. . .

بحث و گفتگو مقایسه گلکسی تب اس ۹ اولترا با نسل قبل؛ جانشین گلکسی تب اس ۸ اولترا

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
157
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


نمای جلو گلکسی تب اس ۹ اولترا

گلکسی تب اس ۹ اولترا با معرفی در آنپکد ۲۰۲۳ سامسونگ به‌عنوان جانشین تب اس ۸ اولترا معرفی شد؛ اما آیا واقعا می‌تواند رقبا را به چالش بکشد؟

پس‌از اینکه در چند ماه گذشته جسته‌وگریخته تصاویر و مشخصات فنی گلکسی تب اس ۹ اولترا افشا شدند، بالاخره لحظه موعود فرارسید و سامسونگ در رویداد آنپکد ۲۰۲۳، که در تاریخ ۴ مرداد ۱۴۰۲ خورشیدی برگزار شد، تبلت‌های جدید خود را همراه با گوشی‌های تاشدنی زد فولد ۵ و زد فلیپ ۵ رونمایی کرد که گل سرسبد آن تبلت‌ها، گلکسی تب اس ۹ اولترا نام دارد.
نام تبلت پرچم‌دار جدید ساموسنگ با پسوند اولترا حکایت از آن دارد که سامسونگ معتقد است در ابعاد بزرگ گلکسی تب اس ۸ اولترا با نمایشگری غول‌آسا که در بین تبلت‌های بازار منحصربه‌فرد بود، اشتباهی نکرده است و تلاش می‌کند چنین طراحی بزرگ و ظریفی را توسعه دهد.
در این مقاله قصد داریم گلکسی تب اس ۹ اولترا را با نسل قبلی مقایسه کنیم تا ببینیم آیا می‌تواند به‌عنوان جانشین یکی از بهترین تبلت‌های دنیای اندروید نقش‌آفرینی کند و جایگزین تب اس ۸ اولترا در رقابت با آیپدهای قدرتمند اپل باشد یا خیر، حتی گذشته از این آیا خرید تب اس ۹ اولترا به‌جای تب اس ۸ اولترا توجیه اقتصادی و منطقی دارد؟

طراحی گلکسی تب اس ۹ اولترا و تب اس ۸ اولترا

عکس لایف‌استایل گلکسی تب S9 اولترا به‌همراه کیبورد

سال گذشته سامسونگ جفت‌پا وارد دسته‌بندی تبلت‌های بزرگ شد که ابعاد آن با توجه به ابعاد رایج و معمول واقعاً غول‌آسا به‌نظر می‌رسد. گلکسی تب اس ۹ اولترا نسل بعدی بدعت جدیدی است که سامسونگ با گلکسی تب اس ۸ اولترا آغاز کرد و ادامه‌ی عرضه‌ی چنین محصولی حکایت از ایمان راسخ طراحان کره‌ای و البته، تقاضای بازار براساس بررسی‌های متخصصان شرکت سامسونگ دارد.
اولین تفاوتی که در طراحی این مصحلو نسبت‌به نسل قبل به‌چشم می‌آید طراحی جدید ماژول دوربین دوگانه گلکسی تب اس ۹ اولترا به‌جای اینکه مانند گلکسی تب اس ۸ اولترا در یک قالب کپسول‌شکل یک‌دست برآمده قرار بگیرد، هر دوربین به صورت جداگانه در قالبی برآمده مشاهده می‌شوند که در امتداد آن‌ها فلش LED و نوار مغناطیسی که محل قرارگیری قلم S-Pen در قاب پشتی است، قرار می‌گیرند. در آن سوی نوار مغناطیسی نیز لوگوی سامسونگ دیده می‌شود.
زبان طراحی دوربین گلکسی تب اس ۹ اولترا از طراحی دوربین‌های سری گوشی گلکسی اس ۲۳ پیروی می‌کند.
این سبک از طراحی دوربین مشابه زبان طراحی دوربین در گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی اس ۲۳ است که چند ماه قبل‌تر معرفی شدند. علاوه‌براین، رنگ این نوار مغناطیسی در قاب پشتی، با اینکه به طراحی مینیمال تبلت عظیم سامسونگ خدشه‌ای وارد نمی‌کرد، متمایز از رنگ قاب پشتی بود؛ اما در گلکسی تب اس ۹ اولترا رنگ نوار مغناطیسی، سایه‌ای از همان توناژ رنگ قاب به‌نظر می‌رسد.
ابعاد و اندازه گلکسی تب اس ۹ اولترا دقیقاً مشابه گلکسی تب اس ۸ اولترا است؛ اما مدل وای‌فای آن ۷۳۲ گرم وزن دارد و مدل 5G به ۷۳۷ گرم می‌رسد، درحالی که نسل قبلی وزن ۷۲۶ گرمی دارد.
گلکسی تب اس ۹ اولترا، برخلاف مدل نسل قبلی خود، گواهی IP68 دریافت کرده است و دربرابر نفوذ آب مقاومت خواهد داشت. این نکته‌ی مثبت نشان می‌دهد سامسونگ در طراحی این مدل حساسیت بیشتری به‌خرج داده است تا ساختار یکپارچه‌تری به‌دست بیاورد. البته، اضافه‌شدن گواهی IP68 روی قیمت محصول اثر مستقیم خواهد داشت.
گلکسی تب اس ۸ اولترا فقط در رنگ خاکستری روانه‌ی بازار شد و مدل جدید گلکسی تب اس ۹ اولترا نیز در رنگ مشکی و سفید دردسترس قرار خواهد گرفت.

نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا و تب اس ۸ اولترا

نمای پشت و جلو از گلکسی تب S9 اولترا در رنگ گرافیت

نمایشگر بزرگ ۱۴٫۶ اینچی گلکسی تب اس ۹ اولترا تفاوتی از نظر ابعاد با نسل قبلی ندارد و تنها تفاوت آن، این است که به‌جای Super AMOLED نسل جدیدتری از پنل‌های OLED یعنی Dynamic AMOLED X2 است. این نسل از پنل‌های اولد گواهی HDR10+ دارد و «رنگ و کنتراستی در رده سینمایی» ارائه می‌کنند؛ همچنین، گواهی نسبت کنتراست ۲٬۰۰۰٬۰۰۰:۱ را نیز از VDE آلمان دریافت کرده‌اند.
این درحالی است که گلکسی تب اس ۸ اولترا پنل اولد Super AMOLED دارد که در حالت کلی در‌مقایسه‌با Dynamic AMOLED X2 شباهت زیادی دارد و فقط گواهی HDR10+ نگرفته است؛ هرچند از پخش محتوای با استاندارد HDR10+ پشتیبانی می‌کند.
وضوح تصویر دو نمایشگر برابر با ۱۸۴۸ در ۲۹۶۰ پیکسل است که تراکم ۲۴۰ پیکسل‌براینچ ارائه می‌دهد. حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی تب اس ۸ اولترا در بررسی زومیت ۵۲۷ نیت اندازه‌گیری شد که در زمان پخش محتوای HDR این عدد به ۹۴۳ نیت می‌رسد.
درحال‌حاضر اطلاعاتی از میزان حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا دردسترس نیست؛ اما با تغییر در این مورد می‌توان امیدوار بود که با محصول بهتری مواجه هستیم.
وجود نرخ نوسازی پویا، تجربه بهتری برای کاربر رقم می‌زند و مصرف انرژی را بهینه‌تر می‌کند.
حداکثر نرخ نوسازی در نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا مانند مدل قبلی ۱۲۰ هرتز عنوان شده است؛ اما، به‌لطف فناوری نرخ نوسازی پویا، این نمایشگر براساس اپلیکیشن بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز کالیبره می‌شود تا محتوا به‌روان‌ترین شکل ممکن به‌نمایش درآید.
بدین‌ترتیب، انتظار می‌رود همان‌طور که در بررسی گلکسی تب اس ۸ اولترا در آژمایشگاه زومیت شاهد بودیم، گلکسی تب اس ۹ اولترا نیز در هنگام اجرای برنامه‌های ناسازگار، به‌صورت خودکار روی نرخ نوسازی ۶۰ هرتز قرار بگیرد.
این مسئله علاوه‌بر افزایش کیفیت تجربه کاربری، در مصرف انرژی نیز بهینه‌سازی خواهد کرد.
نسبت تصویر به‌نمایشگر در گلکسی تب اس ۹ اولترا با تغییر بسیار اندکی ۰٫۷ درصد افزایش یافته است و از ۹۰٫۰ تقریبی به ۹۰٫۷ درصد رسیده است. با توجه به نبود تغییر در ابعاد بدنه و اندازه نمایشگر، احتمالاً بریدگی نمایشگر کوچک‌تر شده است (متأسفانه هنوز اطلاعات دقیق و رسمی از این موضوع منتشر نشده است).
حفاظت از نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا مانند نسل قبلی به‌عهده پوشش گوریلا گلس ۵ کورنینگ گذاشته شده است.

عملکرد و باتری گلکسی تب اس ۹ اولترا و تب اس ۸ اولترا

عکس لایف‌استایل گلکسی تب S9 اولترا درکنار تب اس۹ پلاس و تب اس ۹

قاعدتاً دستگاه جدید آن‌هم در سطح پرچم‌دار نیاز به سخت‌افزار به‌روز دارد که بتواند در برابر رقبا قدرت‌نمایی کند. از‌این‌رو، گلکسی تب اس ۹ اولترا مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ساخته‌شده برای گلکسی شده است، درست مانند گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا که در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ اورکلاک‌شده که توسط خود سامسونگ تولید می‌شود و پیش‌تر در گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا شاهدش بودیم یک هسته Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز، دو هسته‌ی قدرتمند Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و دو هسته‌ی Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و سه هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز دارد.
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ اورکلاک‌شده به‌کار رفته در گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا، در تبلت گلکسی تب اس ۹ اولترا نیز کنترل را به‌دست گرفته است.
همه‌ی این‌ها به‌طور خلاصه باعث می‌شود به گفته‌ی سامسونگ شاهد برتری ۳۴ درصدی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در عملکرد CPU باشیم و برتری در پردازش‌های گرافیکی GPU تا ۴۱ درصد بهبود یابد.
گذشته از این، گلکسی تب اس ۹ اولترا شاهد ارتقاء حافظه UFS از نسخه 3.1 به 4.0 است که درنتیجه موجب افزایش دوبرابری سرعت خوانش و نگارش آن می‌شود. همچنین، رم LPDDR5X به‌کاررفته در گلکسی تب اس ۹ اولترا نسبت به نسل قبلی اندکی سریع‌تر عمل می‌کند.

ظاهراً سامسونگ قصد دارد در مدل‌های اولترا چه گوشی و چه تبلت دیگر حافظه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه نکند، زیرا مانند گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا، تبلت گلکسی تب اس ۹ اولترا در مدل پایه با حافظه ذخیره سازی ۲۵۶ گیگی روانه بازار خواهد شد. این درحالی است که گلکسی تب اس ۸ اولترا هنوز مدل پایه با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگی دارد.
به طور کلی گلکسی تب اس ۹ اولترا در مدل‌های ۱۲ | ۲۵۶ و ۱۲ | ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت و ۱۶ گیگ رم روانه بازار خواهد شد. علاوه‌براین، با وجود اسلات اختصاصی کارت حافظه، امکان افزایش میزان حافظه فراهم شده است.
گلکسی تب اس ۸ اولترا اما، در مدل‌های ۸ | ۱۲۸، ۱۲ | ۲۵۶ و ۱۶ | ۵۱۲ دردسترس مشتریان قرار گرفت.
باتری گلکسی تب اس ۹ اولترا تفاوتی با نسل قبل ندارد و همچنان ۱۱٬۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت خواهد بود؛ اما با توجه به بهینه‌سازی‌های انجام شده انتظار می‌رود شارژدهی نسبتاً بهتری داشته باشد و مدت زمان طولانی‌تری در اختیار کاربر قرار بگیرد.
درواقع، به‌دلیل استفاده از قطعات به‌روز نظیر حافظه UFS 4.0 که تا ۴۵ درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کند و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با بهینه‌سازی‌های مصرف انرژی، انتظار می‌رود شاهد تغییر ملموس در شارژدهی کلی دستگاه نسبت‌به نسل قبل باشیم.

پشتیبانی از شارژ سریع ۴۵ واتی نیز در هر دو نسل از تبلت‌های اولترای سامسونگ این امکان را فراهم می‌کند که ظرف مدت ۸۰ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ شارژ شود.
ازنظر نرم‌افزاری نیز گلکسی تب اس ۹ اولترا واضح است که با جدیدترین نسخه‌ی اندروید، یعنی اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 عرضه خواهد شد و گلکسی تب اس ۸ اولترا نیز در زمان خود با جدیدترین نسخه اندروید آن زمان یعنی اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 عرضه شد که قابلیت ارتقاء به اندروید ۱۳ را نیز دارد.
گذشته از این، وجود نرم‌افزار‌های حرفه‌ای نظیر LumaFusion، ArcSite و اپلیکیشن Clip Studio Paint مجموعه نرم‌افزاری قدرتمندی را برای هرگونه کاربری ارائه می‌کند.
رابط کاربری One UI 5.1، قابلیت‌های زیادی از جمله آلبو‌م‌های اشتراک‌گذاری خانوادگی، ویژگی Expert Raw، مدیریت بهتر عکس‌ها را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 2, کاربران: 0, مهمان‌ها: 2)

بالا پایین