. . .

دانستنی ناسا می‌خواهد روی ماه از رآکتور هسته‌ای استفاده کند

تالار هوافضا
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,356
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
بشر برای سفر مجدد به ماه آماده می‌شود و این بار برنامه‌های متفاوتی دارد، بنابراین باید به سراغ منابع انرژی مختلف باشد. حالا ناسا با همکاری آزمایشگاه ملی «آیداهو» وزارت انرژی آمریکا (DOE) می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ یک منبع انرژی غیر وابسته به خورشید توسعه دهد که آن، رآکتور هسته‌ای است. در همین راستا این سازمان‌ها برای دریافت پیشنهادات فراخوان داده‌اند.


افراد می‌توانند تا اواسط فوریه ۲۰۲۲ (اواخر بهمن) پیشنهادات خود را برای این سازمان‌ها ارسال کنند. این پروژه در راستای برنامه آرتمیس قرار می‌گیرد که بشر را دوباره پس از نزدیک به ۵۰ سال به ماه می‌برد. علاوه بر ماه، انسان به سفر به سیارات هم فکر می‌کند، بنابراین به منابع انرژی متنوع نیاز دارد و قدمی مهم برای اکتشافات فضایی بشر محسوب می‌شود.

سیستم توان موردنظر ناسا، یک نیروگاه شکافت هسته‌ای یا فیژن است. در شکافت هسته‌ای با تقسیم یک هسته اتم سنگین به هسته سبک‌تر، انرژی بدست می‌آید. این پروژه می‌خواهد یک رآکتور را در زمین سرهم کند و سپس به ماه پرتاب شود.



nasa-moon-reactor-2030-1-1024x576.jpg


هر طراحی که برای این سازمان‌ها ارسال می‌شود، باید یک رآکتور اورانیوم با سیستم تبدیل توان هسته‌ای به انرژی و سیستم کنترل دما برای خنک نگه داشتن رآکتور باشد. علاوه بر این، طرح پیشنهادی باید دارای سیستمی باشد که حداقل ۴۰ کیلووات انرژی مداوم را برای بیش از یک دهه تامین کند.

مسلما رآکتور پیشنهادی باید از نظر ساختاری به گونه‌ای باشد که در هنگام پرتاب از زمین، فرود روی ماه و البته فعالیت در این قمر زمین دوام بیاورد. این رآکتور باید در یک استوانه با طول نزدیک به ۵.۵ متر جای بگیرد و همچنین کمتر از ۶۰۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

شاید با خودتان فکر کنید که خورشید یک منبع انرژی کافی برای سفرهای فضایی محسوب می‌شود، اما باید بدانید تضمینی برای استفاده مداوم از آن وجود ندارد. برای مثال یک شب در ماه می‌تواند تا ۱۴ روز طول بکشد و نتوان از خورشید برای تامین انرژی پایگاه در این قمر استفاده کرد. بنابراین استفاده از رآکتور هسته‌ای می‌تواند رویکرد مناسبی باشد.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین