. . .

آموزش طرز تهیه ژله خانگی

تالار آموزش آشپزی

BAD_GRIL

رفیق رمانیکی
مقام‌دار آزمایشی
ناظر
طراح
نام هنری
Kameliya
شناسه کاربر
1062
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-16
آخرین بازدید
موضوعات
162
نوشته‌ها
884
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,526
امتیازها
421
سن
20
محل سکونت
لاس‌ و‌ گاس
وب سایت
romanik.ir

  • #1
طرز تهیه ژله ساده و خوشمزه مرحله به مرحله

یکی از انواع ساده و بسیار خوشمزه دسر که معمولا همه ما عاشق آن هستیم، ژله است. شما می‌توانید برای درست کردن ژله، به سادگی از یک پودر ژله آماده استفاده کنید، یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید به جای استفاده از پودر آماده، خودتان در خانه یک ژله سالم و خوش طعم درست کنید. ژلاتین به خودی خود فواید زیادی برای بدن ما دارد، اما اگر دوست دارید ژله شما سالم‌تر و طعم آن هم بهتر بشود، می‌توانید در آن از میوه‌های تازه نیز استفاده کنید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با ۱۲ مرحله طرز تهیه ژله خانگی و خوش طعم آشنا کنیم. با جیمیتو همراه باشید!



لوازم مورد نیاز برای درست کردن ژله

یک عدد کاسه برای مخلوط کردن مواد اولیه ژلهیک قالب ژله یا چند عدد ظرف کوچک برای سرو کردن ژله به شکل جداگانه برای افرادیک عدد قابلمه



مواد اولیه لازم

طرز تهیه ژله با پودر آماده


۸۵ گرم پودر ژله۱ فنجان (یعنی معادل ۲۴۰ میلی لیتر) آب داغ۱ فنجان (یعنی معادل ۲۴۰ میلی لیتر) آب سرد۱ تا ۲ فنجان (یعنی معادل ۱۱ تا ۲۰۰ گرم) میوه تازه (اختیاری)



طرز تهیه ژله کاملا خانگی

یک و یک دوم فنجان (یعنی معادل ۳۵۰ میلی لیتر) آب میوهیک چهارم فنجان (یعنی معادل ۶۰ میلی لیتر) آب سردیک چهارم فنجان (یعنی معادل ۶۰ میلی لیتر) آب داغ۱ قاشق غذاخوری ژلاتین۱ تا ۲ فنجان (یعنی معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم) میوه تازه (اختیاری)عسل و شکر (برای طعم دادن به ژله، اختیاری)



طرز تهیه ژله با پودر آماده

در ابتدا یک فنجان (یعنی معادل ۲۴۰ میلی لیتر) آب داغ را با یک بسته پودر ژله در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. به مدت ۲ الی ۳ دقیقه این مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا زمانی که هیچ اثری از پودر ژله در ترکیب حاصل دیده نشود. اگر قصد دارید که مقدار بیشتری پودر ژله (مثلا ۱۷۰ گرم) استفاده کنید، باید مقدار ۱ فنجان آب داغ را به دو فنجان (یعنی معادل ۴۷۵ میلی لیتر) تغییر بدهید.

آب سرد را به این ترکیب اضافه کنید

اگر زیاد وقت ندارید و می‌خواهید که ژله خیلی زودتر آماده بشود، می‌توانید به اندازه ۱ فنجان قطعه یخ داخل یک لیوان بریزید تا آب بشود و از آن در ژله خود استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که مایه ژله خیلی زود شروع می‌کند به گرفتن. به همین دلیل باید خیلی سریع عمل کنید. اگر قصد دارید که مقدار بیشتری پودر ژله (مثلا ۱۷۰ گرم) استفاده کنید، باید مقدار ۱ فنجان آب سرد را به دو فنجان تغییر بدهید.



مایه ژله را داخل قالب ژله بریزید

اگر قصد دارید که به مایه ژله خود کمی میوه تازه اضافه کنید، حتما پس از اضافه کردن این ترکیب را خوب هم بزنید تا تکه‌های میوه به شکل یکدست در مایه ژله پخش بشوند. برای درست کردن ژله نیز می‌توانید از یک قابلمه، یک کاسه، یا یک قالب ژله ساده یا فانتزی استفاده کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید بر طبق فصلی که در آن قرار دارید و همچنین سلیقه شخصی خودتان، در ژله خود از هر میوه‌ای که دوست دارید استفاده کنید؛ به عنوان مثال، توت فرنگی، موز، آلبالو، پرتقال، و غیره.

اگر قصد دارید که ژله خود را داخل یک قابلمه درست کنید، بهتر است که سایز این قابلمه مناسب باشد. به خصوص اگر قصد دارید که بعد از آماده شدن ژله، آن را به شکل‌های جالب و متنوع برش بدهید.

اگر قصد دارید که ژله خود را داخل یک قالب مخصوص ژله درست کنید و تکه‌های میوه تازه هم در آن بریزید، باید در ابتدا حدود ۱٫۵ سانتی‌متر از کف قالب را از مایه ژله پر کنید، و سپس میوه‌های مورد نظر خود را داخل قالب ژله بریزید. بعد مقدار باقی مانده مایه ژله را داخل قالب بریزید و آن را پر کنید. فقط یادتان باشد که در این مرحله به هیچ وجه ژله و میوه را با هم هم نزنید؛ چون اگر این کار را انجام بدهید، ظاهر روی ژله شما یکدست و زیبا نخواهد بود.



قالب ژله را داخل یخچال قرار بدهید

بسته به اینکه دمای داخل یخچال شما چقدر خنک است و چه مقدار ژله درست کرده باشید، این فرآیند می‌تواند بین ۲ الی ۳ ساعت، یا حتی یک شب کامل به طول بیانجامد. برای اینکه متوجه بشوید ژله خودش را به طور کامل گرفته است یا نه، می‌توانید به آرامی نوک انگشت خود را روی آن بزنید. اگر ژله به دست شما چسبید، به این معناست که هنوز کامل خودش را نگرفته است. اما اگر به دستتان نچسبید، یعنی آماده شده است و می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید.



ژله را از داخل قالب آن بیرون بیاورید

زمانی که قالب ژله را از داخل یخچال بیرون آوردید، باید آن را به طور کامل، یعنی تا لبه، داخل آب گرم قرار بدهید. ۱۰ ثانیه صبر کنید و سپس قالب ژله را روی یک بشقاب قرار داده و آن را برگردانید تا ژله از قالب خود خارج بشود. اگر متوجه شدید که ژله به راحتی از قالب خود بیرون نمی‌آید، می‌توانید برای مدت ۱۰ ثانیه دیگر مرحله قبلی را تکرار کنید.

اگر ژله را از ابتدا داخل ظرف‌هایی درست کرده باشید که قصد دارید دسر را داخل آن‌ها سرو کنید، دیگر احتیاجی به انجام دادن این مراحل ندارید. اگر ژله را داخل قابلمه درست کرده باشید، در این مرحله می‌توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید تکه تکه کنید. به عنوان مثال، به شکل مکعب‌های کوچک و یا هر شکل جالب و زیبای دیگری که خودتان دوست دارید. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید به راحتی تکه‌های ژله را جدا کنید، می‌توانید برای مدت ۱۰ ثانیه ته قالب ژله را داخل آب گرم قرار بدهید.

اگر ژله را داخل یک کاسه بزرگ درست کرده باشید، می‌توانید با استفاده از قاشق مخصوص بستنی، آن را به شکل دایره‌های کوچک جدا کنید و آن‌ها را داخل هر ظرفی که خودتان دوست دارید بریزید و سرو کنید.



مرحله آخر طرز تهیه ژله

شما می‌توانید ژله خود را به همین شکل ساده‌‌ای که هست سرو کنید، یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید روی آن را با کمی خامه قنادی و تکه‌های میوه تزئین کنید.

نوش جان!



طرز تهیه ژله کاملا خانگی


در ابتدا ژلاتین را داخل یک چهارم فنجان آب سرد بریزید و این مواد را با هم مخلوط کنید. در ابتدا ژلاتین را داخل آب سرد بریزید، سپس این مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا ژلاتین به طور کامل خودش را بگیرد. اگر شما فردی هستید که از یک رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید و دوست دارید که ژله‌تان کمی غلیظ‌تر باشد، می‌توانید مقدار ۲ قاشق چای خوری پودر آگار آگار یا همان ژلاتین گیاهی داخل آن بریزید.

آب داغ را اضافه کنید

سپس یک چهارم فنجان آب داغ را به این ترکیب اضافه کنید. آبی که در این مرحله به مواد ژله اضافه می‌کنید باید خیلی داغ باشد، اما نباید جوش باشد و قل قل کند. این کار باعث می‌شود که ژلاتین به خوبی نرم شده و در آب حل بشود. نگران نباشید، بعد از تمام شدن این مرحله، ژله دوباره خودش را می‌گیرد.



آب میوه را به مواد ژله اضافه کنید

اگر یک ژله ساده دوست دارید می‌توانید از یک نوع آب میوه استفاده کنید. اما اگر دوست دارید که ژله خانگی‌تان یک مزه منحصر به فرد و جدید داشته باشد، می‌توانید از ۲ مدل آب میوه متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید از آب سیب، آب انگور، آب پرتقال، یا آب آناناس (هر ترکیبی که خودتان دوست دارید) در ژله خود استفاده کنید.

مایه ژله را بچشید، اگر حس کردید آنقدری که دوست دارید شیرین نیست، می‌توانید به آن کمی شکر اضافه کنید.



مایه ژله را داخل قالب ژله مورد نظر خود بریزید

اگر قصد دارید که به مایه ژله خود کمی میوه تازه اضافه کنید، حتما پس از اضافه کردن این ترکیب را خوب هم بزنید تا تکه‌های میوه به شکل یکدست در مایه ژله پخش بشوند. شما می‌توانید بر طبق فصلی که در آن قرار دارید و همچنین سلیقه شخصی خودتان، در ژله خود از هر میوه‌ای که دوست دارید استفاده کنید؛ به عنوان مثال، توت فرنگی، موز، آلبالو، پرتقال، و غیره.

اگر قصد دارید که ژله خود را داخل یک قالب مخصوص ژله درست کنید و تکه‌های میوه تازه هم در آن بریزید، باید در ابتدا حدود یک ۱٫۵ سانتی‌متر از کف قالب را از مایه ژله پر کنید، و سپس میوه‌های مورد نظر خود را داخل قالب ژله بریزید. بعد مقدار باقی مانده مایه ژله را داخل قالب بریزید و آن را پر کنید. فقط یادتان باشد که در این مرحله به هیچ وجه ژله و میوه را با هم هم نزنید؛ چون اگر این کار را انجام بدهید، ظاهر روی ژله شما یکدست و زیبا نخواهد بود.



قالب ژله را داخل یخچال قرار بدهید

حتی می‌توانید ژله خود را برای مدت یک شب نیز داخل یخچال بگذارید تا به طور کامل خودش را بگیرد. برای اینکه متوجه بشوید ژله خودش را به طور کامل گرفته است یا نه، می‌توانید به آرامی نوک انگشت خود را روی آن بزنید. اگر ژله به دست شما چسبید، به این معناست که هنوز کامل خودش را نگرفته است. اما اگر به دستتان نچسبید، یعنی آماده شده است و میتوانید به سراغ مرحله بعدی بروید.



مرحله آخر طرز تهیه ژله

شما می‌توانید ژله خود را به همین شکل ساده‌‌ای که هست سرو کنید، یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید روی آن کمی خامه قنادی و تکه‌های میوه بریزید.

اگر ژله خود را داخل یک قالب مخصوص ژله درست کرده باشید، باید آن را به طور کامل، یعنی تا لبه، داخل آب گرم قرار بدهید. ۱۰ ثانیه صبر کنید و سپس قالب ژله را روی یک بشقاب قرار داده و آن را برگردانید تا ژله از قالب خود خارج بشود. اگر متوجه شدید که ژله به راحتی از قالب خود بیرون نمی‌آید، می‌توانید برای مدت ۱۰ ثانیه دیگر مرحله قبلی را تکرار کنید.

اگر ژله خود را داخل یک کاسه بزرگ درست کرده باشید، می‌توانید با استفاده از قاشق مخصوص بستنی، آن را به شکل دایره‌های کوچک جدا کنید و آن‌ها را داخل هر ظرفی که خودتان دوست دارید بریزید و سرو کنید.

اگر ژله خود را داخل قابلمه درست کرده باشید، در این مرحله می‌توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید تکه تکه کنید. به عنوان مثال، به شکل مکعب‌های کوچک و یا هر شکل جالب و زیبای دیگری که خودتان دوست دارید.



نکاتی درمورد طرز تهیه ژله خانگی

اگر یک رژیم غذایی پر مایعات دارید یا گلوی‌تان در یک روز گرم تابستانی خشک شده است، بهترین راه این است که ژله را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. علاوه بر این، اگر دوست دارید که بافت ژله کمی غلیظ‌تر باشد، می‌توانید از مقدار بیشتری ژلاتین در آن استفاده کنید.برای اینکه یک ژله با طعمی منحصر به فرد و جذاب درست کنید، می‌توانید چند طعم مختلف ژله را با هم ترکیب کنید.برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، بهتر است قبل از اینکه مایه ژله را داخل قالب مورد نظر خود بریزید، اجازه بدهید که برای مدتی خنک بشود. البته این مدت زمان نباید زیاد باشد، چون در این صورت بافت ژله شما یکدست نخواهد شد.

طرز تهیه ژله

یکی از انواع ساده و بسیار خوشمزه دسر که معمولا همه ما عاشق آن هستیم، ژله است. شما می‌توانید برای درست کردن ژله، به سادگی از یک پودر ژله آماده استفاده کنید، یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید به جای استفاده از پودر آماده، خودتان در خانه یک ژله سالم و خوش طعم درست کنید.

زمان آماده سازی10 دقیقه

زمان پخت3 ساعت

زمان کل3 ساعت 10 دقیقه

مواد لازم

85 گرم پودر ژله1 فنجان آب داغ1 فنجان آب سرد1 فنجان میوه تازه

دستور العمل‌

در ابتدا یک فنجان آب داغ را با یک بسته پودر ژله در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. به مدت 2 الی 3 دقیقه این مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا زمانی که هیچ اثری از پودر ژله در ترکیب حاصل دیده نشود.

آب سرد را به این ترکیب اضافه کنید.

اگر قصد دارید که به مایه ژله خود کمی میوه تازه اضافه کنید، حتما پس از اضافه کردن این ترکیب را خوب هم بزنید تا تکه‌های میوه به شکل یکدست در مایه ژله پخش بشوند.

قالب ژله را برای 2 الی سه ساعت داخل یخچال قرار دهید.

زمانی که قالب ژله را از داخل یخچال بیرون آوردید، باید آن را به طور کامل، یعنی تا لبه، داخل آب گرم قرار بدهید. 10 ثانیه صبر کنید و سپس قالب ژله را روی یک بشقاب قرار داده و آن را برگردانید تا ژله از قالب خود خارج بشود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین