. . .

نقد و بررسی معرفی و نقد رمان مجبوری با من بمانی | آیدا رستمی

تالار نقد خوانندگان آثار

elh_am

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
7
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
51
نوشته‌ها
469
راه‌حل‌ها
10
پسندها
2,010
امتیازها
207
محل سکونت
یه جای خوب!

  • #1


به نام خدا
نام رمان: مجبوری با من بمانی
نام نویسنده: آیدا رستمی
ژانر:عاشقانه، تراژدی


خلاصه:
و چه‌قدر سخت است مردی که جای برادرت بود؛ حال همسرت بشود.
چه‌قدر سخت است که آرزوهایت یک به یک بسوزد و تو برای بچه‌ای بسوزی که از جنس تو نیست... .

لینک رمان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Mrs Zahra

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
268
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-03
آخرین بازدید
موضوعات
4
نوشته‌ها
126
راه‌حل‌ها
3
پسندها
2,267
امتیازها
133

  • #2
به نام خدا
نقد رمان مجبوری با من بمانی
منتقد؛ @Mrs Zahra
نام رمان: یک عنوان تاثیرگذار دروهله اول خواننده را به خودجذب می‌کند و اندکی به فکر فرو می‌برد. عنوان رمان گویای محتوای آن اثر است، نام رمان شما بسیار ساده و به دور از کلیشه است و از نظر اندازه به نظر عنوان طولانی بنظر میرسد. انتخاب عنوانی پیچیده و کلیشه‌ای رمان شما را جذابتر میکند و خواننده را برای ادامه دادن ترغیب میکند.

ژانر: ژانر انتخابی نویسنده باید با محتوا هماهنگ باشد،ژانر رمان شما عاشقانه، تراژدی است و به خوبی انتخاب شده چون محتوای رمان غمگین است، ولی فعلا ژانر عاشقانه به نگارش درنیامده چون تعداد پارت های کمی ازرمان شما گذشته است و مطمعنن در ادامه شاهد ژانر عاشقانه هم خواهیم بود.

خلاصه: متن خلاصه باید از رخدادهای رمان پیش رو،اندکی پرده بردارد یعنی در حین کلیشه‌ای بودن به طرز ماهرانه‌ای خلاصه رمان بازگو شود. متن نوشته شده بسیارکوتاه است و به صورت واضح ماجرای رمان را القا میکند. اگر ازجمله‌های احساسی و تاثیرگذار استفاده میکردید خلاصه بهتری رقم میخورد.

مقدمه: مقدمه پیش نمایش رمان شماست و باید متنی نوشته شود که هم گویای احساس باشد وهم مرتبط با محتویات رمان . متن نوشته شده برای مقدمه بسیار شورانگیز و وهم انگیز است که دروهله اول نشان از خودخواهیو دیکتاتوری شخص پیش روست ولی متن خیلی کوتاه است و له محض شروع، پایان می‌یابد. بهتر میشد اگر به مقدمه بیشتر بها می‌دادید.

شروع: شروع رمان شما ساده و روان بود ، ولی در حین حال شیرین و رسا‌. بدون کلیشه از همان ابتدا وارد بحث شدید و به نظرشروع خوبی بود.

توصیفات: توصیف حالت‌های شخصیت‌ها به خوبی شکل گرفته بود،به طوری که حرکت‌ها به طور واضحقابل فهم بود.ولی توصیف چهره و زمان اصلا وجود نداشت،من در این چند پارت هیج ذهنیتی از شخصیت‌های رمان دریافت نکردم، و همین طور توصیف زمان و مکان هم دیده نمیشد. اگر کمی از چهره ایرن و الیاد بنویسید عالی می‌شود.

فضا سازی: شما در فضا سازی کمی ضعیف عمل کردید، متن شما باید به گونه‌ای باشد که خواننده مکانی که شخصیت‌های رمان در ان قرار میگیرند را درک کند مثل خانه ارباب که می‌شد به خوبی با قلم به تصویر کشید. ولی چون تعداد پارت‌ها برای نقد کم استممکن است شما در پارت‌های بعدی به این امر توجه نشان دهید.

دیالوگ و مونولوگ: مونولوگ‌های نوشته شده توسط شما نمایانگر حالت‌های شخصیت‌هاست مثل پ**ا**ر**ت**ی که در بیمارستان بود و مونودوگ‌های مربوط به مرضیه و حس‌و حالش درآن لحظه،واقعا زیباو دلنشین بود. دیالوگ‌هایشخصیت‌ها به جاو منطقی بود و هیچ گفت‌وگوی اضافی و خسته کننده یافت نشد.

باور پذیری: دنبای بیرون پر از رمز و راز و غیر ممکن‌هاستولی وجود رابطه‌ی ارباب رعیتی در عصر کنونی کمی عجیب است ولی غیر ممکن نیست.

شخصیت پردازی: شما با قلم قوی‌تان شخصیت‌های رمان را به قلم آورده‌اید، در همین پارت‌های ابتدایی به شخصیت دیکتاتوری و خودخواه الیاد می‌شود پی برد.از این نظر عالی عمل کرده‌اید و مطمعنا خواننده ارتباطی خوبی با شخصیت‌های رمان شما خواهد گرفت.

هدف سازی: پارت‌های رمان شما کاملا با هدف نوشته شده‌اندو هر پارت حرفی برای گفتن دارد ومتنیکهموضوع را الکی کش بدهد و باعث خستگی خواننده بشود یافت نشد.

سیر رمان: سیر رمان روند عالی داشت . یک موضوع را بی‌خودی کش نداده بودید و ناگهانی همازموضوعیرد نشده بود.

ایده پردازی: ایده پردازی نمایانگر محتوای رمان شماست شما به خوبی این امررا انجام داده‌اید زیرا همه محتواکاملا رسا و روان بودوجذابیت خاص خودش را داشت.

حالت کلی رمان: غلط املایی یافت نشد و متن مرتبی به نگارش درآمده بود. در بعضی موارد علائم نگارشی به غلط استفاده شده بود. در کل رمان شماموضوع جالبو جذابی دارد حتما خواننده را به خود جذب می‌کند.

قلم‌تان ابدی عزیزجان⚘

باتشکر| مدیر منتقدان
 

آیدا رستمی

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
340
تاریخ ثبت‌نام
2021-02-03
آخرین بازدید
موضوعات
6
نوشته‌ها
59
پسندها
251
امتیازها
108

  • #3
سلام بابت نقدتون ممنونم🌹
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین