بازی اندروید پسرخوانده سفری به جنگ گروههای مافیایی است و باید با استراتژی در این بازی ایرانی، بهترین پسرخوانده بودنتان در میان سایر بازیکنان را ثابت کنید.
استودیوی پاییزان یکی از استودیوهای بازیسازی شناخته شده ایرانی است که تا کنون بازیهای مختلفی را مانند بازی مگنیس برای بازیکنان ایرانی منتشر کرده است. در جریان رویداد TGC شاهد نمایش بازی متفاوت ایرانی در سبک نوبتی و با المانهای کارتی به نام پسرخوانده بودیم. حال این بازی به صورت رایگان برای اندروید منتشر شده است و بازیکنان را به نبردی آنلاین میبرد. در ادامه با بررسی بازی ایرانی پسرخوانده همراه زومجی باشید.
با نگاهی به بازی اندروید پسرخوانده ساخته استودیوی پاییزان ابتدا به یاد محصولاتی مشابه نظیر بازی روگ لایک Darkest Dungeon میافتید، بازی سخت و دیوانه کنندهای که در آن باید در قالب یک تیم وارد سیاهچالهها شوید و برای زنده ماندن تلاش کنید. اما این روزها دیگر بسیاری از بازیها از یکدیگر الهام میگیرند و به ویژه با محبوبیت بازیهای کارتی و همچنین بازیهای نوبتی شاهد شباهت زیاد بازیها با یکدیگر هستیم. اما نکتهای که یک اثر موفق را از دیگری متمایز میکند، نه شباهت گیمپلی، بلکه نوآوری در انیمیشنسازی، روایت داستان و در یک کلام خلاقیت است. داستان بازی پاییزان آغازی ساده دارد و بازیکن را وارد نبردی میان گروههای مافیا میکند. جایی که از یک پیرزن به نام ننجون بگیرید تا یک مرد با پاپیونی روی کلاه به نام چنگیزخان، منتظرند تا برایتان رجز خوانی کنند و به قولی «حسابتون رو بذارن کف دستتون». اینجاست که متوجه میشوید چرا اسم بازی پسرخوانده شده و باید بهترین بودن خودتان را میان سایر بازیکنان ثابت کنید. داستان بازی میتوانست کش و قوسهای بیشتری داشته باشد و حداقل شیرینزبانیهای ننجون و نوچههایش بیشتر شود که به ویژه در ابتدای بازی تاثیر زیادی روی بازیکن میگذارد و وجه تمایز پسرخوانده با سایر ساختههای ایرانی است.
در مجموع نباید از بعد داستانی انتظار چندانی از پسرخوانده داشته باشید و توسعهدهنده تنها سعی کرده تا در قالب متنهای کوتاه، نگاهی گذرا به هر یک از شخصیتها داشته باشد و به قولی تنها شما را کمی با شخصیتها آشنا کند. با نبود بخش داستانی و تنها روایتی کوتاه در ابتدای بازی، مسیر حرکت پسرخوانده به طور کامل به سمت یک بازی نوبتی آنلاین متمایل میشود. اما بگذارید موضوعی را با شما در میان بگذارم. اینروزها دیگر بازیهای نوبتی بخشی از دنیای بازیهای موبایل شدهاند و طبیعتا دلیل آن نیز مشخص است. موفقیت بازی کارتی Hearthstone از یک طرف و عرضه بازی Clash Royale از سوی دیگر باعث شد تا چند سال گذشتهی فروشگاههای گوگل پلی و اپاستور، با مهماننوازی از بازیهای نوبتی و کارتی سپری شود. هرچند مکانیزم گیمپلی میان دو بازی هارتاستون و کلش رویال از یک اصل واحد یعنی استراتژی و استقرار کارت پیروی میکرد اما هوش کمپانی فنلاندی سوپرسل باعث شد تا با جان بخشیدن به کارتهای بیجان، اهمیت استراتژی و انتخاب کارتها را تغییر دهند و گیمپلی متفاوتی را در مقابل بازیکنان بگذارند. سرعت بازی در کلش رویال بسیار سریعتر از بازی هارتاستون است و بازیکنان در مدت محدودتری میتوانند رقابتهای بیشتری انجام دهند. سرعت در گیمپلی کلش رویال یکی از نکات مثبت این بازی محسوب میشود و بازیکن مجبور نیست تا به انتظار بیمورد برای بازی کردن حریف بنشیند.
حال اگر بخواهیم به پسرخوانده بازگردیم، متاسفانه سرعت آرام گیمپلی به تجربه آن ضربه میزند. هرچند این بازی از نظر بصری و طراحی شخصیتها حتی قادر به رقابت با برخی از نمونههای خارجی است، اما خروج بی موقع حریفان از بازی و ادامه بازی تا حداقل یک نوبت باعث میشود تا روند گیمپلی کسل کننده شود. در بازیهای کارتی و رومیزی مانند هارت استون یا بازی توکایدو، بازیکن انتظار صبر کردن و تفکر حریف را دارد و طبیعی است که شاهد گیمپلی نسبتا آرامی باشیم. اما زمانی که صحبت از مبارزه و نبرد میشود، باید گیمپلی بازی سریعتر شود و بازیکن یک نبرد واقعی را احساس کند. اما بازی پسرخوانده این سرعت لازم را در گیمپلی ندارد و هرچند بازیکن به راحتی روش بازی کردن آن را یاد میگیرد، اما همانطور که اشاره شد خروجهای بیموقع بازیکنان از بازی باعث میشود تا نتوانید درگیری لازم را با مکانیزم گیمپلی پیدا کنید. البته اگر بخواهیم خرده انتقادها را کنار بگذاریم و پسرخوانده را با نمونههای ایرانی مقایسه کنیم، باید گفت که این بازی کاملا در رنج دیگری نسبت به سایر بازیهای ایرانی قرار میگیرد. پسرخوانده هنوز هم نبردهای چالشیای را برایتان دارد و استراتژی هر یک از طرفین مبارزه در مشخص شدن پیروز نهایی تاثیر گذار است.
استودیوی پاییزان یکی از استودیوهای بازیسازی شناخته شده ایرانی است که تا کنون بازیهای مختلفی را مانند بازی مگنیس برای بازیکنان ایرانی منتشر کرده است. در جریان رویداد TGC شاهد نمایش بازی متفاوت ایرانی در سبک نوبتی و با المانهای کارتی به نام پسرخوانده بودیم. حال این بازی به صورت رایگان برای اندروید منتشر شده است و بازیکنان را به نبردی آنلاین میبرد. در ادامه با بررسی بازی ایرانی پسرخوانده همراه زومجی باشید.
با نگاهی به بازی اندروید پسرخوانده ساخته استودیوی پاییزان ابتدا به یاد محصولاتی مشابه نظیر بازی روگ لایک Darkest Dungeon میافتید، بازی سخت و دیوانه کنندهای که در آن باید در قالب یک تیم وارد سیاهچالهها شوید و برای زنده ماندن تلاش کنید. اما این روزها دیگر بسیاری از بازیها از یکدیگر الهام میگیرند و به ویژه با محبوبیت بازیهای کارتی و همچنین بازیهای نوبتی شاهد شباهت زیاد بازیها با یکدیگر هستیم. اما نکتهای که یک اثر موفق را از دیگری متمایز میکند، نه شباهت گیمپلی، بلکه نوآوری در انیمیشنسازی، روایت داستان و در یک کلام خلاقیت است. داستان بازی پاییزان آغازی ساده دارد و بازیکن را وارد نبردی میان گروههای مافیا میکند. جایی که از یک پیرزن به نام ننجون بگیرید تا یک مرد با پاپیونی روی کلاه به نام چنگیزخان، منتظرند تا برایتان رجز خوانی کنند و به قولی «حسابتون رو بذارن کف دستتون». اینجاست که متوجه میشوید چرا اسم بازی پسرخوانده شده و باید بهترین بودن خودتان را میان سایر بازیکنان ثابت کنید. داستان بازی میتوانست کش و قوسهای بیشتری داشته باشد و حداقل شیرینزبانیهای ننجون و نوچههایش بیشتر شود که به ویژه در ابتدای بازی تاثیر زیادی روی بازیکن میگذارد و وجه تمایز پسرخوانده با سایر ساختههای ایرانی است.
در مجموع نباید از بعد داستانی انتظار چندانی از پسرخوانده داشته باشید و توسعهدهنده تنها سعی کرده تا در قالب متنهای کوتاه، نگاهی گذرا به هر یک از شخصیتها داشته باشد و به قولی تنها شما را کمی با شخصیتها آشنا کند. با نبود بخش داستانی و تنها روایتی کوتاه در ابتدای بازی، مسیر حرکت پسرخوانده به طور کامل به سمت یک بازی نوبتی آنلاین متمایل میشود. اما بگذارید موضوعی را با شما در میان بگذارم. اینروزها دیگر بازیهای نوبتی بخشی از دنیای بازیهای موبایل شدهاند و طبیعتا دلیل آن نیز مشخص است. موفقیت بازی کارتی Hearthstone از یک طرف و عرضه بازی Clash Royale از سوی دیگر باعث شد تا چند سال گذشتهی فروشگاههای گوگل پلی و اپاستور، با مهماننوازی از بازیهای نوبتی و کارتی سپری شود. هرچند مکانیزم گیمپلی میان دو بازی هارتاستون و کلش رویال از یک اصل واحد یعنی استراتژی و استقرار کارت پیروی میکرد اما هوش کمپانی فنلاندی سوپرسل باعث شد تا با جان بخشیدن به کارتهای بیجان، اهمیت استراتژی و انتخاب کارتها را تغییر دهند و گیمپلی متفاوتی را در مقابل بازیکنان بگذارند. سرعت بازی در کلش رویال بسیار سریعتر از بازی هارتاستون است و بازیکنان در مدت محدودتری میتوانند رقابتهای بیشتری انجام دهند. سرعت در گیمپلی کلش رویال یکی از نکات مثبت این بازی محسوب میشود و بازیکن مجبور نیست تا به انتظار بیمورد برای بازی کردن حریف بنشیند.
حال اگر بخواهیم به پسرخوانده بازگردیم، متاسفانه سرعت آرام گیمپلی به تجربه آن ضربه میزند. هرچند این بازی از نظر بصری و طراحی شخصیتها حتی قادر به رقابت با برخی از نمونههای خارجی است، اما خروج بی موقع حریفان از بازی و ادامه بازی تا حداقل یک نوبت باعث میشود تا روند گیمپلی کسل کننده شود. در بازیهای کارتی و رومیزی مانند هارت استون یا بازی توکایدو، بازیکن انتظار صبر کردن و تفکر حریف را دارد و طبیعی است که شاهد گیمپلی نسبتا آرامی باشیم. اما زمانی که صحبت از مبارزه و نبرد میشود، باید گیمپلی بازی سریعتر شود و بازیکن یک نبرد واقعی را احساس کند. اما بازی پسرخوانده این سرعت لازم را در گیمپلی ندارد و هرچند بازیکن به راحتی روش بازی کردن آن را یاد میگیرد، اما همانطور که اشاره شد خروجهای بیموقع بازیکنان از بازی باعث میشود تا نتوانید درگیری لازم را با مکانیزم گیمپلی پیدا کنید. البته اگر بخواهیم خرده انتقادها را کنار بگذاریم و پسرخوانده را با نمونههای ایرانی مقایسه کنیم، باید گفت که این بازی کاملا در رنج دیگری نسبت به سایر بازیهای ایرانی قرار میگیرد. پسرخوانده هنوز هم نبردهای چالشیای را برایتان دارد و استراتژی هر یک از طرفین مبارزه در مشخص شدن پیروز نهایی تاثیر گذار است.
نام موضوع : نقد بازی ایرانی پسرخوانده
دسته : متفرقه دیجیتال