. . .

آموزش چگونه عنوان مناسبی برای نوشته خود انتخاب کنیم؟

تالار مطالب آموزش نویسندگی

Thumbelina

رمانیکی پیشرو
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
نام هنری
الینا فری
آزمایشی
مدیرتالار آموزش
شناسه کاربر
3925
تاریخ ثبت‌نام
2023-01-14
آخرین بازدید
موضوعات
438
نوشته‌ها
573
پسندها
465
امتیازها
278
محل سکونت
سرزمین پریان

  • #1
یکی از چیزهایی که نویسندگان همیشه با آن کلنجار می‌روند، انتخاب عنوان مناسبی برای نوشته‌ی خود است.
برای برخی از نویسنده‌ها انتخاب یک عنوان ساده است و فوراً اولین چیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد برمی‌گزینند، اما برای برخی دیگر سخت‌تر از سفر به قله قاف با پای پیاده است!
عنوان مناسب قطعاً جزو مهم‌ترین ارکان یک نوشته است؛ اصلی‌ترین چیزی که باعث جذب خواننده به نوشته‌ی شما میشود، نام آن است.
برای انتخاب یک عنوان، باید به مواردی توجه کنید که جذابیت رمان را افزایش دهد و رمان را به دور از کلیشه نشان دهد؛


?1:
عنوان یحتمل باید هماهنگ با محتوا و ژانر رمان باشد. مثلا اگر در ژانر وحشت می‌نویسید، باید چیزی را انتخاب کنید که وهم و ترس را از همان ابتدا به دل مخاطب بیاندازد.
عنوانی که با محتوا هماهنگ نباشد، نمی‌تواند بشارت آنچه درون رمان نهفته است را به خواننده دهد.

?2:
عنوان رمان به هیچ‌وجه نباید کلیشه‌ای باشد. کلماتی مانند عشق، حسرت، زندگی و... بارها در کنار کلمات دیگر ترکیب شده و مزه‌ی خود را از دست داده‌اند. همچنین استفاده از اسم کاراکترها نیز دیگر از رونق افتاده است؛ اینکه نویسنده نبوغ به خرج دهد و نامی ابداعی بر روی اثرش بگذارد، قطعاً ارزش بیشتری دارد تا اینکه یک راست نام کارکترها را روی جلد بنشاند.
البته با همان نام کارکتر هم می‌توان نبوغ به خرج داد؛ مثلا در رمان‌های عاشقانه نام دو کاراکتر اصلی را ترکیب کنید، یا نام کاراکتر را به همراه کلمه‌ای درخور و شایسته‌ی رمان بیاورید. در دنیای کلمات هیچ محدودیتی وجود ندارد.

?3:
می‌توانید با توجه به محتوا، اولین چیزهایی که به ذهنتان می‌رسند را لیست کنید و از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کنید. اینگونه فضای فکری بیشتر و تسلط کافی را برای نام‌گذاری خواهید داشت.

?4:
گاه با دیدن نام کتابی یا قسمتی از یک نوشته، جرقه‌ای در ذهنتان صورت می‌گیرد و ایده‌ای تشکیل می‌شود. ایده گرفتن از اطراف چیز عجیبی نیست، الگو برداری از نویسندگان بزرگ هم بد نیست؛ گاه نمی‌توان صرفاً به تخیلات متکی شد. گاه نامی به دلتان می‌نشیند و باعث می‌شود چیزی در آن سبک و با نامی شبیه به آن بنویسید و این کپی محسوب نمی‌شود اگر خلاقیت خود را نیز به کار بگیرید و آن را تغییر دهید. مثلا من نام رمان خود را به اقتباس از رمان "صدسال تنهایی"، "صدسال در کنار او" می‌گذارم! جز ترکیب شمارشی "صدسال" شباهت دیگری وجود ندارد و خلاقیت در آن دخیل شده است، به این می‌گویند ایده گرفتن!


در آخر فراموش نکنید که نام رکن مهمی در ساختار یک نوشته است و هویت آن را نشان می‌دهد. پس یک عنوان جذاب، حیرت‌انگیز و بحث‌برانگیز بر روی فرزند خود، یعنی نوشته‌ای که از بطن مغزتان متولد شده است، بگذارید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین