. . .

خبر اپل پس از یک دهه، میخ بر تابوت لایتنینگ کوبید

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
178
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1
پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، اپل سرانجام شایعه‌ها را تأیید کرد: آیفون‌های نسل جدید که لحظاتی پیش رونمایی شدند، درگاه USB-C دارند.

آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس که در مراسم Wonderlust رونمایی شدند، تغییرات ریز و درشت زیادی داشته‌اند (خصوصا مدل‌های پرو)، اما یک نکته‌ی مهم در همه‌ی آن‌ها جلب‌توجه می‌کند: دیگر خبری از درگاه نامحبوب و منسوخ لایتنینگ نیست. آیفون‌های جدید درگاه USB-C دارند. این درگاه به کیس ایرپاد نیز اضافه شده است.
تجهیز آیفون به درگاه USB-C نتیجه‌ی قانون جدیدی در اروپا است که از سال آینده اجرایی می‌شود؛ اما اپل برای حفظ موضع قدرت، زودتر به استقبال این درگاه رفت.

اپل در مراسم امشب درگاه USB-C را به‌گونه‌ای معرفی کرد که انگار از همان ابتدا می‌خواسته این درگاه را به آیفون اضافه کند و تغییر اعمال‌شده در گوشی‌هایش، نتیجه‌ی سرخم‌کردن دربرابر قوانین اروپا نیست.

آیفون‌های جدید به‌لطف درگاه USB-C به ۲۰ برابر سرعت انتقال بیشتر دست پیدا می‌کنند. اپل می‌گوید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اولین گوشی‌های دنیا با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه هستند.


درگاه USB-C چه تفاوتی با لایتنینگ دارد؟

USB-C و لایتنینگ، پروتکل‌هایی برای اتصال و تأمین انرژی هستند. هر دو درگاه غالبا برای شارژ دستگاه‌هایی مثل گوشی و تبلت استفاده می‌شوند، اما می‌توانید از آن‌ها برای انتقال داده‌هایی مثل فیلم و عکس و موسیقی نیز استفاده کنید.

USB-C از نگاه اکثر تحلیلگران و کاربران، درگاه استاندارد شارژ و انتقال داده است؛ با این‌وجود اپل همچنان در مهم‌ترین محصولش یعنی آیفون به استفاده از لایتنینگ ادامه می‌داد. USB-C در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و در زمانی کوتاه به‌شدت مورداستقبال قرار گرفت.
USB-C از تمامی جوانب، بهتر از لایتنینگ است و از استاندارد USB4 نیز پشتیبانی می‌کند (آیفون‌های نسل جدید سراغ استاندارد USB 3 رفته‌اند).
ازلحاظ تئوری، کابل‌های USB-C می‌توانند داده‌ها را با نرخ ۴۰ گیگابیت‌برثانیه انتقال دهند. درمقایسه، سرعت انتقال لایتنینگ احتمالا به ۴۸۰ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. لایتنینگ بر پایه‌ی استاندارد قدیمی USB 2.0 تولید شده است.
اپل مشخصات رسمی بسیاری از فناوری‌ها و استانداردهایش را اعلام نمی‌کند؛ بنابراین حتی همین حالا نیز نمی‌دانیم حداکثر سرعت انتقال لایتنینگ چقدر است. اپل از سال ۲۰۱۲ پروتکل لایتنینگ را به‌روزرسانی نکرده؛ بنابراین این درگاه عملا در دهه‌ی اخیر بدون تغییر باقی مانده است.
از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، USB-C درگاه بهتری نسبت‌به لایتنینگ است
لایتنینگ به‌عنوان نسخه‌ی کوچک‌تر و مدرن‌تر درگاه ۳۰ پین اپل معرفی شد. آن درگاه قدیمی را نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ با آیپاد دیده بودیم. لایتنینگ بسیار بهتر از کانکتور ۳۰ پین بود: کابل جدید کوچک‌تر بود، می‌شد از هر دو طرف به درگاه گوشی متصلش کرد و همچنین می‌توانست داده‌ها را با سرعت بیشتر انتقال دهد. اپل در همان زمان گفت که لایتنینگ قرار است تا یک دهه مورداستفاده قرار بگیرد.
لایتنینگ درگاه اختصاصی اپل است و صرفا با محصولات این شرکت کار می‌کند؛ درحالی‌که USB-C به‌صورت گسترده در صنعت فناوری استفاده شده است و کابل‌های مجهزبه این کانکتور، با انواع محصولات سازگاری دارند. این سازگاری باعث می‌شود USB-C بسیار جذاب‌تر باشد.
یکی دیگر از مزایای مهم USB-C، پشتیبانی از توان شارژ بیشتر است. تا پیش از رونمایی آیفون ۱۵، حتی مدرن‌ترین آیفون‌های اپل نیز سرعت شارژ بالایی نداشتند و این موضوع همواره یکی از بزرگ‌ترین انتقادها به اپل بوده است. با مهاجرت به USB-C سرعت شارژ آیفون بالاتر رفته است (اما فعلا نمی‌دانیم تا چه حد).

تغییر درگاه آیفون، چه معنایی برای اپل دارد؟

اپل سال‌ها دربرابر اضافه‌کردن USB-C به آیفون مقاومت کرد و دلیل منطقی برای این کار داشت. یک دهه پس از تولد لایتنینگ، اکوسیستم بزرگی از لوازم جانبی حول این درگاه شکل گرفته است که سالانه میلیاردها دلار درآمد به خزانه‌ی اپل واریز می‌کند. خداحافظی با لایتنینگ به‌معنی خداحافظی با اکوسیستم غنی این درگاه است.
USB-C اکوسیستم بالغ‌تری دارد، اما این لزوما برای اپل خوب نیست؛ چون لایتنینگ درگاهی اختصاصی بود و شرکت‌ها برای تولید لوازم جانبی رسمی با این درگاه، مجبور بودند به اپل پول پرداخت کنند. این در حالی است که USB-C از سال‌ها قبل وارد بازار شده است و امروزه تعداد قابل‌توجهی از لوازم جانبی از این درگاه استفاده می‌کنند.
چهره تیم کوک مدیرعامل اپل Tim Cook Apple از نمای نزدیک

به تغییر درگاه آیفون به‌عنوان اتفاقی ساده نگاه نکنید. تغییر درگاه شارژ آیفون نیازمند اصلاح قابل‌توجه زنجیره‌ی تأمین لوازم جانبی و البته تغییراتی در خود آیفون و نرم‌افزار این گوشی است. پولی که برای این فرایندها خرج می‌شود، بسیار بیشتر از حد تصور است. بعید نیست هزینه‌های درگاه USB-C روی قیمت گوشی آیفون در نسل جدید اثر گذاشته باشد (البته تأثیر فریم تیتانیومی و پردازنده سه نانومتری روی قیمت گوشی های جدید اپل پررنگ‌تر است).
آخرین‌باری که درگاه آیفون تغییر کرد، کاربران به‌شدت علیه اپل موضع گرفتند
آخرین‌باری که درگاه آیفون در سال ۲۰۱۲ به لایتنینگ تغییر کرد، کاربران به‌شدت علیه اپل موضع گرفتند. همچنین، در سال ۲۰۱۶ و هنگام حذف جک هدفون شاهد انتقادات فراوانی از اپل بودیم. با این‌حال امسال همه‌چیز فرق می‌کند؛ چون بازار آیفون برای USB-C آمادگی کاملی دارد.
اپل نگران است که با تغییر درگاه، کاربران آیفون ۱۵ کار ساده‌تری برای مهاجرت به اندروید داشته باشند، چون قبل از تهیه‌ی گوشی اندرویدی، لوازم جانبی سازگار با آن را دارند.
با همه‌ی این‌ها، اپل سرانجام تصمیمش را گرفت و USB-C را پس از آیپد و مک بوک به آیفون نیز اضافه کرد. حتی مدل جدید ایرپاد نیز درگاه USB-C دارد. USB-C جایگزین درگاهی شده که اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ با آیفون ۵ به‌نمایش گذاشته شد. اپل در آن زمان لایتنینگ را یک دستاورد مهندسی خطاب می‌کرد، چون بسیار کوچک‌تر از کانکتور ۳۰ پین قبلی شده بود و نرخ خرابی کمتری داشت.

با رونمایی آیفون ۱۵،‌ سرانجام قصه‌ی درگاه لایتنینگ به سر رسید. اپل اکنون برای بازاریابی گسترده‌ی USB-C و مزایایی که این درگاه نسبت‌به لایتنینگ دارد آماده می‌شود.
اضافه‌شدن USB-C به آیفون هرگز جزو خواسته‌های اپل نبود؛ اما این شرکت «موقتا» با قوانین اروپا سازش کرد. چرا موقتا؟ چون اپل برای آینده‌ای آماده می‌شود که در آن، آیفون‌ها هیچ درگاهی ندارند و صرفا به شیوه‌ی بی‌سیم شارژ می‌شود.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین