. . .

دانستنی اسرار خورشید و ماه

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ilsa.~.

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
54
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-06
آخرین بازدید
موضوعات
30
نوشته‌ها
459
پسندها
423
امتیازها
123

  • #1
خب سلامی کنیم به دوستان و عزیزان خورشید دوست رمانیکی :icon_popcorn:

حالتون چطوره؟؟؟ آماده‎ی یادگیری هستید؟؟؟

امروز می‎خوایم با عجایبی شگفت از خورشید و ماه و اتفاقای درونی‎شون آشنا بشیم.. اگه تو هم دوست داری همراهی مارو از دست نده و با لایکای زیبات بهمون انگیزه بده:love::love:



*-*ستاره ای به نام خورشید ??

خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستاره‎ی منظومه‎ی شمسی مااست که در مرکز آن جای دارد. می‎توان گفت خورشید یک کره‎ی کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده است و در میانه‎ی آن میدان مغناطیسی برقرار است.

این ستاره که قطری نزدیک به 1392000 کیلومتر دارد سرچشمه‎ی اصلی نور، انرژی، گرما و زندگی بر روی زمین است. قطر خورشید نزدیک به 109 برابر قطر زمین و جرم آن 330 هزار برابر جرم زمین است.


????
 
  • گل رز
  • جذاب
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

ilsa.~.

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
54
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-06
آخرین بازدید
موضوعات
30
نوشته‌ها
459
پسندها
423
امتیازها
123

  • #2
انفجار نهایی یک ستاره سنگین "ابرنواختر" نامیده می شود ، اما خورشید ما هرگز چنین انفجاری را تجربه نخواهد کرد زیرا حداقل جرم مورد نیاز برای یک ابرنواختر هشت برابر جرم خورشید ما است. از نظر شیمیایی ، سه چهارم جرم خورشید از هیدروژن تشکیل شده است و مابقی آن بیشتر هلیوم است. بعد از هیدروژن ، هلیوم ، عناصر سنگین از دیگر ترکیبات خورشید هستند که عبارتند از: اکسیژن ، کربن ، نئون ، آهن و ...
این عناصر 1.69٪ از جرم خورشید را تشکیل می دهند که 5.288 برابر جرم زمین است.
خورشید ، مانند اکثر ستارگان ، ستاره اصلی است و در نتیجه انرژی خود را از طریق همجوشی "هیدروژن به هلیم-هسته ای" با 620 میلیون تن در ثانیه در هسته خود تأمین می کند. هیدروژن را ذوب می کند. کیهان شناسان زمانی می گفتند که خورشید کوچکتر از ستاره های دیگر است ، اما امروز آنها معتقدند که خورشید از 85٪ ستارگان کهکشان راه شیری روشن تر است.

خورشید در حال حاضر در حال عبور از یک خوشه بین ستاره ای محلی در منطقه حباب محلی در لبه بازوی شکارچی کهکشان راه شیری است. از 50 ستاره ای که تا شعاع 17 سال نوری از زمین تابش می کنند (نزدیک ترین کوتوله قرمز به نام پروکسیما قنطورس است که 4.2 سال نوری از ما فاصله دارد)

از نظر جرم خورشید در میان آنها رتبه چهارم را دارد. اگر از طریق قطب شمال به کهکشان راه شیری نگاه کنیم ، خورشید در مدار کهکشان راه شیری در اطراف مرکز کهکشان راه شیری ، در حدود 24000 تا 26000 سال نوری از کهکشان راه شیری ، می چرخد. 225 تا 250 میلیون سال دیگر را کامل کنید و چرخه آن را کامل کنید.


? ? ? ? :star2:
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users

ilsa.~.

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
54
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-06
آخرین بازدید
موضوعات
30
نوشته‌ها
459
پسندها
423
امتیازها
123

  • #3
فاصله متوسط از خورشید تا زمین حدود 150 میلیون کیلومتر است (یک واحد نجومی) ، اگرچه این فاصله در زمان های مختلف حرکت زمین به دور خورشید (در اوج و نقاط پایین آن) در ماه های ثانویه تا جولای متفاوت است. در این فاصله متوسط ، نور 8 دقیقه و 19 ثانیه طول می کشد تا از خورشید به زمین برسد. می توان گفت که انرژی تابشی نور سفید خورشید ، ایجاد آب و هوای زمین و طرد شدن آن و نتیجه آن ، زندگی همه موجودات روی زمین را فراهم می کند. نقش برجسته خورشید در وضعیت زمین از زمان های ماقبل تاریخ برای انسان شناخته شده است ، به همین دلیل برای بسیاری از فرهنگ ها خورشید یک الهه ستودنی قلمداد می شد.
پیشرفت دانش در مورد چگونگی آهسته بودن خورشید تا قرن نوزدهم کند بوده است ، زمانی که اطلاعات کمی در مورد ترکیبات خورشید و منبع انرژی آن در دست بود.
تلاش برای آگاهی بیشتر از خورشید همچنان ادامه دارد که تعدادی از پدیده ها و رفتارهای غیرقابل توجیه هنوز در خورشید دیده می شوند.

? ? ? ?

*-*ناحیه تابشی خورشید

در ناحیه تقریباً 0.7 شعاع خورشید یا پایین ، مواد خورشیدی چنان گرم و متراکم است که می تواند گرمای زیادی را از طریق تابش گرما از هسته پراکنده کند.
هیچ رفتاری همرفتی در این زمینه مشاهده نمی شود. اکنون دمای مواد از 7 میلیون کیلوگرم به 2 میلیون کیلوگرم افزایش می یابد ، اما هنوز برای کاهش دما نسبت به افزایش ارتفاع کمتر از حد پیش بینی شده است.
بنابراین این کاهش دما نمی تواند با همرفت انجام شود. در این دوره ، انرژی توسط تابش فوتون توسط یون های هیدروژن و هلیوم تولید می شود. البته این فوتون ها مسافت بسیار کمی را نیز طی می کنند و به زودی توسط یونهای دیگر دوباره جذب می شوند. چگالی همچنین از 25/0 چگالی خورشید به بیش از دامنه تابش تقریباً 100 برابر کاهش می یابد.
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین