. . .

معرفی هشت مکان دیدنی سمنان

تالار گردشگر ایران

tor_anj.kh

مدیرکل بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
24
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
331
نوشته‌ها
3,359
راه‌حل‌ها
110
پسندها
30,523
امتیازها
718
محل سکونت
صدف مخروبه

  • #11
بازار سمنان از مناطق دیدنی سمنان


یکی از جاهای دیدنی سمنان، بازار سنتی شهر است که در خیابان امام قرار دارد. این بنا بخاطر معماري و عمر تاریخی اش، صرفا جایی براي داد و ستد کالا نیست و یکی از جاذبه های سمنان هم به حساب می آید . این بازار در ابتدای دوره ی قاجار ساخته شده و معماري ساده و درعین حال جذابی به رسم بازارهای ايراني دارد. اینجا انتخاب فوق العاده ای براي خرید صنایع دستی، سوغات و لوازم زندگی است.



سمت شمالی این بازار، با حدود ۲۵۰ دکان، طول بلندي دارد و به راسته بازار یا بازار بالا مشهور است. در این قسمت بازمانده های خرابه ی چند مسجد، حمام و کاروان سرا را میتوانید ببینید. در ادامه ی این بازار، بازار جنوبی یا همان بازار کوچک موجود است که به بازار پائین هم معروف است. این بازار طول کم تری از قسمت شمالی دارد و در آن تقریبا ۵۰ مغازه میتوانید پیدا کنید. در ادامه ی بازار جنوبی، بازار شیخ علاءالدوله خودنمايي می ‎کند که که از جنوب شرق خیابان امام آغاز ميشود . این بازار به دوره ی ايلخاني برمیگردد و بخش اندکی از آن باقی مانده است

sights-semnan-03.md.jpg
 

tor_anj.kh

مدیرکل بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
24
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
331
نوشته‌ها
3,359
راه‌حل‌ها
110
پسندها
30,523
امتیازها
718
محل سکونت
صدف مخروبه

  • #12
شهمیرزاد از جاذبه های گردشگری سمنان

« شهمیرزاد» را بهشت گم شده ایران می نامند که در شمال شهر سمنان و در شهرستان مهدی شهر واقع شده است و بعد از ۲۰ دقیقه طی مسیر و ورانداز کردن چشم اندازهای سبز و زیبای کوهستانی، این شهر با طبیعت دست نخورده و ناشناخته و اما زیبایش دربرابر مسافران قرار می گیرد.



استان سمنان از گرم ترین استان های کشور به حساب می آید و اسم استان سمنان بیش تر با کویر عجین شده است و وجود طبیعتی دست نخورده و جنگلی در مسافت ۲۰ دقیقه ای از مرکز سمنان، هر گردشگری را بخود جلب ميکند .



از گرمای راه کويري که آزاد می شوی به ناگاه خود را در بین انبوهی از درختان سبز و گندم زارهای زیبا گم می کنی. هوایی مطبوع آنچنان صورتت را نوازش ميدهد که باور نمی کنی پشت سرت بیابان بوده و هرم داغ آفتاب؛ جریان آب در جوی ها، خستگی و تشنگی کویر را از تنت می زداید.



این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل یافته است و متوسط دمای سالانه آن ۱۱ درجه سانتیگراد است که بین ۱۶ درجه زیر صفر سردترین و ۳۴ درجه بالای صفر در گرم ترین ماه سال متغیر است.


ir3721-4.md.jpg
 

tor_anj.kh

مدیرکل بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
24
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
331
نوشته‌ها
3,359
راه‌حل‌ها
110
پسندها
30,523
امتیازها
718
محل سکونت
صدف مخروبه

  • #13
تفاوت ارتفاع سمنان و شهمیرزاد از سطح دریا بیش از هزار متر است و این دستور از شگفتی ها طبیعت استان سمنان است که در مسافت ۲۰ کیلومتری تا این اندازه تفاوت دما موجود است بر همین اساس بی جهت نیست که شهمیرزاد را بهشت کویر هم نامیده اند.



جمعیت ثابت شهمیرزاد بیش از ۱۲ هزار نفر است که در فصل تابستان و روزها نوروز برای استقبال زیاد مسافران و گردشگران به بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش می یابد و از این شهر دو جاده ارتباطی ۱۷۰ کیلومتری به ساری و ۵۵ کیلومتری به« دو آب» در استان مازندران موجود است .



راه شهمیرزاد- کیاسر- ساری از جاذبه های ویژه ای بهره مند است که کوه های مرتفع و سترگ البرز چون دیوارهایی بزرگ دو سوی راه را در اغوش گرفته و گویی راه را در دل کوه نشانده اند. دشت های اطراف با چشم اندازی بی بدیل هر نگاهی را بخود معطوف ميکند ، شهمیرزاد در ادامه این راه واقع شده و مسافران و رهگذران را به دیدن و ماندن دعوت ميکند .



چشمه های بی بدیل این شهر که از دیواره های البرز می جوشد و جاری ميشود از برترین آب های معدنی محسوب می شود . این شهر به صورت شیب دار با کوچه و خیابان پر از درخت، زيبايي نادری دارد که در کم تر ناحیه ای از ایران دیده ميشود . زبان مردم شهمیرزاد زیرشاخه زبان گیلک محسوب می شود . نان محلی بهشت کویر با صنعت کشاورزي آن رابطه ای مستقیم و جالب دارد. اسم نانی که مردم این شهر با گردو می پزند،« تنبلک» است.
 

tor_anj.kh

مدیرکل بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
24
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
331
نوشته‌ها
3,359
راه‌حل‌ها
110
پسندها
30,523
امتیازها
718
محل سکونت
صدف مخروبه

  • #14
قلعه بالا بیارجمند شاهرود از جاهای دیدنی سمنان

براي رسيدن به قلعه بالا ابتدا باید رهسپار بیارجمند شد، شهري در مسیر شاهرود- میامی- سبزوار که مسافتی۱۲۰کیلومتری تا شاهرود دارد. کوهپایه ای بودن روستای قلعه بالا باعث شده تا ساخت وساز منطقه های مسکونی و زمین های زراعی و باغات بصورت پلکانی درآید و این دستور در کنار کاربرد مصالح سنتی و بومی در ساخت منازل با اقلیم کوهپایه ای بر فراز پهنه ای از کویر منظره زيبايي را بوجود آورده و نظر هر تازه واردی را بخود جلب ميکند .



هم جواری با پارک ملي توران و وجود حیوانات و پرنده ها وحشی مانند یوزپلنگ آسيايي، گورخر آسيايي، زاغ بور و … گردشگران و طبیعت گردان بسياري را به این آبادی مجذوب ميکند . چشمه آور ازجمله اماکنی است که هرساله مورد توجه مردم از روستاها و شهرهای مجاور براي تفرج قرار می گیرد.



ir3721-5.md.jpg
 

tor_anj.kh

مدیرکل بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
24
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
331
نوشته‌ها
3,359
راه‌حل‌ها
110
پسندها
30,523
امتیازها
718
محل سکونت
صدف مخروبه

  • #15
قلعه بالا به علت ارتفاع بیشتر از روستاهای مجاور چشم‌انداز کامل بر دشت بیارجمند داشته و ازاین جهت میتوان قلعه بالا را « نگین سبز توران» نامید. آب کشاورزي روستا از قنات است که با وجود چنارهای کهنسال نمای بسیار دل نشینی را بوجود آورده است. قرار گرفتن رشته کوه های بلند در حواشی جنوبی و آب های سرشار و قنات ها منجر به شکل شکل گیری روستاهای نزديک به هم در این منطقه شده و حدود مراتع و باغ های روستاها قابل تشخیص از هم نیست و روی هم رفته باریکه ای سرسبز در دامنۀ رشته کوه بوجود آورده است. قلعه بالا به علت ارتفاع بیشتر از روستاهای مجاور چشم‌انداز کامل بر دشت بیارجمند داشته و ازاین جهت میتوان قلعه بالا را« نگین سبز توران» نامید.



در گذشته عمدۀ مشاغل مردم کشاورزي و دامداری بوده ولی در دهۀ گذشته آهنگ مهاجرت روستاییان به شهرها بیش تر شده که میتوان با توسعۀ گردشگری روند مهاجرت در این منطقه را معکوس کرد محصولات کشاورزی « قلعه بالا» از مرغوبیت بسيار بالايي بهره مند است که عمدۀ آن گندم، جو، فلفل و شلغم است، همچنين این آبادی دارای باغات سرسبز انار، گردو، زردآلو، انجیر زرد و انگور است.



در مجاورت این روستا ذخیره گاه زیست کره توران قرار دارد و اشکال مختلفی از زمین ها مناطق خشک به چشم می خورد. در مجموعۀ توران، طیف وسیعی از گیاهان از جمله گیاهان یک ساله، بته ای، درختچه ای و درختی را میتوان مشاهده کرد.



همچنين در جنوب غربی منطقه اراضی نمکی و در شرق و شمال شرقی تپه های ماسه ای دیده ميشود . اراضی گچی هم بصورت پراکنده در منطقه موجود است که هرکدام طبق وضعیت خاص خود محل رشد گیاهان خاصی است. در کانال ها و نزديک چشمه ها میتوان اقسام مختلفی از گیاهان رطوبت پسند را یافت.



همچنین در جنوب غربی منطقه اراضی نمکی و در شرق و شمال شرقی تپه‌های ماسه‌ای دیده می‌شود. اراضی گچی نیز به‌صورت پراکنده در منطقه وجود دارد که هرکدام بر اساس شرایط خاص خود محل رویش گیاهان خاصی است. در کانال‌ها و نزدیک چشمه‌ها می‌توان انواع مختلفی از گیاهان رطوبت پسند را یافت.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
7
بازدیدها
463

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین