به منظور احراز هویت افراد مبتلا به دیابت از طریق کد ملی بیماران صورت می‌گیرد.

وی افزود: سامانه‌ای در نظر گرفته شده که تمامی افراد مبتلا به دیابت که طبق تجویز پزشک، نیازمند دریافت انسولین هستند در این سامانه احراز هویت شده و انسولین قلمی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه انسولین مورد نیاز بیماران بر اساس ثبت کدملی در سامانه و تطبیق اطلاعات بیمار ارائه می‌شود، گفت: علت عرضه انسولین از طریق احراز هویت بیماران به دلیل کمبود دارو نیست، بلکه تفاوت قیمتی بسیار زیاد این دارو در داخل کشور نسبت به کشورهای همجوار و جلوگیری از نشت دارو و اطمینان از دسترسی مصرف کننده واقعی به انسولین قلمی است.

وی خاطرنشان کرد: امکان اینکه افرادی غیر از بیماران واقعی به اقلام دارویی مانند انسولین قلمی دسترسی پیدا کرده و در فرآیند قاچاق معکوس، در کشورهای همجوار به فروش برسد، وجود داشت که با اجرای بهینه این روش، انسولینی که با ارز دولتی تأمین می شود، به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید و زنجیره توزیع تا مصرف کننده نهایی مشخص و قابل رصد می‌شود.

جهانپور تصریح کرد: پیش از این نیز برای برخی بیماری‌های خاص و داروهای این بیماران حواله الکترونیک و یا سامانه‌های دارویی فعال بود، در این مورد هم این احراز هویت صرفاً برای انسولین های قلمی که به انسولین «پن» معروف هستند اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: تولید انسولین به شکل ویال در کشور به وفور و یه قدر کافیست، لکن با گرایش روزافزون به مصرف انسولین قلمی و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران، بروز موارد کمبود مقطعی انسولین قلمی گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است که با توسعه تولید داخلی این محصولات قسمت اعظم این معضل برطرف خواهد شد.

منبع: فارس
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین