. . .

پزشکی چرا سالمندان معمولاً زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

تالار متفرقه پزشکی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
144
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

ارتباط با مغز

الگوی زودتر خوابیدن و زودتر از خواب بیدار شدن در هنگام پیری تا حد زیادی با مغز ارتباط دارد. مانند بسیاری از قسمت‌های بدن، مغز هم در زمان پیری مانند گذشته حساس و واکنش‌دهنده نیست.

در دوران پیری، مغز مانند گذشته به ورودی‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. ورودی‌ها نشانگرهایی مانند نور روز یا سرنخ‌های اجتماعی هستند که به ما کمک می‌کنند بدانیم کجای روز هستیم. اگر در اتاق بدون نور حبس باشید، تعیین روز و ساعت بسیار دشوار خواهد بود. مغز نوجوانان سرنخ‌ها را دریافت می‌کند، اگرچه در افراد سالخورده، این سرنخ‌ها به دلیل پیری طبیعی مغز موجب بروز واکنشی در مغز نمی‌شود.

ارتباط با چشم

چشم‌ها نیز نقش مهمی در دریافت سرنخ‌های خارجی دارند و بینایی نیز با افزایش سن تغییر می‌کند. تغییرات بینایی که هنگام پیری ایجاد می‌شود، شدت تحریک نوری را که مغز دریافت می‌کند، کاهش می‌دهد. تحریک نوری نقش مهمی در تنظیم ساعت شبانه‌روزی دارد.

آب مروارید که معمولاً افراد مسن را درگیر می‌کند نیز بر زمان خوابیدن اثر دارد. با پیشرفت بیماری، در عدسی‌های درون چشم لکه‌های کدری ایجاد می‌شود. اگر آب مروارید وجود داشته باشد، نور عصرگاهی به اندازه طبیعی وارد چشم نمی‌شود و مغز غروب خورشید زودتر از زمان واقعی آن درک می‌کند. این امر به‌ نوبه‌ی‌ خود بر سطح ملاتونین در بدن تأثیر می‌گذارد.
ملاتونین که به هورمون خواب نیز معروف است، به‌طور معمول وقتی خورشید غروب می‌کند، افزایش پیدا می‌کند. وجود آب مروارید موجب می‌شود مغز زمان غروب خورشید را زودتر از زمان واقعی آن درک کند. این امر می‌تواند موجب بالا رفتن زودهنگام سطح ملاتونین شود و شما را واردار کند زودتر بخوابید.

به‌طور کلی، زودتر به خواب رفتن و زودتر بیدار شدن بخش طبیعی از روند پیری است؛ حتی اگر در روزهای جوانی به‌عنوان جغد شب معروف باشید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین