. . .

پزشکی تأیید داروی جدید ضدریزش مو با اثربخشی چشمگیر در بیماران مبتلا به کچلی سکه‌ای

تالار پوست و مو

کشف داروی جدید برای کچلی سکه‌ای

کچلی سکه‌ای مشکلی است که آسیب‌های روانی سنگینی برای بیماران به‌همراه دارد و اکنون محققان توانسته‌اند داروی بسیار مؤثری برای این مشکل کشف کنند.

ریزش موی شدید ناشی از بیماری خودایمنی (کچلی سکه‌ای یا آلوپسی) با مصرف روزانه‌ی دارویی خوراکی به‌مدت چند ماه، ممکن است در برخی از بیماران برگشت‌پذیر باشد.
براساس گزارش ساینس آلرت، کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور جدیدی روی داروی یادشده نتایج امیدوارکننده‌ای به‌همراه داشته است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز به‌تازگی استفاده از این دارو را برای بیماران ۱۲ سال به بالا تأیید کرده است.
آلوپسی به‌صورت ریزش مو در سر و صورت یا بدن مشخص می‌شود. این ریزش زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به فولیکول‌های موی خود شخص حمله کرده باشد. در چنین شرایطی، با اینکه اکثر افراد از‌نظر جسمی سالم هستند، ریزش موی کامل یا تکه‌ای می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی جدی برایشان به‌همراه داشته باشد.
برخی از مبتلایان به انواع شدید این بیماری تمام موهای سر، مژه‌ها، ابروها و بقیه‌ی موهای بدن خود را از دست می‌دهند. این بیماری با عنوان «آلوپسی یونیورسالیس» شناخته می‌شود. چنین موارد شدیدی دربرابر درمان‌های موجود مقاوم هستند؛ اما داروی جدیدی به‌ نام «ritlecitinib» می‌تواند به تغییر این شرایط کمک کند.
در مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی، داروی خوراکی جدید توانست ریزش موی حدود یک‌چهارم از بیماران را تا ۸۰ درصد معکوس کند. از قرار معلوم داروی جدید یکی از روش‌های کارآمد درمان آلوپسی تاکنون باشد؛ چراکه هم بسیار تأثیرگذار است و هم افراد زیادی به‌خوبی آن را تحمل می‌کنند.
در سال ۲۰۲۲، داروی خوراکی دیگری به‌ نام «baricitinib» توسط FDA برای درمان انحصاری آلوپسی در بزرگ‌سالان تأیید شد که در‌حدود ۲۰ درصد مواقع با دوز تجویزشده اثربخش خواهد بود.
در هفته‌های آتی، ritlecitinib به‌عنوان جایگزینی به‌شدت مورد‌نیاز در‌دسترس بیماران قرار خواهد گرفت. فایزر این دارو را با نام تجاری «™LITFULO» خواهد فروخت و دوز توصیه‌شده‌ی آن ۵۰ میلی‌گرم در روز است.
بریتانی کریگلو، متخصص پوست از دانشگاه ییل آمریکا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی از فایزر می‌ گوید:
بیماران ممکن است علائم کچلی سکه‌ای را در هر سنی بروز دهند؛ اما در اکثر افراد این علائم در نوجوانی یا بیست‌سالگی یا سی‌سالگی بروز می‌کند. LITFULO گزینه‌ی درمانی مهمی برای بیماران جوان‌تر مبتلا به ریزش موی زیاد است که اغلب با چنین بیماری آشکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.-
رشد مجدد مو پس از مصرف داروی جدید آلوپسی
رشد مجدد مو پس از مصرف داروی جدید آلوپسی؛ قبل از مصرف دارو (عکس سمت چپ) ۲۴ هفته پس از مصر دارو (عکس سمت راست)
در کارآزمایی بالینی اخیر LITFULO، بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به آلوپسی از ۱۸ کشور ثبت‌نام کردند. هریک از شرکت‌کنندگان ریزش مو را در نیمی از پوست سر خود و برای کمتر از یک دهه تجربه کرده بودند. گفتنی است که نیمی از گروه نیز تجربه‌ی ریزش موی کل پوست سر را در زندگی خود داشتند.
در کارآزمایی، بیمارانی که روزانه ۵۰ میلی‌گرم LITFULO مصرف کردند، در‌مقایسه‌با گروه دریافت‌کننده‌ی دارونما رشد موی درخورتوجهی تجربه کردند. درمجموع، بیمارانی که به‌مدت ۶ ماه با این دارو تحت‌درمان قرار گرفتند، رشد موی بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کردند و میزان رشد مو در بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، ۱٫۶ درصد بود.
آن‌ دسته از بیمارانی که مدت طولانی‌تری با بیماری درگیر بودند، نتایج ضعیف‌تری در پاسخ به این دارو از خود نشان دادند. این موضوع نشان می‌دهد که LITFULO در مراحل اولیه‌ی تشدید بیماری که هربار می‌تواند بین ماه‌ها تا یک سال طول بکشد، مؤثرتر عمل می‌کند.
سازوکار دقیق LITFULO برای معکوس‌کردن ریزش مو و رشد مجدد آن در بیماران هنوز تا حدودی ناشناخته است؛ اما براساس مدل‌های موش و مطالعات بافت‌برداری پوست سر، این‌طور به‌نظر می‌رسد که داروی جدید پاسخ ایمنی بیش‌ازحد بدن بیماران را کاهش می‌دهد.
داروی جدید به‌عنوان مهارکننده‌ی آنزیم حرکت سلول‌های ایمنی را در مسیر سیگنال‌دهی خاصی که به التهاب فولیکول مو منجر می‌شود، متوقف می‌کند. رشد مجدد مو در کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که احتمالاً با بازگرداندن مزیت ایمنی فولیکول‌های مو می‌توان آن‌ها را احیا کرد.

متاسفانه این سازوکار ممکن است عملکرد معمول سیستم ایمنی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. این یعنی افراد تحت‌درمان با داروی LITFULO بیشتر از دیگران احتمال دارد مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف باشند. نکته‌ی مهم اینکه عوارض جانبی این دارو در کارآزمایی بالینی حداقل و کنترل‌پذیر در نظر گرفته شد.

آنجلا هوانگ، مدیر بازرگانی فایزر می‌گوید:

LITFULO پیشرفت درمانی مهمی برای درمان کچلی سکه‌ای است. این بیماری خودایمنی است که قبلاً گزینه‌ی تاییدشده‌ی FDA برای آن وجود نداشت و گزینه‌های موجود برای بزرگ‌سالان نیز محدود بود. با تأیید داروی جدید، نوجوانان و بزرگ‌سالان دچار ریزش موی فراوان فرصتی برای رشد مجدد موهای خود خواهند داشت.-
این مطالعه در ژورنال لنست منتشر شده است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین