. . .

آموزش سبک معماری شیشه‌ای

تالار مبانی معماری

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #1
جام شیشه‌ای یکی از فناوری‌های خلاقانه در تاریخ بشر است که برای فراهم آوردن آسایش در فضاهای بسته طراحی شده است. نماهای معماری شیشه‌ ای با توسعه و پیشرفت در سامانه‌های سرمایش و گرمایش امکان‌ پذیر شد در غیر این صورت ساختمان‌های مدرن غیر قابل سکونت بودند. پیامد چنین ابتکاری این است که معماران خود را مصون از هر نوع موانع محیط‌‌ زیستی در طراحی ساختمان‌ها آزاد گذاشتند.
این موضوع بسیار انتقادی بوده است از آن‌جایی که معماران از پیروی برخی از اصول اولیه‌ی فیزیکی در فرایند معماری صرف‌نظر کردند و این امر سبب شد که علی‌ رغم نماهای زیبای بیرونی، مساله‌ی آسایش و مصرف بهینه انرژی در فضای داخلی به وجود آید. در یکی از ساختمان‌های سبُکی که لوکوربوزیه در سال ۱۹۸۴ برای افراد مسن و بازنشسته طراحی کرده نمای جنوبی غربی کاملا معماری شیشه‌ ای است و پوسته‌ی ساختمان به واسطه‌ی مصالح شیشه‌، حداقل غشا بین فضای داخلی و خارجی تعریف کرده است.
کاربرد شیشه و ذات شفاف بودن آن هارمونی دقیق و ماهرانه‌ای از سازه‌های مدرن عاری از تزیینات و لندسکیپ پیرامون است.
دیوارهای شیشه‌ای از کف تا سقف اجازه‌ی داده که محیط سبز بیرونی مرزهای بصری فضای داخلی باشند. امروز، خلاقیت در فنآوری شیشه سبب شده است که توانایی‌ های بالقو‌ه‌ای در معماری و مهندسی خانه‌های به وجود آید.
خانه شیشه‌ ای در سال ۱۹۴۹ در شهر نیوکنن ایالت کانتیکات ساخته شده و معماری است که بر روی قطعه زمین بزرگی به وسعت پنج هکتار واقع شده است. خانه‌ی شیشه‌ای با ابعاد ۵۵ فوت طول و ۳۳ فوت عرض و مساحت کل ۱۸۱۵ مترمربع، نه تنها به عنوان یک خانه‌ی ییلاقی برای معمار طراحی شده بلکه فرومی برای بحث در زمینه‌ی ایده‌های معمارانه است.

سبک معماری شیشه ای خانه در بهترین نحو در تمامیت خود قابل درک است. حجم خانه‌ی شیشه‌ای دارای گوشه‌ های راستی است که برای آن هیچ نمای خاصی تعریف نشده و به سبک کلاسیسم خالص و پناهگاهی مطلوب در برابر شرایط آب‌ و هوایی خاص است. فلیپ جانسون در طراحی خانه‌ی ‌شیشه‌ای که برعکس لوکوربوزیه و میس ون‌درروهه که ضد طبیعت بودند همانند فرانک لوید رایت سازگار با طبیعت طراحی کرده است، به این معنا که عاشق مراتع و مزارع سبز بوده است.
پس از این‌که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، معماران به فعالیت وا داشته شدند تا در بافت پویا و پرانرژی تغییرات آشفته در فناوری، سیستم سرمایشی و گرمایشی پیشرفته بیش از بیش موثر عمل کرده و در صنعت فرایند جدیدی برای تولید شیشه‌ های ارزان و زیبا در معماری شیشه ای به راه افتاد.

تمامی این عوامل با میراث‌ های فرهنگی ترکیب شده و به طور غیرقابل اجتنابی تبدیل به کاربرد شیشه‌ به عنوان مصالح خاصی در نمای ساختمان به خصوص در ساختمان‌ های تجاری شد علی‌ رغم کارایی حرارتی اندک. شیشه‌ بیان و تجلی عصر مدرن صنعتی بوده است و بنا بر باورهای میس‌ ون‌ درروهه،‌ساختمان بایستی نشانی روشن و واضح از زمان باشد آسمان‌ خراش‌ هایی که توسط میس‌ ون‌ درروهه ساخته شدند نتیجه‌ی نوآوری‌ های پیشگام در فناوری مصالح بوده است که روش استانداردی از ساخت نما در بسیاری از سازه‌های تجاری عصر مدرن است.
 

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #2

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین