. . .

بحث و گفتگو آینده‌ گیمینگ در کامپیوترهای مک و ویژگی گیم مود در مک سونوما

تالار متفرقه دیجیتال

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
144
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

اپل هیچ گاه توجه چندانی به تجربه‌ی گیمینگ روی مک‌ نشان نداده است؛ اما با انتشار مک او‌ اس سونوما (macOS Sonoma) و افزودن قابلیت‌‌ گیم مود (Game Mode)، واضح است که سیاست‌های این شرکت نسبت به پی‌سی گیمینگ در حال تغییر هستند. در این مقاله نگاهی به این قابلیت انداخته و درباره‌ی آینده‌ی گیمینگ روی کامپیوتر مک گمانه‌زنی می‌کنیم.


گیم‌مود چیست؟‌

گیم مود قابلیتی جدید است که همراه با چهاردهمین نسخه‌ی macOS منتشر شد و کارش بهینه کردن منابع سیستم برای گیمینگ است. طبق گفته‌های اپل، قابلیت مذکور بازی‌ها را در اولویت استفاده از توان CPU و پردازنده‌ گرافیکی قرار می‌دهد و بدین ترتیب، بازیکنان گیم‌پلی روان‌تری را تجربه می‌کنند.
یکی‌ دیگر از اثرات این ویژگی نوظهور، کاهش تأخیر تجهیزات گیمینگ بی‌سیم با دوبرابر کردن نرخ نمونه‌برداری (sample rate) امواج بلوتوث است؛ این یعنی لگ کمتر بین فشردن یک دکمه‌ی دسته بازی و دیدن نتیجه‌ی آن روی صفحه‌نمایش.
نوار منوی مک او اس هنگام اجرای بازی و غیرفعال کردن گیم مود
می‌توان گیم مود را از نوار منو غیرفعال کرد
هرگاه که یک بازی به صورت تمام‌صفحه اجرا شود، گیم مود نیز به صورت خودکار فعال خواهد شد؛‌ در این مواقع، یک آیکون کنترلر که نشانگر روشن بودن گیم مود است در نوار منوی مک ظاهر می‌شود. غیرفعال‌ سازی این قابلیت نیز ازطریق این آیکون امکان پذیر است.

گیم مود چگونه گیمینگ را بهبود می‌دهد؟

در تست‌های انجام شده توسط makeuseof، گیم مود توانست تجربه‌ی گیمینگ روی مک‌های مجهز به تراشه‌های اپل سیلیکون را بهبود دهد؛ البته این بهبود به معنی افزایش قطعی نرخ فریم‌ بازی‌ها نیست، بلکه هنگام فعال بودن این ویژگی، بازی‌ها در اولویت قرار گرفته و بدون توجه به پردازش‌های پس‌زمینه، به تمامی نیروی پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی سیستم دسترسی دارند.
به عنوان یک مثال از عملکرد این ابزار، هنگام اجرای همزمان بنچمارک مرورگر Speedometer در کنار یک بازی، با وجود کاهش محسوس امتیاز بنچمارک، کارایی بازی ثابت ماند؛ پس از خاموش کردن گیم مود و تکرار این آزمایش، بازی با افت فریم‌های متعدد رو‌به‌رو می‌شد. این نتیجه بر درستی ادعای اپل مهر تأیید می‌زند.
اجرای ماین‌کرفت روی مک او اس سونوما
بر خلاف انتظار، گیم مود تأثیر چندانی روی نرخ فریم بازی‌ها ندارد
همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی دیگر از نتایج استفاده از گیم مود، کاهش تأخیر کنترلر‌هایی چون دوال‌ شاک ۴ و ایکس باکس وان کنترلر است؛ طبق بررسی‌های انجام شده، هنگام فعال بودن این قابلیت، ورودی‌های کاربر تقریباً به صورت بلادرنگ به بازی منتقل می‌شوند. این موضوع در هنگام تجربه‌ی ژانر‌هایی مثل شوتر‌های اول شخص که در آن واکنش‌های سریع حرف اول را می‌زنند، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

گیم مود از چه بازی‌هایی پشتیبانی می‌کند؟‌

بنا بر گفته‌ی کوپرتینو نشین‌ها، گیم مود با همه‌ی بازی‌ها از جمله عناوینی که در آینده‌ی نزدیک برای مک منتشر خواهند شد، هماهنگ است؛ از جمله بازی‌های ذکر شده در جریان رویداد معرفی سونوما، می‌توان به World of Warcraft: Dragonflight و Dragonheir: Silent Gods اشاره کرد.
اپل در حال معرفی بازی هایی که از قابلیت گیم مود پشتیبانی می کنند
اکثر بازی‌ها از گیم مود پشتیبانی می‌کنند
بازی‌های پرطرفداری چون Minecraft و Rise of the Tomb Raider نیز توانستند با موفقیت از قابلیت گیم مود استفاده کنند؛ حتی بازی‌های آی او اس و آیپد او اس که قابل اجرا روی مک هستند نیز می‌توانند از این ویژگی برای بهبود کارایی خود کمک بگیرند.
تنها بازی‌ای که نتوانست از گیم مود استفاده کند Civilization VI بود؛‌ احتمالاً دلیل آن پشتیبانی نکردن نسخه‌ی منتشر شده در اپ استور مک از قابلیت تمام‌صفحه است. به غیر از این، به نظر می‌رسد که این ابزار تازه با اکثریت بازی‌ها کار می‌کند.

راحت‌تر شدن پورت بازی‌ها برای مک

علاوه بر گیم مود، غول فناوری ابزار‌هایی را برای آسان کردن فرایند پورت بازی‌های ویندوزی به مک او اس و تراشه‌های اپل سیلیکون معرفی کرد.
اجرای سایبرپانک 2077 روی مک بوک
پورت بازی‌ها برای مک او اس آسان‌تر از همیشه است
توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ابزار جدید Game Porting Toolkit، به راحتی کارایی بازی‌های DirectX 12 ویندوزی خود را روی مک بررسی کنند. طبق گفته‌ی این شرکت، به لطف مبدل‌ شیدرِ متال ۳، فرایند تبدیل کد‌ها به منظور اجرا شدنشان روی اپل سیلیکون، به جای چندماه، تنها چند روز طول می‌کشد.
در آزمایش‌های اولیه، یکی از توسعه‌دهندگان توانست با ابزار‌های منتشر شده روی گیت‌هاب، بازی‌های معروفی چون Hogwarts Legacy، Cyberpunk 2077 و Diablo IV را روی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی مجهز به تراشه‌ی M2 Max به روانی اجرا کند. توانایی پورت آسان و سریع عناوین AAA، می‌تواند جان تازه‌ای به مجموعه‌ی نه چندان چشمگیر بازی‌های منتشر شده برای مک او اس بدهد.

جمع‌بندی

اضافه شدن قابلیت گیم مود و انتشار ابزار‌های جدید برای راحت‌تر کردن کار توسعه‌دهندگان، نشان از علاقه‌ی شرکت تحت رهبری تیم کوک به بازار پی‌سی گیمینگ دارد؛ از طرفی قدرت قابل‌توجه تراشه‌های اپل سیلیکون، پتانسیل بالایی برای گیمینگ روی مک ایجاد می‌کند.
محصولات مبتنی بر مک او اس اپل
اکثر مک‌ها قدرت سخت افزاری کافی برای اجرای بازی‌ها را دارند
با این همه، مک او اس هنوز راه بسیار زیادی برای رسیدن به ویندوز در زمینه‌ی گیمینگ دارد؛ گیم مود و پورت‌های آسان کمک کننده‌اند ولی اپل باید سازندگان بیشتری را برای در اولویت قرار دادن نسخه‌ی مک بازی‌هایشان متقاعد کند.
گیم مود نمی‌تواند یک شبه هر مکی را به یک سیستم گیمینگ بالارده تبدیل کند؛ اما با ادامه‌ی تلاش‌های این چنینی اپل، آینده برای کاربرانی که همیشه آرزوی انجام بازی‌های معروف روی مک‌هایشان را داشتند، روشن است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین