. . .

پزشکی ×اخبار مهم پزشکی×

تالار متفرقه پزشکی

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #21
بهترین محافظت در برابر ویروس کرونا:::

نتیجه تحقیق گروهی که بر روی بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی (AIRD) در شهر کوچی هند انجام شده است، نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هندوستان نیوز، پادمانابه شنوی، ایمونولوژیست و روماتولوژیست بالینی اظهار کرد: در واقع افرادی که قبلا به کووید-۱۹ آلوده و سپس یک دوز واکسن دریافت کرده بودند، ۳۰ برابر سطح آنتی‌بادی بیشتری در خون خود داشتند نسبت به افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده بودند اما عفونت طبیعی نداشتند.

دکتر شنوی و گروه وی، ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی را که برای تشخیص پاسخ ایمنی، مبتلا به کووید بوده یا واکسینه شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. پس از مطالعه سطح آنتی‌بادی ضد اسپایک و خنثی‌سازی تیتر (سطح آنتی‌بادی) آنتی‌بادی در نمونه‌های خون ۱۲۰ بیمار از این گروه، نتیجه‌گیری خود را در مورد ایمنی هیبرید انجام داد.

این نتایج در مقاله‌ای با عنوان «ایمنی هیبریدی در برابر ایمنی ناشی از واکسن علیه سارس-کوو-۲ در بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی» در مرحله پیش چاپ در شبکه تحقیقات علوم اجتماعی ارائه شده است.

به نظر می‌رسد، واکسن تک دوز کووید-۱۹در افراد سالم مبتلا به عفونت قبلی نسبت به افرادی که در معرض کووید-۱۹ قرار نگرفته‌اند ایمنی بهتری نسبت به دو دوز واکسن ایجاد می‌کند. هدف از این مطالعه این بود که آیا این امر در مورد بیماران مبتلا به AIRD که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند نیز صادق است یا خیر.

چهار گروه از ۳۰ بیمار هر کدام، از نظر سن، جنس و بیماری مشابه مورد مطالعه قرار گرفتند. یک گروه پس از آلوده شدن قبلا یک دوز واکسن کویشیلد (Covishield) تزریق کرده بودند. گروه دوم به کووید-۱۹ مبتلا شده اما واکسن تزریق نکرده بودند. گروه سوم هیچ عفونت قبلی نداشتند اما یک دوز واکسن دریافت کردند و گروه چهارم هیچ عفونت قبلی نداشتند اما دو دوز واکسن تزریق کرده بودند.

در روش خنثی‌سازی ویروسی، افراد دارای ایمنی ترکیبی می‌توانند ویروس را بهتر از افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده و یا قبلا به این بیماری مبتلا بودند، خنثی کنند.

ایمنی ترکیبی نسبت به ایمنی ایجاد شده در پی عفونت طبیعی برتری داشت. همچنین مشخص شد که حتی یک دوز واکسن سطح ایمنی بالایی را برای فردی که قبلا مبتلا به کرونا بود ایجاد می‌کند.

وی گفت: نتایج این مطالعه پیامدهایی برای سیاست های ملی واکسیناسیون دارد. از آنجا که یک دوز واکسن سطح بالایی از ایمنی را در بیماران مبتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌کند، ممکن است دیگر تزریق دوز دوم لازم نباشد و موجب ذخیره واکسن برای دیگران همچنین کاهش هزینه‌ها شود.

وی افزود: سطح بالای ایمنی هیبریدی (ترکیبی از عفونت طبیعی با یک دوز واکسن) برای مدت طولانی‌تری در بدن فرد باقی می‌ماند و ایمنی طولانی‌مدت ایجاد می‌کند.

منبع: ایسنا
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #22
وقتی شمع ۴۰ سالگی را فوت می کنید این کار ها را کنار بگذارید!
به گزارش بهداشت نیوز، برخی از عادت‌هایی که در چهار دهه اول زندگی به غلط انجام می‌شوند، باید پس از ورود به دهه پنجم زندگی ترک شوند. در ادامه برخی از این عادت‌های غلط ذکر شده‌اند که اصلاح آنان لازمه حفظ سلامتی در دوره میانسالی و سالمندی است.

انکار نشانه‌های ورود به دهه پنجم زندگی

انکار سن، موهای خاکستری و چین و چروک صورت یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد پس از ورود به دهه پنجم زندگی مرتکب می‌شوند. چهل سالگی زمان شکرگزاری و جشن گرفتن است؛ اکنون شما کوهی از تجربه‌های ارزشمند هستید. تمام روزهایی را که زندگی کردید و آموختید دوست بدارید تا بتوانید با آرامش و اعتماد به نفس به جلو گام بردارید.

وقت گذراندن با افراد منفی‌نگر

افراد منفی‌نگر را تا حد امکان از خود دور کنید، چرا که امید و انگیزه شما را نابود می‌کنند. اگر این افراد از اعضای خانواده هستند و قطع ارتباط با آنان ممکن نیست، تا حد امکان معاشرت با آنان را محدود کنید.

مقایسه خود با دیگران

شما منحصربه‌فردید؛ استعدادها، شرایط و ویژگی‌های خود را دارید، خود را با هیچ‌کس دیگر مقایسه نکنید. به قول روزولت، مقایسه دزد همه شادی‌های زندگی است، خود را صادقانه بپذیرید. نسخه زندگی هیچ شخص دیگری برای شما کارساز نیست. از خود به اندازه توانایی‌ها و امکاناتتان انتظار داشته باشید.

خانه و اتاق خواب نامرتب

بی‌نظمی یکی از مهمترین عادت‌های غلطی است که در هر زمان از زندگی باید اصلاح شود، خانه و اتاق خواب نامرتب علاوه بر اینکه به ساکنین استرس وارد می‌کند، چرخه خواب را مختل کرده و باعث می‌شود خواب با کیفیتی نداشته باشید. اتاق خواب را همیشه خلوت و تمیز نگه دارید،‌ مدام جارو و گردگیری کنید و سعی کنید هوای سالم در آن جریان داشته باشد.

بردن تجهیزات الکترونیکی به اتاق خواب

حتما بارها شنیده‌اید که بردن تجهیزات الکترونیکی به اتاق خواب ترشح ملاتونین را با مشکل مواجه می‌کند و موجب بی‌خوابی می‌شود؛ بنابراین از امروز با خود عهد کنید که هرگز از موبایل و تبلت در رختخواب استفاده نمی‌کنید.

خواب شبانه ناکافی

مغز در زمان خواب سیگنال و هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، متابولیسم را سامان می‌بخشد، حافظه را تقویت می کند و ترشح تمام هورمون‌ها را کنترل می‌کند. خواب باعث بازسازی سلول‌های عصبی و عضلات می‌شود؛ بنابراین اگر تا امروز به خواب اهمیت نمی‌دادید و وارد دهه پنجم زندگی شده‌اید، این عادت غلط را ترک کنید و سعی کنید ۷ ساعت در شب خواب کافی داشته باشید.

الگوی خواب نامنظم

اگر هر شب هر ساعتی دلتان می‌خواهد به رختخواب می‌روید، ‌این عادت غلط را ترک کنید و سعی کنید هر شب سر ساعتی مشخص به رختخواب بروید و سر ساعت مشخصی برخیزید. این روند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد و سطح فشار خون و قند خون را نرمال می‌کند.

وابستگی به قرص خواب

مصرف قرص خواب به طور مستمر احتمال بروز زوال عقل را ۴۳ درصد افزایش می‌دهد. به جای قرص خواب از مدیتیشن کمک بگیرید.

روزمرگی

بسیاری از افراد زمانی که پا به دهه پنجم زندگی می‌گذارند اسیر روزمرگی می‌شوند؛ سر ساعت مشخصی سر کار می‌روند، برمی‌گردند، تلویزیون می‌بینند، شام می‌خورند و می‌خوابند. سعی کنید سرگرمی‌های جدید برای خود دست و پا کنید، با دوستانتان معاشرت کنید، یک کار هنری یاد بگیرید، فعالیت‌های اجتماعی داشته باشید و تفریح کنید.

روابط عاطفی سرد با همسر

یادتان باشد پس از این باید بیش از پیش قدر همسر و خانواده خود را بدانید، کارهایی که در آغاز زندگی مشترک انجام می‌دادید را به خاطر بیاورید و مجدد در این سن تکرار کنید، برای هم وقت بگذارید، جشن بگیرید، به سینما بروید و بیشتر به هم توجه کنید.

بی‌توجهی به سلامتی

اکنون زمان آن فرا رسیده که بیش از پیش به سلامت خود اهمیت دهید. همین امروز به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید یک آزمایش کامل بنویسد،‌ به وضع دندان‌هایتان رسیدگی کنید. وزن خود را کاهش دهید و خود را برای یک زندگی طولانی و شاد آماده کنید.

استفاده از ضد آفتاب‌های ضعیف

وقت آن رسیده که ضدآفتاب‌هایی با SPF کمتر از ۳۰ را دور بیندازید و از ضد آفتاب قوی‌تر استفاده کنید. تجدید ضد آفتاب هر دو ساعت یکبار ضروری است.

غذاخوردن در رستوران

اگر وضع مالی خوبی دارید و ترجیح می‌دهید مدام به رستوران بروید، بهتر است این عادت غلط را ترک کنید، غذای خانگی همیشه سالم‌تر از غذای رستوران است. غذای بیرون حاوی مقادیر بالای نمک و چربی است و حجم غذایی که در رستوران مصرف می‌شود بیشتر از غذایی است که در خانه صرف می‌شود.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #23
۴ نشانه زیاده روی در مصرف میوه:::

۴ نشانه به شما هشدار می‌دهند که روزانه بیش از اندازه نیاز خود، میوه دریافت می‌کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، حقایقی از این قبیل که میوه یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است، میان وعده‌ای مناسب و حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری است، اگرچه صحت دارد، اما به گفته کارشناسان تغذیه، زیاده روی در صرف همین گزینه سالم نیز خالی از خطر نیست.

این‌جا ۴ نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد روزانه بیش از اندازه نیازتان میوه دریافت می‌کنید، معرفی شده است:

احساس نفخ مداوم: میوه یک ماشه کلاسیک برای ابتلا به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می‌برند.

جذب نکردن فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلا به اسهال یا سندرم آی بی اس: سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن: حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذا‌های فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است.

یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها نیز رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی: فروکتوز نه تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه بر عکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کردند اعلام کردند که وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد، احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر می‌شود.

متخصصان می‌گویند گرچه فروکتوز قند میوه است، اما به هر حال قند ساده تلقی می‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود، اما جهت حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #24
برای درمان کم خونی چی بخوریم؟
کم خونی وقتی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. جالب است بدانید که از هر ده نفر خانم، یک نفر کم خونی دارد. اگر با وجود اینکه می‌خوابید باز هم احساس خستگی می‌کنید، کم خونی دارید. کم خونی می‌تواند در حافظه هم اختلال ایجاد کند.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر میزان گلبول‌های قرمز خون شما کم باشد، بدن شما باید برای تحمل اکسیژن در بدن، بیشتر تلاش کند. بدن انسان هر روز، میلیون‌ها گلبول قرمز به واسطه مواد غذایی خون ساز تولید می‌کند. این گلبول‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند و حدود ۱۲۰ روز در اطراف بدن گردش می‌کنند.

کم خونی وقتی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. جالب است بدانید که از هر ده نفر خانم، یک نفر کم خونی دارد. اگر با وجود اینکه می‌خوابید باز هم احساس خستگی می‌کنید، کم خونی دارید. کم خونی می‌تواند در حافظه هم اختلال ایجاد کند.

دلیل اصلی کمبود آهن در بدن این است که برنامه غذایی کم آهنی رو دنبال می‌کنید. مثلا به اندازه کافی گوشت قرمز نمی‌خورید یا از سبزی‌هایی که آهن دارند دوری می‌کنید. بعضی از مشکلات گوارشی هم مثل بیماری کرون، سلیاک باعث کم خونی می‌شوند. بعضی از عمل‌های جراحی مثل بای پس معده هم می‌تواند مانع از جذب آهن شود.. همچنین خوردن بعضی از غذا‌ها و دارو‌ها نمی‌گذارد آهن درست جذب بدن شود. مثلا: لبنیات؛ غذا‌های سرشار از کلسیم؛ مکمل‌های کلسیم آنتی اسیدها؛ قهوه و چای.

یکی از راه‌های درمان کم خونی با غذاها، مصرف مکمل‌های آهن به شکل قرص، شربت و کپسول در بازار موجود هستند که بایستی آن‌ها را تا ۶ ماه به طور مدوام مصرف کرد. بهتر است این مکمل‌ها را شب به هنگام خواب با معده خالی استفاده کرد تا بهتر جذب بدن شوند. ابتدا به مقدار کم از این مکمل‌ها مصرف و بعد کم کم به میزان آن اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن مثل دل پیچه و حالت تهوع، اسهال، سوزش قلب و یبوست نشوید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #25
بهترین نان رژیمی کدام نان است؟
نان جو یکی از جمله بهترین نان ها برای کاهش وزن است که می توانید در رژیم غذایی خود آن را مصرف کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، نان فواید مختلفی برای سلامتی دارد. همین فواید تغذیه‌ای نان برای بدن است که آن را به غذایی با ارزش در رژیم غذایی ما تبدیل کرده است. البته نانی که از آرد کامل و سبوس‌دار درست شده باشد. به خاطر بسپارید با اینکه نان فواید زیادی دارد؛ باید از در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خود به عنوان یک غذای کامل می تواند به شمار رود و از سالهای دور مصرف آن توصیه شده است. نان جو همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات های پیچیده می تواند از بروز گرسنگی جلوگیری کند و شاید همین یک مورد برای اثبات تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن کافی باشد.

رژیم غذایی ایرانی‌ها به گونه‌ای است که در کنار هر وعده غذایی باید نان باشد. از دلایل اصلی اضافه وزن ایرانی‌ها نیز همین نان و برنج فراوان در برنامه غذایی است. نان خوردن با همه غذاها عادت غذایی ناسالمی است. اما اکثر مردم ایران نان را جزء اصلی سفره‌های خودشان می‌دانند. پس اگر نان را از سفره حذف نمی‌کنید بهتر است سراغ نان‌هایی بروید که خاصیت چاق کنندگی کمتری دارند. در ادامه این نان‌ها را بررسی می‌کنیم.

نان بربری: نان بربری بربری از محبوب‌ترین نان‌ها سنتی ایران است. این نان از آرد گندم نیمه کامل تهیه می‌شود. سبوس موجود در نان بربری کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر بمانید. هر کفت دست از نان بربری ۷۵ تا ۸۰ کالری دارد.

نان تافتون: تافتون هم طرفداران زیادی دارد. این نوع نان در گذشته بدون نمک پخته می‌شد و به همین دلیل برای بیماران فشار خونی مناسب بود. هر کف دست از نان تافتون ۳۵ کالری دارد.

نان سنگک: تازگی نان سنگک را از آرد کامل بدون سبوس درست می‌کنند. این نان یک سر و گردن از بقیه نان‌های ایرانی بالاتر است. چراکه آن را از آرد کامل درست می‌کنند. آرد کامل آردی است که سبوس‌های گرفته نشده باشد. اگر قصد کاهش وزن دارید نان سنگکی را انتخاب کنید که آن را با آرد سبوس دار پخت کرده باشند. هر کف دست از نان سنگم ۷۵ تا ۸۰ کالری دارد. نان سنگک بهترین نان برای لاغری است.

کارشناسان تغذیه بر این باورند افراد اگر قصد کاهش وزن دارید، به هیچ وجه نباید گروه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنید. زیرا با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می‌شوید. همچنین کارشناسان معتقدند نان‌های سبوس‌دار برای کاهش وزن خوب است و قند خون را ثابت نگه می‌دارند. این امر از ابتلا به چاقی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. حتما تا به حال متوجه شده‌اید که کیفیت نان به نوع آرد بستگی دارد. در صنعت نان، آرد گندم به چهار روش مختلف تولید و مصرف می‌شود. آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول. آرد کامل در تهیه نان سنگک و نان سبوس‌دار به کار می‌رود. در این نوع آرد پوسته گندم را در زمان آسیاب شدن از دانه جدا نمی‌‌کنند و بالاترین ارزش غذایی را دارد. نانی که از آرد سبوس‌دار درست شده باشد بهترین نان برای لاغری و کاهش وزن است.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #26
غربالگری‌هایی که برای سلامت بانوان ضروری است:::
غربالگری مجموعه ای از آزمایش ها و تست ها و سونوگرافی ها و تصویربرداری ها است که برای تشخیص سریع و به موقع بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز، غربالگری به هنگام قبل از بروز علائم به شما کمک می کند که روند درمان بیماری را سریع تر شروع کنید و آن را راحتتر درمان کنید

غربالگری‌ برای سلامت زنان

غربالگری سرطان پ*س*ت*ان

تست غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است. در سنین 20 تا 40 سالگی باید هر1 تا 3 سال سینه‌های‌تان توسط متخصص زنان معاینه کلینیکی شود. از 40 سالگی به بعد نیز باید سالی 1 بار ماموگرافی انجام دهید. ماموگرافی می‌تواند توده را قبل از اینکه متوجه آن شوید، تشخیص دهد.

غربالگری سرطان دهانه رحم

انجام پاپ‌اسمیر پس از ازدواج و شروع اولین رابطه زناشویی، حداقل هر 2 سال یک‌بار تا 30 سالگی توصیه می‌شود. از 30 سالگی به بعد نیز اگر نتیجه سه‌بار پاپ‌اسمیر پشت سر هم طبیعی باشد می‌توان هر 3 سال یک‌بار آن را تکرار کرد.

سرطان روده بزرگ

اغلب سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ (توده‌های غیر طبیعی در لایه داخلی روده بزرگ) ایجاد می‌شوند. البته همه پولیپ‌ها سرطان‌زا نیستند اما نوع سرطان‌زای آن می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن هم منتقل شود. یکی از راه‌های معمول برای تشخص پولیپ استفاده از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی است.

تراکم استخوان

زنان 65 سال به بالا باید از نظر پوکی استخوان مورد آزمایش قرار گیرند. اگر تا به حال شکستگی استخوان را تجربه کردید، پس از یائسگی باید تست تراکم استخوان انجام دهید. اگر زیر 65 سال سن دارید و خطر شکستگی استخوان در شما بالاست هم باید این سنجش را انجام دهید.

فشار خون

فشار خون ایده‌آل برای خانم‌ها کمتر از 12/8 است. هر خانمی باید از سن 18 تا 40 سالگی حداقل هر 2 سال یک‌بار فشار خونش را اندازه‌گیری کند. از 40 سالگی به بعد هم باید سالی 1 بار فشار خون اندازه‌گیری شود. اگر فشار خون‌تان در دو مرتبه اندازه‌گیری بالای 14/9 باشد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

غربالگری سطح کلسترول خون

بالا بودن کلسترول خون می‌تواند باعث ایجاد پلاک و بسته شدن عروق شود. زنان باید از سن 20 سالگی به بعد هر 4 تا 6 سال یک‌بار مرتباً چکاپ شوند، بعد از 45 سالگی، غربالگری کلسترول دارای اهمیت زیادی می‌شود، زیرا با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

دیابت

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت (عدم تحرک بدنی، چاقی شدید، داشتن یک خویشاوند درجه یک مبتلا به دیابت) هستید، باید از 40 سالگی هر 3 سال یک‌بار از نظر بیماری‌های دیابت و پیش دیابت غربالگری شوید. اگر فشار خون شما بالاتر از 135/80 باشد یا سطح کلسترول شما بالا باشد، احتمال دارد پزشک از نظر دیابت نوع 2 شما را غربالگری کند.

غربالگری چشم

در صورت استفاده از عینک یا لنزهای چشمی، هر سال یک بار تست بینایی انجام دهید. اگر مشکلات بینایی ندارید، غربالگری لازم نیست. با این وجود در صورت بروز هرگونه مشکل یا نگرانی باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

غربالگری دهان و دندان

شما باید هر ساله برای سلامت دهان و دندان‌تان به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا به ویزیت‌های مکرر نیاز دارید یا خیر.

منبع: پوراطب
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #27
با این غذاها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید:::

تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهترین دفاع در برابر بیماری است اما اکثر مردم توجه کمتری به آن می کنند مگراینکه همکارانشان را در حال سرفه، عطسه و آلوده کردن سطوح اطرافشان بیینند. چه در محل کار یا مدرسه، همه ما در معرض خطر باکتری ها و ویروس ها هستیم که می توانند وارد محیط خانه شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، کودکان در معرض افراد بیمار در مدرسه هستند قرار می گیرند. سیستم ایمنی کودکان به بلوغ کامل نرسیده و معمولا کودکان هرساله دچار ویروس ها یا عفونت های متعدد می شوند زیرا سیستم ایمنی آنها درحال ساخت سلول های خاطه هستند. متاسفانه کودکان، ویروس یا عفونت را وارد خانه کرده و آن را به والدینشان که سیستم ایمنیشان بدلیل رژیم غذایی ضعیف، بی خوابی، عدم فعالیت بدنی یا استرس ضعیف است، انتقال می دهند و والدین نیز ویروس را به محیط کار می آورند. درحالیکه باید در طول فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا به سلامت خود توجه بیشتری کنیم، حفظ سلامت سیستم ایمنی باید در طول سال در اولویت قرار گیرد مثل حفظ وزن، توده عضلات یا سلامت دندان. اما اگر چنین مواردی درباره شما صادق نیست، اکنون فرصت خوبی است که اقدام کنیم. دراینجا به برخی موادمغذی که سیستم ایمنی را تقویت می کند، اشاره می کنیم.

ویتامین A و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A به حفظ دیواره مخاطی مجاری تنفسی و گوارشی کمک کرده و با عفونت مقابله می کند. این ویتامین، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مقابله با ویروس ها و باکتری های مهاجم کمک می کند. خوراکی های نارنجی رنگ مثل سیب زمینی شیرین، هویج و زردآلو، سبزیجات برگ دار تیره مثل اسفناج و کلم پیچ و فلفل دلمه ای حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین B6

این ویتامین از واکنش های بیوشیمی حمایت کرده و به بدن در مقابله با عفونت کمک می کند. گوشت گاوی که از علف تغذیه کرده، بوقلمون یا سینه مرغ، ماهی سالمون و تن، پسته، دانه آفتابگردان یا کنجد، لوبیا چیتی، آووکادو منابع آن است.

ویتامین سی و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله فعالیت لنفوسیت های T دارد که سلول های بدن و فاگوسیت ها را برای مقابله با بیماری بکار گرفته و آنها را هماهنگ می کند و مهاجمان بیگانه را نابود می کند. مرکبات مثل پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، توت فرنگی و پاپایا، سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم پیچ، کلم بروسل و بروکلی از منابع خوب این ویتامین هستند.

ویتامین دی و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین دی، سیستم های ایمنی ذاتی و تطبیقی را تنظیم کرده و پاتوژن هایی که وارد بدن می شوند را به سرعت شناسایی و نابود می کند. ماهی چرب مثل ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین، جانواران صدفی مثل صدف خوراکی، میگو، زرده تخم مرغ، قارچ، شیر، آب میوه و غلات صبحانه غنی شده با ویتامین دی. بدن وقتی در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، ویتامین دی را می سازد.

زینک (روی)

این ماده مغذی، لنفوسیت های T را رشد داده و فعال می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. با ظهور اولین علایم بیماری، مصرف این ماده مغذی می تواند از ابتلا به ویروس های سرماخوردگی و تکثیر آن در مخاط بینی جلوگیری کند. این ماده مغذی در گوشت ها بخصوص گوشت گاو و بره که از علف تغذیه کرده اند، جوانه گندم برشته شده، اسفناج، بادام هندی، کدو تنبل، کنجد، شکلات تلخ منابع آن است.
پروبیوتیک

روده سالم انسان حاوی 10 ترلیون میکروارگانیسم است که نه تنها ذرات غذا بلکه باکتری ها، ویروس ها، میکروب ها و قارچ های خطرناک را تجزیه می کند. حفظ تعادل باکتری ها در روده سالم از ورود پاتوژن ها به درون جریان خون جلوگیری می کند. ماست حاوی باکتری های زنده و فعال، کفیر، شیر پروبیوتیک، دوغ ، سبزیجات حاوی باکتری های زنده، مثل: کلم رنده شده و آب پز با سرکه غیرپاستوریزه و کیمچی، کامبوچا، پنیرهای نرم مثل پنیرهایی که از شیر بز یا گوسفند تهیه می شوند، نان تهیه شده با خمیر ترش، ترشی ها یا زیتون که با محلول نمک و نه سرکه پخته شده منابع آن است.
چاشنی ها و ادویه ها

سیر خام حاوی آلین است که وقتی خرد می شود یا جویده می شود، به آلیسین تبدیل می شود. آلیسین، پاسخ گلبول های سفیدخون را برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می دهد. پیاز حاوی انواعی از موادمغذی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. به علاوه یک آنتی اکسیدان قوی بنام کوئرستین دارد که خاصیت ضدویروسی و تنظیم کنندگی هیستامین را داراست. زنجبیل دارای ترکیبات ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی است که آب ریزش بینی را هدف قرار داده و از چسبیدن رینوویروس ها به سلول ها در غشای مخاطی جلوگیری می کند. زردچوبه حاوی کورکومین است. کورکومین، ترکیبی است که خاصیت ضدالتهابی دارد اما تحقیقات نشان دادند که زردچوبه می تواند سیستم ایمنی را تقویت و تعدیل کند.

پروتئین

گوشت ها و ماهی، محصولات لبنی کم چرب مثل ماست، شیر و پنیر خانگی، ترکیبات گیاهی مثل لوبیاها و برنج قهوه ای، محصولات سویا، مغزها و کره بادام زمینی منابع مواد پروتئینی هستند. پروتئینی که مصرف می کنید، به تکه های کوچکتری بنام آمینواسید شکسته می شوند. سپس این تکه ها روی پروتئین هایی که موردنیاز بدن است مثل آنتی بادی ها و پروتئین های مکمل که سلول های سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

حفظ آب بدن

نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب، یکی از موثرترین راه ها برای پاکسازی سموم از بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنی است.

منبع: پوراطب
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #28
سیستم ایمنی قوی می خواهید؟ این سه مکمل را امتحان کنید:::

سیستم ایمنی بدن شامل مجموعه پیچیده ای از سلول ها، فرایندها و مواد شیمیایی است که به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری زا از جمله ویروس ها، سموم و باکتری ها دفاع می کنند. تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی می تواند بدن را در بهبود پاسخ دهی ایمنی و محافظت بالقوه در برابر بیماری ها یاری کند.
انتخاب سبک زندگی سالم با مصرف مواد غذایی مفید و مغذی، خواب کافی و ورزش منظم کلیدی ترین راهکار جهت تقویت سیستم ایمنی بدن شماست. اما مصرف مکمل هم در این روند تأثیر مثبتی دارد. ممکن است برخی مکمل ها با گروهی از داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشند؛ ما در این مطلب سه مکمل تقویتی به شما معرفی می کنیم اما باید توجه داشته باشید قبل از شروع مصرف هر مکملی، حتماً با پزشک مشورت کنید.
1. ویتامین D

ویتامین D جزو ویتامین های محلول در چربی است که برای ارتقای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D می توانند پاسخ به درمان های ضد ویروسی را در افرادی که دارای عفونت های خاصی هستند (از جمله هپاتیت C و HIV) بهبود بخشد. تأثیر ویتامین D در ارتباط با کووید-19 نیز مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل اثربخشی مثبت آن بر سیستم ایمنی بدن، مصرف آن در طول بیماری کرونا توصیه می شود. مطالعات نشان داده است که ویتامین D می تواند فرایند التیام را تسریع کرده و التهاب را در سیستم تنفسی متوقف کند.

2. زینک

زینک که یک ماده معدنی است، برای توسعه و ارتباط سلول های ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در مهار واکنش های التهابی ایفا می کند. این ماده به طور خاص از موانع بافتی در بدن محافظت کرده و از ورود عوامل بیماری زای خارجی جلوگیری می کند.

3. ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش مهمی که در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد، به عنوان محبوب ترین مکمل برای محافظت در برابر عفونت ها شناخته و مصرف می شود. این ویتامین عملکرد سلول های ایمنی مختلف را ارتقا می بخشد و توانایی آنها را در برابر عفونت افزایش می دهد. همچنین با پاکسازی سلول های قدیمی و جایگزینی آنها با سلول های جدید، سیستم ایمنی بدن شما را سلامت و قوی نگه می دارد.

منبع: هلث لاین / مترجم: الهه جعفرزاده
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #29
بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا دلتا:::

نمناک/ باید حتما مراقب باشید که به کرونا ویروس مبتلا نشوید حتی زمانی که واکسینه شده اید. تحقیقات اخیر نشان داده که واکسیناسیون به خودی خود نمی تواند مانع ابتلا به واریانت های کرونا شود و به همین دلیل در نتیجه پاندمی دلتا، این واریانت سریع کووید ، میزان موارد ابتلا به بیماری، تعداد موارد بستری و مرگ و میر بالا رفته است.

در واقع درحالیکه واکسیناسیون تنها راه حفاظت در برابر ابتلا به این ویروس و دیگر واریانت های آن است، با این حال گزارشات زیادی از موارد ابتلا نشان می دهد که تاثیر واکسیناسیون به طور100 درصد نمی باشد و نیز تحقیقات اخیرا نشان داده که واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند عامل حفاظت فرد در برابر ابتلا به دلتا و دیگر واریانت ها باشد.

برای جلوگیری از کرونا، هم واکسن و هم پروتکل ها

محققان دریافتند که اگر چه سرعت انجام واکسیناسیون افراد به مراتب در کاهش میزان ابتلائات و تغییر و جهش این ویروس موثر است، اما با نادیده انگاشتن پروتوکل های بهداشتی این موضوع امکان پذیر نیست. چنانچه در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک هم اشاره شد، در واقع با انجام واکسیناسیون و درعین حال عدم رعایت اصول و پروتوکل های بهداشتی، واریانت های ویروس نسبت به واکسن مقاوم تر می شوند.

بنابر مطالعات صورت گرفته، مداخلات غیر دارویی همچون فرهنگ استفاده از دو ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید برای مردم کاملا جا بیفتد. حتی افرادی که واکسینه شده اند هم باید نسبت به رعایت این موارد مقید باشند تا به واریانت دلتا و یا دیگر واریانت های بعدی دچار نشوند.

زمانی که اکثر افراد واکسینه شوند، میزان مقاومت افراد در برابر واکسیناسیون به مراتب بیشتر از موارد واکسیناسیون اولیه خواهد بود. در عین حال چنانچه همزمان افراد پروتوکل های بهداشتی را نیز رعایت کنند، از میزان احتمال جهش و مقاومت ویروس کووید در برابر واکسن کاسته خواهد شد.

کرونا دلتا بسیار خطرناک تر است

مطالعات نشان می دهد میزان ابتلا به واریانت دلتا در حدود 60 درصد بیش از واریانت آلفا بوده است. واریانت دلتا به شدت و به سرعت قابل انتقال است.

همچنین این ویروس به شدت به سلول های ریوی می چسبد و نسبت به آنتی بادی های مونوکونال مقاومت نشان می دهد بنابراین واریانت دلتا کرونا نسبت به دیگرواریانت ها خطر جدی تری برای افراد داشته و درعین حال میزان موارد ابتلا ، بستری و مرگ و میر در خصوص این واریانت بیشتر گزارش شده است.

از علائم رایج ویروس دلتا حالت استفراغ، کاهش میزان اشتها و نیز علائم معمول اولیه چون حالت تب، خستگی، سرفه و آبریزش بینی می باشد.

برای آنکه کرونا دلتا نگیریم ...

بهترین راه برای آنکه کرونا دلتا نگیریم پیشگیری است، پیشگیری که در رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی که هزاران بار تمامی آنها را شنیده اید، خلاصه میشود. پس قرار نیست راه حل جدیدی برای آنکه کرونا نگیرید به شما پیشنهاد شود بلکه برای مبتلا نشدن به هر نوع از ویروس کرونا فقط و فقط پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید و:

توصیه می شود حتی الامکان در خانه بمانید مگر در واقع ضروری و با رعایت کامل پروتوکل های بهداشتی و به ویژه رعایت فاصله اجتماعی.

در اماکن شلوغ و پرجمعیت حضور نداشته باشید و از دست زدن به سطوح جدا خودداری کنید.

در مورد کودکان حتما مراقب باشید تا از محیط خانه خارج نشوند و فعالیت های تفریحی و سرگرم کننده در محیط خانه برای آن ها در نظر بگیرید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #30
راهکارهایی برای کاهش ابتلای خانوادگی به کرونا:::

آنا/ شیوع کرونا و همه گیری آن عامل مهمی در تغییر سبک زندگی افراد بود اما تداوم این وضعیت، پیشرفت این ویروس و بالا رفتن سرعت انتقالش عامل مهمی در بالا رفتن آمار تلفات آن شد.
نکته مهمی که در ابتلاهای اخیر به چشم می خورد و همواره متخصصان به آن اذعان می کنند این است که در شرایط کنونی ابتلاها به سمت خانوادگی شدن رفته است بدین معنی که اگر در خانواده یک نفر مبتلا شود، می تواند سایر افراد خانواده را هم مبتلا کند. برآورد می شود که یک کودک مبتلا به کرونا در خانه می تواند حداقل چهار نفر از اعضای خانواده را به کرونا مبتلا کند.
رعایت یک سری از نکات می تواند خطر ابتلای خانوادگی به کرونا را کاهش دهد:

در طول روز و در محل کار و یا مدرسه برای شستشو و ضدعفونی دست ها از محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده قابل حمل رایج استفاده شود.

توصیه می شود تا برطرف شدن شیوع بیماری از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن خودداری شود.

هنگام عطسه و یا سرفه حتماً دهان را پوشانده و دستمال را در شرایط ایمن دور بیاندازید.

توصیه می شود به طور مکرر سطوح و وسایل پرکاربرد و یا عمومی با محلول های ضدعفونی تمیز شود.

با توجه به این که برخی حیوانات، میزبان این ویروس هستند گوشت و تخم مرغ حتماً به صورت پخته شده استفاده شود.

در صورتی که فردی از اعضای خانواده علائم سرماخوردگی و یا سرفه دارد تا زمان بهبودی و اطمینان از مبتلا نبودن به کرونا در محلی به دور سایرین باشد.

با توجه به سرمای هوا و بسته شدن درب ها و پنجره ها توصیه می شود به تهویه منظم هوای منزل توجه شود.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین