. . .

آموزش استقلال طلبی نوجوانان

تالار روانشناسی اجتماعی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

فاطره

تیم هنرجو
پرسنل مدیریت
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
آزمایشی
منتقد
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
646
نوشته‌ها
1,737
راه‌حل‌ها
32
پسندها
4,011
امتیازها
585

  • #1
❇️استقلال طلبی

قبل از نوجوانی او یاد گرفته در کارها و زندگی خود به والدین تکیه کند چون آنها را قوی و قدرتمند می‌داند که می‌توانند کارهای مهم را به تنهایی انجام دهند، قادر به انجام خیلی از کارها هستند که او قادر نیست و بطور کلی در کودکی فرد والدین خود به همه کار توان احساس می‌کند و در سایه آنها و با تکیه بر آنها فعالیتهای خود را انجام می‌دهد. کم کم با ورود به دوره نوجوانی طرز فکر و برداشت نوجوان نسبت به والدین تغییر می‌یابد.

او دیگر کمتر تمایل دارد فعالیتهایش را در حضور خانواده انجام دهد. بیشتر گرایش به حضور در گروه همسالان دارد و می‌خواهد استقلال خود را از خانواده هم به خانواده ، هم به خود و هم به همسالانش ثابت کند. بنابراین از هر گونه فعالیتی که او را وابسته به خانواده نشان می‌دهد دوری می‌کند. از نظر او خانواده باید روی توانایی و قدرت او حساب کنند و به او اعتماد داشته باشند چرا که او دیگر بزرگتر شده است و می‌خواهد خودش مسئولیت زندگی‌اش را به عهده بگیرد. استقلال طلبی زمینه اولیه ورود او به اجتماع را فراهم می‌سازد و او را برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی آماده می‌کند. هر چند جهت‌گیری ناصحیح آن توام با مسائل و مشکلاتی برای او و اطرافیان خواهد بود.

:12:

❌چرا نوجوانم بیشتر اوقات می خواهد تنها باشد؟
من را تنها بگذارید
می خوام با خودم تنها باشم
شام نمیخورم می خوام تنها باشم…
این جملات به گوش اغلب والدین آشنا می باشد و همیشه این سوال را در ذهن والدین ایجاد می کند که
آیا این رفتار فرزندم طبیعی است؟میل به تنهایی نوجوان
شاید او مریض باشه؟
نکنه داره توی اتاق کاری می کنه که نمی خواد من ببینم
ولی به طور معمول هم چنان که کودکان بزرگتر می شوند بیشتر دوست دارند تنها باشند معمولا این علاقه به تنهایی از سن ده سالگی شروع می شود و در دوران بلوغ به اوج خود می رسد.

اختلافات خانوادگی:
در بعضی از موارد به این دلیل فرزند شما از بقیه دوری می کند که می خواهد از مشکلات فرار کند اختلافات خانوادگی یکی از دلائل اصلی دوری گزینی فرزندان از والدین می باشد وقتی آن ها تنها می شوند به طور موقت از مشکلات رها می شوند.

افسردگی:
معمولا اکثر مشاورین تنهایی گزینی را نشانه ی افسردگی می دانند درست است که افراد افسرده میل به تنها بودن دارند ولی هر تنهایی دلیل بر افسردگی نیست
لازم است والدین نشانه های دیگر افسردگی را در فرزند خود ببینند تا یقین کنند که فرزندشان افسردگی گرفته است ولی نشانه های افسردگی شامل یک یا چند مورد از مواردی است که اشاره می کنم
کم اشتهایی،پرخوابی،بی علاقگی به هرچیزی،ماتم گرفتن(زانوی غم بغل کردن)چهره در هم و…

تکنیک های مقابله با تنهایی نوجوانان

✨با او حرف بزنید:میل به تنهایی نوجوان
شاید مهم ترین راهکار مقابله با تنهایی گزینی فرزندان همین باشد که با او حرف بزنید و از او بخواهید در مورد مشکلاتش با شما صحبت کند شاید دلیل تنهایی او مسئولیت های زیادش باشد شاید تکالیف مدرسه علت آن باشد و یا هر دلیل دیگری ممکن است باعث تنهایی گزینی فرزندان باشد وقتی با او صحبت می کنید سعی کنید بیشتر شنونده خوبی باشید و تا جایی که می توانید به او کمک کنید.

✨وارد دنیای مطلوب او شوید:
فرزند شما در ذهن خود دنیایی دارد که با عکس ها و خاطرات و یا رویدادهای جذاب پر شده است اگر می خواهید فرزندتان وقت بیشتری را با شما باشد پس وارد دنیای مطلوب ذهن او شوید یعنی هر آنچه برای او جذاب است را پیدا کنید و سعی کنید با فرزندتان دوتایی انجام دهید این کار می تواند شامل بازی فوتبال باشد و یا دیدن یک فیلم و یا کارتون باشد و یا می تواند شامل بازی کامپیوتری باشد.

✨حفظ حریم خصوصی:میل به تنهایی نوجوان
هر انسانی لازم دارد زمان هایی تنها باشد این تنهایی انتخابی می باشد پس لازم است به رسمیت شناخته شود و شرایط آن فراهم شود
فرزند شما لازم دارد زمان هایی بیرون از خانه تنها باشد و یا داخل اتاقش تنها باشد این امر کاملا طبیعی است پس هیچ وقت سعی نکنید حریم خصوصی او را زیر سوال ببرید و یا با سرک کشیدن در اتاقش پی ببرید که چه کاری انجام می دهد زیرا با این کار از شما دوری می کند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین