. . .

خبر نماینده مجلس: مجلس باید مقابل ممنوعیت واردات آیفون بایستد

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
136
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1
آیفون ۱۵ پرو مکس / iPhone 15 Pro Max روی میز

جلال رشیدی کوچی می‌گوید با ممنوعیت اعمال‌شده از سوی وزارت صمت برای واردات آیفون همان اتفاقی که برای خودرو افتاد برای گوشی‌ها هم در حال رخ دادن است.

این که آیفون ۱۵ مجوز واردات و طبیعتاً امکان رجیستر شدن در ایران را ندارد خبر جدیدی نیست. دستوری که زمستان سال گذشته ابلاغ شد این بود که گوشی‌های آیفون از مدل ۱۴ به بعد از هیچ رویه‌ای امکان ورود به ایران را ندارد. معرفی آیفون ۱۵ در رویداد هفته گذشته شرکت اپل برای ما در ایران صرفاً اضافه شدن چند گوشی جدید به فهرست گوشی‌های ممنوعه در ایران بود.
ممنوعیتی که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در توضیح علت آن به ایسنا دلایل تکراری و همیشگی خود را اعلام کرده است. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان، ارزبری زیاد و اقدام متقابل در برابر تحریم‌های خارجی را به‌عنوان دلایل اصلی مطرح کرده است.
امروز اما جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، با انتقاد از این دلایل به صراحت خواستار لغو این ممنوعیت‌ها شده است. او اعتقاد دارد تصمیم به منع واردات گوشی‌های آیفون از سوی وزارت صمت گرفته شده اما مجلس باید به این موضوع ورود کند و در برابر این ممنوعیت بایستد:


مجلس باید به بحث ممنوعیت واردات گوشی آیفون ورود کند. این ورود می‌تواند در قالب طرح لغو ممنوعیت واردات گوشی باشد که دیگر در این مجلس وقت تدوین و تصویب چنین طرحی نیست پس روی طرح سوال متمرکز می‌شویم که دلایل وزیر صمت مطرح شود، گرچه ما با سؤالاتمان دلایل آن‌ها را رد می‌کنیم.
- جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس مسئله ارزبری واردات گوشی‌های آیفون را نیز بی‌اساس خوانده و گفت: «عزیزانی که مخالف واردات هستند نگاهشان بر این است که واردات ارزبری دارد و ارز را از کشور خارج می‌کند. نگاه ما این است که سامسونگ هم همین است و ارزبری دارد و اتفاقاً به سامسونگ ارز دولتی هم می‌دهند ولی به آیفون ارز دولتی تخصیص نمی‌دهند.»
آینده بازار موبایل: ممنوعیت واردات، ایجاد انحصار و محصول بی‌کیفیت
او اعتقاد دارد تداوم محدودیت‌ها و اعمال ممنوعیت برای واردات جدیدترین مدل‌های گوشی آیفون باعث می‌شود همان سرنوشتی که گریبان خودرو را گرفت برای گوشی هم اتفاق بیفتد:


وقتی می‌گویند گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ممنوعیت واردات دارد من در مورد این گوشی‌ها احساس خطر می‌کنم. یعنی همان اتفاقی که در مورد خودرو افتاد که به مرور زمان نبود ارز را بهانه کردند و گفتند ما ارز نداریم و آن چیزی که در داخل داریم را نمی‌خواهیم وارد کنیم‌ و‌ بعد واردات خودرو را حذف کردند و خودرو را به این مرحله رساندند. راجع‌به گوشی هم در حال اتفاق افتادن است.
- جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس
او در ادامه به مسئله تولید گوشی داخلی نیز اشاره کرده و به عصر ایران گفت: «در حال حاضر نیز شرکتی داخلی آمده است و گوشی تولید می‌کند. احتمالاً با این روندی که پیش می‌رویم باید یکی دوسال آینده هم برای خرید گوشی در صف بایستیم و آن هم خرید گوشی ایرانی که بی‌کیفیت است.»
نماینده مردم مرودشت همچنین توضیح داد که از بین رفتن رقابت مهم‌ترین دلیل مخالفت او با ممنوعیت واردات گوشی‌های شرکت اپل است: «وقتی رقابت را از بین می‌برید انحصار ایجاد می‌کنید؛ به مرور زمان این انحصار باعث آسیب به جیب مردم می‌شود. واردات آیفون در کنار سایر برندهای گوشی باعث حفظ رقابت می‌شود. تا قبل از این که واردات آیفون ممنوع باشد قیمت گوشی آیفون پنجاه میلیون و قیمت سامسونگ چهل میلیون تومان بود. الان قیمت آیفون‌های ریپک و رفرش ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان و سامسونگ ۷۰ تا ۸۰ میلیون شده است.»
دیر یا زود همه گوشی‌ها به ارتباطات ماهواره‌ای مجهز می‌شوند
مسئله اتصال به اینترنت ماهواره‌ای هم دیگر موضوعی است که به‌عنوان دلیلی برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به ایران مطرح شده است. رشیدی کوچی در پاسخ به ذکر این علت برای ممنوع کردن واردات آیفون این طور توضیح داد:


عده‌ای می‌گویند چون آیفون به اینترنت ماهواره‌ای وصل می‌شود پس نباید وارد شود که اتفاقاً استدلالم این است که سامسونگ یا دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی تا کی منتظر می‌ماند که فقط آیفون اینترنت ماهواره‌ای داشته باشد؟ اینترنت ماهواره‌ای یک تکنولوژی است که دیر یا زود روی همه گوشی‌ها نصب می‌شود.
- جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس
او در ادامه ماجرای ممنوعیت واردات گوشی‌ها را یک «بازی» خوانده و تصریح کرد: «این یک بازی است که اگر واردات آیفون حذف شد بعدش نوبت سامسونگ است. برای سامسونگ هم همین بهانه ها را می‌آورند که ارز نداریم و سامسونگ‌های جدید هم که چیپست اینترنت ماهواره‌ای رویشان نصب می‌شود باید وارداتشان حذف شود. در چنین شرایطی عمده مردم که نمی‌توانند سامسونگ سری S یا آیفون بخرند گوشی معمولی می‌خرند که آن را هم خودمان تولید می‌کنیم.»
 
  • پوکر
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین