۱.طولانیترین جملات را بیابید و به این فکر کنید که چگونه میتوانید آن را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید، البته این کار همیشه درست نیست، اما بیشتر مواقع بهتر است آنها را تقسیم کنید تا متن بهتر به نظر برسد.
۲. هر چیزی را که واقعاً دوست دارید، اما معنایی ندارد و به پیشرفت طرح کمک نمیکند، حذف کنید! نیک توبی میگوید: «یک داستان عالی با چاقو نوشته میشود نه با قلم: شجاعت آن را داشته باشید تا بخشهای درخشان اما بیارتباط با داستانتان را حذف کنید.»
۳. متنتان را با دیالوگها بشکنید. خواندن جملات توصیفی و طولانی یک متن مداوم خسته کننده است.
۴. اگر بدون خلاصه نویسی و نقشه مینویسید، نگاهی به فراز و فرودهای طرح بیندازید، تا ابتدا و انتهای آنها با هم هماهنگ باشد.
۵. اطلاعات را چند بار تکرار نکنید، طوری که انگار خواننده گنگ است و نمیفهمد.
۶. لازم است از همان ابتدا متنتان را مرور کنید و هر آنچه به طور خودکار نوشته شده، اصلاح کنید (غم و شادی در چشم ها، لرزیدن قلبو ...).
۷. از نمایش دادن استفاده کنید نه گفتن. نشان دهید که قهرمان از ورود معشوقش خوشحال می شود، نه اینکه بگویید «او خوشحال شد».
۲. هر چیزی را که واقعاً دوست دارید، اما معنایی ندارد و به پیشرفت طرح کمک نمیکند، حذف کنید! نیک توبی میگوید: «یک داستان عالی با چاقو نوشته میشود نه با قلم: شجاعت آن را داشته باشید تا بخشهای درخشان اما بیارتباط با داستانتان را حذف کنید.»
۳. متنتان را با دیالوگها بشکنید. خواندن جملات توصیفی و طولانی یک متن مداوم خسته کننده است.
۴. اگر بدون خلاصه نویسی و نقشه مینویسید، نگاهی به فراز و فرودهای طرح بیندازید، تا ابتدا و انتهای آنها با هم هماهنگ باشد.
۵. اطلاعات را چند بار تکرار نکنید، طوری که انگار خواننده گنگ است و نمیفهمد.
۶. لازم است از همان ابتدا متنتان را مرور کنید و هر آنچه به طور خودکار نوشته شده، اصلاح کنید (غم و شادی در چشم ها، لرزیدن قلبو ...).
۷. از نمایش دادن استفاده کنید نه گفتن. نشان دهید که قهرمان از ورود معشوقش خوشحال می شود، نه اینکه بگویید «او خوشحال شد».