. . .

خبر پردازنده ۵۲۸ تردی Intel PUMA فقط ۷۵ وات توان مصرف می‌کند

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
178
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

لوگو اینتل Intel گیتار در پس زمینه

اینتل پردازنده‌ی ۷۵ وات ۵۲۸ تردی جدیدی برپایه‌ی معماری RISC به‌نمایش گذاشته است که توان عملیاتی‌اش به یک ترابایت‌برثانیه می‌رسد.

اینتل در جریان برگزاری کنفرانس Hot Chips 2023 اولین تراشه‌ی فوتونیک Mesh-to-Mesh خود را رونمایی کرد تا به سمت آینده‌ای قدم بردارد که سیستم‌های ارتباطی بین تراشه‌ها نقش پررنگی در آن ایفا می‌کنند؛ سیستم‌هایی که توسط شرکت‌هایی مثل انویدیا و آیار لبز نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
اینتل در مراسم جدیدش چند تراشه‌ به‌نمایش گذاشت، اما هیچ‌یک از آن‌ها به اندازه‌ی مدل هشت هسته‌ای ۵۲۸ تردی مورد توجه قرار نگرفتند. این پردازنده معماری منحصربه‌فردی دارد و به ازای هر هسته، ۶۶ ترد ارائه می‌دهد تا توان عملیاتی به یک ترابایت‌برثانیه برسد.
پردازنده اینتل Intel PUMA نمای بالا

در کمال تعجب، پردازنده‌ی موردبحث توان ۷۵ وات دارد و تقریبا ۶۰ درصد از انرژی توسط سیستم‌ ارتباطی اپتیکال استفاده می‌شود و ۲۱ درصد در اختیار هسته‌ها است. سبک معماری اینتل ممکن است در آینده باعث تولید سیستم‌هایی با دو میلیون هسته‌ی به‌هم‌مرتبط شود که تأخیر بین آن‌ها کمتر از ۴۰۰ نانوثانیه خواهد بود.
بر اساس گزارش تامز هاردور، پردازنده‌ی PUMA اینتل بخشی از پروژه‌ی بزرگ DARPA HIVE است که روی بهبود عملکرد سیستم‌های مقیاس پتابایت تمرکز دارد تا عملکرد به ازای وات را تا ۱٬۰۰۰ برابر بهبود دهد.
سیستم های ارتباطی پردازنده اینتل Intel PUMA

پردازنده اینتل Intel PUMA از نمای جلو و داخل مادربرد

نمودار عملکرد پردازنده اینتل Intel PUMA

اینتل در پردازنده‌هایش روی معماری x86 متمرکز است، اما PUMA از نسخه‌ی سفارشی معماری RISC استفاده می‌کند تا عملکرد بهتری در تحلیل گراف‌ داشته باشد. PUMA درمقایسه‌با پردازنده‌ی پیشین اینتل تا هشت برابر پردازش تک تردی بهتر دارد.
اینتل در مراسم Hot Chips گفت به‌دنبال توسعه‌ی معماری جدیدی بوده است که بتواند چالش‌هایی را که در نتیجه‌ی افزایش فشار به ساب‌سیستم حافظه ایجاد می‌شوند، برطرف کند.
فناوری های کلیدی پردازنده اینتل Intel PUMA

مشخصات فنی پردازنده اینتل Intel PUMA

تمام قابلیت های پردازنده اینتل Intel PUMA

پردازنده‌ی هشت هسته‌ای جدید اینتل کش پرظرفیت دارد، به ۳۲ درگاه I/O اپتیکال مجهز است و پهنای باند حداکثر یک ترابایت‌برثانیه ارائه می‌دهد. پردازنده‌ی PUMA با لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC تولید شده و به ۲۷٫۶ میلیارد ترانزیستور مجهز است. مساحت تراشه به ۳۱۶ میلی‌مترمربع می‌رسد. هسته‌ها در بخش مرکزی تراشه هستند و توسط هشت کنترلر سفارشی حافظه احاطه شده‌اند.
اکثر ما پردازنده‌ها را با مدل‌های مصرفی که وارد دسکتاپ و لپ تاپ می‌شوند می‌شناسیم، اما اینتل و سایر شرکت‌های سرشناس مثل انویدیا پردازنده‌های دیگری می‌سازند که قدرت پردازشی غیر‌قابل‌تصور دارند.

اینتل با PUMA در تلاش است توانایی‌هایش را در صنعت تراشه به رخ بکشد. مشخص نیست که قیمت CPU حرفه‌ای اینتل چقدر خواهد بود؛ اما به‌طور معمول قیمت پردازنده اینتل در مدل‌هایی مثل PUMA بسیار بالا است و صرفاً شرکت‌هایی که بودجه‌ی کلان دارند از پس خرید آن‌ها برمی‌آیند.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین