. . .

معرفی بررسی وان پلاس ۱۱؛ بازگشت شکوهمندانه قاتل کهنه‌کار؟

تالار معرفی ابزار دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1
حالا وان پلاس ۱۱ بدون هیچ پسوند و برچسب اضافه‌ای اینجاست تا اشتباهات گذشته را جبران کند. اما آیا قاتل نام‌آشنای سال‌های نه‌چندان دور دنیای موبایل می‌تواند اعتماد علاقه‌مندان و طرفدارانش را دوباره به‌دست آورد؟ برای پی‌بردن به پاسخ این سوال، در ادامه با بررسی وان پلاس ۱۱، همراه ما باشید.

آیا وان‌پلاس می‌تواند با پرچمدار سال ۲۰۲۳ خود خاطرات بد سال‌های اخیر را از ذهن طرفدارانش پاک کند؟ با بررسی وان‌پلاس ۱۱ همراه ما باشید.

پس از ورود وان پلاس به بازار گوشی‌های میان‌رده، گوشی‌های پرچمدار این شرکت، دیگر فروغ سابق را نداشتند؛ تاحدی که حتی درمیان بهترین گوشی‌های سال نیز به‌چشم نمی‌خوردند. وخامت اوضاع زمانی شدت گرفت که وان پلاس حتی قیمت محصولات خود را به ۱۰۰۰ دلار افزایش داد.
درچنین شرایطی، باوجود اینکه خوره‌های دنیای فناوری از محصولات جدید وان پلاس روی‌گردان شدند، مدیران این شرکت باوجود فروش بالای مدل‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت روند پیشین خود را ادامه دادند.
موضوع تا جایی پیش‌رفت که سال گذشته باوجود نبود مدلی تحت عنوان «وان پلاس ۱۰»، وان پلاس ۱۰ پرو عرضه شد! حتی شایسته لقب پرچمدار نبود؛ چه‌برسد بخواهیم آن را به‌عنوان محصولی «حرفه‌ای» تلقی کنیم. از سوی دیگر تعدد مدل‌های میان‌رده و اقتصادی و نام‌گذاری‌های گیج‌کننده بر وخامت اوضاع و سردرگمی بیش از پیش کاربران افزود.
حالا وان پلاس ۱۱ بدون هیچ پسوند و برچسب اضافه‌ای اینجاست تا اشتباهات گذشته را جبران کند. اما آیا قاتل نام‌آشنای سال‌های نه‌چندان دور دنیای موبایل می‌تواند اعتماد علاقه‌مندان و طرفدارانش را دوباره به‌دست آورد؟ برای پی‌بردن به پاسخ این سوال، در ادامه با بررسی وان پلاس ۱۱، همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت وان پلاس ۱۱

تنها تفاوت عمده طراحی وان‌پلاس ۱۱ با نسل پیشین را می‌توان در بخش دوربین خلاصه کرد؛ جایی که مصداق بارز «ترکیب قیمه و ماست» به‌شمار می‌رود. بستری نیم‌دایره‌ای با یک سمت مربعی که درون آن برآمدگی دوربینی به‌شکل دایره قرار دارد! حتی صحبت درباره این طراحی نیز پناهندگی چینی‌ها در کشوری اروپایی را تضمین خواهد کرد.

درحقیقت علت نگاه تند من به طراحی وان‌پلاس ۱۱ بیش‌از هرچیز به فقدان زبان طراحی و تفکری واحد پشت مدل‌های مختلف این برند بازمی‌گردد. کافی است نگاهی به مدل‌های معرفی‌شده در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ داشته باشید تا متوجه آشفتگی تیم طراحی وان‌پلاس شوید.
گوشی هوشمند ۲۰۵ گرمی وان‌پلاس خوش دستی قابل قبولی دارد و توزیع وزن نیز به‌خوبی انجام شده است.

پیوند میان برآمدگی دوربین و فریم فلزی آن همچنان باپرجاست؛ اما همانند پیکسل ۷ پرو خبری از طراحی یکپارچه نیست و برآمدگی دوربین و فریم دستگاه کاملا منفک از یکدیگر هستند.

یکی از مشخصه‌های مهم گوشی‌های وان‌پلاس، اسلایدر فیزیکی آن است که به‌کاربر امکان می‌دهد تا بدون نیاز به قفل‌گشایی دستگاه، وضعیت اعلانات دستگاه را در سه حالت Ring، ویبره و سایلنت تنظیم کند. این اسلایدر در بالای دکمه قفل قرار دارد و دکمه‌های صدا نیز در سمت مخالف به‌چشم می‌خورند.

در ابتدای استفاده از دستگاه محل قرارگیری دکمه‌های صدا شاید کمی آزاردهنده باشد؛ اما طی مدتی بسیار کوتاه به آن عادت خواهید کرد و حتی برای کارهایی چون اسکرین‌شات کاربردی‌تر ظاهر خواهد شد.

پنل پشتی شیشه‌ای وان‌پلاس ۱۱ که از گوریلا گلس ۵ تشکیل شده است، سطحی بسیار لغزنده دارد و از بافت‌ مات خبری نیست؛ ازاین‌رو احتمالا درصورت قرارگیری روی سطحی صاف و صیقلی مانند میز چوبی، خودبه‌خود سُر بخورد.
بزرگ‌ترین مشکل وان‌پلاس ۱۱ در قسمت طراحی به نبود مقاومت دربرابر مایعات بازمی‌گردد؛ درصورتی که وان‌پلاس ۱۰ پرو گواهی IP68 را دریافت کرده بود. وان‌پلاس برای مدل ۱۱ گواهی IP64 را دریافت کرده است که معنی مقاومت کامل دربرابر گرد و خاک و مقاومت دربرابر پاشش آب از تمامی جهات خواهد بود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید پرچمدار وان‌پلاس را در آب غوطه‌ور کرد.

ابعاد وان‌پلاس ۱۱ درمقایسه با نسل پیشین تغییر چشمگیری را تجربه نمی‌کند و به‌ترتیب از طول و عرض و ضخامت ۱۶۳٫‍۱ × ۷۴٫۱ × ۸٫۵ میلی‌متر بهره می‌برد؛ اما به‌علت یکسان بودن اندازه پنل نمایشگر، نسبت نمایشگر به بدنه به‌میزان ۰٫۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

با جمع‌بندی توزیع وزن مناسب، لبه‌های خمیده در طرفین و کشیده‌تر بودن بدنه نسبت به گلکسی S23 اولترای سامسونگ، با گوشی خوش دستی طرف هستیم که البته برای حل مشکل سُر بودن بدنه به استفاده از قاب نیاز خواهد داشت.


صفحه‌نمایش و اسپیکر وان‌پلاس ۱۱

پنل ۶٫۷ اینچی OLED وان‌پلاس ۱۱ از نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز و استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند و تعداد رنگ‌های قابل نمایش آن نیز به ۱ میلیارد می‌رسد که وظیفه محافظت از آن به لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس سپرده شده است. چنین دامنه رنگی وسیعی پشتیبانی از Dolby Vision را نیز برای پرچمدار وان‌پلاس مهیا می‌کند.
به‌ادعای وان‌پلاس حداکثر میزان روشنایی پنل به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد اما در بررسی‌های ما درنهایت به عدد ۹۴۰ نیت دست پیدا کردیم که درمقایسه با پنل‌های ۱۷۰۰ یا حتی ۲۰۰۰ نیتی گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس عدد ناچیزی محسوب می‌شود.

عملکرد نمایشگر وان‌پلاس ۱۱ در برابر رقبا
محصول/آزمایشحداقل روشناییحداکثر روشنایینسبت کنتراستsRGBDCI P3
دستی
خودکار
موضعیپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
وان‌پلاس ۱۱ ۲٫۱۶۵۸۷۹۸٫۴۱٫۳۹۸٫۶۳٫۸
گلکسی اس ۲۳ اولترا۰٫۶۳۶۱۱
۱۹۶۳
(HDR)
۱۰۰ درصد
(Natural)
۱٫۱۱۰۰ درصد
(Vivid)
۳٫۰
پیکسل ۷ پرو۲٫۰۷۴۹
۱۴۱۹
۱۰۰ درصد
(Natural)
۱٫۰۸۷ درصد
(Adaptive)
۳٫۱
پیکسل ۶ پرو۲٫۱۶۰۲
۱۱۳۷
۱۰۰ درصد
(Natural)
۱۸۵ درصد
(Adaptive)
۲٫۴
آیفون ۱۴ پرو مکس۲٫۱۶۱۳۸۸
۲۰۴۹ (HDR)
۱۰۰ درصد۰٫۸----
گلکسی اس ۲۲ اولترا۲٫۵۱۶۸۲۱۰۰ درصد
(Natural)
۱٫۷۱۰۰ درصد
(Vivid)
۳٫۲
شیائومی ۱۲ پرو۲٫۰۵۸۲
۱۳۷۷
۱۰۰ درصد
(Original)
۱٫۰۱۰۰ درصد
(Vivid)
۳٫۶
بااینکه حتی روشنایی ۹۴۰ نیت هم برای محیط‌های خارج از خانه عدد مناسبی خواهد بود؛ اما باید درنظر داشته باشیم که با یک گوشی پرچمدار و ۸۰۰ دلاری طرف هستیم؛ با این برچسب قیمتی انتظار روشنایی بالاتری را از پرچم‌دار وان‌پلاس داشتیم.
وان‌پلاس ۱۱ از ویدیوهای HDR با استانداردهای HDR10 و Doly Vision پشتیبانی می‌کند؛ اما وان‌پلاس استراتژی بسیار عجیب و نامتعارفی در زمینه‌ی پخش ویدیوهای HDR دارد؛ بدین‌ترتیب که گوشی روشنایی نمایشگر را حین پخش این ویدیوها، با نور محیطی تنظیم می‌کند و به همین دلیل، ویدیویی که روی پاره‌ای از گوشی‌های رقیب، روشنایی صفحه‌نمایش را به بیش‌از ۲۰۰۰ نیت می‌رساند، صفحه‌نمایش وان‌پلاس ۱۱ را گاهی به ۴۰۰-۵۰۰ نیت محدود می‌کند.
پنل ۱۰ بیتی وان‌پلاس ۱۱ در نمایش رنگ‌ها به‌بهترین شکل ممکن عمل می‌کند و با وجود پروفایل‌هایی چون Natural و Vivid به‌ترتیب می‌تواند رنگ‌هایی دقیق در دامنه رنگی sRGB یا اشباع‌شده در دامنه رنگی DCI-P3 را نمایش دهد. حالتی تحت عنوان Pro نیز وجود دارد که نمایش رنگ‌ها را تا دامنه Adobe RGB گسترش می‌دهد. دقت رنگ‌ها حتی در این حالت نیز مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما دمای رنگ‌ها کمی به سردی تمایل دارند.
در پروفایل Natural خبری از دقت رنگ پایین نیست و وان‌پلاس ۱۱ با دستیابی به Delta E 1.3 عملکردی فوق‌العاده را از خود ارائه می‌کند. پروفایل Vivid نیز باوجود Delta E 3.8 همچنان رنگ‌های دامنه رنگی DCI-P3 را با دقت مناسبی نمایش می‌دهد.
چینی‌ها در گوشی وان‌پلاس ۱۱ از نسل سوم پنل‌های LTPO استفاده کرده‌اند که به معنی نرخ‌نوسازی متغیر از بازه ۱ تا ۱۲۰ هرتز است. افزون‌براین مشابه نسل‌های پیشین LTPO، با افزایش روشنایی نرخ‌نوسازی پنل نیز کاهش پیدا می‌کند.

پنل به‌صورت هوشمند بسته به محتوا نرخ‌نوسازی را به‌میزان مطلوب تنظیم می‌کند؛ به‌عنوان نمونه هنگام پخش ویدیو در یوتیوب نرخ نوسازی روی ۶۰ هرتز تنظیم خواهد شد؛ اما هنگام اسکرول بین ویدیوها، نرخ‌نوسازی مجدداً به ۱۲۰ هرتز بازمی‌گردد.

البته دراین‌بین مشکلاتی نیز به‌چشم می‌خورد که از میان آن‌ها باید به محدود شدن نرخ‌نوسازی به ۶۰ هرتز در بازی Real Racing اشاره کنیم؛ باوجود هماهنگ شدن نرخ‌فریم بازی با نرخ‌نوسازی نمایشگر، همچنان شاهد محدود شدن آن هستیم و درنتیجه کاربر از اجرای بازی به‌صورت ۱۲۰ فریم‌برثانیه محروم خواهد شد.

درانتهای این بخش باید به بلندگوها اشاره کنیم. خوشبختانه وان‌پلاس وسواس زیادی برای تنظیم بلندگوهای استریو به‌خرج داده است و با ارائه صدایی واضح، تفکیک‌شده و عاری از نویز و به‌هم‌ریختگی فرکانس‌ها، تجربه‌ای فوق‌العاده را ارائه می‌کند. دراین‌میان تنها نقطه ضعف بلندگوها را می‌توان بیس پایین‌تر از رقبا دانست که مقداری جذابیت و گرمی صدا را کاهش می‌دهد.


سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری وان‌پلاس ۱۱

وان‌پلاس ۱۱ از قدرتمندترین تراشه حال‌حاضر دنیای اندروید یعنی Snapdragon 8 Gen 2 استفاده می‌کند که با پیش‌رفتی چشمگیر درمقایسه با نسل قبلی خود، در دل گوشی‌های هوشمند جای گرفته؛ تراشه‌ای برپایه لیتوگرافی ۴ نانومتری N4 شرکت TSMC که برای جایگاه تراشه A16 Bionic اپل دندان تیز کرده است.

بنا به ادعای کوالکام، نسل دوم تراشه پرچمدار Snapdragon 8 درزمینه هوش مصنوعی تا ۴٫۳ برابر بهتر از نسل قبلی خود عمل می‌کند؛ اما این پایان ماجرا نیست و اعداد و ارقام نجومی آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد.
هسته‌های Kryo در نسل جدید درمقایسه با نسل پیشین تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌کنند؛ درحالی‌که هسته‌ها تا ۴۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
شاید چشم‌گیرترین و موثرترین تغییر Snapdragon 8 Gen 2 درمقایسه با نسل پیشین افزایش ۲۵ درصدی قدرت گرافیکی تراشه باشد؛ جایی که نماینده کوالکام در نتایج اولیه موفق شده تا حتی تراشه کوپرتینویی‌ها را نیز پشت‌سر بگذارد.

مشخصاتSnapdragon 8 Gen 2Snapdragon 8 Gen 1
هسته‌های پرقدرتیک هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-X3یک هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-X2
هسته‌های میانی۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A715
۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A710
۳ هسته‌ی ۲٫۵۰ گیگاهرتزی Cortex-A710
هسته‌های کم‌مصرف۳ هسته‌ی ۲٫۰۰ گیگاهرتزی Cortex-A55۴ هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A510
کش L3 پردازنده مرکزی۸ مگابایت۶ مگابایت
پردازنده‌ی گرافیکیAdreno 740 با فرکانس ۶۸۰ مگاهرتزAdreno730
پردازنده‌ی سیگنال دیجیتالمحاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور
پشتیبانی از INT8/INT16
پشتیبانی از INT4
محاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور
پشتیبانی از INT8/INT16
ضبط ویدیو8K@30fps HDR
4K@120fps
720p@960fps
Dolby Vision, HDR10+, HDR10
8K@30fps HDR
4K@120fps
720p@960fps
Dolby Vision, HDR10+, HDR10
پخش ویدیو8K@60fps
Dolby Vision, HDR10+, HDR10, AV1, H.264, H.265
8K
Dolby Vision, HDR10+, HDR10, H.264, H.265
مودمSnapdragon X70 5G
۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود
۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه آپلود
Snapdragon X65 5G
۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود
۳ گیگابیت‌برثانیه آپلود
DRAMLPDDR5X
فرکانس ۴۲۰۰ مگاهرتز
چهار کانال ۱۶ بیتی
پهنای باند ۶۵٫۶ گیگابایت‌برثانیه
LPDDR5
فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز
چهار کانال ۱۶ بیتی
پهنای باند ۵۰ گیگابایت‌برثانیه
وان‌پلاس در پرچمدار جدید خود از نسل جدید حافظه‌های پرسرعت سری UFS با نام UFS 4.0 استفاده می‌کند. تغییر نسل حافظه از ۳٫۲ به ۴٫۰ تاثیر چشمگیری بر عملکرد خواندن و نوشتن اطلاعات دارد؛ به‌طوری که وان‌پلاس ۱۱ درزمینه‌های گفته‌شده به‌ترتیب افزایش سرعتی ۹۱ و ۱۰۱ درصدی را تجربه می‌کند.
وان‌پلاس ۱۱ در پیکربندی‌های ۱۲۸ | ۸ گیگابایت، ۲۵۶ | ۱۲ گیگابایت، ۲۵۶ | ۱۶ گیگابایت و ۵۱۲ | ۱۶ گیگابایت عرضه می‌شود که ما در زومیت نسخه ۲۵۶ | ۱۲ آن را دراختیار داشتیم. لازم به‌ذکر است که نسخه ۱۲۸ گیگابایتی همچنان از حافظه UFS 3.1 استفاده می‌کند. از این رو برای تجربه سرعت بالاتر ناگزیر به خرید سه‌مدل دیگر خواهید بود.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی وان‌پلاس ۱۱ دربرابر رقبا
مدل‌ها ٫ عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
وان‌پلاس ۱۱۳۰۶۲۲۵۶۳
وان‌پلاس ۱۰ پرو۱۶۰۱٫۳۱۲۷۰٫۱۲۷۸٫۲۲۶۲٫۷
گلکسی S23 اولترا۳۴۳۲٫۷۳۱۸۵۵٫۳۹۴۴۷٫۷۹۱۵۶٫۶۱
پیکسل ۷ پرو۱۶۲۰٫۸۷۲۹۵٫۲۱۱۹۴٫۶۲۴۷٫۸۴
گلکسی زد فولد ۴۱۹۶۱٫۳۱۳۳۵٫۹۳۰۷٫۹۷۲۷۰٫۱
اج ۳۰ پرو۱۷۶۹٫۸۴۱۰۴۴٫۳۹۳۰۹٫۷۳۳۲٫۶۱
شیائومی ۱۲ پرو۱۸۹۵٫۸۱۴۷۹٫۸۳۲۷٫۳۴۱۹٫۷
گلکسی S22 اولترا۱۹۱۹٫۹۱۲۶۲٫۰۲۲۳۵٫۵۲۲۶۱٫۹
گلکسی S22۱۵۹۶٫۸۹۹۳٫۵۷۳۲۹٫۱۶۲۲۴٫۳۹
به‌منظور بررسی عملکرد وان‌پلاس ۱۱ در کاربری‌های روزمره و گیمینگ، به‌رسم همیشه به‌سراغ بنچمارک‌ها می‌رویم. آخرین پرچمدار وان‌پلاس به‌لطف پردازنده قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 پرشی قابل‌توجه را درزمینه عملکرد پردازشی تجربه می‌کند.
باوجود اینکه گلکسی S23 اولترا از نسخه‌ای بهبودیافته و اورکلاک‌شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 استفاده می‌کند؛ اما درعمل پرچمدار وان‌پلاس نتایجی مشابه را درمقایسه با رقیب کره‌ای خود به‌دست می‌آورد.

عملکرد وان‌پلاس ۱۱ در برابر رقبا
محصول/بنچمارکتراشهSpeedometer 2.0GeekBench 5GFXBench
تجربه‌ی وب‌گردیتوان محاسباتی GPUتوان محاسباتی CPUشبیه‌ساز بازی
Vulkan/MetalSingle/MultiAztec Ruins
Onscreen/1440p
Vulkan/Metal
وان‌پلاس ۱۱ Snapdragon 8 Gen 2۱۱۰۸۷۳۵۹۴۳
۴۴۹۶
۵۵
۶۸
وان‌پلاس ۱۱
(Performance Mode)
Snapdragon 8 Gen 2۱۳۵۹۰۸۹۱۴۹۶
۴۸۶۰
۶۰
۶۹
وان‌پلاس ۱۰Snapdragon 8 Gen 1۱۱۵٫۱۷۴۲۰۱۲۶۰
۳۳۵۲
۵۹
۴۴
گلکسی S23 اولتراSnapdragon 8 Gen 2 For Galaxy۱۳۳۹۳۰۰۱۵۶۳
۴۹۹۲
۹۶
۷۰
پیکسل ۷ پروTensor G2۹۴٫۷۴۴۵۲۱۰۴۷
۳۲۸۸
۲۴
۲۶
پیکسل ۶ پروTensor G1۱۰۶۷۲۲۳۹۶۹
۲۶۱۴
۲۳
۲۳
آیفون ۱۴ پرو مکسApple A16۳۸۶۱۵۲۰۸۱۸۸۷
۵۴۱۳
۵۴٫۵
۴۱٫۶
گلکسی S22 اولتراSnapdragon 8 Gen 1۱۱۹۵۸۳۵۱۲۳۹
۳۵۵۱
۶۱
۴۳
شیائومی ۱۲ پروSnapdragon 8 Gen 1۷۹٫۶۶۵۱۲۱۲۴۶
۳۷۱۸
۵۸
۴۱
گلکسی Z Fold 4Snapdragon 8+ Gen 1۱۱۳۶۲۵۳۱۳۲۷
۳۷۶۰
۴۰
۴۲
باید درنظر داشته باشید که برای استفاده از حداکثر قدرت پردازشی وان‌پلاس ۱۱، باید حالت High Performance را فعال کنید. درصورت تنظیم پروفایل عملکرد روی Normal، به‌ترتیب ۷ و ۳۷ درصد از عملکرد چند و تک‌هسته‌ای کاسته می‌شود.
ازطرفی کاهش محسوسی در عملکرد گرافیکی مشاهده نمی‌شود و می‌توان انتظار داشت که دستگاه همواره بازی‌ها را با حداکثر قدرت اجرا کند؛ هرچند که در بازی Genshin Impact درصورت فعال بودن پروفایل عملکرد Normal، افت‌فریم و افت عملکرد قابل‌توجهی را مشاهده خواهید کرد؛ این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که با فعال بودن High Performance Mode عملکردی به‌مراتب پایدارتر را شاهد خواهید بود.
درمقام مقایسه، نماینده وان‌پلاس با عبور از آیفون ۱۴ پرو مکس، نتایجی بهتر از گلکسی S23 اولترا در بازی Genshin Impact کسب و خود را به‌عنوان دستگاهی قدرت و قابل اعتماد برای مقاصد گیمینگ معرفی می‌کند.

انرژی موردنیاز وان‌پلاس ۱۱ از یک باتری لیتیوم-پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی تامین می‌شود که شارژ مجدد آن ازطریق یک شارژر ۱۰۰ واتی صورت می‌گیرد. وان‌پلاس برخلاف سامسونگ و اپل محصول خود را به‌همراه آداپتور شارژر به‌همراه کابلی قرمز که به‌نوعی امضای وان‌پلاس محسوب می‌شود، عرضه می‌کند.
باتوجه به کاهش قابل‌توجه مصرف انرژی در Snapdragon 8 Gen 2 انتظار نتایجی مشابه گلکسی S23 اولترا را داشتیم؛ اما وان‌پلاس ۱۱ با ۴ ساعت پخش ویدیو بیشتر، عمر باتری خود را به‌رخ رقبای اندرویدی خود می‌کشد.

عمر باتری وان‌پلاس ۱۱ در برابر رقبا
محصول/بنچمارکنمایشگرباتریپخش ویدیوکاربری روزمره
ابعاد، وضوح و نرخ نوسازیمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
وان‌پلاس ۱۱۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۲۱۶×۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۸:۱۹۱۲:۱۴
گلکسی اس ۲۳ اولترا۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۴:۱۰۱۲:۳۰
پیکسل ۷ پرو۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۹:۱۰۱۰:۳۶
پیکسل ۶ پرو۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۹:۴۴۸:۵۶
آیفون ۱۴ پرو مکس۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل
۴۳۲۳۳۱:۳۰--
گلکسی S22 اولترا۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۰:۴۳۱۰:۴۹
شیائومی ۱۲ پرو۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز
۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل
۴۶۰۰۳۱:۲۲۷:۴۴
گفتیم رقبای اندرویدی؛ چراکه آیفون ۱۴ پرو مکس با ۱۳ درصد ظرفیت باتری کمتر، ۱۰ درصد عمر باتری بیشتری ارائه می‌کند. البته نماینده کوپرتینو باید تاحدودی این اتفاق را مدیون وضوح پایین‌تر نمایشگر باشد که تاثیر بسزایی در مصرف باتری خواهد داشت.
به‌لطف شارژر ۱۰۰ واتی دستگاه می‌توان ظرفیت باتری وان‌پلاس ۱۱ را درطول مدت ۲۵ دقیقه‌ای به‌طور کامل از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد؛ ازاین‌رو حتی اگر عمر باتری کفاف یک‌روز کامل را ندهد، کافی‌است تا هنگام ناهار یا استراحتی کوتاه، گوشی را کاملاً شارژ کنید.
وان پلاس ۱۱ از OxygenOS 13 برپایه اندروید ۱۳ استفاده می‌کند که تجربه‌ای نرم و عاری از لگ را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. خوشبختانه همانند گذشته وان‌پلاس توجه ویژه‌ای به انیمیشن‌ها دارد و عملکرد سیستم عامل با اندروید خالص برابری می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم، OxygenOS 13 در زمینه شخصی‌سازی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به‌عنوان نمونه افزون‌بر شخصی‌سازی‌های عمومی مانند عکس پس‌زمینه، صداها و آیکن‌ها، حتی می‌توان فرم دکمه‌های Quick Settings را نیز تغییر داد!

علاوه‌براین انیمیشن حسگر اثرانگشت، جلوه اعلان جدید (Edge Lightning)، فونت و رنگ‌های پوسته نیز کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و می‌توانید بسته به سلقیه خود ترکیبی خاص و مختص به‌خود را ایجاد کنید.

درکنار شخصی‌سازی‌های متعدد، وان پلاس در پوسته اختصاصی خود ویژگی‌های متعددی را دراختیار کاربر می‌گذارد که هریک می‌تواند به راحتی استفاده از دستگاه کمک کند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به ویژگی کاربردی Smart Sidebar اشاره کرد که یک کپی موفق از Edge Panels گوشی‌های گلکسی سامسونگ تلقی می‌شود.

نرم‌افزار و تجربه کاربری وان پلاس ۱۱

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های محصولات وان پلاس بهره‌مندی از اندروید خالص بود که اخیرا با افزوده شدن برخی از ویژگی‌های ColorOS به OxygenOS، دیگر خبری از تجربه‌ای خالص نیست.
به‌بیان دیگر با نگاهی به OxygenOS ناگزیر تصویری از پوسته اختصاصی شیائومی یعنی MIUI در ذهنمان نقش می‌بندد؛ البته برای علاقه‌مندان به شخصی‌سازی‌های گسترده همچنان گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌رود.
همانند دیگر مدل‌های مجهز به اندروید ۱۳ امکان تقسیم صفحه و دسترسی به هردو اپلیکیشن ازطریق صفحه Overview (برنامه‌های درحال اجرا) نیز در OxygenOS 13 وجود دارد. متاسفانه نمی‌توان همانند گوشی‌های گلکسی با کشیدن برنامه‌ای به داخل صفحه ازطریق Smart Sidebar صفحه را تقسیم کرد؛ ازاین‌رو افزوده‌شدن آن طی به‌روزرسانی نرم‌افزاری اتفاقی مطلوب خواهد بود.
اشاره به دو ویژگی اسکرین‌شات پیشرفته و پنل Global Search باتوجه به کاربردی بودنشان خالی از لطف نیست. اسکرین‌شات پیشرفته علاوه‌بر ثبت اسکرین‌شات‌های اسکرول‌شده، امکان ویرایش آن‌ها را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌طوری که کاربر امکان افزودن متن دلخواه، سانسور یا حذف قسمتی از تصویر یا استخراج و ترجمه متن از تصاویر را دراختیار کاربر می‌گذارد.
شخصی‌سازی رابط کاربری وان‌پلاس ۱۱

پنل Global Search نیز درکنار ویژگی جستجوی سراسری حافظه ذخیره‌سازی و اینترنت و برنامه‌ها، ویجت‌هایی مانند وضعیت آب‌و‌هوا و ساعت را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. تمامی ویجت‌های این بخش نیز قابل شخصی‌سازی خواهند بود.
اصلی‌ترین ویژگی نرم‌افزاری وان‌پلاس ۱۱ را می‌توان پشتیبانی اندروید ۴ ساله درکنار پشتیبانی امنیتی ۵ ساله عنوان کرد؛ بدین معنی که انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۷ تضمینی خواهد بود و به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز تا سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد.
امکانات رابط کاربری وان‌پلاس ۱۱

به‌طورکلی وان‌پلاس ۱۱ به‌همراه OxygenOS 13 تجربه نرم‌افزاری مطلوبی را ارائه می‌کند که پشتیبانی بلندمدت از فاکتورهای بسیار مهم آن به‌شمار می‌رود؛ اما خوشحال می‌شدیم تا همچنان وان‌پلاس رابط کاربری خود را نسخه‌ای بهبودیافته از پوسته اندروید خالص معرفی می‌کرد و نه رابطی کاملا کاستوم.

دوربین وان‌پلاس ۱۱

وان‌پلاس برای پرچمدار خود از مجموعه سه حسگر با وضوح ۵۰، ۳۲ و ۴۸ مگاپیکسلی در پشت دستگاه استفاده کرده است که به‌ترتیب لنزهای واید، تله‌فوتو و اولتراواید را با خود به‌همراه دارند. دوربین سلفی نیز در زیر لنز واید خود یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی را شامل می‌شود. دوربین اولتراواید باتوجه به بهره‌مندی از فوکوس خودکار، توانایی ثبت تصاویر ماکرو را نیز دارد.
دوربین اصلی وان‌پلاس ۱۱ باتکیه به لرزشگیر سخت‌افزاری (OIS) و گشودگی دیافراگم f/1.8 گزینه‌ای مناسب برای عکاسی در شب به‌شمار می‌رود؛ اما در سوی دیگر، زوم ۲ برابری دوربین تله‌فوتو با استانداردهای سال ۲۰۲۳ چندان مناسب نیست. خصوصا با درنظر گرفتن این موضوع که در اکثر گوشی‌های ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلاری بازار مانند شیائومی ۱۳ از دوربین تله‌فوتو ۳ برابری استفاده می‌شود.
از هرچه که بگذریم سخن کیفیت دوربین خوش‌تر است. طی سال‌های گذشته وان‌پلاس وضعیت مناسبی درزمینه دوربین نداشت و حتی همکاری با Hasselblad در وان‌پلاس ۱۰ پرو نیز سبب بهبود این شرایط نشد.
در وان‌پلاس ۱۱ نیز شرایط حداقل روی کاغذ مشابه گذشته پیش می‌رود و خبری از دوربین‌های چندصدمگاپیکسلی یا زوم فضایی نیست.
در واقعیت شرایط متفاوتی را شاهد هستیم؛ جایی که دوربین وان‌پلاس ۱۱ در بیشتر سناریوها حتی بهتر از گلکسی S22 اولترا ظاهر می‌شود؛ به‌عنوان نمونه باید به عکس زیر اشاره کنیم که نماینده وان‌پلاس بهتر از پرچمدار پیشین کره‌ای‌ها نور خورشید را کنترل و جزئیات بیشتری از زیر شیروانی خانه را نمایش می‌دهد. یا در عکس دوم که وان‌پلاس ۱۱ درزمینه کنترل نویز بسیار بهتر از رقیب خود عمل می‌کند.
نمونه عکس دوربین اصلی وان‌پلاس ۱۱
دوربین اصلی - وان‌پلاس ۱۱
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا
دوربین اصلی - گلکسی S22 اولترا
نمونه عکس دوربین اصلی وان‌پلاس ۱۱ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
دوربین اصلی - وان‌پلاس ۱۱
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا در شرایط نوری چالش‌برانگیز
دوربین اصلی - گلکسی S22 اولترا
با کاهش نور نیز عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی همچنان کنتراست بهتری را ارائه و با ثبت خوشایندترِ رنگ‌ها، درمجموع عکس مطلوب‌تری را ثبت می‌کند.
سناریویی مشابه برای دوربین اولتراواید نیز تکرار می‌شود و چینی‌ها با پردازش دقیق‌تر تصویر، مشکلات ناشی از کمبود نور و از دست رفتن شارپنس تصویر را به‌خوبی مرتفع می‌کنند؛ موضوعی که در نمونه عکس گلکسی S22 اولترا به‌چشم نمی‌خورد.
نمونه عکس دوربین اصلی وان‌پلاس ۱۱ در شرایط نوری ضعیف
دوربین اصلی - وان‌پلاس ۱۱
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا در شرایط نوری ضعیف
دوربین اصلی - گلکسی S22 اولترا
نمونه عکس دوربین اولتراواید وان‌پلاس ۱۱ در شرایط نوری ضعیف
دوربین اولتراواید - وان‌پلاس ۱۱
نمونه عکس دوربین اولتراواید گلکسی S22 اولترا در شرایط نوری ضعیف
دوربین اولتراواید - گلکسی S22 اولترا
اما ضعف اصلی مجموعه دوربین در زمان زوم مشخص می‌شود. به‌طوری که وان‌پلاس ۱۱ درصورت زوم ۱۰ برابری، باتوجه به‌اینکه نماینده سامسونگ افزون‌بر دوربین ۳ برابری، از یک دوربین پریسکوپی ۱۰ برابری نیز بهره می‌برد، رقابت را به گلکسی S22 اولترا واگذار می‌کند.
زوم ۱۰ برابری دوربین وان‌پلاس ۱۱
زوم ۱۰ برابری - وان‌پلاس ۱۱
زوم ۱۰ برابری دوربین گلکسی S22 اولترا
زوم ۱۰ برابری - گلکسی S22 اولترا
فزون‌بر عکس‌برداری، وان‌پلاس با فیلمبرداری 8K@24fps به‌خوبی می‌تواند نیازهای شما حتی برای مقاصد نیمه‌حرفه‌ای را برآورده کند؛ البته وجود نرخ‌فریم ۲۴ برای بسیاری خوشایند نیست؛ ازاین‌رو می‌توانید با فعال‌کردن کیفیت 4K نرخ‌فریم ویدیوی خود را تا ۶۰ فریم افزایش دهید.

درمقام مقایسه، تفاوت فاحشی میان ویدیو ضبط شده با دوربین وان‌پلاس ۱۱ و گلکسی S22 اولترا وجود ندارد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان کنتراست و رنگ بهتر وان‌پلاس و اچ‌دی‌آر برتر کهکشانی سامسونگ را مشاهده کرد. هرچند که گلکسی S22 اولترا در کنترل نویز به‌خوبی رقیب خود عمل نمی‌کند.


جمع‌بندی و مقایسه وان‌پلاس ۱۱ با رقبا

اگر وان‌پلاس را به‌عنوان یک گوشی پرچمدار نه‌چندان خاص درنظر بگیریم، توان کافی برای برآورده کردن اکثر نیازهای کاربر را خواهد داشت و حتی در برخی سناریوها بهتر از رقبای خود ظاهر می‌شود. اما مواردی چون روشنایی ناکافی نمایشگر و همچنین ناتوانی در کنترل درست نرخ‌نوسازی نمایشگر درمقایسه با پرچمداران دیگر وان‌پلاس ۱۱ را در سطح پایین‌تری قرار می‌دهد. درنظر داشته باشید که دوربین تله‌فوتوی ۲ برابری نیز برای برچسب قیمتی ۸۰۰ دلار ناکافی به‌نظر می‌رسد.
ازطرفی باوجود عملکرد نرم و راضی‌کننده رابط کاربری، نبود پوسته‌ای نزدیک به اندروید خالص و فاصله گرفتن از ریشه‌های اصلی وان‌پلاس به‌شدت در این گوشی احساس می‌شود؛ عاملی که یکی از اصلی‌ترین فاکتورها درزمان خرید گوشی هوشمند به‌شمار می‌رود و باوجود وعده‌های وان‌پلاس مبنی‌بر بهتر شدن شرایط، شاهد فاصله‌گرفتن بیشتر از طراحی اندروید خالص هستیم.
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین