. . .

پزشکی ×اخبار مهم پزشکی×

تالار متفرقه پزشکی

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #11
تک رقمی شدن فوتی‌های کرونا در بزرگ‌ترین استان کشور:::

در ادامه روند نزولی کرونا در استان کرمان شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها پس از مدت‌ها به زیر ۵۰۰ مورد رسیده و آمار فوتی‌ها تک رقمی شد.

به گزارش مشرق، از کرمان ، روند نزولی کرونا در پیک پنجم خود در استان کرمان در شرایطی ادامه دارد که شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمان پس از مدت‌ها به زیر 500 بیمار رسیده است؛ آماری که هفته‌های اول تابستان ثبت شده است.

از سوی دیگر آمار فوتی‌های کرونا نیز در شبانه روز گذشته تک رقمی شد و تنها 72 بیمار جدید دیگر در این مدت راهی بیمارستان‌های استان کرمان شدند تا به روایت آمار شاهد بهبود شرایط بیماری در بزرگ‌ترین استان کشور باشیم.

آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی نرم افزار ماسک نیز مؤید این موضوع است که افزایش روند واکسیناسیون در کشور آهنگ شتابان کرونا را کاهشی کرده است.

به گزارش تسنیم از 23 شهرستان استان کرمان، 14 شهرستان در وضعیت نارنجی و 9 شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان به 473 مورد رسید

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه سیر نزولی کرونا در این پیک تندتر از پیک‌های قبل است اظهار داشت: دانست و اظهار کرد: زمانی که حدود 70 درصد جمعیت کشور واکسیناسیون شود، دیگر درگیر اپیدمی‌های بزرگ نمی شویم .

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 473 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 289 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 25 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 53 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 33 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 73 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 72 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 39 هزار و 84 مورد رسیده است.

وی به فوت 8 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 664 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 226 هزار و 743 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 568 هزار و 465 مورد است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت بالای 18 استان را حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر شامل می‌شود افزود: تاکنون 56 درصد جمعیت واجد شرایط استان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تا آبان ماه 60 درصد جمعیت استان واکسینه می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که تا پایان مهرماه واکسیناسیون دانش آموزان گروه هدف را انجام دهیم گفت: متاسفانه هنوز تعدادی از معلمین و اولیا برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند.

وی از افزایش ساعات کار و مراکز واکسیناسیون کرونا در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: واکسیناسیون اتباع خارجی از یک ماه قبل در استان آغاز شده است.

خانواده‌ها برای تسریع در واکسیناسیون دانش آموزان همکاری کنند

ماشاالله میرزاحسینی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه نوبت اول واکسیناسیون دانش آموزان برای متولدین 82تا 83 در حال انجام است اظهار داشت: واکسیناسیون گروه‌های بعدی مجدداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی از احتمال واکسیناسیون بخشی از دانش آموزان در مدارس خبر داد و گفت: واکسیناسیون دانش آموزان سنین 12 تا 18 سال اطمینان‌دهی زیادی به خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌دهد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان از خانواده‌ها تقاضا کرد در این زمینه واکسیناسیون دانش آموزان همکاری کنند تا این روند با سرعت بیشتری انجام شود افزود: بتوانیم هر چه زودتر بتوانیم وارد واکسیناسیون گروه‌های بعدی شویم.

وی با بیان اینکه آموزش مدارس به صورت مجازی از روز شنبه سوم مهرماه آغاز می‌شود و در مدارس با جمعیت دانش آموزی کمتر از 15 نفر و مدارس روستایی و عشایری آموزش حضوری خواهد بود گفت: در مدارس بزرگ و پر تراکم تا پایان مهرماه، آموزش به صورت مجازی است.

میرزاحسینی ادامه داد: از پایان مهرماه و در نیمه اول آبان ماه نیز به صورت نوبت‌بندی و برنامه‌ریزی شده، شاهد فعالیت حضوری مدارس خواهیم بود.

منبع: تسنیم
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #12
چینی ها در پی کسب مجوز برای تولید واکسن استنشاقی:::
اولین واکسن استنشاقی کرونا حامل آدنوویروس تایپ ۵ جهان موسوم به «Ad۵-nCoV» ساخت چین در آستانه کسب مجوز استفاده اضطراری است و انتظار می رود بزودی به عنوان دُز بوستر و تقویت کننده، مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این واکسن استنشاقی قابلیت تولید یک واکنش ایمنی سلولی قوی را دارد و همان سطح از ایمنی بدست آمده حاصل از تزریق های عضلانی سنتی در ۱۴ روز را حفظ می کند. علاوه براین، افزایش آنتی بادی های «IgG» پس از استنشاق واکسن Ad۵-nCoV به عنوان یک تقویت کننده، هفت تا هشت برابر سطح آنتی بادی های «IgG» حاصل از تزریق یک واکسن غیرفعال کننده به عنوان دُز بوستر است.
به گزارش شینهوا، این واکسن به صورت مشترک توسط «کانسینو بایولاجیکس» و محققان موسسه پزشکی نظامی تحت نظارت آکادمی علوم نظامی به سرپرستی «چن وی» (Chen Wei) تولید شده و آزمایش های بالینی بیشتر روی آن در جریان است.

کارشناسان کاربرد واکسن استنشاقی کرونا را به عنوان یک کاندیدای امیدوار کننده جهت استفاده به عنوان تزریق بوستر و تقویت کننده واکسن های غیر فعال کننده کرونا توصیه می کنند.
فاز اول آزمایش های بالینی انجام شده روی این واکسن استنشاقی ثابت کرده است واکسیناسیون با استفاده از بوستر استنشاقی، ۲۸ روز بعد از اولین تزریق عضلانی واکسن کرونا، باعث ایجاد IgG قوی و پاسخ های آنتی بادی خنثی کننده می شود. این آزمایش ها در عین حال نشان داد که بدن دریافت دو دُز از فرم استنشاقی (آئروسل) واکسن Ad۵-nCoV را به خوبی و بدون عوارض جانبی جدی تحمل می کند.


ثابت شده است که ترکیب واکسن های غیر فعال کننده کرونا با واکسن استنشاقی Ad۵-nCoV ، باعث ایجاد آنتی بادی های خنثی کننده بسیار قوی علیه الگوی اولیه ویروس کرونا و همچنین واریانت های آلفا، بتا، گاما و سویه های دلتای عامل ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ می شود.

مطالعات حیوانی نیز تاثیر تقویت کننده واکسن استنشاقی فوق به عنوان یک بوستر پس از دریافت دو دُز واکسن غیر فعال کننده را ثابت کرده، این در حالی است که اثر واکسن کرونای تولید شده مبتنی بر فناوری پیام رسان «آر ان ای» به عنوان دُز تقویت کننده در جایگاه دوم بعد از استنشاق واکسن Ad۵-nCoV قرار دارد.

اثربخشی واکسن های غیر فعال کننده و یا زیر واحد به عنوان بوستر، به طرز قابل توجهی در مقایسه با واکسن Ad۵-nCoV و یا واکسن های مبتنی بر فناوری پیام رسان « RNA» کمتر است و تفاوت آنها در ایجاد سطوح آنتی بادی حدود ۱۰ برابر برآورد شده است.

واکسن Ad۵-nCoV در صورتی که مجوز استفاده اضطراری بگیرد، اولین واکسن جهان است که ایمنی سه گانه هومورال، سلولی و مخاطی را ایجاد می کند. این واکسن استنشاقی این قابلیت را دارد که به تحریک پاسخ ایمنی در غشای مخاطی دستگاه تنفسی فرد بپردازد و به این ترتیب دسترسی به آن آسان تر و درد آن در افراد آسیب پذیر کمتر است.

علاوه براین، از آنجایی که واکسن های استنشاقی ضد کرونا تنها به یک پنجم حجم دُز تزریقی نیاز دارند، به این ترتیب، دُزهای بیشتری باقی می مانند و فشار تولید کاهش پیدا می کند!
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #13
مزایایی که شما را عاشق آبغوره می کند:::

میوه ی سبز رنگ و کال انگور که دارای طعم ترش می باشد، غوره نام دارد و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک ، اسید مالیک، اسید گلوکولیک ، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند می باشد. آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است ، از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می شود.

آبغوره خواص بسیار مناسب و قابل توجه ای برای سلامت بدن انسان دارد و تنها مصرف اندکی از آبغوره به درمان برخی بیماری ها نیز کمک شایانی می کند.

میوه ی سبز رنگ و کال انگور که دارای طعم ترش می باشد، غوره نام دارد و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک ، اسید مالیک، اسید گلوکولیک ، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند می باشد. آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است ، از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می شود.

طبع آبغوره
در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک باید بگوییم که در طب سنتی آبغوره با طبع سرد شناخته می شود و باید افراد سرد مزاج و کسانی که از ضعف اعصاب رنج می برند از خوردن آبغوره خودداری کنند.

طبع آبغوره

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

آبغوره خاصیت اشتهاآور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می شود.در درمان کرم روده و تقویت معده ، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت 5 روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگیمپن مصرف کنید.در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی می باشد. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است.

پیشگیری از سرطان ها
یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان ها است. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا است .آبغوره سرشار از ویتامین C است . علاوه برآن خاصیت عفونی کننده آبغوره باعث شده است تا پزشکان مصرف این ماده غذائی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.

مبارزه با تومورهای سرطانی
در یک مطالعه، سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند ، در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی شده است. طبق نتایج این تحقیقات ، سطح فیتواسترول ها با رسیدن انگورها کاهش می یابد و رنگ انگور تغییر می شود. به همین دلیل هر چه میزان فیتواسترول ها که خواص ضد تومور دارند بیشتر باشد برای درمان تومورهای سرطانی بهتر است.

خواص آبغوره

کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن
در یک مطالعه که بر روی افراد سالم 30-20 ساله، بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی 60-30 ساله و بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی که پرفشاری خون نیز داشتند انجام شد، تاثیر مثبت مصرف آبغوره بر روی آنها مشخص شد. در این مطالعه هر کدام از افراد روزانه دو بار 200 میلی لیتر در طول یک دوره 30 روزه، آبغوره مصرف کردند. این درمان در افراد سالم باعث شد که میزان کلسترول HDL (لیپوپروتئین پر چگالی) در مقایسه با کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش یابد. همچنین، افرادی که از قبل دچار مشکل بودند، بعد از مصرف یک ماهه آبغوره، کاهشی در سطح تری گلیسیرید، تجمع کلسترول و سطح کلسترول LDL خود مشاهده کردند.

کاهش کلسترول بد
مصرف آبغوره تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری می کند.

درمان درد سیاتیک و کمردرد
پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های رماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

درمان کمردرد

درمان کم خونی
برای درمان کم خونی می توانید هر روز تمام بدن خصوصاً پشت و ناحیه ی کمر، شکم، کلیه ها و پاها را با آبغوره ماساژ دهید و پس از گذشت مدتی، دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشیداستراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید.

عامل هضم راحت تر غذا
آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می شود. هم چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی کنند، می توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.

کاهش وزن

برخی از افراد دارای اضافه وزن در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می دهند . بهتر است بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می رساند و موجب ایجاد زخم معده شود.برای کاهش وزن موثر باید سبک زندگی خود را تغییر دهید ، مثلا با فعالیت بدنی بیشتر و مصرف رژیم غذایی کم کالری مورد نیاز می توانید وزن خود را نرمال کنید. برای مصرف آبغوره در رژیم غذایی می توانید از آن برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید. از آنجا که آبغوره دارای کالری کم می باشد مصرف آن برای کاهش وزن موثر است.

از بین برنده کرم معده و روده
آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار موثر است.

خاصیت آبغوره

خاصیت قاعده آوری
برای درمان قاعدگی یا پ×ر×ی×و×د نامنظم می توان آبغوره مصرف نمود. مصرف آبغوره در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی می شود.

مفید برای پوست
برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می توان از خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره استفاده کرد. هنگام مصرف باید این مواد رقیق شوند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند.

درمان دیابت
مصرف روزانه آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت بسیار مفید است.

دیابت

روشهای استفاده از آبغوره برای افراد دیابتی

1) افراد دیابتی می توانند 75 گرم تخم خرفه، 25 تخم اسفرزه، 30 گرم خاکشیر و 25 گرم زنیان را در 1،5 لیتر آبغوره بدون نمک خیس کرده و 48 ساعت در هوای معمولی نگهداری کنند. با پارچه ای تمیز شیره کش کنند و از مایع به دست آمده روزی یک تا 3 بار نصف استکان مصرف کنند.2) در این روش درمان دیابت با استفاده از آبغوره، مصرف آن به صورت روزانه و ناشتاست. هر روز صبح پس از بیدار شدن ناشتا یک فنجان آبغوره حدود شش مثقال بنوشید. این روش را 40 روز ادامه دهید و سپس تست دیابت بگیرید. اگر پایین آمده بود می توانید برای کنترل دیابت مصرف آن را کمتر کرده و به حداقل 3 بار در هفته برسانید.3) آبغوره و رب انار را با نسبت 3 به 2 ترکیب کنید و به صورت رقیق شده روزی 2 الی 3 مرتبه میل کنید. این مخلوط برای تصفیه خون و کاهش غلظت خون نیز مفید است و موجب جلوگیری از عود کردن بیماری می شود.4) استفاده از آبغوره بدون نمک به عنوان چاشنی به مدت 15 روز. روی تمامی سالادها و مواد غذایی خود هنگام ناهار و شام از آبغوره بدون نمک استفاده کنید. همچنین در پخت غذای خود به جای رب گوجه فرنگی از زردچوبه و زعفران برای رنگ دادن استفاده نمایید.



خواص آبغوره برای خانم های باردار
آبغوره حفظ کننده جنین است، در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره توصیه نمی شود زیرا غوره مدر است و ممکن است باعث سقط جنین شود.

فواید آبغوره برای کبد چرب

مزاج کبد بطور طبیعی گرم و تر است، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می تواند باعث کاهش توانایی آن در تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها شود. همچنین با انباشته شدن چربی در بافت کبد ، موجب چرب شدن کبد شو.بنابراین باید در مصرف ترشی ها به ویژه سرکه و آبغوره ، خوراکی های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو که باعث سرد شدن کبد می شوند، بیشتر احتیاط کنید.

بهبود تب و سل ریوی
آبغوره طبیعی دارای خواص کاهش دهنده حرارت بدن و رفع عطش می باشد. به همین دلیل در درمان تب و سل ریوی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مصارف غیر خوراکی آبغوره
آبغوره خواص غیر خوراکی نیز دارد. استفاده از آبغوره و آب تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج در درمان این بیماری موثر است. برای کاهش تورم گلو نیز می توان آبغوره را غرغره کرد. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه در درمان عفونت گوش نیز مفید است.

آبغوره برای پوست

خواص مهم آبغوره در طب سنتی

درمان ورم گلو با غرغره کردن آبغوره در دهاندرمان چاقی مفرطدرمان بیماری اسکوریوت که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می شودکاهش حرارت و صفرا و همچنین ضد عفونی شدن روده ها با مصرف چند روز متوالی قاشق مرباخوری آبغورهتقویت کبددرمان زردی بامصرف 1 تا 2 قاشق آبغوره در هر وعده غذاییجلو انداختن بلوغ ج×ن×س×ی در دخترانافزایش اشتهادرمان اسهال های ساده با مصرف 3 بار در روز و هر بار یک قاشق غذاخوریبند آمدن خونریزی بینی با چکاندن چند قطره آبغوره در بینی

درمان بواسیر

کاهش تب، درمان آنژین، ورم دهان، سل ریهادرار آور و حذف سموم بدنکمک به درمان و تسکین درد سیاتیک، دردکمر و پادرد و روماتیسمتسکین سردردهای ناشی از غلبه صفرا، سردردهای کهنه و مزمن:به این منظور دستمالی را در آبغوره تر نموده و بر روی پیشانی خود قرار دهید.

درمان چرک گوش :سرکه و آبغوره را به اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و برای چند روز متوالی هر روز 1 تا 2 قطره از آن را در گوش بچکانید.

مضرات آبغوره (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف بیش از اندازه آبغوره در دوران بارداریی باعث سقط جنین می شود.مصرف آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش ها می باشند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند ، هرگز توصیه نمی شود.زیاده روی در مصرف آبغوره باعث ضعیف شدن قوای ج×ن×س×ی می شود.جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دلپیچه و درهم کشیدن اجزای معده از مضرات افراط در خوردن آبغوره است.

نحوه مصرف غوره و آبغوره
غوره به دلیل ترش مزه بودن می تواند یک افزودنی عالی برای سالاد محسوب شود. برای این کار کافیست یک دسته غوره را در مخلوط کن ریخته و آب آن را در فریزر بگذارید تا در سس هایی که به سرکه نیاز دارند استفاده کنید. همچنین در غذاهای سنتی ایرانی مانند خورشت کدو و بادمجان و دلمه می توانید از غوره استفاده کنید.
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #14
بهترین شیوه مصرف چای:::
چای بعد از قهوه محبوب ترین نوشیدنی است که بعضی از ما شیوه صحیح تهیه و میزان مصرف آن را نمی دانیم.

به گزارش مشرق، چای نوشیدنی محبوب و به ویژه دلچسب روزهای سرد پاییز، طرفداران خودش را دارد و به گفته رئیس سازمان چای کشور، سرانه مصرف چای در کشور ۱.۵ کیلوگرم است. جالب است بدانید تعارف یک استکان چای خوش رنگ و طعم به نمادی از مهمان‌نوازی ما تبدیل شده است. امروزه چای را با انواع اسانس‌ها فراوری می‌کنند و به شکل فله، بسته بندی و کیسه ای به فروش می‌رسانندو این نوشیدنی فوایدی دارد و هم مضراتی مثل همه خوراکی‌ها و بنابراین لازم است درباره شیوه صحیح و میزان استفاده از آن بیشتر بدانیم:

کشورهای چای‌خور کدام اند؟

به غیر از کشور ما، چای نوشیدنی محبوب بسیاری از کشورهای دنیاست. در ترکیه مصرف سرانه چای۸۷/۶کیلوگرم برای هر شخص برآورد شده است .

چای در ترکیه و کشورهای مجاور از محبوبیت بالایی برخوردار است.در انگلیس سرانه مصرف چای۷۴/۲کیلوگرم برای هر شخص است و چای انگلیسی یکی از معروف‌ترین و محبوب ترین چای ها در سرتاسر دنیاست. مردم انگلستان در بسیاری از ساعات روز نوشیدنی چای را در برنامه خود دارند اما مصرف چای در صبحانه بسیار بیشتر از مواقع دیگر است. انواع چای انگلیسی مانند «ارل گری»، هم محبوبیت جهانی دارد.

در ایرلند هم سرانه۲۲/۳کیلوگرم برای هر شخص اعلام شده است. بیشترین نوع چای مصرف شده در این کشور چای سیاه و چای آسام ( دارای کافئین بالا )

است. چای در ایرلند به صورت داغ و گاهی به همراه شیر و شکر سرو می شود. هر فرد روزانه چهار فنجان چای مصرف می کند. امارات ، کویت و مراکش هم جزو کشورهایی هستند که سرانه مصرف بالا دارند.

فواید چای

چای فواید زیادی دارد که ما به شش فایده مهم آن اشاره می کنیم :

۱- تسکین استرس و افزایش انرژی به دلیل داشتن کافئین

۲ - جنگ با سرطان به دلیل داشتن پل فنول های ضد سرطان

۳- عملکرد ضد باکتریایی به دلیل وجود تانن و آنتی‌اکسیدان

۴- تمرکز به دلیل داشتن آمینو اسید تیانین

۵- تنظیم قند خون و تاثیر بر میزان مصرف قند

۶- بهبود عملکرد قلب به دلیل وجود فلاون های مفید

عوارض مصرف زیاد چای

- افسردگی و اضطراب

- مشکل جذب آهن

- سردرد

- ناراحتی معده

- یبوست

چرا نباید چای داغ نوشید ؟

خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می‌نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان مری و نای هستند.

محتویات چای

برگ چای، دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان‌های فلاونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است.

تئوفیلین: تئوفیلین آثاری مانند شل کردن عضلات نایژه‌های ریه، افزایش جریان خون کلیه‌ها، افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلات قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و آثار ضد التهابی دارد.

تانین: پلی فنول تلخ مزه است که اثر آن در بدن آرام بخشی سیستم عصبی مرکزی است.

تیانین: بیشترین میزان اسید آمینه چای را تیانین تشکیل می‌دهد.

کاتچین: این ماده ضد سرطان است، موجب کاهش کلسترول خون می شود و یک آنتی‌بیوتیک و آنتی‌ویروس قوی است و از افزایش فشارخون و قند خون جلوگیری می‌کند.

فلوراید: فلوراید در استحکام دندان مفید است و فلووانوئید از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می‌کند.

روش دم کردن صحیح چای

به ازای هر فنجان چای، یک قاشق چای خوری چای خشک را در قوری می‌ریزیم و کمی‌آب جوش ۸۰ درجه سانتی‌گراد ( آبی که جوشیده و اجازه داده ایم دمایش کم شود)، روی آن اضافه می‌کنیم. قوری را مدت ۲ دقیقه کنار می گذاریم و پس از این مدت آب آن را خالی می‌کنیم. سپس قوری را از آب جوش پر می کنیم ، ۳ تا ۵ دقیقه روی سماور می‌گذاریم تا دم بکشد، با این روش چای عناصر مضر خود را از دست می‌دهد.

زمان دم کشیدن چای نباید کمتر از ۳۰ ثانیه و طولانی تر از۵ دقیقه شود زیرا پس از آن تانین چای به تدریج آزاد می شود و اثر محرک کافئین را خنثی و طعم چای را تلخ می‌کند.

روزانه چقدر چای بنوشیم ؟

نوشیدن چای تقریبا به اندازه سه فنجان طی شبانه روز ضرری برای بدن ندارد و بدون نگرانی می توانید این مقدار را میل کنید. چون چای حاوی کافئین است، زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد استرس یا تپش قلب شود. در نوشیدن چای بیشتر بر مصرف چای کم رنگ تاکید شده چرا که ضرر آن برای بدن کمتر است بنابراین سعی کنید از چای کم رنگ استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #15
خطر استفاده از لیوان‌های کاغذی:::
کارشناسان هشدار می دهند که نوشیدن چای یا قهوه در لیوان های کاغذی خطر ابتلا به سرطان را به خاطر بلعیدن میکروپلاستیک ها افزایش می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، دانشمندان هشدار می‌دهند که نوشیدن قهوه یا چای در لیوان کاغذی، شما را در خطر بلع هزاران میکروپلاستیک قرار می‌دهد.

بر اساس نتایج یک مطالعه، یک نوشیدنی گرم می‌تواند در عرض چند دقیقه به ذرات میکروپلاستیک آلوده شود. این اتفاق ناشی از پوشش داخلی فنجان است که آن را ضدآب کرده است.

محققان مؤسسه فناوری هند، آب داغ را در لیوان‌های کاغذی ریختند تا ببینند چه مقدار میکروپلاستیک آزاد می‌شود.

آنها آب داغ را در لیوان‌های کاغذی ۱۰۰ میلی لیتری ریختند و آنها را به مدت ۱۵ دقیقه رها کردند.

طبق نظرسنجی‌ها، ۱۵ دقیقه زمانی است که اکثر مردم برای خنک شدن نوشیدنی صبر می‌کنند.

وقتی محققان آب گرم را زیر یک میکروسکوپ قوی بررسی کردند، به طور متوسط در هر فنجان به وجود ۲۵۰۰۰ میکروپلاستیک پی بردند.

فلزاتی از جمله روی، سرب و کروم نیز در آب یافت شد که به گفته محققان از همان پوشش پلاستیکی ناشی شده اند.

دکتر «سودا گوئل» سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: یک فرد معمولی که روزانه سه فنجان چای یا قهوه در یک فنجان کاغذی می نوشد، ۷۵۰۰۰ ذره میکروپلاستیک کوچک را می بلعد.

میکروپلاستیک ها حامل آلاینده‌هایی مانند یون‌ها، فلزات سنگین سمی مانند پالادیوم، کروم و کادمیوم هستند. هنگامی که به طور منظم در طول زمان مصرف می‌شوند، عوارض جدی برای سلامت دارند.

منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #16
معجزه خوردن آب گرم ناشتا:::
نوشیدن یک لیوان آب گرم هر روز صبح با معده خالی برای مبارزه با یبوست توصیه می‌شود.

به گزارش مشرق،‌ محققان معتقدند که به جای مصرف آب خنک بهتر است آب گرم و ولرم مصرف کنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید.مصرف آب به میزان لازم بسیار برای بدن انسان حیاتی است، هرچه نباشد بدن ما از ۶۰ تا ۷۰ درصد آب تشکیل شده و باید با مصرف صحیح آب، این میزان را همواره در سطح مطلوبش نگه داریم.

محققان معتقدند که به جای مصرف آب خنک بهتر است آب گرم و ولرم مصرف کنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید.

بهبود گوارش با خواص آب گرم

برای بهبود گوارش خود، نوشیدن آب گرم به طور منظم را آغاز کنید زیرا غده گوارشی را برای ارائه عملکرد درست و بهتر تحریک می‌کند. آب گرم به تجزیه غذا در معده کمک می‌کند، از این رو، سیستم گوارش نیازی به سخت کار کردن ندارد و همچنین، انرژی کمتری برای فرآیند گوارش استفاده می‌کند.

افزون بر این، آب گرم به بدن در خلاص شدن از شر اسید اضافی معده و خنثی سازی شیره‌های گوارشی کمک می‌کند. افرادی که از گوارش ضعیف رنج می‌برند می‌توانند نوشیدن یک لیوان آب گرم در ابتدا و انتهای روز را مد نظر قرار دهند.

درمان یبوست با آب گرم

نوشیدن منظم آب گرم با معده خالی می‌تواند به تنظیم حرکات روده و مبارزه با یبوست کمک کند. یبوست هنگامی که محتوای آب در روده کم است، رخ می دهد که به شکل گیری مدفوع خشک و دشواری در دفع مدفوع منجر می‌شود.

نوشیدن آب گرم به حفظ نظم و عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می‌کند. این کار به تجزیه بقایای مواد غذایی کمک می‌کند و قضای حاجت بی دردسر و کمتر دردناک را به همراه دارد. همچنین، نوشیدن آب گرم نفخ شکمی، درد و ناراحتی که بیشتر با یبوست در ارتباط است را کاهش می‌دهد.

نوشیدن یک لیوان آب گرم هر روز صبح با معده خالی برای مبارزه با یبوست توصیه می‌شود. برای افزایش فواید می‌توانید مقداری عسل یا آب لیمو به آب گرم اضافه کنید.

خواص آب گرم برای رفع درد گلو

گلودرد یک مشکل شایع است که با درد و سوزش گلو توصیف می‌شود و به واسطه عفونت سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شکل می‌گیرد. نوشیدن آب گرم گلودرد را تسکین می‌دهد و احساس راحتی بیشتری را در فرد ایجاد می‌کند. آب گرم به حل کردن مخاط غلیظ و حذف آن از دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

افزون بر نوشیدن آب گرم، شما می‌توانید نوشیدن مایعات گرم مانند چای و دمنوش‌های گیاهی را نیز مد نظر قرار دهید. همچنین، می‌توانید با حل کردن نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و غرغره کردن آن به درمان گلودرد و عفونت گلو کمک کنید.

درمان گرفتگی بینی
نوشیدن آب گرم درمان طبیعی خوبی برای گرفتگی بینی محسوب می‌شود. آب گرم به پاکسازی حفره‌های بینی کمک می‌کند و در زمان گرفتگی بینی آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورد. هنگامی که آب گرم می‌نوشید به کاهش غلظت و شکل گیری مخاط در حفره‌های بینی و دستگاه تنفسی کمک می‌کنید. این شرایط احتمال رشد ویروس‌ها یا باکتری‌ها در این مناطق را کاهش می‌دهد.

همچنین، نوشیدن آب گرم به سم زدایی کمک می‌کند و از این رو، بدن قادر به خلاص شدن از شر سموم خواهد بود. این شرایط به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

کم کردن وزن با آب گرم

افرادی که یک رژیم غذایی سخت و برنامه ورزشی منظم را برای کاهش وزن دنبال می‌کنند می‌توانند از فواید نوشیدن آب گرم به جای آب سرد بهره ‌مند شوند. آب گرم دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهد که این شرایط نرخ سوخت و ساز را افزایش می‌دهد. افزایش نرخ سوخت و ساز به سوزاندن کالری بیشتر کمک می کند.

خواص آب گرم برای سم زدایی بدن

نوشیدن آب گرم می‌تواند به پاکسازی بدن از طریق تخلیه سموم مضر کمک کند. هنگامی که چند لیوان آب گرم در روز می‌نوشید، این کار به افزایش دمای بدن منجر می‌شود. از این رو، میزان تعریق برای خنک سازی بدن افزایش می‌یابد. تعریق به تخلیه سموم از بدن کمک می‌کند.

مصرف روزانه آب گرم پوست را نیز سم زدایی می‌کند و از این رو، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پوست مانند آکنه و لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد. به طور کلی، نوشیدن آب برای سم زدایی و از بین بردن ناخالصی‌های موجود در بدن گزینه خوبی است. برای کسب نتایج بهتر می‌توانید مقداری آب لیمو به لیوان آب گرم خود اضافه کنید.

بهبود گردش خون

نوشیدن آب گرم به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد که برای حرکت خون در سراسر بدن به منظور ارسال اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها و اندام‌های مختلف بسیار مهم است. گردش خون مناسب برای عملکرد درست و مناسب عضله و عصب ضروری است.

هنگای که آب گرم می‌نوشید، رسوبات چربی در بدن سوزانده می‌شوند و رسوبات موجود در سیستم عصبی نیز تجزیه می‌شوند. این شرایط به بهبود گردش خون در بدن و همچنین، تخلیه سموم مضر منجر می‌شود. از نوشیدن آب بسیار سرد پرهیز کنید زیرا می‌تواند به تنگ شدن رگ‌ها منجر شود.

خواص آب گرم پیشگیری از پیری زودرس

نوشیدن آب گرم برای پوست نیز خوب است. این کار به حذف سموم و دیگر ناخالصی‌ها از بدن کمک می‌کند. سموم مختلفی در پیری زودرس و برخی مشکلات سلامت نقش دارند. همچنین، نوشیدن آب گرم به ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند و از این رو، در جوان سازی و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست نقش دارد.

برای بهره‌مندی از فواید بیشتر در زمینه سم زدایی می‌توانید آب نصف یک لیمو را به لیوان آب گرم خود اضافه کنید و سپس آن را بنوشید.

بهبود کیفیت خواب

اگر با مشکلات خواب مواجه هستید و به راحتی به خواب نمی‌روید، نوشیدن آب گرم پیش از به تختواب رفتن می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. آب گرم دمای داخلی بدن را افزایش می‌دهد که این شرایط به آرامش و شل شدن بدن، آرامش اعصاب و احساس خواب آلودگی و آرامش کمک می‌کند.

همچنین، نوشیدن آب گرم از هوس‌های نیمه شب پیشگیری کرده و احساس شادابی صبحگاهی را موجب می‌شود.

نکات مهم درباره خواص آب گرم

همواره آب ولرم یا گرم بنوشید و از نوشیدن آب داغ پرهیز کنید زیرا آب داغ می‌تواند به بافت دهان و مری آسیب برساند. پس از جوشاندن آب، اجازه دهید دمای آب کاهش یابد و سپس آن را مصرف کنید. هنگام غذا آب ولرم بنوشید زیرا نوشیدن آب سرد موجب می‌شود بدن به انرژی بیشتری برای افزایش دمای خود نیاز داشته باشد و این مساله بر فرآیند گوارش تاثیر منفی می‌گذارد.

پس از ورزش از نوشیدن آب گرم پرهیز کنید زیرا دمای بدن به خودی خود بالا است و نوشیدن آب گرم دمای بدن را بیش از اندازه افزایش می‌دهد.

منبع: بهداشت نیوز
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #17
  • کمرنگ شدن سرطان با نوشیدن چای سبز:::

چای سبز یک پیشگیری کننده از سرطان برای پیشگیری اولیه از سرطان است و کاتچین چای سبز در کنار داروهای ضد سرطان در پیشگیری از سرطان‌های بعدی نقش دارند.
به گزارش مشرق به نقل از دیلی اکسپرس، در چین و ژاپن قرن هاست که از چای سبز به عنوان دارو استفاده می‌شود. آنها ادعا می‌کنند که چای سبز به کنترل قند خون، کلسترول، فشار خون و وزن کمک می‌کند. چای سبز را می‌توان به عنوان نوشیدنی یا به صورت مکمل مصرف کرد و برخی معتقدند که ممکن است از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند.
چای سبز سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها و افزایش طول عمر قوی می‌کند.
برگ‌های چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام پلی فنول هستند که از سرطان، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.
کاتچین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در چای سبز یافت می‌شود و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند و می‌تواند تشکیل رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش دهد.
EGCG خاصیتی است که محققان معتقدند به فواید قوی چای سبز برای سلامتی کمک می‌کند.
طبق اعلام مؤسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، ماده موجود در چای سبز که فایده بیشتری دارد، کاتچین است که به آن epigallocatechin-۳-gallate (EGCG ) می‌گویند. همچنین حاوی کافئین و تئانین هم است.
EGCG، ماده مفید چای سبز، به شکل عصاره چای سبز موجود است.
فعالیت‌های پیشگیرانه سرطان چای سبز و ترکیب اصلی آن ( (EGCG توسط دانشمندان سراسر جهان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.
به گفته محققان مؤسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، «ما بیش از ۳۰ سال است که پیشگیری از سرطان را با چای سبز مطالعه کرده ایم. ترکیب EGCG و ترکیبات ضد سرطانی باعث آپوپتوز و افزایش اثر فعالیت ضدسرطانی در موش‌های آزمایشگاهی شد و همچنین افزایش هم افزایی فعالیت ضدسرطانی در برابر رده‌های سلولی سرطانی انسان را نشان داد.»
چای سبز یک پیشگیری کننده از سرطان برای پیشگیری اولیه از سرطان است و کاتچین چای سبز در کنار داروهای ضد سرطان در پیشگیری از سرطان‌های بعدی نقش دارند.
منبع: مهر
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #18
خوراکی‌هایی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد:::

برخی از غذاها به دلیل داشتن ویتامین‌ ها و اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها، دارای تأثیر فراوانی در زمینه حفظ جوانی پوست برای طولانی مدت هستند.
به گزارش مشرق، مبارزه با پیری پوست ارتباط مستقیمی با یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر (میوه، سبزی و غلات کامل) دارد که روند گوارش غذا را آسان می‌کند و نیز با غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان که به بدن اجازه می‌دهد تا با علائم پیری مقابله کنند، در ارتباط است.
آنتی اکسیدان‌ ها با تأثیر رادیکال‌های آزادی که بدن تولید می‌کند و مسبب اصلی بروز چین و چروک و نیز از دست رفتن حالت ارتجاعی و نرم پوست شناخته می‌شوند، مقابله می‌کند. این موارد زمانی که پوست در معرض خشکی قرار می‌گیرد، بیشتر هم می‌شود؛ از این رو توصیه می‌شود از غذاهای سرشار از آب استفاده کرده و روزانه دست کم یک و نیم لیتر مایعات بنوشید.
با وجود این باید از عواملی که پیری پوست را سرعت می‌بخشد، دوری کنید. مهمترین موارد آن، قرار گرفتن در معرض نور خوشید بدون هیچ محافظ و نیز سیگار کشیدن است؛ این عوامل سبب افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.
در زیر به برخی از مواد غذایی که می‌توانند در حفظ جوانی پوست شما مؤثر باشند، اشاره می‌کنیم:
۱- گوجه فرنگی
این میوه سرشار از لیکوپن است که به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها شناخته می‌شود. این ماده حتی پس از پختن نیز خواص خود را حفظ می‌کند. توصیه می‌شود روزانه گوجه فرنگی و سایر سبزیجات و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان از جمله هویج، کیوی، کدو سبز و مرکبات مصرف کنید.
۲- ماهی
ماهی‌ها و به ویژه آن‌هایی که سرشار از امگا ۳ هستند (امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری برای عملکرد مناسب بدن محسوب می‌شود) از دیگر مواد غذایی است که در این باره توصیه می‌شود. ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی از این اسیدهای چرب ضروری هستند، عبارتند از ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی سالمون و نیز غذاهای دریایی است.
۳- انار
یکی دیگر از مواد مناسب برای مقابله با پیری پوست، انار است. این میوه به دلیل غنی بودن از تانن، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی تغذیه‌ای، عنوان "میوه ضد پیری" را به خود اختصاص می‌دهد. همه آن‌ها ترکیبی ضد پیری را تشکیل می‌دهند. انار دارای خواص ضد میکروبی است که بهبود زخم‌ها را تسهیل می‌کند؛ در حالی که روغن انار سرشار از خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است که آسیب به فیبرهای کلاژن را کاهش می‌دهد و پوست را برای مدتی طولانی جوان نگه می‌دارد.
۴- چای سبز
این نوشیدنی حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند. چای سبز رادیکال‌های آزاد را که گفته شد مسئول چین و چروک پوست هستند، خنثی می‌کند و دارای خاصیت قابض و ضد احتقان است.
۵- زغال اخته
زغال اخته به دلیل دارا بودن سطوح بالای آنتی اکسیدان در برابر آسیب‌های طولانی مدتی که پوست با آن روبروست، محافظت می‌کند. این ماده غذایی همچنین توانایی محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی را دارد.
۶- آووکادو
این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه B، C و E، علاوه بر چربی‌های اشباع نشده‌ای است که سلامت عروق قلب را حفظ می‌کند.
۷- گردو
سرشار از آنتی اکسیدان، امگا ۳، ویتامین B و E و همچنین روی و سلنیوم است. این مواد مخلوطی ایده آل برای مبارزه با علائم پیری محسوب می‌شوند.
۸- روغن‌ها
به طور خاص، روغن جگر ماهی و روغن زیتون به خواص ضد چین و چروک معروف هستند.
۹- پرتقال
پرتقال به عنوان میوه‌ای با فواید فراوان برای پوست شناخته می‌شود؛ چرا که به دلیل سرشار بودن از ویتامین C باعث تجدید سلول‌های پوست می‌شود و با از میان رفتن آن مبارزه می‌کند. این ماده به عنوان احیا کننده، مرطوب کننده و سفت کننده منافذ پوست شناخته می‌شود.
۱۰- تخم مرغ
تخم مرغ دارای گوگرد است و در تولید کلاژن، مؤثر است. همچنین به دلیل دارا بودن بسیاری از ویتامین ها، از مواد مفید برای پوست محسوب می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #19
چرا تبخال می‌زنیم؟:::
نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس که باعث تبخال دهانی می‌شود «اچ‌اس‌وی-۱» (HSV-1) نام دارد.
به گزارش مشرق، این بدان معنی است که احتمال اینکه شما یا کسی که می‌شناسید در بدنش ویروس تبخال دهانی داشته باشد، زیاد است و برخورد با زخم‌های دردناک و تحریک‌کننده تبخال ممکن است به یک مشکل مکرر برای شما تبدیل شود. اما تبخال چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ همه آنچه باید درباره آن بدانید، در ادامه آمده است:

تبخال چیست؟

تبخال جوش‌ ها یا تاول‌های دردناکی است که روی صورت، عموما در ناحیه دهان یا لب‌ها ظاهر می‌شود.
تبخال معمولا با احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش شروع می‌شود و در نهایت بعد از یک یا دو روز به صورت جوش یا تاولی دردناک بروز می‌کند و پس از ترکیدن جوش‌ها، ممکن است پوسته سختی تشکیل شود.

چه چیز باعث تبخال می‌شود؟

تبخال ناشی از ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» است. به گزارش سازمان بهداشت ملی بریتانیا، در صورت ابتلا، این ویروس تا آخر عمر در پوست شما باقی می‌ماند و گاهی باعث بروز تبخال می‌شود.
نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس که باعث تبخال دهانی می‌شود «اچ‌اس‌وی-۱» (HSV-1) نام دارد.
هرکسی می‌تواند از طریق تعاملات روزمره با مردم مانند استفاده از ظروف یکسان برای خوردن غذا به اچ‌اس‌وی-۱ مبتلا شود.
بیشتر افراد در سنین جوانی پس از تماس نزدیک با پوست فردی که به تبخال مبتلا است در معرض آن قرار می‌گیرند؛ با این حال، علائم تبخال چند سال بعد و در سنین بالاتر ظاهر ‌می‌شود. هیچ راهی برای اطلاع از ابتلای به این ویروس وجود ندارد مگر آنکه تبخال بزنید.

تبخال مسری است

جوش‌ های تبخال به شدت مسری‌ هستند و سازمان بهداشت ملی بریتانیا هشدار می‌دهد: از زمانی که برای اولین بار احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش در صورت خود می‌کنید، تبخال‌ شما مسری می‌شود و تا زمانی که کاملا خوب نشود، مسری باقی می‌ماند. این موضوع ممکن است بیش از ۱۰ روز طول بکشد.
در صورت ابتلا به تبخال باید از به اشتراک گذاشتن هر چیزی که با جوش تبخال در تماس است مانند کرم‌های درمانی، حوله، کارد و چنگال خودداری کنید.
سازمان بهداشت ملی بریتانیا همچنین توصیه می‌کند که از لمس جوش تبخال هم خودداری شود مگر اینکه بخواهید از کرم درمانی استفاده کنید و در آن صورت باید بلافاصله دستان خود را بشویید.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که هنگام تبخال زدن نباید انجام داد بوسیدن نوزادان است زیرا ممکن است به تبخال نوزادان منجر شود. بنا بر اعلام سازمان بهداشت ملی بریتانیا، تبخال نوزادان می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد زیرا سیستم ایمنی بدن آنان به اندازه کافی برای مقابله با این ویروس رشد نکرده است.

چگونه می‌توان تبخال را درمان کرد؟

کرم‌ها و چسب‌زخم‌هایی که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس‌ هستند می‌توانند به بهبود تبخال و تسریع فرایند آن کمک کنند.
داروساز می‌تواند کرم‌هایی را برای تسکین درد و سوزش، کرم‌های ضدویروس برای تسریع زمان بهبودی و چسب‌زخم‌های تبخال برای محافظت از پوست تا زمان بهبودی را توصیه کند.
اگر مرتبا تبخال می‌زنید، استفاده از کرم ضد ویروسی به محض اینکه احساس کردید تبخالی دارد روی پوستتان ظاهر می‌شود، ممکن است به بهبود سریع آن کمک کند.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، همچنین سازمان بهداشت ملی بریتانیا خوردن غذاهای خنک و نرم در زمان بهبودی تبخال و مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد و تورم را توصیه می‌کند. اما اگر تبخال تا ۱۰ روز برطرف نشد یا بسیار بزرگ و دردناک بود و با تورم و درد لثه و زخم در دهان همراه شد، باید به پزشک عمومی مراجعه کرد. همچنین اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است در صورت بروز تبخال باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

منبع: بهداشت نیوز
 

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
318
نوشته‌ها
929
پسندها
3,392
امتیازها
340
سن
24
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #20
افراد بعد از واکسینه شدن به بیماری «زونا» مبتلا می‌شوند؟
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تزریق دُز یادآور واکسن کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، «علیرضا ناجی» در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه ایمنی افرادی که در فروردین ماه دوز اول واکسنشان را دریافت کرده‌اند و بعد از مدتی دوز دوم را دریافت کرده اند، به مرور زمان کاهش پیدا کرده است، چه زمانی باید برای دوباره واکسینه کردن جمعیت در ایران برنامه ریزی کرد که از بروز موج‌های شدید کرونا جلوگیری کرد، گفت: دوز یادآور واقعیتی است که وجود دارد و در طول زمان براساس نوع واکسن، کاهش سطح آنتی بادی‌هایی که حاصل از واکسن است، ایجاد می‌شود. به غیر از این در این چند مدت اخیر واریانت‌هایی آمده‌اند که تاثیر واکسن‌ها را کم کرده‌اند، بنابراین تقویت ایمنی و پادتن‌های مربوط به کووید، یک واقعیت است که باید صورت بگیرد و اینکه آیا کشورها باید برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشند، کاملا به امکان سنجی‌ها برمی‌گردد که این کشورها توانایی تهیه واکسن را تا چه حدی دارند. به هرحال در کشور خودمان تعداد مناسبی از افراد هنوز دوز اول یا دوم واکسنشان را نزده‌اند، باید بررسی شود که آیا اولویتی برای زدن دوز یادآور وجود دارد و اگر دارد برای چه کسانی است و اینکه اگر بخواهیم واکسن بزنیم، چه واکسن‌هایی داریم که این کار را انجام بدهیم. اما به طور کلی باید گفت که بین ۶ تا ۱۰ ماه بعد از تزریق واکسن و بسته به نوع آن این نظریه وجود دارد که دوز تقویتی یا بوستر برای افراد زده شود، اما نه برای همه افراد، بلکه افرادی که در ریسک بیشتری برای ابتلا هستند، مانند کسانی که سن بالا یا ایمنی ضعیفی دارند، باتوجه به بیماری‌ها یا دارویی که مصرف می‌کنند و همینطور کادر درمان و کسانی که با آن‌ها برخورد دارند می‌توانند از جمله این افراد باشند.

درچند روز اول پس از تزریق واکسن کرونا مراقب باشید

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است افراد بعد از واکسینه شدن به بیماری «زونا» یا «تبخال» مبتلا شوند، گفت: نخست اینکه کسی که زونا دارد نباید واکسن بزند و باید درمانش را انجام دهد و بعدا واکسن بزند. اما در برخی از موارد، زمانی که واکسن زده می‌شود، به علت اینکه زدن واکسن یک پروسه التهابی است و سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، ممکن است برخی از عفونت‌ها بروز کنند. البته مطالعات ارتباط میان واکسن و خانواده «هرپس ویروس‌ها» از جمله زونا، را کاملا نشان نداده است. اما می‌توانیم مکانیسمی را درنظر بگیریم که در کسانی که واکسن می‌زنند، ممکن است که در درصد بسیار کمی از مواقع به علت پروسه التهابی در سیستم ایمنی و برانگیختگی علیه واکسن، بدن پایش خود را برروی بیماری‌های دیگر کمتر کند و برخی از بیماری‌ها ممکن است بروز پیدا کنند. شنیده‌اید که می‌گویند اگر واکسن زدید، در چندروز اول خیلی مواظب خودتان باشید که با بیماری برخورد نکنید، به این علت که ممکن است بیمار شوید. استراحت کنید و در خانه باشید و ملاحظات را درنظر بگیرید. این توصیه به دلیل همین موضوع است.

او در ادامه افزود: به طور کلی افراد پس از تزریق واکسن باید از خودشان مراقبت کنند و اینکه کل خانواده هرپس ویروس‌ها، که شامل بیماری‌هایی مانند تبخال، زونا و آبله مرغان می‌شوند، درواقع در بدن وجود دارند و وقتی که پایش بدن ضعیف‌تر می‌شود، این‌ها ممکن است بروز کنند. البته من باز هم تاکید می‌کنم که در این زمینه مطالعات صورت نگرفته و رابطه صددرصدی بین این دو مورد دیده نشده است، اما گاهی ممکن است براساس درگیری که در بدن افراد به خاطر واکسن به وجود می‌آید و سیستم ایمنی آن ها، این مساله ایجاد شود.

ناجی در پاسخ به این سوال که آیا انواع مختلف واکسن کرونا ممکن است برای افراد با بیماری‌های زمینه‌ای خاص تاثیرات متفاوتی داشته باشند، گفت: خیر چنین نیست. در برخی از بیماری‌ها گفته شده است که ممکن است تزریق واکسن با محدودیت همراه باشد، اما به طور کلی ما درارتباط با نوع واکسن برای افراد چندان محدودیت خاصی نداریم، اما در برخی از موارد کسانی که بیماری صرع دارند و تشنج می‌کنند، گفته شده است که بهتر است واکسن سینوفارم و اسپوتنیک را نزنند و در این موارد در ایران بهتر است افراد آسترازنکا بزنند البته ممکن است کسانی باشند که نسبت به اجزای واکسن حساسیت داشته باشند. این افراد ممکن است از زدن برخی از واکسن‌ها منع شوند. اما طور کلی می‎توانم بگویم که نوع واکسن چندان تفاوتی برای بیماری‌های زمینه‌ای مختلف ندارد، اما اینکه در چه موقعی واکسن بزنند بله. برای مثال اگر کسی سرطان دارد یا داروهای سرکوبگر ایمنی می‌خورد یا رادیو تراپی و شیمی درمانی می‌کند، باید حواسشان باشد در زمان‌های خاصی که شیمی درمانی انجام نمی‌شود یا چندماه بعد از پیوند اعضا واکسن نزنند. اما اینکه بگوییم کدام واکسن را بزنند، نه چنین چیزی وجود ندارد.

او درارتباط با مشکلات گوارشی برخی افراد پس از تزریق واکسن گفت: ممکن است که با درصد پایین‌تر چنین علایمی در افراد دیده شود. به هرحال ما یک سری علایم اصلی داریم که شامل درد در محل تزریق، تب و لرز، بدن درد، آبریزش بینی و مانند این است و علائمی شبیه به آنفولانزا ممکن است که به وجود بیاید، اما ممکن است علائم دیگری وجود داشته باشد که کمتر مشاهده می‌شود مانند عوارض گوارشی.

منبع: میزان
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 2, کاربران: 0, مهمان‌ها: 2)

بالا پایین