. . .

آموزش مبانی نظری معماری چیست؟

تالار مبانی معماری

DELVIS♧

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
444
تاریخ ثبت‌نام
2021-04-07
موضوعات
129
نوشته‌ها
1,656
راه‌حل‌ها
27
پسندها
7,497
امتیازها
478

  • #1
مبانی نظری معماری به منظور بررسی و نقد دیدگاه معماران و منتقدان معماری است. همچنین مبانی نظری در این رشته به شناخت مصالح، روش های اجرایی، اقلیم و هر آنچه برای ساخت و ساز یک بنا نیاز می باشد،می پردازد. معماری تلفیقی از هنر و صنعت می باشد. به صورتی که معماری مساوی با مهندسی ساختمان + هنر ساختمان می باشد. هنر نیز مساوی با تجلی زیبایی ها + مبانی نظری های مختلف می باشد.

تعریف مبانی نظری معماری سیری تکاملی از دانش های نظری و علمی می باشد. پرورش دادن ایده ها و شناخت روش های طراحی از مهمترین عنوان های مبانی نظری معماری می باشد. از بعد عملی نیز معماران با شناخت عناصر و اجزای یک بنا اعم از سنگ و مصالح و رنگ ها ایده های خود را به واقعیت تبدیل می کنند.

رای آشنایی با مبانی نظری معماری و تکمیل آن نیاز است تا در ابتدا از تجربیات معماران معروف در حوزه تخصصی خود و بررسی با عقل و خرد استفاده نمایید. همچنین با استفاده از روش شهود و دیدن آثاری شبیه به ایده خود می توانید به مبانی نظری معماری در حوزه طراحی خود دست پیدا کنید. همچنین انجام آزمون های عملی و کسب تجربه نیز در دستیابی به مبانی نظری بی تاثیر نخواهد بود.

آشنایی با مکاتب مختلف در مبانی نظری معماری چیست

برای بررسی اندیشه های مختلف و بررسی درستی و یا نادرستی دیدگاه های مختلف در مبانی نظری معماری در ابتدا نیاز است تا، با مکاتب و دیدگاه های مختلف در معماری آشنا شویم. سپس مشخص کنید که به کدام درستی مکتب اعتماد بیشتری دارید. به این ترتیب به بررسی نظرات معماران همان مکتب بپردازید.

این مکاتب عبارتند از:


  1. شک گرایان: از دید این مکتب هیچ ابزاری برای شناخت مبانی نظری معماری قابل اعتماد نمی باشد. همچنین هیچ متدی نیز قابل اعتبار نمی باشد. در نهایت نیز شناختی حاصل نمی شود. و معمولا به جوابی قطعی نمی رسند. مهمترین ابزار برای شناخت از دید این مکتب حواس پنج گانه انسان می باشد. زیرا در صورت وجود خطا آن را می بیند و متوجه می شود.

  1. نسبی گرایان:
    یکی دیگر از مکتب های شناخت در مبانی نظری معماری، نسبی گرایان می باشند. در این مکتب ابزار های شناختی با توجه به تاریخ و شرایط متفاوت می باشد. به همین دلیل است که متدهای شناختی هر فرد با توجه به دوره، نژاد و اجتماع متفاوت است. در نهایت حقیقت دریافتی و شناخت هر فرد با توجه به شرایط با دیگران متفاوت می باشد. این مکتب معتقد است که روش های شناختی هر فرد با توجه به روش تربیتی، نحوه زندگی، نژاد و … متفاوت می باشد.
  2. اشراقیون و عرفا:
    از دیگر مکتب های شناختی مبانی نظری معماری، عرفا و اشراقیون می باشند. ابزار شناخت این مکتب شهود قلبی می باشد. آنها با تکیه کردن به احساسات قلبی خود به شناخت می رسند. این مکتب معتقد است که با معرفت حضوری به واقعیت ها دست پیدا می کنند. اما طبیعتا وجود احساس و معرفت قلبی برای دست یابی به حقیقت و شناخت واقعیت ها کافی نمی باشد.
  3. حکمت متعاله:
    از بهترین و مطمئن ترین مکتب های شناختی در مبانی نظری معماری می باشد. برای شناخت مبانی نظری معماری در این مکتب از ابزار های عقل، شهود، داوری و حواس استفاده می شود. این مکتب با حواس و تجربه کسب کردن و همچنین پی بردن به حقایق درونی به نتیجه دست پیدا می کند. نتایج حاصل از این مکتب علوم حصولی (عقلانی و تجربی) و علوم حضوری ( شهود درونی) می باشد.

حس گرایان درونی و بیرونی: ابزار شناخت مبانی نظری معماری در این مکتب حواس پنج گانه و احساسات درونی می باشد. آنها متدهای شناخت را بر پایه احساسات درونی و بیرونی خود قرار می دهند. نتیجه حاصل از این شناخت رسیدن به علوم تجربی و پدیده های نفسانی می باشد. آنها برای اطمینان از نتایج تجربیات خود از عقل بهره می برند.
  1. عقل گرایان: این مکتب برای شناخت مبانی نظری معماری تنها از ابزار عقل استفاده می نماید. همچنین با تحلیل کردن معقولات به علوم عقلی دست پیدا می کند.
  2. مشائیان: از دیگر مکتب های شناخت مبانی نظری معماری مشائیان می باشند. این مکتب برای شناخت از ابزارهای عقل و حواس استفاده می نماید. نتیجه حاصل از شناخت در این مکتب، علوم تجربی و عقلی و نظری می باشد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین