. . .

بحث و گفتگو مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس با نسل قبل؛ بزرگ‌ترین آپدیت آیفون‌های استاندارد در سه سال اخیر

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

طراحی و نمایشگر

جدیدترین سری آیفون‌ اپل پیشرفت‌های درخورتوجهی در طراحی به خود دیده است؛ به‌ویژه داینامیک آیلند و معرفی پورت USB Type-C که مدت‌ها منتظرش بودیم. در‌ادامه، تغییرات اِعمال‌شده را بررسی خواهیم کرد.
ابتدا باید گفت که اکنون در خانواده آیفون ۱۵ از پورت تایپ C استفاده می‌شود و در‌مقابل، سری آیفون ۱۴ از پورت لایتنینگ بهره می‌برد. این تغییر نسل جدید بع گوشی‌های هوشمند اپل کمک می‌کند تا قابلیت شارژ سریع را ارائه دهد؛ خصیصه‌ای که کاربران سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند.
صفحه‌نمایش آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس
آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس
درمقابل، مدل‌های جدید آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس شیشه پشتی‌ای دارند که با استفاده از روش تبادل یونی دوگانه قوی‌تر شده است و سپس با ذرات ریز نانوکریستالی صیقل داده می‌شود. این طراحی نه‌تنها ظاهر آن را خاص و لوکس می‌کند؛ بلکه مقاومت را نیز افزایش می‌دهد.
اپل برای پوشش جلویی آیفون‌های جدید خود از Ceramic Shield استفاده کرده که بسیار بادوام است. درضمن، آیفون ۱۵ و نسخه پلاس به‌گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که در‌برابر آب و گردوغبار مقاوم باشند.
هر دو دستگاه جدید اپل همان اندازه صفحه‌نمایش نسخه‌های قبلی خود را حفظ می‌کنند. آیفون 15 از صفحه‌نمایش ۶٫۱ اینچی و نسخه‌ی پلاس از صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی استفاده می‌کند.
نکته‌ی دیگر اینکه اکنون مدل‌های معمولی نیز به داینامیک آیلند مجهز شده‌اند که روشی خلاقانه و جالب برای تعامل کاربران با اعلان‌ها است. درضمن به‌گفته‌ی اپل، صفحه‌نمایش Super Retina XDR برای تماشای محتوا و پخش تمرینات Apple Fitness+ و بازی‌کردن عالی است.
حداکثر روشنایی HDR مدل‌های جدید اکنون به ۱۶۰۰ نیت می‌رسد؛ بنابراین، عکس‌ها و ویدیوهای HDR بهتر از همیشه به‌نظر می‌رسند. همچنین، حداکثر روشنایی در فضای باز به ۲۰۰۰ نیت افزایش یافته که دو برابر روشنایی نسل قبلی است.
درمقابل،‌ نمایشگر مدل‌های پایه‌ی سری آیفون ۱۴ از پنل OLED استفاده می‌کنند و هنگام پخش محتوای HDR به روشنایی ۱۲۰۰ نیت دست می‌یابند و نسبت کنتراست چشمگیر دارند و از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند. برای محافظت از نمایشگر نیز، روی آن با لایه‌ی Ceramic Shield پوشانده شده است.
درنهایت، باید به این نکته اشاره کرد که متأسفانه آیفون ۱۵ با نرخ نوسازی بیشتر از نسل قبلی خود (۶۰ هرتز) عرضه نمی‌شود. این بی‌شک مسئله‌ای ناامیدکننده درباره‌ی محصول جدید اپل است؛ جایی که حتی نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نیز می‌توانست به‌روزرسانی خوبی باشد.


سخت‌افزار و نرم‌افزار و باتری

مدل‌های جدید اپل آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به تراشه‌ی سریع و کارآمد A16 Bionic مجهز شده‌اند و در ظرفیت‌های ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شوند.
CPU موجود در آ‌یفون ۱۵ و ۱۵ پلاس ۶ هسته‌ای و سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر است. GPU آن نیز ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتری برای ارائه گرافیک روان‌تر دارد و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدید یادگیری ماشین را سرعت می‌بخشد و در‌عین‌حال، حریم خصوصی و امنیت را با Secure Enclave حفظ می‌کند.
آیفون ۱۴
درمقابل، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از تراشه‌‌ی ۲۰۲۱ اپل، یعنی A15 بایونیک، با ۶ هسته‌ی پردازشی در بخش CPU استفاده می‌کنند. دراین‌میان، باید توجه کنید که آیفون ۱۴ نسخه‌ای از A15 را در دل خود دارد که در آیفون ۱۳ پرو به‌کاررفته بود. این نسخه از گرافیک ۵ هسته‌ای (دربرابر مدل ۴ هسته‌ای به‌کاررفته در آیفون ۱۳) قدرت می‌گیرد و بدین‌ترتیب، بهبود ۱۸ درصدی در پردازش‌های گرافیکی را فراهم می‌آورد.
آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به‌روزرسانی iOS 17 را دریافت می‌کند که به‌صورت پیش‌فرض روی سری آیفون ۱۵ نصب شده است. این نسخه‌ جدید سیستم‌عامل اپل با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید و بهبودیافته همراه خواهد بود.


دوربین
دوربین اصلی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری استفاده می‌کند. حسگر بزرگ دوربین اصلی در پس لنزی با دیافراگم f/1.5 قرار دارد. همچنین، دوربین اولتراواید آن‌ها از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه استفاده می‌کند.

دوربین سلفی نسل گذشته نیز از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و این سنسور در پسِ لنزی با دیافراگم f/1.9 قرار دارد.
فناوری‌های پردازش تصویر مانند Photonic Engine، به آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس کمک می‌کنند تا تصاویر بهتری ارائه دهند. به‌عنوان مثال، این دستگاه‌ها زودتر از قبل عملیات پردازش تصویر را آغاز می‌کنند. این یعنی چندین فریم با نوردهی‌های متفاوت از سوژه ثبت می‌شود و گوشی با تجزیه‌وتحلیل هر فریم در سطح پیکسلی، بهترین‌های بخش‌های هر فریم را انتخاب و با‌هم تجمیع می‌کند تا در‌نهایت عکسی روشن‌تر و رنگ‌های طبیعی‌تر و جزئیات بیشتر ثبت شود.
درمقابل، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی مجهزند که عکس‌ها و فیلم‌های واضح را حین ثبت جزئیات دقیق با سنسور Quad-Pixel ارائه می‌دهد. همچنین، دوربین اصلی آن‌ها با استفاده از قدرت عکاسی محاسباتی، تصویری ۲۴ مگاپیکسلی با وضوح بسیار زیاد را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.
گوشی‌های جدید اپل با یکپارچه‌سازی هوشمندانه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تله‌فوتوِ دو‌برابری سه سطح زوم (5x و 2x و 1x) با کیفیت اپتیکال را به کاربران ارائه می‌دهد.
در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس دیگر به تغییر حالت عکاسی به پرتره نیازی نیست
پرتره‌های ثبت‌شده با آیفون 15 و آیفون 15 پلاس جزئیات واضح‌تر و رنگ‌های زنده‌تر و عملکرد بهتر در نور کم دارند. برای اولین‌بار کاربران می‌توانند بدون نیاز به فعال‌سازی حالت پرتره تصاویر پرتره ثبت کنند. وقتی حضور فرد یا سگ یا گربه در قاب تشخیص داده شود یا زمانی‌که کاربر برای فوکوس ضربه می‌زند، آیفون به‌طور خودکار اطلاعات عمق را بررسی می‌کند.
بدین‌ترتیب، کاربران می‌توانند بعداً در برنامه‌ی Photos در آیپد و آیفون یا مک، عکس‌ها را به پرتره‌های خیره‌کننده تبدیل کنند. همچنین اکنون تنظیم نقطه فوکوس پس از ثبت عکس امکان‌پذیر است. همچنین، شاهد پیشرفت‌هایی در حالت شب و HDR هوشمند آیفون ۱۵ هستیم. اکنون جزئیات تصاویر ثبت‌شده واضح‌تر و رنگ‌های آن زنده‌تر هستند.




قیمت

حال درباره‌ی قیمت که یکی از معیارهای مهم خرید است، صحبت می‌کنیم. آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس با پنج رنگ نیمه‌شب، استارلایت، آبی، بنفش و قرمز، در زمان عرضه به‌ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار قیمت داشتند. ناگفته نماند که با معرفی نسل جدید، این محصولات با ۱۰۰ دلار کاهش قیمت مواجه شده‌اند.
رنگ آبی آیفون ۱۵
دوربین و نمایشگر آیفون ۱۵
آیفون 15 و آیفون 15 پلاس با قیمت به‌ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار از روز جمعه در رنگ‌های صورتی، زرد، سبز، آبی و مشکی برای پیش‌خرید دردسترس خواهند بود. تاریخ شروع فروش آن‌ها نیز ۲۲ سپتامبر اعلام شده است.




نتیجه‌گیری

پیش از نتیجه‌گیری، جدول زیر را مطالعه کنید. در این جدول، بخش‌های مهم‌ در مقایسه‌ی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس و نسل پیشین آن ذکر شده است:
آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس درمقابل نسل پیشین
تراشه‌ی ۴ نانومتری A16 Bionic در‌مقابل تراشه‌ی ۵ نانومتری A15
حداکثر روشنایی تقریباً ۲ برابری (۲۰۰۰ نیت در‌مقابل ۱۲۰۰ نیت)
داینامیک آیلند به‌جای بریدگی بالای صفحه
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در‌مقابل ۱۲ مگاپیکسلی
حجم باتری یکسان
سرعت شارژ یکسان
USB-C جایگزین لایتنینگ می‌شود
گزینه‌های ذخیره‌سازی مشابه

به‌طور کلی، نسل جدید قابلیت‌های بیشتری از آیفون ۱۴ دارد. یکی از تفاوت‌های مهمش نیز جایگزینی USB-C با لایتنینگ است. همچنین، اکنون شاهد استفاده از داینامیک آیلند در مدل‌های معمولی هستیم.
گفتنی است بخش‌های دیگری مانند پردازنده و دوربین‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند. درنتیجه، می‌توان گفت خرید نسل جدید گوشی‌های آیفون منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا در بعضی پیشرفت‌های درخورتوجهی تجربه کرده‌اند.
 
  • شیطانی
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین