. . .

دانستنی چگونه ریاضی بخوانیم که در یادگیر ی به ما کمک کند ؟

تالار تحصیل و دانشگاه

Sonay =)

مدیر تحصیل و دانشگاه
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
ویراستار
نام هنری
Sonay
مدیر
مدیر تالار تحصیل و دانشگاه
شناسه کاربر
6749
تاریخ ثبت‌نام
2023-09-23
موضوعات
165
نوشته‌ها
219
پسندها
547
امتیازها
303
محل سکونت
Fantasy World

  • #1
۱- هر وقت رياضي مي خوانيد از خوانده‌هاي خود ياداشت برداريد و براي بار دوم و سوم از روي ياداشت‌هاي خود مطالعه کنيد .

۲- اگر از مطالعه رياضي خسته شديد ؛ مدتي قدم بزنيد و مغز خود را آرام کنيد و براي ادامه مطالعه خود را آماده کنيد .

۳- درس رياضي را بين دروس خواندني مطالعه کنيد و هيچ وقت خودتان را با مطالعه محض رياضي خسته نکنيد .

۴- بعد از مطالعه هر بخش سعي کنيد مثال‌هاي کاربردي در آن مبحث براي خود بيابيد مثلاً وقتي بخش مساحت را مطالعه مي کنيد سعي کنيد مساحت اطاق خود و قسمتي از ديوار خانه که بشکل مثلث يا ذوزنقه است را محاسبه کنيد .

۵- در رياضي آن‌چه مهم است تکرار در مطالعه است تا مي توانيد تکرار کنيد.

۶- خسته نشويد و نگوييد ما استعداد رياضي نداريم زيرا ۹۹ ٪ آن‌چه مي‌آموزيم ع×ر×ق جبين است و فقط ۱ ٪ استعداد است .بي استعدادترين افراد نبوغ وقت خود شده اند .

7-خودتان را به فکر کردن روي مساله هاي رياضي عادت دهيد. توجه کنيد که بسياري از مسائل خوب به راحتي حل نمي شوند بنابر اين اگر در حل هر مساله اي موفق نشديد، نااميد نشويد. براي حل مسائل تلاش کنيد هر چند اگر ساعت‌ها و روزها وقت شما را بگيرد. از وقت‌هاي اضافي (هنگام پياده روي - ايستادن در صفهاي مختلف اتوبوس، خريد نان و ...) براي حل مسائل و فکر کردن روي آنها استفاده کنيد. روي مسائل کتابهاي درسي خود خوب فکر کنيد و براي حل آنها وقت بگذاريد اما به آنها اکتفا نکنيد. هميشه يک مساله جديد براي حل در ذهنتان داشته و به دنبال مسائل جديد باشيد. از هيچ مساله اي نترسيد. از مسائل مربوط به المپيادهاي سالهاي گذشته کشوري و بين المللي اطلاع داشته باشيد و اگر فرصت کرديد راه حل آنها را نيز پيدا کنيد. در کل سعي کنيد دايرة المعارف مسائل رياضي ذهنتان را -يعني مجموعه مسائلي که ديده ايد نه مسائلي که حل کرده ايد- دائماً توسعه دهيد. اگر چند ماه خودتان را به اين کارها عادت دهيد، مسائل کتابهاي درسي - و نتيجتاً تستهاي کنکور- برايتان کاملا پيش پا افتاده خواهد شد. به اميد خدا در همين تايپيک به بعضي از کتابهاي معتبر مساله نيز اشاره خواهد شد

8- نسبت به رياضي ديد بهتري پيدا کنيد. براي اين کار ليستي از کاربردهاي رياضي را در رشته‌هاي مختلف و امور جاري زندگي بنويسيد؛ مثلاً کاربرد رياضي در ساختمان‌سازي.

9- مطالبي که هنگام مطالعه مي‌خوانيد حتي فرمول‌ها و معادلات و نيز سؤالات امتحان را به زبان فارسي برگردانيد.

10- براي حل سريع مسائل رياضي، تمرين کنيد و هنگام مطالعه وقت بگيريد که يک مسئله را در چند دقيقه حل مي‌کنيد. البته عجله داشتن و شتاب‌زدگي را توصيه نمي‌شود؛ زيرا باعث اشتباه مي‌شود ولي سرعت عمل در جايي که شما متوجه راه‌حل شده‌ايد و آن را بلديد، در جلوگيري از کمبود وقت به شما کمک مي‌کند.

11- مسئله را گام به گام حل کنيد. اين کار باعث فهم خوب مسئله و حدس راه‌حل‌هاي درست مي‌شود.

12- قبل از انجام محاسبات، مسئله را تجزيه و تحليل کنيد و با جزئيات طرح کنيد.

13- برآوردي از پاسخ خود داشته باشيد تا از طي کردن مسير اشتباه، جلوگيري شود. مثلاً برآورد کنيد که اگر از اين راه‌حل استفاده کنيد به فلان جواب مي‌رسيد. در اين صورت آيا جواب مسئله درست خواهد بود؟

14- از بازنمايي ذهني استفاده کنيد. اين کار باعث از بين رفتن وقفه‌ي ذهني مي‌شود؛ يعني تصوير مراحلي را که مي‌خواهيد انجام دهيد، در ذهن خود ترسيم کنيد و تصاويرِ ذهنيِ مسائلِ مشابه را در ذهن خود بازسازي کنيد.

15- جوابي را که مي‌دهيد مرتب بررسي کنيد که آيا مسير را درست مي‌رويد يا خير.

16- هنگام مطالعه، تمرين‌ها را به صورت کتبي انجام دهيد. از اين‌که مسائل را ذهني حل کنيد، بپرهيزيد؛ زيرا موجب اشتباه مي‌شود.

17- از اين‌که در آخرين لحظه، جواب خود را تغيير دهيد بپرهيزيد؛ مگر اين‌که صددرصد از جواب خود مطمئن باشيد.

18- فرمول‌هاي رياضي را قبل از امتحان مرور کنيد و با شروع امتحان آن‌ها را در حاشيه‌ي برگه بنويسيد که هر وقت به آن‌ها نياز داشتيد به راحتي در دسترس باشند. اگر زماني که مسئله را حل مي‌کنيد فرمول را بازيابي کنيد، احتمال اين‌که اشتباهي پيش آيد، وجود دارد.

20- مسائل را مشابه مسائلي که قبلاً ياد گرفتيد و حل کرديد، در نظر بگيريد. هم‌چنين شباهت‌هاي آن را با مسائل ديگر پيدا کنيد. اين امر موجب از بين رفتن نگراني مي‌شود.

21- براي آمادگي بيش‌تر سر جلسه‌ي امتحان، مسائل زيادي حل کنيد. از مثال‌ها و تمرين‌هاي کتاب غافل نشويد.

22- همه‌ي وقت خود را صرف چند مسئله‌ي سخت نکنيد. ابتدا مسائل آسان را حل کنيد. اگر ديديد مسئله‌اي سخت است از آن عبور کنيد و بعد از پاسخ به تمام مسائل به آن برگرديد.

23- در صورتي که در حل بعضي مسائل مشکل داريد قبل از امتحان از معلم خود کمک بخواهيد تا يک بار ديگر براي شما توضيح دهد.

24- اگر نمي‌دانيد از کجا شروع کنيد، سؤال را دوباره بخوانيد.

25- مواظب اشتباهات پيش‌پاافتاده باشيد؛ زيرا هر چه‌قدر مسير را درست برويد ولي در يک محاسبه‌ي کوچک (جمع و تفريق) اشتباه کنيد، جواب شما غلط مي‌شود.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین