. . .

آموزش چگونه برای دلنوشته خود عنوان انتخاب کنیم؟ | ویژگی‌های یک عنوان خوب برای دلنوشته

تالار مطالب آموزش نویسندگی

☾ℤ𝕒ℍℝ𝕒

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
264
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-03
موضوعات
22
نوشته‌ها
183
راه‌حل‌ها
2
پسندها
3,723
امتیازها
193
سن
19

  • #1
عنوان:

اولین بخش از نوشته که در یک نگاه به چشم خواننده می‌آید، نام آن اثر است؛ پس زیبایی و جذابیت یک نوشته، در اول از روی اسم آن سنجیده خواهد شد.
نام انتخابی می‌تواند به صورت تک کلمه‌ای، ترکیبات مختلف و یا به صورت جمله بیاید.
عموماً نام‌های تک کلمه‌ای به خوبی نمی‌توانند منظور نویسنده را به خواننده منتقل کنند، همچنین ایجاد ارتباط بین یک کلمه و یک نوشته‌ی بزرگ سخت خواهد بود؛ علاوه بر این نام‌های تک کلمه‌ای جذابیت زیادی نسبت به دو مورد دیگر ندارند؛ قطعا یک ترکیبِ ادبیِ زیبا، جذابیت بیش‌تری نسبت به یک کلمه‌ی ساده خواهد داشت.
نام‌های جمله وار می‌توانند از ترکیبات نیز دارای بار معنایی بیش‌تری باشند؛ اما انتخاب جمله برای اسم کار سختی‌ست که نویسنده در آن باید دقت کافی را به کار برد تا یک جمله‌ی مناسب و سراسر زیبایی را انتخاب نماید.
در مرحله‌ی بعد ارتباط نام و ژانر محتوای دلنوشته مورد بررسی قرار خواهد گفت؛ آیا نام برگزیده، با ژانر غالب نوشته ارتباط ملموس دارد یا خیر؟
بین نام و محتوای نوشته نیز باید ارتباط مفهومی برقرار باشد؛ نمی‌شود که نویسنده از گل و بلبل حرف بزند و اسم دلنوشته را دریا بگذارد.
در نتیجه بین اسم و تمامِ اجزای نوشته باید ارتباط برقرار شود که خواننده در نگاه اول پیش‌زمینه‌ای از نوشته را درک کند.
نام انتخابی نباید ساده باشد؛ کلمات ساده و امروزی برای انتخاب نام یک اثر ادبی مناسب نیستند و از جذابیت اولیه‌ی دلنوشته به شدت می‌کاهد؛ بهتر است به جای استفاده از کلمات ساده و عامیانه، مترادف‌های ادبی آن‌ها به کار گرفته شود.
جذابیت نام دلنوشته وقتی به اوج خود می‌رسد که علاوه بر همه‌ی نکات گفته شده، غرق در بازی‌ها و آرایه‌های ادبی شود؛ به گونه‌ای این آرایه‌ها هستند که به نام یک نوشته جلا می‌دهند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین