. . .

پزشکی چند نکته بسیار مهم | بهترین روش خشک کردن موهای شما

تالار پوست و مو
تعداد کمی از خانم ها می دانند که تکنیک های علمی اثبات شده ای وجود دارد که می توانند موها را با کمترین آسیب با سشوار خشک کنند.
ما در این مقاله با بررسی ساختار موها درعمیق ترین سطح سلولی اسرار دستیابی رسیدن به موهای درخشان و سالم را با مواردی مانند شستشو صحیح مو با خرید شامپو مناسب، حالت دهی بهتر مو با خرید محصولات آرایشی بهداشتی و مواردی که به آنها آسیب می رساند را فاش خواهیم کرد.


به عنوان مثال، آیا می دانستید که خشک شدن طبیعی موها در واقع بیشتر از سشوار کشیدن آنها مضر است؟ یا اگر با موهای مرطوب به رختخواب بروید ممکن است موهای شما دچار موخوره شود؟
شاید فکرش را نکنید، اما موهای ما به بسیاری از محرک های مختلف محیطی حتی آب و هوا واکنش نشان می دهد.
بنابراین راهنمای ما برای بهترین روش خشک کردن موهای شما این است.

5%20(1).jpg


بلوک های ساختمان موهای خود را خشک کنید

قبل از اینکه نحوه انجام خشک کردن کامل مو را بدانید، باید برخی از علوم پشت ساختار موهای خود را بشناسید. مو از پروتئین کراتین ساخته شده است. همان ماده تشکیل دهنده ناخن های دست و پا!!! ساختار مو بسیار پیچیده است. هر مو جداگانه مانند طنابی درون طناب دیگر است. یک لایه محافظ بیرونی معروف به کوتیکول وجود دارد که کراتین کلسیفیه شده است و آن را مانند ناخن ها سفت می کند. وسط قشراز کراتین نیز ساخته شده است، اما انعطاف پذیرتر است زیرا کلسیفیک نشده است. قشر به موها قدرت و قابلیت ارتجاعی می بخشد.


هر کدام ازما بین 100 تا 150 هزار تار مو روی سر داریم. موهای آسیایی ضخیم ترین و قوی ترین نوع مو هستند، اندازه آنها بین 80 تا 100 میکرون (یک میلیونیم متر) است و قطر آنها کاملاً دایره ای است. موهای آفریقایی بیضوی یا بیضی شکل هستند و همچنین نازک ترین موها هستند - حدود 50 میکرون. موهای قفقازی بین این دو قرار دارد. اندازه آن بین 50 تا 80 میکرون است و کمی بیضوی است. به طور متوسط ما روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم.

چرا هرگز نباید موهای خود را رها کنید تا به طور طبیعی خشک شوند

شاید تصور کنید بهتر است موهای خود را بدون گرمای سشوار خشک کنید، اشتباه است! در واقع، این احتمالاً مضرترین کاری است که می توانید برای موهای خود انجام دهید.
چگونه؟ خوب، همه چیز از لحظه خیس شدن موهای شما شروع می شود. این ساختار مولکولی تار مو را بلافاصله تغییر می دهد. زیرا هنگامی که آب روی موها اعمال می شود، از طریق لایه بیرونی سخت کوتیکول جذب قشر می شود و سپس متورم می شود. این بدان معناست که تار مو فوراً ضعیف شده است. کوتیکول مانند کاشی های سقف عمل می کند و آب بین شکاف ها می رود.


خشکی تار موها به طور طبیعی می تواند از گرمای شدید، مضرتر باشد. مو می تواند تا 30 درصد وزن خود آب جذب کند. هرچه بیشتر مرطوب بماند، شرایط بدتر می شود، زیرا همچنان متورم می شود. این به این دلیل است که تورم مکرر و به دنبال آن خشک شدن آهسته مو باعث می شود چیزی به نام پیچیدگی غشای سلولی (در اصل چسبی که کوتیکول را در کنار هم نگه داشته است) ترک بخورد و برای همیشه به مو آسیب برساند. بهتر است موهای خود را سریع با حرارت خشک کنید ، نه اینکه طبیعی عمل کنید.


از شامپوها و نرم کننده های بسیار ارزان قیمت اجتناب کنید (اما بعضی ازآنها که بسیار گران هستند هم ممکن است کمک نکنند)


ما انواع و اقسام شامپوها و نرم کننده های مختلف را از پایه تا مرغوب بررسی کرده ایم، هیچ شکی نیست که قیمت تفاوت ایجاد می کند! با این وجود، بسیاری از گران قیمت ترین بطری ها بودند که ارزش برچسب قیمت را نداشتند. اما محصولات بسیار ارزان قیمت نیز اثر چندانی ندارند. در عوض، می توانید یک برند متخصص مراقبت از مو استاندارد متوسط را انتخاب کنید.

با وجود وعده هایی که در برچسب بطری ها قرار دارد؛ ممکن است بعضی از محصولات، صرف نظر از قیمت بالای آن، موهای شما را تقویت نکند.
مطمئناً، هرگونه نرم کننده بعد از شامپو با لغزنده تر کردن موها و در نتیجه کاهش احتمال شکستن آنها، اصطکاک بین موها را کاهش می دهد.


موهای خود را برای خشک کردن با حوله مالش ندهید

شما از حمام خارج شده اید و بدون شک فوراً سشوار خود را در دست گرفته اید. اما یک چیز حیاتی وجود دارد که باید ابتدا انجام دهید و آن این است که موهای خود را با حوله خشک کنید. برای انجام این کار، باید آب را به آرامی از روی مو بکشید تا آب اضافی خارج شود.
هرگز موهای خیس را مالش ندهید! اصطکاک ایجاد شده در اثر مالیدن مو ممکن است موهای ضعیف شده را بشکند و باعث ایجاد موهای فر می شود.

هرگز موهای خیس را برس نکشید

موهای خیس را برس نکشید. حتما از یک شانه با دندانه های بزرگ استفاده کنید و به آرامی شانه را روی تارهای مو حرکت دهید تا آسیب را به حداقل برسانید. یک برس ممکن است گره تارهای مو ضعیف شده از آب را قطع کند و باعث شکستگی آن شود.

چرا از رفتن به رختخواب با موهای مرطوب باید اجتناب کرد؟

هرگز نباید با موهای خیس به رختخواب بروید. شاید صرفه جویی در وقت و خشک کردن تنها نیمی از تارهای مو قبل از خواب وسوسه انگیز باشد، اما این یک اشتباه وحشتناک است. ممکن است آسیب جبران ناپذیری ایجاد شود و ماه ها طول بکشد تا مو ترمیم شود. وقتی در خواب سر خود را به حرکت در می آورید، اصطکاک روی بالش می تواند برای شکستن تار مو کافی باشد. حتی موهای کمی مرطوب هم نیز ایده بدی است.

اگر با موهای مرطوب از خانه خارج شوید هم یک اشتباه بزرگ است. قشر ممکن است همچنان متورم و ترک خورده باشد که سالها طول می کشد تا رشد کند و از آنجا که شکاف داخل کوتیکول در موهای خیس بزرگتر است، به این معنی است که بیشتر می تواند جذب قشر شود. تارها می توانند به شدت آسیب ببینند به عنوان مثال موهای شما می توانند تحت تأثیر رطوبت و نم محیط قرار گیرند، بنابراین ممکن است به سرعت وز و کدر شوند یا اثرات آلودگی و ذرات شیمیایی معلق در هوا باعث آسیب و خشکی مو شود.

سرعت کم و باد سرد سشوار - بهترین روش استفاده از سشوار است

در حالی که همیشه به ما آموخته اند که خشک کردن موها با سشوار باعث آسیب مو می شود، اما تحقیقات ما نشان می دهد که در واقع بهترین روش همین است و هرگز نباید موها را خیس رها کرد تا به طور طبیعی خشک شود.

پس از گرفتن آب اضافی مو و شانه زدن بهتر است سشوار را روی حرارت و سرعت کم قرار دهید این به این دلیل است که موها بیش از حد گرم نشوند (به یاد داشته باشید موها وقتی خیس می شوند در برابر گرما آسیب پذیرتر هستند.)

در حالت ایده آل، باید سشوار را با فاصله 15 سانتی متر از سر نگه دارید و با یک حرکت مداوم خشک کنید. بدیهی است که این کار برای یک آرایشگر آسان است و در خانه چندان کار ساده ایی نیست، بنابراین ما پیشنهاد می کنیم سشوار را تا جایی که می توانید به راحتی به آن برسید، با سرعت پایین باد سشوار نگه دارید و به آرامی حرکت دهید. به محض گرم شدن موها، هنگامی که 90 درصد آن خشک شد می توانید حرارت را افزایش دهید.

بسیار مهم است که فراموش نکنید که در انتها باد خنک سشوار را روی مو اعمال کنید. این کار تفاوت بزرگی ایجاد می کند، اطمینان حاصل می کند که پیوندهای داخلی مو بازسازی شده و حالت دلخواه مو شما در جای خود محکم می ماند.

6 نکته مهم برای مراقبت از موها

  • هرگز موهای خیس را برس نزنید. بعد از شستشو از یک نرم کننده خوب استفاده کنید.
  • موهای خیس را به حالت طبیعی خشک نکنید: موها هنگام خیس شدن ضعیف می شوند.
  • استفاده از ابزارهای حرارتی استاندارد، کاملاً خوب است: اما حداکثر با حرارت 185 درجه سانتیگراد. هر دمای بالاتر باعث آسیب به مو می شود.
  • خوب غذا بخورید و ورزش کنید. سلامت مو با تغذیه شما ارتباط مستقیم دارد.
  • رژیم غذایی ضعیف = موهای ضعیف. غذاهایی بخورید که مقدار زیادی آهن در آنها وجود دارد. پیاده روی ملایم و طولانی مدت کنید.( پیاده روی یک ورزش خوب و مناسب برای همه ی افراد است)
  • هنگام خشک کردن مو بجای حوله از حرکت تکان دهنده استفاده کنید.

در آخر ذکر این نکته حائز اهمیت است که داشتن یک برنامه مناسب مراقبت از مو، می تواند باعث درخشش موهای شما شود و اعتماد به نفستان را افزایش دهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین