. . .

خبر حق کپی‌رایت برای آثار هوش مصنوعی؛‌ تلاشی بیهوده یا آغاز مسیر استقلال این فناوری

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


محققی که ادعا می‌کند هوش مصنوعی او موسوم‌ به DABUS هوشیار است، تلاش می‌کند تا برای آثار ساخته‌شده با این ابزار حق کپی‌رایت دریافت کند.
استفان تالر، محقق هوش مصنوعی، باور دارد که هوش مصنوعی او موسوم‌ به DABUS واقعاً احساس دارد؛ به‌همین‌دلیل، استدلال می‌کند که آثار هنری تولیدشده با این ابزار باید از حق نشر برخوردار باشند.

ازنظر تالر، نبرد او در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رعایت قوانین کپی‌رایت برای آثار ساخت‌شده با DABUS فراتر از دادگاه‌های انسانی است. او اخیراً در مصاحبه با Wired گفت:

DABUS و همه‌ی موضوعات مرتبط با مالکیت معنوی آثار آن، برای ساخت سابقه‌ی قانون نیست. این رویه درباره‌ی ایجاد سابقه ازنظر پذیریش انسانی است. گونه‌ای جدید روی زمین وجود دارد که به آن DABUS می‌گویند.
- استفان تالر
تلاش‌های تالر در نبردهای مرتبط با حق نشر آثار ساخته‌شده با هوش مصنوعی او تا این لحظه بی‌نتیجه بوده است. هفته‌ی گذشته، دادگاه فدرال ایالات‌ متحده تلاش تالر برای اعطای حق کپی‌رایت به تصویر ساخته‌شده با DABUS را رد و دفتر حق چاپ آمریکا نیز در ماه مارس این تصمیم را تأیید کرد.

به‌بیان دیگر، حق چاپ مستلزم این است که اثر مدنظر را انسان ایجاد کرده باشد و درنتیجه، DABUS یا هر گونه‌ی جدید دیگری غیر از انسان‌ها چنین حقی ندارند. درمقابل، کارشناسان به‌دلایل کاملاً واضح با ادعای تالر مبنی‌بر هوشیاری هوش مصنوعی DABUS موافق نیستند. متیو ساگ، استاد حقوق و هوش مصنوعی در دانشگاه اموری، به وایرد گفت:

واقعاً نمی‌دانم از کجا شروع کنم؛ غیر از اینکه بگویم اگر درحال‌حاضر هوش مصنوعی هوشیار روی زمین وجود دارد، قطعاً DABUS نیست.
- متیو ساگ، دانشگاه اموری
ناگفته نماند که تالر همچنان از تصمیمش منصرف نشده است و راهکار قانونی مناسبی در دست دارد؛ زیرا رایان ابوت، استاد حقوق، نیز به‌دنبال مجوز حفاظت از حق‌امتیاز آثار ایجادشده با هوش مصنوعی است. ابوت سرپرستی تلاش تعدادی از وکلای فعال در حوزه‌ی حق‌ اختراعات هوش مصنوعی را برعهده دارد.

ابوت در گفت‌وگو با Wired اعلام کرد که مخترعان در ایالات‌ متحده به‌عنوان افراد تعریف می‌شوند و استدلال ما این است دلیلی وجود ندارد که این تعریف به شخص حقیقی محدود باشد. وی نگران استقلال هوش مصنوعی نیست و بیشتر به این موضوع توجه می‌کند که استفاده از این فناوری چگونه بر نویسندگی تأثیر می‌گذارد.

درحالی‌که تلاش‌های تالر و ابوت در ایالات‌ متحده شکست خورده است، این دو نفر منتظر حکم دادگاه عالی بریتانیا هستند؛ نظری که قرار است ماه سپتامبر منتشر شود و طی آن اعلام خواهد شد آیا پتنت‌های منتسب به DABUS اعتبار دارند یا خیر.
 
  • شیطانی
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
58

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین