. . .

خبر ناسا ارتباط با وویجر ۲ را موقتاً از دست داد

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
139
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


تصویر هنری فضاپیمای وویجر دربرابر منظومه شمسی

وویجر ۲ یکی از دو کاوشگر دوقلوی وویجر که از منظومه‌ی شمسی خارج شدند، ارتباط خود با زمین را موقتاً از دست داده است.

کاوشگرهای دوقلوی وویجر، تقریباً نیم قرن پیش زمین را به سمت منظومه‌ی شمسی خارجی ترک کردند. این دو کاوشگر، چند سال پیش از مرز منظومه شمسی موسوم به هلیوپاوس عبور کردند و به‌این‌ترتیب به دوردست‌ترین اشیای ساخت دست انسان تبدیل شدند.
به گزارش ارزتکنیکا، تقریباً یک هفته پیش، اپراتورهای فضاپیمای وویجر ۲، مجموعه‌ای از دستورها را ارسال کردند که سهواً باعث انحراف آنتن این کاوشگر دوردست نسبت به زمین شد. در نتیجه، ناسا ارتباط با وویجر ۲ را از دست داد. این کاوشگر در فاصله‌ی ۱۹٫۹ میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد.
البته ناسا و دانشمندان مأموریت واهمه‌ای ندارند. به گفته‌ی این سازمان، وویجر ۲ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که جهت‌گیری خود نسبت به زمین را چندبار در سال ریست می‌کند. این کاوشگر مجدداً در ۱۵ اکتبر این کار را انجام خواهد داد و به این صورت ارتباطات از سر گرفته می‌شوند. البته ناسا انتظار نداشت این اتفاق برای وویجر ۲ رخ دهد.
دو کاوشگر وویجر ۱ و ۲، در سال ۱۹۷۷ روی دو موشک متفاوت پرتاب شدند و از آن‌ زمان به پیشگامان واقعی ناسا و جهان تبدیل شدند. پیش از وویجر، هیچ کاوشگری مانند دوقلوهای وویجر از محدوده‌ی بیرونی منظومه شمسی دیدن نکرده بود. این دو کاوشگر در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از چهار غول گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بازدید کردند.

پیش از پرتاب وویجرها، انسان‌ها به مدت صدها سال، غول‌های گازی را مانند لکه‌های تار و مبهم می‌دیدند. پایونیر ۱۰ و ۱۱ چشم‌اندازهای بهتری از مشتری و زحل را ارائه کردند اما باز هم داده‌های کمی از این سیاره‌ها و قمرهایشان وجود داشت. به‌علاوه، هیچ داده‌ای از اورانوس و نپتون موجود نبود. کاوشگرهای وویجر از این غول‌های گازی و قمرهای شگفت‌انگیزشان مثل آیوی پوشیده از آتشفشان، اروپای یخی و تایتان با دریاهای متان پرده برداشتند.
دو کاوشگر وویجر در سنین پیری، همچنان به کاوش و اکتشاف ادامه می‌دهند. وویجر ۱ حالا در فاصله‌ی ۲۴ میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد. هر دو کاوشگر منظومه‌ی شمسی را ترک کرده‌اند، به اکتشاف در فضای میان‌ستاره‌ای ادامه می‌دهند و خوشبختانه هنوز داده‌هایی را به زمین مخابره می‌کنند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین