. . .

آموزش چرا باید قید و صفت ها رو بکشیم؟ | آموزش نویسندگی

تالار مطالب آموزش نویسندگی

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #1
«جزییات را نوازش کن،‌ این جزییات مقدس»
ولادمیر ناباکوف
همۀ ما در مورد نوشتن جزئیات زیاد شنیده‌ایم. اینکه چقدر می‌تواند به پیشرفت نوشته کمک کند و آن را از گنگی و غیرقابل‌انتقال بودن درآورد.

یکی از مؤلفه‌های داستان و نوشتۀ خوب هم همین نوشتن جزئیات است. به‌طوری‌که هیچ نقطۀ تاریک و مبهمی به‌جا نماند.

گاهی همین دقت و توجه به نوشتن جزئیات یک نویسنده را به اوج شهرت می‌رساند و نوشته‌هایش را برای همیشه خواندنی می‌کند؛ اما در جهان چند نویسنده داریم که به خاطر این موضوع موردتوجه قرار گرفته‌اند؟

هر یک از ما می‌توانیم با ساختار محکم نوشته‌های آن‌ها آشنا شویم و به متن‌های خودمان شکل بدهیم.

اما برای نوشتن جزئیات باید بیشتر از همه به چه چیزی توجه کنیم و چه عاملی مهم‌ترین است؟
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #2
«کلمه»

بله انتخاب کلمات مناسب در جای مناسب به زیبایی و بیان آنچه در ذهن داریم بیشترین کمک را می‌کند.

بیایید با هم نقش کلمات را مرور کنیم.

یک جمله تشکیل شده از نهاد، گزاره و فعل؛ که دراین‌بین قید و صفت هم گاهی به‌عنوان زیور جمله به آن اضافه می‌شوند.

ما در این درس با همین دو جزء زینتی کار داریم. پس قبل از هر چیزی آن‌ها را تعریف می‌کنیم.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #3
صفت:

صفت کلمه‌ای است که به بیان ویژگی‌های موصوف، مانند اندازه، نرمی، زبری، کیفیت، کمیت، رنگ، بو و… می‌پردازد.
مثلاً وقتی می‌گوییم گوش‌های سنگینی داشت، واژۀ سنگین صفتی برای گوش است.

آنجا چشمه‌هایی خروشان با صدایی دل‌نشین دارد.

صدای مهیب رعدوبرق اجازۀ شنیدن حرف‌هایش را نمی‌داد.

با ریزش بی‌امان اشک مواجه شدم.


کلماتی که مشخص شده‌اند همه برای اسمی که با آن‌ها همراه شده، صفت هستند.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #4
قید:

قید یکی از اجزای جمله است که برای توضیح فعل، صفت، نهاد یا حتی قیدی دیگر به کار می‌رود؛ یعنی چیز جدیدی را به مفهوم آن‌ها اضافه می‌کند.
آرام‌آرام شروع به رفتن کرد.

در این جمله قید آرام‌آرام دربارۀ رفتن شخص توضیح می‌دهد.

مادرم همواره روی استقلال ما تأکید می‌کرد.

پاورچین‌پاورچین وارد آشپزخانه شد و ظرف سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده را برداشت و رفت.

به‌تدریج همۀ موارد را توضیح خواهیم داد.

می‌خواست خیلی سریع به کشورش بازگردد.


برای اینکه بدانیم کدام کلمه یا گروه واژگان قید است آن را از جمله حذف می‌کنیم. اگر معنای جمله هیچ تغییری نکرد یعنی تشخیص ما درست بوده.

خب حالا که با مفهوم کلی قید و صفت آشنا شدیم به ادامۀ بحث بپردازیم.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #5
چرا باید استفاده از قید و صفت‌ها را محدود کنیم؟

خیلی از ما وقتی می‌نویسیم، نوشته‌هایمان را پر می‌کنیم از قید و صفت به خیال اینکه زیباتر و پویاتر شود. غافل از اینکه این کلمه‌ها مثل یک وصلۀ ناجور که به لباس می‌چسبد و هارمونی رنگ‌ها را از بین می‌برد یا اقدامی برای آرایش صورت که جلوه و جذابیت سایر کارها را محو می‌کند نه‌تنها به نوشته جلایی نمی‌دهند بلکه آن را خسته‌کننده و مخاطب را ملول می‌کنند.

می‌توانیم بگوییم که نشانۀ یک نوشتۀ ضعیف استفاده از قید و صفت است. وقتی برای نشان دادن یک حالت استعاره، قیاس یا اسمی قوی‌تر راهگشا است و تصویری به‌مراتب زنده‌تر را ترسیم می‌کند به کار بردن قید و صفت چه لزومی دارد؟

مخاطب یک تجربه می‌خواهد تا بتواند حس و حال نوشته را درک کند و وظیفۀ نویسنده تسهیل این کار با استفاده از واژه‌ها است.
او دوست دارد به‌جای اینکه بخواند خورشید خیلی نورانی و درخشان است آن را لمس کند.

مخاطب نمی‌خواهد توصیفاتی خشک از شخصیت‌ها و فضاها را بخواند، بلکه می‌خواهد با آن‌ها درگیر شود و درون خودش حس کند.

بنابراین به‌جای استفاده از صفت و قید بهتر است اسم‌ها و فعل‌هایی را به کار ببریم که صحنه را به تصویر بکشند.

مثال:

چای داغ بود.

وقتی چای را خوردم از نوک زبانم تا معده‌ام آتش گرفت.

در اینجا احتمالاً چون خواننده تجربۀ مشابهی داشته خیلی بهتر آن را درک می‌کند.

%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-1-1.jpg
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #6
شاید بپرسید مگر در نوشته‌های گذشته این‌چنین نبوده؟ این‌همه استفاده از قید و صفت.

مثل خیلی از هنرها و مهارت‌های دیگر، در نوشتن هم راه‌هایی پیش گرفته می‌شود که خواننده بتواند عمیق‌تر شود و با کلمه‌ها ارتباط بیشتری برقرار کند.

بعد از این همه سال ما هنوز هم فیلم‌های صامت و سیاه‌وسفید می‌بینیم؟ یا از تلگراف استفاده می‌کنیم؟

همه‌چیز به سمتی می‌رود که انتقال مفهوم به مخاطب راحت‌تر صورت بگیرد.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #7
قید و صفت‌ها چه تأثیری در نوشتۀ ما دارند؟

به مادرش بسیار عشق می‌ورزید…

به‌سرعت ازآنجا دور شد…

به‌سختی بار زندگی را به دوش می‌کشید…

در این جمله‌ها فعل، عمل یا حالت را به‌خوبی شرح می‌دهد و قید صرفاً برای تأکید بیشتر به کار می‌رود. غیرازاین چه کاربردی دارد؟

بهتر نیست به‌جای اینکه بگوییم به‌سختی بار زندگی را به دوش می‌کشید، آن را نشان دهیم؟

اعضای خانواده‌اش را حمایت می‌کرد؟ چند شغل داشت؟ مجبور بود شبانه‌روز کار کند؟

درواقع چه چیزهایی شما را به این نتیجه رساند.

تنها راه این است که وقتی فعل و قید، یک موضوع را بیان می‌کنند قید را حذف کنیم. در این حالت از اطناب جلوگیری کرده و متن پاکیزه‌تری خواهیم داشت.

اغلب انتخاب یک فعل مناسب به متن کمک بیشتری می‌کند تا قید و صفت.

استفاده از قید نوعی تنبلی نوشتاری ایجاد می‌کند چراکه نویسنده به‌جای نوشتن جزئیات و توضیح حالت‌ها به قید روی می‌آورد.

قیدها تصویر نمی‌سازند. نشان نمی‌دهند. احساسات خواننده را درگیر نمی‌کنند و اثر چشمگیر فضاسازی را کاهش می‌دهند.

متن‌های آکنده از قید، همان‌هایی هستند که زود از دست مخاطب افتاده و کنار گذاشته می‌شوند.

در مورد صفت هم همین‌طور است.

به جمله‌های زیر دقت کنید:

نگاهش به دریای مواج و خروشانی بود که هر سمت آن به رنگی درآمده. هر چه دورترها را می‌دید آبیِ نزدیک به سبز متمایل می‌شد.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی صفت‌های زیادی را به دریا نسبت می‌دهیم؟ به ادامۀ متن چه کمکی می‌کند؟

آیا نیاز است صفت‌های مواج و خروشان را برای دریا به کار ببریم یا به‌خودی‌خود گویای آن‌ها است؟ یکی از این دو کافی نیست؟

بنابراین با واکاوی جملات می‌توانیم صفت‌های اضافه و آن‌هایی که یک معنی را می‌رسانند یا مفهوم آن‌ها در دل جمله است را حذف کنیم.

درواقع صفت‌ها باید چیزی را تعریف کنند که اسم نمی‌تواند.

%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-2.jpg

مثلاً:

در جنگلی تاریک گم شده بود.

جنگل‌ها معمولاً تاریک هستند و اینجا صفت توضیح اضافه داده.

اما اگر بگوییم:

از کوچۀ تاریکی گذشت.

می‌توانیم این‌طوری توضیح دهیم که همۀ کوچه‌ها تاریک نیستند و اینجا به صفت نیاز داریم.

یا وقتی می‌گوییم:

صدای گریۀ دختری کوچک می‌آمد.

دختر کوچک می‌تواند نوزاد باشد، یا خردسال و نوپا، یا حدود هفت‌هشت‌ساله. به‌این‌ترتیب ابهام ایجاد می‌شود و مخاطب باید حدس بزند که منظور نویسنده چیست. بهتر است برای انتقال درست مفهوم با جزئیات بیشتری بنویسیم.

مثلاً:

صدای گریۀ دخترک که موهایش تا روی شانه‌اش می‌رسید و قدش از یک متر بیشتر نبود هرلحظه بلندتر می‌شد…

بعد به‌تناسب متن می‌توانیم مدام به آن تصویرهای بیشتری اضافه کنیم.

رنگ و مدل لباس، توصیف چهره، حرکات و هر چیزی که دختر را بهتر نشان دهد.

صفت‌ها بیشتر برای مسائل انتزاعی به کار می‌روند و توضیح دقیق و ملموسی نمی‌دهند.
سفر علی طولانی بود.

طولانی بودن، از نظر هرکسی معیاری دارد.

برای عده‌ای یک هفته طولانی است و برای برخی سه ماه.

می‌توانیم بگوییم سفر علی دو هفته و چهار روز طول کشید.

این‌طوری تکلیف خواننده روشن‌تر است.

این‌چنین تصویرهای مبهمی نوشته را خام و بی‌رمق می‌کند.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #8
یک تمرین برای تصویرسازی:

زنی زیبا با دسته‌گلی بزرگ وارد خانه شد اما در همین لحظه صدای بلند پسرش را شنید که چیزهایی عجیب‌وغریب می‌گفت.

هراسان دسته‌گل را زمین انداخت و به‌طرف اتاق رفت.

سعی کنید با نگاه خودتان صفت‌ها و قیدهای این چند جمله را حذف کرده و به‌جای آن‌ها تصویرهای ملموس و عینی بسازید.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #9
یک مثال دیگر را با هم بررسی کنیم:

طوفان سخت و سهمگینی درگرفت.

اینجا می‌توانیم به‌جای به کار بردن صفت‌های «سخت» و «سهمگین» آن‌ها را نشان دهیم.

جزئیات بیشتری بنویسیم. وقتی طوفان رخ می‌دهد چه اتفاقاتی می‌افتد؟ چه چیزهایی در ذهن ما تداعی می‌شود؟ همان‌ها را روی کاغذ بیاوریم.

شکستن درخت‌ها، کاهش دید آدم‌ها، پراکنده شدن گردوخاک توی هوا، ریختن شیشۀ پنجره‌ها، آشغال‌ها و وسیله‌های سرگردان در آسمان و…

علی قد بلندی دارد.

علی وقتی می‌خواست وارد خانه شود برای عبور از در مجبور بود سرش را خم کند.


بااین‌حال هرچقدر هم در جای مناسب از صفت‌ها استفاده کنیم بازهم خیلی از آن‌ها موردنیاز نیستند و آسیبی که به متن می‌زنند خیلی بیشتر از مزایای آن‌ها است. صفت‌ها هم مثل قیدها به جریان نوشته کمکی نمی‌کنند و قدرت تصویرسازی را از بین می‌برند.

جمله را یک بار بدون داشتن صفت و بار دیگر با صفت بخوانیم و ببینیم آیا یک کلمۀ اضافی توانسته شرح بهتری از چیزی که می‌خواهیم ارائه دهد یا نه؟

همۀ ما به دنبال نوشتن متن‌هایی هستیم که خواننده را مجذوب کند. صفت‌ها جملات را طولانی می‌کنند و تصاویر پیچیده‌ای می‌سازند. درصورتی‌که آن‌ها فقط برای طولانی و با آب‌وتاب شدن متن باشند باید حذف شوند.

هرگاه در مورد صفت‌ها مطمئن نبودیم که می‌تواند کمکی به تحرک متن بکند، بدون تعلل آن را حذف کنیم.

در این مورد وقتی از گراهام گرین می‌پرسند: «وسواس‌های» خودآگاه نویسنده کدم‌اند؟ پاسخ می‌دهد:

من از هیچ قواعد ویژه‌ای تبعیت نمی‌کنم. البته اصول اساسی را باید در نظر داشت. باید از آوردن صفت پرهیز کرد مگر جایی که واقعاً لازم است. قید هم همین‌طور، چون خیلی مهم‌تر است. وقتی کتابی را باز می‌کنم و می‌بینم فلان کس «به‌تندی پاسخ داد»، یا «به‌ملایمت سخن گفت»، دوباره آن را می‌بندم. باید با گفتگو تندی یا ملایمت را بیان کرد بی‌آنکه نیازی به آوردن قید باشد تا مؤکد شود.
 

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #10
تمرین شما:

یک متن را انتخاب کنید، مهم نیست در چه حوزه‌ای. تمام قیدها و صفت‌های آن را شناسایی و سپس حذف کنید.

حالا اصل متن را با نسخه‌ای که خودتان ایجاد کرده‌اید مقایسه کنید.

چه اتفاقی افتاده است؟

نوشته بهتر شده؟ حس می‌کنید راحت‌تر خوانده می‌شود؟ یا چیزی کم دارد؟

حالا اگر فکر می‌کنید جایی مبهم است یا مفهوم را انتقال نمی‌دهد ببینید چطور می‌توان بدون استفاده از قید و صفت به آن پرداخت.

آیا توصیفات بهتری را می‌توان جایگزین کرد؟
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین