. . .

خبر اینتل موفقیت در بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ را در گذشته جست‌و‌جو می‌کند

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
136
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


یک زن در حال قدم زدن در کنار لوگو اینتل / Intel

تصویری از پردازنده‌های میتیور لیک (نسل ۱۴ لپ‌تاپ) فاش شده است که نکته‌ی غیرمنتظره‌ای دربردارد و از شباهت به معماری آرم خبر می‌دهد.

اینتل تا چند هفته‌ی دیگر پردازنده‌های نسل ۱۴ دسکتاپ (رپتور لیک رفرش) را رونمایی می‌کند و پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ‌تاپ (میتیور لیک) مدتی بعد از راه می‌رسند. درحالی‌که فاصله‌ی زیادی تا رونمایی میتیور لیک نمانده، تصویر منتسب‌به یکی از پردازنده‌های این خانواده بسیار خبرساز شده است.
پردازنده نسل ۱۴ میتیور لیک اینتل تصویر فاش شده

یک افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تصویری منتشر کرده است که پردازنده‌ی میتیور لیک را با حافظه‌ی مجتمع نشان می‌دهد. ظاهراً این پردازنده به حافظه‌ی LPDDR5X-7200 سامسونگ (مدل K3KL3L30CM) مجهز است.
در سیستم‌های سنتی، ماژول رم خارج از پردازنده‌ی اصلی است؛ اما تراشه‌هایی که بر پایه‌ی معماری آرم ساخته می‌شوند، غالباً نوعی سیستم-روی-چیپ (SoC) هستند که واحدهای مختلف نظیر سی‌پی‌یو و گرافیک و رم را روی بستری واحد قرار می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که اینتل پس از سال‌ها تصمیم گرفته است پردازنده‌هایش را بیش‌از‌پیش شبیه آرم کند تا طراحی آن‌ها مشابه پردازنده‌های سری M اپل باشد. اینتل پیش‌تر در پردازنده‌های نسل دوازدهمی با بهره‌گیری از هسته‌های غیریکسان نشان داده بود که به سبک طراحی آرم علاقه‌مند است.
در تصویر منتسب‌به میتیور لیک، پردازنده‌ای می‌بینیم که واحد سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو و رم را در پکیجی واحد قرار داده است. این پردازنده‌ی لپ‌تاپی می‌تواند رقیبی جدی برای پردازنده‌ی مک بوک های اپل باشد. شاید اینتل در آینده سراغ فناوری پشته‌سازی سه‌بعدی نیز برود.
پردازنده قدیمی ATI با طراحی مشابه آرم

سال‌ها قبل از اپل، شرکت ATI پردازنده‌ای با ساختار مشابه ساخته بود. این سبک طراحی در آن زمان چندان جواب نمی‌داد و موردتوجه قرار نمی‌گرفت، اما اکنون آرم به جایگاهی رسیده است که حتی در پردازنده‌های سرور نیز کاربرد دارد.
یکی از مزایای معماری آرم، امکان استفاده از چند لیتوگرافی در یک پردازنده است. شرکت‌ها می‌توانند واحدهای اصلی پردازنده مثل سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو را با لیتوگرافی پیشرفته‌تر بسازند و برای سایر واحدها سراغ لیتوگرافی‌های ارزان بروند.
فعلاً مشخص نیست که قیمت CPU های نسل ۱۴ اینتل تا چه حد روی قیمت لپ تاپ های نسل جدید اثر می‌گذارد؛ بعید نیست که به‌خاطر استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌‌تر، قیمت پردازنده اینتل میتیور لیک افزایش یابد.
 
  • شیطانی
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین