. . .

خبر اپل؛ مخترع USB-C یا طمع‌کار بزرگ؟

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
134
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


«بر اساس شنیده‌هایم، USB-C یکی از اختراعات اپل است که به‌همراه لایتنینگ توسعه داده شد و اپل هزینه‌هایش را تأمین کرد. این شرکت درگاه USB-C را به سازمان‌های استانداردسازی واگذار کرد... سیاست اپل این است که چنین موضوعی را هرگز به‌صورت عمومی بیان نکند.»

این ادعای بحث‌برانگیز جان گرابر در سال ۲۰۱۵ سروصدای زیادی به‌پا کرد. گرابر، مالک وب‌سایت Daring Fireball، در آن زمان مقالات تحلیلی متعددی درباره‌ی اپل و فناوری‌های روز می‌نوشت. او که قبلا به‌وضوح نشان داده بود ارادت خاصی به اپل دارد، معمولا تحلیل‌های درست زیادی انجام می‌داد.

بااین‌حال آنچه گرابر به زبان آورد، کاملا صحیح نیست.

رابطه‌ی اپل و USB-C همواره خبرساز بوده است و اکنون با مهاجرت آیفون به درگاه موردبحث، بار دیگر این موضوع بر سر زبان‌ها افتاده. گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۵ به‌لطف درگاه USB-C سرعت شارژ بهتر و نرخ انتقال بالاتر دارند و با لوازم جانبی زیادی سازگارند.

اظهارات گرابر که در ساعات اخیر بحث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته است، در نوع خود بسیار عجیب بود. اگر اپل واقعا مخترع USB-C بود، هیچ مانعی برای جایگزینی لایتنینگ با آن درگاه در سال‌های قبل وجود نداشت.


اپل مخترع USB-C است؟

اسناد مربوط‌به درگاه USB-C در سال ۲۰۱۲ ثبت شد، یعنی همان زمانی که اپل درگاه لایتنینگ را برای آیفون رونمایی کرد
درگاه USB Type-C دقیقا یک دهه پیش رونمایی شد. در بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط‌به رونمایی USB-C شاهد هیچ اشاره‌ای به نام اپل نبودیم. در آنجا گفته شده بود اینتل و Texas Instruments و USB Working Group مسئولیت توسعه‌ی USB-C را برعهده داشته‌اند. اگر اپل مخترع USB-C بود، بدون شک نامش در بیانیه‌ی مطبوعاتی ذکر می‌شد.
اسناد مربوط‌به درگاه USB-C در سال ۲۰۱۲ ثبت شد، یعنی همان زمانی که اپل درگاه لایتنینگ را برای آیفون رونمایی کرد. اگر اپل خالق USB-C بود، این درگاه را در آزمایش‌های متعددی موردبررسی قرار می‌داد و اسناد و جزئیات آن‌ها را به‌صورت عمومی ثبت می‌کرد.

فراموش نکنید اپل تمایل زیادی به خودنمایی دارد و وقتی چیز جدیدی خلق می‌کند، جزئیاتش را به‌صورت عمومی به‌نمایش می‌گذارد. برای اثبات این موضوع، دوران رونمایی فایروایر و تاندربولت (معروف‌به لایت‌پیک) را به‌خاطر بیاورید.
در این بین مسئله‌ی مک بوک ۲۰۱۵ مطرح می‌شود. آن لپ تاپ صرفا یک درگاه USB-C داشت که وظیفه‌ی شارژ و انتقال اطلاعات را برعهده می‌گرفت. اپل اولین شرکتی بود که لپ‌تاپی با USB-C رونمایی کرد، اما تنها چند ساعت پس از رونمایی مک‌بوک ۲۰۱۵، گوگل از کروم‌بوک پیکسل ۲ با درگاه مشابه پرده‌برداری کرد. لپ‌تاپ گوگل قبل از لپ‌تاپ اپل به دست مشتریان رسید و عملا اولین لپ‌تاپ USB-C عرضه‌شده به بازار محسوب می‌شود.
اسکرین شات بیانیه رونمایی مک بوک ۲۰۱۵
به این بخش از بیانیه‌ی مطبوعاتی اپل برای رونمایی مک‌بوک ۲۰۱۵ دقت کنید
اپل به‌هنگام رونمایی مک‌بوک ۲۰۱۵ صراحتا گفت در توسعه‌ی استاندارد USB-C «مشارکت کرده است.» اگر اپل خالق USB-C بود، قطعا از جملات متفاوتی استفاده می‌کرد.
شرکت‌های مختلفی در توسعه‌ی استاندارد USB-C نقش داشتند و برای این کار، شماری از بهترین مهندسان خودشان را گردهم آوردند. هیچ‌یک از مهندسان اپل در مقام‌های ارشد کنسرسیومی که به ساخت USB-C منتهی شد حضور نداشتند؛ با این‌حال تعداد مهندسان اپل از برخی شرکت‌های دیگر مثل اینتل بیشتر بود. از مجموع ۷۹ مهندسی که در توسعه‌ی USB-C نقش داشتند، ۱۷ نفر از آن‌ها (معادل حدودا ۲۳ درصد) کارمند اپل بودند.
باوجود‌این، اینتل بیشتر از هر شرکت دیگری در توسعه‌ی استانداردهای مختلف USB نقش ایفا کرده است. این شرکت تولیدکننده‌ی همان پردازنده‌ای بود که در کروم‌بوک پیکسل ۲ و مک‌بوک ۲۰۱۵ حضور داشت.
اینتل مخترع اصلی مشخصه‌ی USB است، اما این استاندارد تا زمان رونمایی اولین آی‌مک مجهزبه USB محبوبیت خاصی نداشت. رونمایی آی‌مک باعث شد تولیدکنندگان لوازم جانبی نیز به استقبال USB بروند. در آن دوران همه‌چیز فرق داشت و محصولات اپل به اندازه‌ی امروز محبوب نبودند.
نام اپل در لیست شرکت‌های توسعه دهنده USB-C

سند رسمی که در بالا می‌بینید، اسم اپل را به‌عنوان یکی از توسعه‌دهندگان استاندارد USB-C ذکر می‌کند (جالب است که در بین مهندسان اپل نام محمود امینی هم به‌چشم می‌خورد). اپل مشخصا در توسعه‌ی USB-C نقش داشته است، اما با هیچ متر و معیاری «خالق» این درگاه محسوب نمی‌شود.
اپل در گذر زمان USB-C را به تعداد بیشتری از محصولاتش اضافه کرد،‌ اما برخی از دستگاه‌های این شرکت همچنان لایتنینگ دارند. پس از مک‌بوک، نوبت آیپد پرو بود که از USB-C استفاده کند و در مراسم Wonderlust شاهد مهاجرت آیفون و ایرپاد به این درگاه بودیم.

معمای حل‌شده‌ی تاندربولت

اپل و اینتل خالقان تاندربولت هستند
اپل نقش بسیار پررنگی در توسعه‌ی استاندارد تاندربولت ایفا کرده است. اولین محصول دنیا که به درگاه تاندربولت مجهز بود را اپل ساخت. در سال ۲۰۱۱ شاهد اضافه‌شدن این درگاه به مک‌ بوک پرو بودیم. قبل از سال ۲۰۱۱، فناوری موردبحث بیشتر با نام «لایت‌پیک» شناخته می‌شد و توسط اینتل خلق شده بود.
ایده‌ی اینتل، استفاده از تاندربولت با کابل فیبر نوری بود؛ با این‌حال اپل و اینتل به این نتیجه رسیدند که می‌توان سرعت انتقال تاندربولت را ازطریق کابل‌های مسی سنتی با هزینه‌ی بسیار کمتر ارائه داد.
اپل سریعا نام تجاری تاندربولت را برای فناوری یادشده ثبت کرد؛ اما از آن‌جایی که اینتل حقوق اولیه‌ی فناوری را در اختیار داشت، اپل بعدا نام تجاری تاندربولت را به اینتل واگذار کرد. بدین ترتیب هر دو شرکت اینتل و اپل به‌عنوان خالقان تاندربولت شناخته می‌شوند.

چرا اپل مهاجرت آیفون به USB-C را تا سال ۲۰۲۳ به تأخیر انداخت؟

فرضیه‌های مختلفی درباره‌ی مهاجرت دیرهنگام آیفون به USB-C مطرح می‌شود؛ ازجمله این‌که لایتنینگ ابعاد باریک‌تری دارد، محکم‌تر است و میل اپل به داشتن درگاه کاملا اختصاصی را %%%% می‌کند؛ با این‌حال ماجرا چیز دیگری است.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین