. . .

پزشکی ×اخبار مهم پزشکی×

تالار متفرقه پزشکی

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #71
قصور یک شرکت داخلی عامل آشفتگی بازار انسولین:::
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دلیل اصلی کمبود انسولین قلمی در کشور را تحریم های آمریکا و در درجه بعدی عدم عمل یک شرکت به تعهدات خود در تولید این دارو در داخل کشور عنوان کرد.

به گزارش مشرق کیانوش جهانپور، با اشاره به اینکه یک شرکت به تازگی خط تولید انسولین قلمی تحت لیسانس در کشور را راه اندازی کرده است، گفت: این شرکت عملاً مونتاژ این دارو را در داخل انجام می‌داد و متأسفانه اخیراً با عدم عمل به تعهدات خود باعث تشدید کمبود و بروز مشکل در دسترسی بیماران دیابتی به این دارو شده بود.

وی عنوان کرد: بر این اساس، سازمان غذا و دارو برای جبران کمبودهای ایجاد شده، اقدام به واردات فوریتی انواع انسولین قلمی با قیمت یک سوم قیمت داروی وارداتی شرکت مذکور کرده است و مشخص شد در شرایطی که تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز دارو با چالش‌هایی مواجه است، شرکت مذکور هزینه‌های مضاعفی را به سیستم تحمیل کرده و تداوم چنین رفتاری به هیچ وجه قابل قبول نیست.

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #72
از ادعای مسئولین درباره انسولین تا سردرگمی دیابتی‌ها برای دارو:::
با وجود ادعای مسئولین درباره عدم کمبود انسولین در داروخانه ها، روایت‌های میدانی از مشکلات بیماران دیابتی برای یافتن انسولین و توزیع محدود این دارو در داروخانه‌ها حکایت دارد.

به گزارش مشرق، این روزها کرونا سایه سنگین خود را بر کشور انداخته و با هر قشری هم به شیوه‌ای متفاوت در حال جنگ است. اما شاید بتوان بیماران دیابتی را یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در میدان تقابل با کرونا دانست. کسانی که اغلب رده سنی بالایی دارند و این روزها به سختی می‌توانند انسولین مورد نیاز خود را در سطح شهر پیدا کنند. بیمارانی که انسولین از نان شب هم برایشان واجب‌تر است اما حال محتاج همین نان شب شده‌اند.

قریب به چند ماه است که به دلیل درگیری کشور با کرونا و همچنین مشکلات تحریمی، شاهد کمبود انسولین هستیم. هرچند که این کمبود در ماه‌های ابتدایی پاییز سال جاری بیشتر بود اما حال شرایط توزیع آن در وضعیت بهتری قرار دارد. در طول این مدت مشکلات فراوانی برای بیماران دیابتی و یافتن انسولین آنها وجود داشت و صدای بیماران نیازمند به این دارو هم در آمده بود.
اما به گفته مسئولین، حال داروخانه‌ها کمبودی در این دارو ندارند و بیماران نیز به راحتی می‌توانند با مراجعه به مراکز توزیع دارو به ویژه داروخانه‌های هلال احمر آن را تهیه کنند.

حسن صفاریه مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، دوم آبان ماه با حضور در رسانه ملی با اشاره به توزیع انسولین در داروخانه‌ها افزود: انسولینی که به ما تخصیص داده می‌شود را به محض در اختیار قرار گرفتن و به فاصله یک روزه آن را در داروخانه توزیع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کمبودهای دارویی مقطعی گفت: در شرایط حاضر شرایط نامطلوبی در دسترسی مردم به دارو وجود ندارد تقریباً همه اقلام دارویی در سطح کشور و در داروخانه‌های هلال‌احمر وجود دارد.

روایت‌های متناقض با گفته‌های مسئولین از زبان بیماران دیابتی

علیرغم گفته‌های مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر مبنی بر عدم وجود کمبود دارو به ویژه در داروخانه‌های هلال احمر اما روایت‌های میدانی از داروخانه‌های سطح شهر حکایت دیگری دارد.

به همین منظور نیز سری به داروخانه مرکزی هلال زدیم تا وضعیت دسترسی بیماران به داروهایی ازجمله انسولین را پیگیری کنیم. براساس یافته‌های میدانی، می‌توان گفت تقریباً انواع مختلف انسولین در داروخانه هلال احمر موجود بوده اما میزان این موجودی محدود است و اصل ماجرا همین محدود بودن موجودی داروها است.

به طوری که حتی بیماران دارای شرایط حاد هم نمی‌توانند تعدادی انسولین نوشته شده در نسخه خود را از داروخانه تحویل بگیرند و به تمام بیماران تعداد محدودی انسولین تحویل داده می‌شود.

حال سوال اینجاست که بیمار مبتلا به دیابت چگونه باید باقی تعداد انسولین مورد نیاز خود را تهیه کنند و برای یافتن یک داروی عادی چندین داروخانه سطح شهر را باید زیر و رو کند؟

یکی از بیماران حاضر در داروخانه که فردی سالخورده و مبتلا به دیابت است، می‌گوید: من باید ماهانه ۷ عدد انسولین قلمی مصرف کنم و دکتر هم در نسخه پزشکی برایم این تعداد را نوشته است. تا چندین ماه پیش به راحتی می‌توانستم این دارو را تهیه کنم اما الان به سختی پیدا نمی‌شود.

دفترچه اش را نشانم می‌دهد و ادامه می‌دهد: از داروخانه هلال احمر فقط ۳ عدد انسولین قلمی توانستم تحویل بگیرم. هرچه اصرار می‌کنم باقی تعداد موجود در نسخه را نمی‌دهند و می‌گویند به همه بیماران به صورت محدود تحویل داده می‌شود. برای تهیه باقی تعداد انسولین‌های مورد نیازم باید داروخانه‌های شهر را بگردم تا شاید دارویم را پیدا کنم.

سرنوشت بیماری که توان مالی خرید داروی آزاد را ندارد، چیست!؟

یکی دیگر از بانوان سالخورده حاضر در داروخانه نیز در صف طولانی دریافت دارو حضور دارد و به دنبال انسولین است، به سمتش می‌روم تا درباره تهیه انسولین سوال کنم.

سن بالایی دارد و به سختی در صف شلوغ داروخانه ایستاده است، نسخه پزشکی خود را نشانم می‌دهد و می‌گوید: داروخانه‌های دولتی یا هلال احمر به تعداد انسولین‌های موجود در نسخه انسولین نمی‌دهند و وقتی اعتراض می‌کنیم هم می‌گویند که دارو به تعداد کافی نیست به همین دلیل نمی‌توانیم تعداد زیادی تحویل دهیم.

درباره نحوه فروش انسولین در دیگر داروخانه‌ها سوال می‌کنم که می‌گوید: داروخانه‌های دولتی هم کم‌تر از هلال احمر انسولین و اغلب یک عدد آن هم با نسخه پزشک به بیماران تحویل می‌دهند. قیمت انسولین در داروخانه‌های آزاد نیز بالاست و تهیه آن برای بیماری که مصرف روزانه دارد بسیار دشوار است.

نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: پس بیماری که نیاز به این دارو دارد و توان مالی خرید انسولین آزاد را ندارد باید بمیرد؟ باید چند داروخانه شهر را بگردد تا شاید یک عدد انسولین قلمی پیدا کند؟

در همین خصوص محمد نصیری سخنگوی سابق جمعیت هلال احمر، درباره وضعیت موجودی انسولین در داروخانه‌های هلال احمر می‌گوید: براساس آخرین آمارها در حال حاضر دو نوع انسولین قلمی و معمولی در داروخانه‌های هلال موجود است البته هلال احمر تنها توزیع کننده این دارو است و نقشی در کمبود آن ندارد بلکه تعدادی را که دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار ما می‌گذارند، توزیع می‌کنیم.

وی افزود: با این حال ممکن است یک نوع انسولین در زمان خاصی توزیع نشود و در اختیار ما هم قرار نگیرد که در این شرایط با کمبود آن مواجه می‌شویم اما به طور کلی همه همکاران ما در هلال احمر و وزارت بهداشت در تلاش برای توزیع مناسب این دارو هستند.

نصیری پیش‌تر در پاسخ به کمبود انسولین نیز گفته بود: میزان اختصاص انسولین به داروخانه‌های هلال احمر با قبل از این دوران کمبود هیچ تغییری نکرده است البته ما درخواست افزایش سهمیه را داده‌ایم و امیدواریم سهمیه بیشتری برای توزیع میان بیماران دریافت کنیم.

لزوم اقدام جدی مسئولین برای افزایش توزیع انسولین

با وجود اذعان برخی مسئولین به نبود هیچ گونه مشکل برای دسترسی به این دارو و عدم کمبود انسولین در داروخانه‌ها، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که محدود بودن موجودی داروخانه‌ها بیماران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

اغلب داروخانه‌های دولتی تنها یک عدد انسولین را به بیماران تحویل می‌دهند و داروخانه‌های هلال احمر نیز به تعداد بسیار محدود و کم توزیع می‌کنند. این در حالی است که بیماران دیابتی باید در شرایط وخیم شیوع کرونا از منزل خارج شده و برای یافتن انسولین مورد نیاز خود به داروخانه‌های متعدد مراجعه کنند. به علاوه اغلب این بیماران در سنین بالا بوده و با توجه به مبتلا بودن به بیماری زمینه‌ای تردد آنها در شهر بسیار خطرناک است.

حال باید دید که مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت و هلال احمر چه راهکاری برای حل مشکل کمبود انسولین و تسهیل وضعیت توزیع آن در داروخانه‌ها خواهند گرفت. البته اقدام برای افزایش توزیع این دارو در داروخانه‌ها برای بسیاری از مردم کشور امری حیاتی است و شرایط کرونا نیز لزوم اقدام جدی مسئولین در این باره را ضروری‌تر از قبل کرده است

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #73
هزینه ۳۶۰۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای داروی بیماران:::
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، از هزینه ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت در بخش دارو خبر داد.

به گزارش مشرق، مهدی رضایی، با اشاره به اینکه بیمه سلامت همواره در تأمین اقلام دارویی در کنار بیماران است، گفت: بیمه سلامت در تأمین داروهای مورد نیاز بیماران تحت پوشش این سازمان، هزینه‌های بسیاری را تا کنون پرداخت کرده است.

وی افزود: در سال گذشته ۵۰ میلیون بار مراجعه سرپایی به داروخانه‌ها انجام شده که این میزان بار مراجعه به مبلغ ۲,۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه سلامت هزینه داشته است.
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بیماران خاص، ۳۰۰ میلیارد مربوط به شیمی درمانی و ۲۷۰ میلیارد مربوط به انسولین‌های قلمی است.

رضایی تصریح کرد: لذا با توجه به هزینه دارویی سطح یک روستایی و بخش‌های بستری مجموع هزینه‌های دارو برای بیمه سلامت بالغ بر ۳,۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #74
هزینه ویزیت روستاییان چقدر است؟
مدیرکل خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر حدود 28 میلیون نفر از جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند.

به گزارش مشرق، محمدرضا میرزایی مدیرکل خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت در خصوص آخرین وضعیت بیمه‌شدگان روستایی تحت پوشش ین سازمان توضیح داد: در حال حاضر حدود 28 میلیون نفر از جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند و درصد کمی از این افراد نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و به طور کلی می‌توان گفت خدمات بیمه سلامت برای روستائیان کامل است.

وی افزود: ما در روستاها حدود 4112 مرکز ارائه خدمات سلامت داریم که 7 هزار پزشک عمومی و 2 هزار دندانپزشک در این مراکز خدمات ارائه می‌کنند و پزشکان خانواده ما سالانه 60 میلیون ویزیت را انجام می‌دهند همچنین ماماهای فعال در این مراکز سالانه 15 میلیون خدمت را ارائه می‌دهند و دندانپزشکان ما نیز به طور سالانه 5 میلیون ویزیت دندانپزشکی دارند.

میرزایی با بیان اینکه ارائه خدمات سطح یک در روستاها پوشش کامل دارد، گفت: این مراکز خدمات سلامت از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر به روستائیان خدمت ارائه می‌دهند و در ایام تعطیل نیز مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز معین و بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه سلامت خدمات دریافت کنند.

مدیرکل خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت افزود: تمام داروها و خدمات آزمایشگاهی در همین مراکز انجام می‌شود و هزینه ویزیت پزشکان خانواده برای روستائیان تنها 500 تومان است و اگر این افراد نیاز به خدمات تخصصی داشته باشند به بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی طرف قرارداد ما ارجاع داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پزشک خانواده بر اساس نظام ارجاع بیمار را به سطوح بالاتر ارجاع می‌دهد و خوشبختانه ما به ازای هر جمعیت 4500 نفر روستایی یک پزشک خانواده داریم.

میرزایی ادامه داد: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به طور کامل اجرایی شده است اما زیرساخت‌های آن برای اجرا در سایر شهرها به طور کامل هنوز فراهم نیست.

مدیرکل خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت افزود: پزشکان خانواده ما مدیر مراکز جامع سلامت روستایی هستند که این مراکز خدمات سرپایی و واکسیناسیون را ارائه می‌دهند و پزشک خانواده ملزم است به خانه‌های بهداشتی که پزشک عمومی ندارد مراجعه کنند.

وی در پایان گفت:‌ در حال حاضر 21 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور ما بیمه رایگان هستند و تعدادی نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌ها قرار دارند.لازم به ذکر است در صورتی که بیماران روستایی نیاز به خدمات اورژانسی داشته باشند با پرداخت تنها فرانشیز درمان که مبلغی حدود 5 الی 10 درصد است می‌توانند خدمات اورژانس بیمارستانی را دریافت کنند.

منبع: فارس
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #75
۶۴ درصد خانوارهای ایرانی بیمه هستند:::
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران گفت:طبق یک بررسی آماری، در ۶۴ درصد خانوارهای ایرانی، به طور متوسط یک فرد بیمه شده وجود دارد که این نرخ در برخی استان‌ها مثل سمنان و یزد ۹۵ درصد است.

به گزارش مشرق، محمدرضا واعظ مهدوی در وبینار بررسی «اصول و ضوابط حاکم بر سطح‌بندی ارائه خدمات درمانی در نظام سلامت ایران» که به همت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد با اشاره به مقوله عدالت در سلامت گفت: اگر بخواهیم اهداف نظام سلامت را بشماریم نظام‌های سلامت دارای سه سطح از اهداف هستند؛ سطح اول دسترسی به خدمات دارای کیفیت بهتر و بالاتر، سطح دوم عدالت یعنی تأمین دسترسی همگانی به خدمات و سطح سوم پایداری منابع است و باید این نظام‌ها سازمان یابند تا این سه هدف محقق شوند.

وی با اشاره به شاخص‌های عدالت افزود: باید دید آیا برخورداری از امکانات برای همه خدمت گیرندگان فراهم شده است یا خیر؟ سوال این است که آیا خدمات ارائه شده تأمین اجتماعی برای همه بیمه شدگان در تمام نقاط کشور فراهم است؟.

واعظ مهدوی با بیان اینکه شاخص میانگین به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید از چالش میانگین عبور کنیم و به توزیع شاخص در مناطق جغرافیایی مختلف کشور برسیم گفت: بر اساس یک گزارش تأمین اجتماعی در برخی مناطق بیمه شدگانی هستند که دسترسی به خدمات درمانی برای آنها فراهم نیست؛ که این اعم از خدمات تأمین اجتماعی یا خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخش دولتی و یا حتی خیریه می‌شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران افزود: در سایر بخش‌ها نیز با این مسئله مواجه هستیم. به عنوان مثال یک نابرابری در درآمد بین شهر و روستا وجود دارد. یا اگر میانگین تخت‌های بیمارستانی در کشور ۱.۵۹ است؛ اما این نرخ در برخی استان‌ها به ۰.۸۹ می‌رسد. در یک محاسبه آماری، مجموع بیمه شدگان کشور را در نظر گرفته‌ایم بر این مبنا که اگر خانواری یک نفر از اعضایش از یک نوع بیمه برخوردار باشد از ضریب امنیت اولیه ای بهره مند است.

وی ادامه داد: به میانگین کشوری ۶۴ درصد رسیدیم به این معنا که در ۶۴ درصد خانوار، به طور متوسط یک فرد بیمه شده وجود دارد که این نرخ در برخی استان‌ها مثل سمنان و یزد ۹۵ درصد و در برخی استان‌ها ۲۶ درصد است. حال آنکه در خود سیستان و بلوچستان هم یک توزیع یکپارچه وجود ندارد. این نرخ در زاهدان ۵۵ درصد و در برخی مناطق مانند شهرستان سرباز ۸ درصد است و از هر ۱۰۰ خانوار شهرستان سرباز فقط هشت خانوار بیمه‌اند و مستمری بیمه دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران با اشاره به اینکه در سطح بندی نیز باید به توزیع شاخص‌های جغرافیایی توجه داشته باشیم عنوان کرد: علاوه بر این توزیع بین گروه‌های مختلف اجتماعی و سطوح و دهک‌های درآمدی مهم است. آیا خدمات برای همه دهک‌ها به طور یکسان فراهم است؟ احیاناً دهک‌های پردرآمدتر بهره بیشتری دارند. از دهک‌های پایین نیز حمایت‌هایی صورت می‌گیرد ولی یک چالش در گروه‌های با درآمد متوسط و دهک‌های میانی داریم و الگوی مصرف طوری تغییر کرده که آنها سعی می‌کنند خودشان را به گروه‌های با درآمد بالا نزدیک کنند اما چنین ظرفیتی وجود ندارد.

واعظ مهدوی افزود: شاخص دیگر چون گروه‌های جنسیتی و توزیع خدمات در زنان و مردان نیز مطرح است اما در کشورهای توسعه یافته بررسی نابرابری‌ها را گسترده‌تر انجام می‌دهند و بین اقوام و ادیان مختلف هم می‌سنجند.

وی با تاکید بر اینکه باید با توجه به این داده‌ها و شاخص‌ها هدف گذاری کنیم تا بتوانیم به پوشش همگانی خدمات برسیم گفت: بحث دیگر آنکه پایداری منابع در پایداری خدمات تأثیر گذار است و باید نوعی منطقی سازی انجام دهیم. امروز در تمام کتاب‌های اقتصاد سلامت، انطباق منابع با نیازها به عنوان راهبردی مهم شناخته می‌شود. طبیعی است که نمی‌توانیم تمام خدمات را برای تمام اشخاص فراهم کنیم و در اینجاست که سطح بندی نقشی کلیدی و تعیین کننده پیدا می‌کند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران افزود: لازم است برای تحقق هدف دسترسی همگانی و ارتقای کیفی خدمات به انطباق نیازها توجه کنیم. مقصود صرفه‌جویی نیست بلکه رسیدن خدمات به همگان است. با سطح بندی تلاش می‌کنیم منابع به دورترین گروه‌ها که قدرت چانه زنی ندارند و صدایشان کوتاه‌تر است برسد و تضمین کنیم حداقل خدمات برای همه فراهم می‌شود و هرکسی نیاز دارد در قالب یک الگوریتمی پله به پله عبور می‌کند تا به خدمات مورد نیازش دست یابد. اصول حرکت ما در سطح بندی خدمات درمانی همین موضوع است.

واعظ مهدوی تاکید کرد که برای ما احراز بهره‌مندی همگانی از سطح سلامت استاندارد مطلوب و یکسان برای همه بیمه شدگان هدف است. هر جا این بهره‌مندی با اختلال مواجه بود باید مداخله کنیم.

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #76
۸ میلیون دارنده بیمه همگانی بخوانند:::
سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: بیمه همگانی سلامت مخصوص محرومین است و در حال حاضر بالغ بر ۸ میلیون نفر عضو دارد.‏

به گزارش مشرق، محمد هاشمی درباره موارد مطرح شده اخیر در خصوص مراجعه بیمه شدگان بیمه همگانی ‏سلامت به مراکز درمانی بخش خصوصی اظهار داشت: مراجعه بیماران مشمول بیمه همگانی سلامت فعلا فقط به بخش دولتی امکان‌پذیر است، اما سایر بیمه‌شدگان صندوق‌های دیگر مثل بیمه‌های روستایی، کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان می‌توانند به مراکز درمانی بخش ‏خصوصی نیز مراجعه و از خدمات درمانی این مراکز هم استفاده کنند.‏

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه بیمه همگانی سلامت همچنان با قدرت ادامه دارد و متعلق به محرومین است، تاکید کرد: خط قرمز سازمان بیمه سلامت، ‏محرومین هستند.‏

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار تمدید یا صدور اولیه دفترچه بیمه سلامت در تمام صندوق‌های مربوط به این سازمان انجام می‌شود و صندوق بیمه ‏همگانی سلامت بالغ بر ۸ میلیون نفر عضو دارد.‏

وی درباره مراجعه بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی سلامت به بخش ‏دولتی بیان کرد: این محدودیت فقط در صندوق بیمه همگانی سلامت و بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ وجود دارد. در واقع تمهیداتی برای ‏کمتر آسیب دیدن بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی سازمان دیده شده و هر جا که بخش دولتی در حوزه سرپایی توانایی ارائه خدمت نداشته باشد، ‏مراجعه بیمه شدگان این صندوق به بخش خصوصی آزاد شده است. یعنی فقط حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بیمه شده همگانی سلامت محدود به ‏بخش دولتی هستند. زیرا این افراد تمکن مالی ندارند و اصلا نمی‌توانند برای دریافت خدمات درمانی به بخش خصوصی مراجعه کنند.‏

هاشمی با تاکید بر عدم هر نوع تغییر در صندوق بیمه همگانی، گفت: کسانی که تمکن مالی دارند می‌توانند از بیمه سلامت ایرانیان استفاده کنند که قبلا نیز وجود داشته است. افراد به این منظور می‌توانند سالانه ۲۶۴ هزار تومان پرداخت کرده و به این ترتیب هم از خدمات بخش دولتی و هم خصوصی استفاده کنند. این مبلغ ۲۶۴ هزار تومان در سال مربوط به صندوق بیمه ایرانیان است و اطلاع‌رسانی در مورد آن فقط به علت تغییر سرانه است که در هر سال اتفاق می‌افتد.

منبع: تسنیم
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #77
علت فوتی های کادر درمان علی رغم واکسیناسیون کرونا چیست؟
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با ابراز امیدواری نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا به گروه‌های پرخطر از آبان‌ماه سال جاری، علت فوت برخی اعضای کادر درمان علی‌رغم واکسیناسیون کامل را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مجید مختاری ؛ درباره علت فوت برخی اعضای کادر درمان علی‌رغم واکسیناسیون کامل اظهار داشت: هیچ‌یک از واکسن‌های کرونا به طور صد در صد از ابتلا و مرگ و میر به کرونا جلوگیری نمی‌کند؛ حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر مرگ و میر در بین افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آنتی‌بادی(پادتن)‌های مؤثرِ ایجاد شده توسط اکثر واکسن‌های موجود در جهان، پس از حدود سه ماه شروع به فروکش کردن می‌کنند و پس از 6 ماه، سطح آنتی‌بادی‌های تولیدشده توسط این واکسن‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند بنابراین علت ابتلای کادر درمان علی‌رغم واکسیناسیون کرونا، این است که این مدت از تزریق واکسن آنها گذشته و سطح پادتن‌ها کاهش یافته است.

عضو کمیته ملی واکسن کووید19 با بیان اینکه تزریق دوز بوستر(تقویتی) به کادر درمان در دستور کار است، افزود: امروز در کمیته واکسن کرونا درباره تزریق دوز بوستر به کادر درمان با واکسن مناسب بحث شد.

ورود واکسن "فایزر" و "مدرنا" به کشور فعلاً امکان‌پذیر نیست

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال که «براساس اعلام سازمان غذا ودارو، واردات واکسن فایزر به عنوان دوز سوم کادر درمان در دستور کار بود، آیا این مسئله به طور کلی منتفی شده است؟» تصریح کرد: ورود واکسن "فایزر" و "مدرنا" به کشور فعلاً امکان‌پذیر نیست و این مسئله منتفی شده است اما با توجه به وجود سایر واکسن‌های کرونا درکشور و مطالعاتی که در داخل انجام شده، می‌توان از واکسن‌های دیگری برای دوز سوم استفاده کرد زیرا نباید معطل واکسن‌های فایزر و مدرنا بمانیم.

چه افرادی دوز سوم واکسن را دریافت می‌کنند؟

وی در پاسخ به این سؤال که «چه افرادی باید دوز بوستر(دوز سوم/ تقویتی) واکسن کرونا را دریافت کنند؟» گفت: نظر ما این است که علاوه بر کادر درمان، افرادی که ریسک بالای ابتلا به کرونا را دارند مانند افراد دچار نقص ایمنی، سرطان‌های پیشرفته و بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند نیز دوز سوم را دریافت کنند اما باید این مسئله را در نظر گرفت که گروه‌های پرخطر برای دریافت واکسن کرونا نباید منتظر واکسن خاصی بمانند و خود و خانواده را به خطر بیندازند.

وی با بیان اینکه ایران کشور توانمندی در زمینه واکسیناسیون است و در عرض یک هفته توانست جمعیتی معادل کل جمعیت کشور امارات را واکسینه کند، گفت: امیدواریم مطابق وعده‌های داده شده، از آبان‌ماه تزریق دوز بوستر واکسن کرونا را آغاز کنیم؛ البته اجرای آن برعهده وزارت بهداشت است و مسائل لجستیکی زیادی در امر واکسیناسیون نقش دارند که نیاز به هماهنگی‌های زیادی دارد.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #78
نوع درمان سرطان بر واکسن کرونا تاثیر گذار است:::
نتایج مطالعات محققان درباره برخی سرطان‌ها، نشان می‌دهد نوع درمان سرطان می‌تواند بر میزان تولید آنتی بادی در بدن بیماران پس از واکسیناسیون کرونا تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بیماران سرطانی در معرض خطر بیشتر عفونت سارس-کوو-۲ و دوره‌های شدید کووید-۱۹ هستند. واکسیناسیون کرونا به طور کلی برای بیماران سرطانی توصیه می‌شود، اما تاکنون اطلاعات کمی در مورد میزان پاسخ آن‌ها به واکسن وجود دارد. در تحقیقی که اکنون در مجله رده بالای JAMA Oncology منتشر شده است، یک تیم بین رشته‌ای از محققان بیمارستان عمومی وین، به سرپرستی ماتیاس پرووسر، توانست نشان دهد که نوع درمان سرطان بر واکسن تاثیر می‌گذارد. بیماران تحت شیمی درمانی سطوح آنتی بادی کمتری نسبت به بیماران تحت درمان هدفمند داشتند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، دانشمندان گروه پزشکی I (بخش انکولوژی و بخش بیماری‌های عفونی و طب گرمسیری) و گروه پزشکی آزمایشگاهی بیمارستان عمومی وین و بخش هماتوانکولوژی بیمارستان مرانو (تیرول جنوبی/ایتالیا)، تولید آنتی بادی به دنبال واکسیناسیون کرونا در بیش از ۶۰۰ شرکت کننده در دو گروه بیمار و در گروه کنترل متشکل از کارکنان سالم بیمارستان را مورد مطالعه قرار دادند.

پرووسر می‌گوید: این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان‌های جامد، مانند بیماران مبتلا به سرطان خون، را شامل می‌شوند.

یافته اصلی به شرح زیر است: شکل درمان سرطان بر پاسخ واکسن تاثیر می‌گذارد. ماکسی میلیام میر از بخش انکولوژی، نویسنده اصلی این مطالعه (همراه با جولیا برگر)، توضیح می‌دهد: بیماران تحت شیمی درمانی سطوح آنتی بادی کمتری نسبت به بیماران تحت درمان هدفمند داشتند. ما کمترین سطح آنتی بادی را در بیماران مبتلا به سرطان خون دریافت کرده بودیم. درمان هدفمند علیه سلول‌های بدخیم B که سلول‌های تشکیل دهنده آنتی بادی سیستم ایمنی هستند.

سطح سرمی آنتی بادی در بیماران سرطانی کمتر است

در افراد سالم و بیماران سرطانی، سطح آنتی بادی پس از ایمن سازی کامل با واکسن‌های مجاز کروناویروس بیشتر از تنها یک دوز بود، اما حتی پس از واکسیناسیون کامل، سطح آنتی بادی در افراد سالم بیشتر از بیماران سرطانی بود. هیچ تفاوتی بین واکسن‌های مختلف یافت نشد، اکثر مردم واکسن mRNA دریافت کرده بودند.

پرووسر توضیح می‌دهد: به طور کلی داده‌های ما نشان می‌دهد اکثر بیماران سرطانی پس از واکسیناسیون آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله سارس-کوو-۲ ایجاد می‌کنند و بنابراین واکسیناسیون به طور کلی توصیه می‌شود، اما با برخی از درمان‌های سرطان، ویژگی محافظتی واکسن را کاهش می‌دهد. حتی پس از واکسیناسیون، اقدامات محافظتی عمومی مانند آزمایش منظم کووید و اقدامات بهداشتی بسیار مهم است، به ویژه برای بیماران سرطانی که تحت درمان مداوم سرطان قرار دارند، اگر قرار است حفاظت مطلوب در برابر کووید-۱۹ به دست آید. در حال حاضر مطالعات بیشتری برنامه ریزی شده است تا مشخص شود چگونه می‌توان حفاظت از واکسن را در بیماران سرطانی بهبود بخشید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #79
ویتامین E چگونه می‌ تواند برای موهای شما مفید باشد:::
ویتامین E بیشتر به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود شناخته شده است که به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد و محافظت از سلول‌های بدن کمک می‌کند. اگرچه می‌توانید آن را در بین داروهای مکمل پیدا کنید، بسیاری از شرکت‌ها ویتامین E را به محصولات زیبایی خود اضافه می‌کنند و به یک دلیل خوب!

به گزارش اقتصادآنلاین، ویتامین E از دهه ۱۹۵۰ در محصولات پوست استفاده می‌شود تا از پوست در برابر پیری، التهاب و آسیب‌های خورشید محافظت کند. آنتی‌اکسیدان محلول در چربی برای حفظ سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است.

به‌تازگی، ویتامین E به‌عنوان درمانی برای تبدیل موهای وز، آسیب‌دیده و غیرقابل‌کنترل به موهایی براق و شاداب که ارزش تبلیغات شامپو - یا تصویر اینستاگرام را دارند، مورد استقبال قرار گرفته است.

به خواندن ادامه دهید تا بیاموزید چگونه از خواص تقویت‌کننده ویتامین E در پوست می‌توان برای بهبود سلامت مو و رشد آن استفاده کرد.

ویتامین E چه کاری می‌تواند برای موهای شما انجام دهد؟

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند به بهبود سلامت کلی پوست سر و مو کمک کند. برای درک واقعی فواید احتمالی آن، مطالعات بیشتری لازم است.

از ریزش مو جلوگیری می‌کند

یک آزمایش کوچک در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مکمل‌های ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد با ریزش مو می‌شود. تصور می‌شود که خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو با ریزش مو ارتباط دارد.

گردش خون سر را بهبود می‌بخشد

ویتامین E ممکن است جریان خون را افزایش دهد، گفته می‌شود که سلامت مو را بهبود می‌بخشد. محققان در یک مطالعه در سال ۱۹۹۹ دریافتند که دوزهای بالای ویتامین E باعث افزایش جریان خون در چشم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌شود.

یک مطالعه جداگانه در سال ۲۰۰۱ ، نشان داد که افزایش خون‌رسانی باعث رشد مو و افزایش فولیکول و اندازه مو در موش‌ها می‌شود.

بااین‌حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا ویتامین E به طور مستقیم بر خون‌رسانی به پوست سر تأثیر می‌گذارد یا خیر.

تولید روغن را متعادل می‌کند

ویتامین E برای ایجاد یک مانع محافظتی در سطح پوست مهم است. این مانع به متعادل شدن رطوبت کمک می‌کند. پوست خشک و تحریک شده می‌تواند نشانه کمبود ویتامین E باشد.

اگرچه مشخص نیست که آیا ویتامین E موضعی می‌تواند تولید روغن پوست سر را متعادل کند، اما روغن‌هایی که حاوی ویتامین E هستند - مانند روغن آووکادو - ممکن است به مرطوب‌سازی پوست سر کمک کنند. همچنین ممکن است به جلوگیری از تولید بیش از حد روغن کمک کنند.

درخشندگی را افزایش می‌دهد

هنگامی که مو آسیب می‌بیند می‌تواند پر از موخوره به نظر برسد. وقتی لایه چربی محافظ خارجی کوتیکول مو برداشته شود، براقی خود را از دست می‌دهد و طبق نظر آکادمی پوست، کنترل یا حالت دادن به آن دشوار می‌شود.

یک روغن غنی از ویتامین E می‌تواند به جایگزینی آن لایه محافظ کمک کرده و درخشش را بازگرداند. روغن به‌طورکلی به آب‌بندی رطوبت، کاهش شکستگی و محافظت از مو در برابر آسیب کمک می‌کند.

از پوست سر سالم حمایت می‌کند

ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است - و این شامل پوست سر شما نیز می‌شود. ضعیف شدن سلامتی پوست سر باکیفیت کم‌رنگ مو مرتبط است. ویتامین E از پوست سر محافظت کرده و با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ لایه محافظ لیپید، پایه محکمی برای رشد به موهای شما می‌بخشد.

نحوه استفاده از ویتامین E برای موهای خود

خبر خوب این است که دریافت ویتامین E از طریق یک رژیم غذایی متعادل آسان است. در حقیقت، کمبود ویتامین E بسیار نادر است، زیرا بیشتر افراد در طول روز مقدار زیادی از غذاهای غنی شده و کامل دریافت می‌کنند.

اما اگر می‌خواهید موهای خود را به طور خاص هدف قرار دهید، ویتامین E را می‌توان به‌صورت موضعی با شامپو، نرم‌کننده، ماسک یا روغن نیز استفاده کرد.

رژیم غذایی

آنچه می‌خورید - و مقدار آن - برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است. کمبود کالری، پروتئین یا مواد مغذی ریز مانند ویتامین E می‌تواند روی رشد، ساختار و ریزش موهای شما تأثیر بگذارد.

آجیل، سبزی‌ها برگ‌دار، روغن زیتون و روغن آفتاب‌گردان از غنی‌ترین منابع ویتامین E هستند. همچنین در گوشت‌ها و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه یافت می‌شود.

مکمل

اگرچه مکمل‌ها به‌راحتی در دسترس هستند، اما لازم نیستند. بیشتر افراد ویتامین E کافی را فقط از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند. برخی از منابع حتی نشان می‌دهد که افراد بیشتر از ویتامین E از طریق غذاهای کامل به‌جای مکمل، سود می‌برند.

مکمل‌ها همچنین می‌توانند در معرض خطر دریافت بیش از حد ویتامین E قرار بگیرند که می‌تواند خطرناک باشد. قبل از شروع استفاده از مکمل جدید، همیشه باید با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

روغن ویتامین E

اکثر روغن‌های ویتامین E حاوی یک روغن حامل برای رقیق کردن روغن و جلوگیری از تحریک پوست هستند. اگر می‌خواهید از روغن ویتامین E خالص استفاده کنید، حتماً قبل از استفاده روغن را به‌درستی رقیق کنید. گفته می‌شود، روغن‌های ویتامین E اغلب گران هستند و کار با آنها دشوار است - معمولاً در معرض هوا غلیظ هستند و به‌سرعت اکسید می‌شوند.

بهترین شرط شما استفاده از روغن مویی حاوی ویتامین E به‌عنوان ماده ثانویه است. گزینه‌های محبوب عبارتند از:

• OGX Healing + روغن نفوذی ویتامین E

• روغن درمانی یونان باستان

• روغن آووکادو Maple Holistics

برای استفاده بیشتر از روغن غنی از ویتامین E:

• آن را روی پوست سرخود ماساژ دهید.

• به‌آرامی با یک شانه دندان پهن شانه بزنید.

• اجازه دهید روغن حداقل ۱۵ دقیقه بماند.

• بعد از اتمام کار، روغن را با شامپوی معمولی از موهایتان بشویید.

• اگر موهای شما از قبل احساس رطوبت کرده است، می‌توانید نرم‌کننده را کنار بگذارید.

شامپو و نرم‌کننده

آیا به دنبال درمانی هستید که بتوانید بدون وقت اضافه گذاشتن به برنامه روزانه خود درمان خود را انجام دهید؟ بسیاری از شامپوها و نرم‌کننده‌ها حاوی ویتامین E هستند. این محصولات برای استفاده مکرر تولید شده و اغلب برای موهای خشک و آسیب‌دیده ساخته می‌شوند.

بهتر است درحالی‌که به روال دوش گرفتن خود ادامه می‌دهید، اجازه دهید محصول برای چند دقیقه روی پوست و مو باقی بماند تا به تاثیر محصول در مو و پوست سر کمک کند. برای فواید بیشتر درمو به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن‌های اساسی مانند اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا روغن درخت چای باشند.

گزینه‌های محبوب عبارتند از:

• شامپو و نرم‌کننده OGX Healing + ویتامین E

• شامپو و نرم‌کننده روغن آرگان Majestic Pure Cosmecuticals

ماسک مو

دقیقاً مانند نوعی که روی صورت خود می‌گذارید، ماسک مو برای تسکین یا درمان پوست سر است. اگرچه روغن ویتامین E ممکن است به رطوبت موهای شما کمک کند، اما تارهای مو نمی‌توانند توسط آن "بهبود" یابند. در عوض، ماسک را روی پوست سرخود قرار دهید، جایی که می‌تواند به‌راحتی جذب شود.

برای تهیه ماسک آسان و غنی از ویتامین E در خانه، مواد زیر را در مخلوط‌کن ترکیب کنید:

• ۱ آووکادو

• ۱ موز

• ۱ قاشق غذاخوری. روغن آووکادو

• ۱ قاشق غذاخوری. روغن نارگیل

• ۱ قاشق غذاخوری. عسل

همچنین می‌توانید ماسک‌های پیش‌ساخته مانند:

• ماسک روغن آرگان آب‌رسان سری حرفه‌ای

• ماسک موی نرم‌کننده روغن آرگان HIS

• ماسک موی روغن آرگان InstaNatural

برای استفاده:

• ماسک انتخابی خود را با انگشتان روی پوست سرخود قرار دهید.

• بسته به دستورالعمل ماسک، اجازه دهید ۲۰ دقیقه تا یک ساعت بماند.

• آن را با آب گرم یا یک شامپوی ملایم بشویید.

آیا عوارض جانبی یا خطرات بالقوه‌ای وجود دارد؟

همیشه قبل از استفاده ویتامین E روی پوست، پوست سر یا موها، آن را رقیق کنید. روغن ویتامین E رقیق نشده می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد جوش‌های پوستی شود. مصرف مکمل‌ها می‌توانند خطر مصرف مقادیر خطرناک ویتامین E را افزایش دهند.

دوزهای بالای ویتامین E می‌تواند:

• تولید هورمون تیروئید را مختل کند

• استخوان‌ها را ضعیف کند

• خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد

مهم است که قبل از افزودن مکمل ویتامین E به رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

افراد بزرگسال به طور متوسط هر روز فقط به ۱۵ میلی‌گرم (۲۲.۴ IU) ویتامین E نیاز دارند. مؤسسه ملی بهداشت توصیه می‌کند بیش از ۱۵۰۰ IU ویتامین E طبیعی یا ۱۱۰۰ IU ویتامین E مصنوعی در روز نداشته باشید.

نکته آخر

ویتامین E می‌تواند افزودنی عالی برای مراقبت از موی شما باشد و برای این کار نیازی به یک محصول فانتزی ندارید! غذاهای موجود در یخچال شما مکان بسیار خوبی برای شروع است.

اگرچه می‌توانید محصولات زیادی پیدا کنید که دارای آنتی‌اکسیدان قوی هستند، بهتر است قبل از استفاده از درمان با ویتامین E یا مصرف مکمل، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید، به‌خصوص اگر دارای بیماری مو، پوست یا پوست سر هستید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #80
ویتامین ای چیست؟
این یک ماده مغذی است که به محافظت از سلول‌های شما در برابر "رادیکال‌های آزاد" مضر کمک می‌کند. ویتامین ای همچنین به بدن شما در مبارزه با میکروب‌ها کمک می‌کند و رگ‌های خونی را باز و بدون لخته نگه می‌دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، همچنین ممکن است آن را ویتامین محلول در چربی بشنوید، به این معنی که برای حل شدن در بدن شما به چربی نیاز دارد.

آیا به‌اندازه کافی ویتامین ای استفاده می‌کنید؟

اکثر مردم برای سلامتی به‌اندازه کافی ویتامین ای در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. اگر سطوح بدن شما پایین است، احتمالاً به این دلیل است که جذب ویتامین یا چربی موردنیاز بدن برای بدن شما سخت‌تر است.

این ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی یا بیماری‌هایی مانند کرون یا فیبروز کیستیک باشد. اگر بیماری دارید که سطح ویتامین ای شما را مختل می‌کند، پزشک ابتدا بر درمان آن علت اصلی تمرکز می‌کند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر به‌اندازه کافی ویتامین ای دریافت نکنید؟

باگذشت زمان، اگر بیماری دارید که سطح ویتامین ای شما را پایین نگه می‌دارد، ممکن است بیشتر بیمار شوید و ممکن است کنترل یا هماهنگی برخی از حرکات بدن را از دست بدهید (این حالت آتاکسی نامیده می‌شود). آسیب عصبی می‌تواند باعث درد و ضعف در دست‌ها و پا‌های شما شود (که نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود) و همچنین مشکلات بینایی (رتینوپاتی). در صورت مشاهده هر یک از این علائم که ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، با پزشک مشورت کنید.

چه میزان باید دریافت کنید؟

در اینجا مقادیر توصیه شده است:

۰ تا ۶ ماه: ۴ میلی‌گرم (میلی‌گرم)

۷-۱۲ ماه: ۵ میلی‌گرم

۱-۳ سال: ۶ میلی‌گرم یا ۹

۴-۸ سال: ۷ میلی‌گرم یا ۱۰.۴

۹-۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم یا ۱۶.۴

۱۴ به بالا: ۱۵ میلی‌گرم یا ۲۲.۴

زنان شیرده: ۱۹ میلی‌گرم یا ۲۸.۴

منابع خوب ویتامین ای کدامند؟

روغن‌های آفتاب‌گردان و جوانه گندم منابع اصلی این ویتامین هستند و پس از آن روغن ذرت و سویا در رتبه دوم قرار دارند. مارچوبه، آووکادو و آجیل (به‌ویژه بادام) نیز مفید هستند و غذا‌های غنی شده حاوی ویتامین (از جمله ویتامین ای) مانند غلات صبحانه، آب‌میوه و مارگارین وجود دارد. برچسب مواد غذایی‌تان را بررسی کنید تا ببینید در هر وعده چقدر ویتامین مصرف کرده‌اید.

در مورد مکمل‌ها چه می‌گویند؟

احتمالاً نیازی به مکمل ویتامین ای ندارید، زیرا بسیار کم پیش می‌آید که فردی به دلیل کمبود ویتامین ای به مشکلات سلامتی مبتلا شود، تقریباً همیشه بهترین کار این است که مواد مغذی خود را از غذا دریافت کنید.

بااین‌وجود، اگر شرایط خاصی دارید، مکمل می‌تواند به شما کمک کند. فقط ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند، به‌خصوص اگر برخی بیماری‌ها را دارید یا تحت درمان دارو‌های خاصی هستید.

چه میزان مصرف، زیاده‌روی است؟

شما نمی‌توانید در دریافت ویتامین ای از غذا‌های مصرفی زیاده‌روی کنید، اما می‌توانید با مکمل‌ها این کار را انجام دهید. مصرف بیش از حد می‌تواند باعث خونریزی بیشتر پس از آسیب شود و خطر سکته مغزی را در میان سایر مشکلات افزایش دهد. به همین دلیل است که بهتر است هر نوع مکمل را برای فرم طبیعی به بیش از ۱۵۰۰ واحد در روز و برای مصنوعی به ۱۱۰۰ واحد در روز محدود کنید.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فقط دوز ۴۰۰ در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد یا بیماری چشم رتینیت پیگمنتوزا را بدتر کند.

آیا بر دارو‌های دیگر تأثیر می‌گذارد؟

مصرف مکمل‌ها با دارو‌های ضد انعقاد مانند وارفارین احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد. اگر از سلنیوم، ویتامین سی و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نیز استفاده کنید، دارو‌های کلسترول به نام استاتین ممکن است به‌خوبی با ویتامین ای کار نکنند.

حتی ممکن است در درمان سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی تداخل ایجاد کند. همیشه قبل از افزودن دارو و مکمل‌های جدید به پزشکان خود در مورد همه دارو‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.

حفاظت در برابر بیماری؟

به نظر می‌رسد مکمل‌های ویتامین ای برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی یا سرطان چندان مفید نیستند، اگرچه دانشمندان به مطالعه آن ادامه می‌دهند. همین امر در مورد بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون صادق است. در برخی از افراد، دوز‌های بالای مکمل‌های ویتامین ای به نظر می‌رسد پیشرفت بیماری را به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که می‌تواند باعث نابینایی شود، کند، کند.

نوزادان نارس:

برخی از نوزادانی که قبل از ترم به دنیا می‌آیند ممکن است ویتامین ای کافی نداشته باشند، غالباً شیر مادران نارس دارای این ماده مغذی بیشتر است، اما گاهی اوقات ممکن است نوزاد شما برای سالم ماندن به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد. هرگونه مکمل باید به مقدار دقیق توسط پزشک تجویز شود زیرا مصرف بیش از حد ویتامین می‌تواند برای کودک شما مضر باشد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین