. . .

معرفی جرم مزاحمت بانوان و مجازات آن چیست؟

تالار متفرقه حقوق

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

ارکان تشکیل دهنده ی جرم مزاحمت بانوان و اطفال

۱ – عنصر قانونی جرم مزاحمت بانوان : بر اساس ماده ی 619 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات « هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به انان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و 74 تا ضربه شلاق محکوم خواهند شد».

۲ – عنصر مادی جرم مزاحمت بانوان : برای تحقق جرم مزاحمت زنان و اطفال، رفتار مرتکب باید به صورت مثبت باشد یعنی ترک فعل در این ماده جرم تلقی نمی شود. از نظر مادی ارتکاب اعمال توهین آمیز از سوی فاعل به دو صورت قابل تحقق است :

الف ) ایجاد مزاحمت و تعرض نسبت به اطفال و بانوان در معابر یا اماکن عمومی

ب ) ارتکاب عمل توهین آمیز در یکی از دو محل نسبت به اشخاص مذکور این جرم، مقید نبوده و جرم مطلق محسوب می شود. بنابراین صرف ارتکاب از ناحیه مرتکب سوای اینکه مزاحمت و تعرض در مخاطب تاثیرگذار بوده و یا اینکه اثری بر روی محتمل نباشد این جرم محقق است.

۳ – عنصر معنوی جرم مزاحمت بانوان : جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان از جمله جرائم عمدی است، این جرم از لحاظ قصد و انگیزه منوط به احراز سوء نیت است و با وقوع عمل توهین آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتکب وجود قصد مجرمانه مفروض خواهد بود.

مجازات مزاحمت بانوان

در قوانین، ایجاد مزاحمت زنان و اطفال در معابر و اماکن عمومی، با دو شیوه زیر مجازات می‌شود اول حبس از ۲ تا ۶ ماه و شلاق تا ۷۴ ضربه اما اگر این جرم در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود، هر یک از مرتکبان به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

جرم مزاحمت بانوان و اطفال جزء جرائم دارای حیثیت عمومی است یعنی گذشت شاکی فقط می تواند به عنوان یکی از علل تخفیف مجازات یا تبدیل آن به نوع دیگری که مناسب تر به حال متهم باشد مورد استفاده ی دادگاه قرار گیرد.

محل ارتکاب جرم مزاحمت های خیابانی

محل وقوع جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان باید اماکن عمومی و معابر مانند خیابان ها، میدان ها، کوچه ها، بازار باشد و حضور یا عدم حضور شاهد برای تحقق جرم شرط نخواهد بود.

قربانی جرم مزاحمت های خیابانی

قربانی جرم در مزاحمت خیابانی فقط افراد جنس مؤنث و کودکان هستند در نتیجه ایجاد مزاحمت و توهین مردان در معابر و اماکن عمومی مشمول حکم این ماده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: جرم جعل

راه های اثبات جرم مزاحمت بانوان

  1. شهادت شهود
  2. وقوع جرم در منظر نیروی انتظامی
  3. اقرار
  4. ثبت واقعه دوربین های مدار بسته شهری و غیره

صدور قرار بازداشت موقت در جرم مزاحمت بانوان و کودکان و اطفال

به موجب بند ت ماده 237 قانون آئین دادرسی کیفری، صدور قرار بازداشت موقت در موارد خاص که دلایل و قرائن و امارات کافی بر توجه اتهام به متهم، دلالت کند جایز است بنابراین مقام قضایی در جریان تحقیقات در دادسرا میتواند متهم را در صورت وجود دلایل بازداشت کند.

ماده قانونی ایجاد مزاحمت برای بانوان

جرم مزاحمت بانوان در ماده 619 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است . مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی « هرکس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».
مطابق ماده 620 قانون مجازات اسلامی هر گاه جرم مزاحمت بانوان در نتیجه توطئه قبلی ویا به صورت دسته‌ جمعی واقع شود هر یک از مرتکبین به حداکثر‌مجازات مقرر محکوم خواهند شد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
254
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
166
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
223

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین