. . .

آموزش سبک معماری گوتیک

تالار مبانی معماری

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
137
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

تاریخچه معماری گوتیک

پیشینه این سبک هنری به قرون وسطی و اروپا بازمی‌گردد؛ جایی که فرانسوی‌ها در سال‌های 1140 میلادی کلیسای سن دنی را به عنوان نخستین سازه به سبک گوتیک ایجاد کردند. اما طولی نکشید که در همان قرن 12، توجهات به سبک معماری منحصر به فرد گوتیک در اروپا افزایش یافت و به تدریج کلیسا‌ و کلیساهای جامع متعددی در دیگر کشورهای این قاره ساخته شدند. این که چرا گوتیک را یک سبک منحصر به فرد می‌دانیم، نیاز به توضیحات زیادی دارد، اما به طور خلاصه می‌توان گفت سبک گوتیک از سایر روش‌های ساخت ساز کلاسیک در اروپا و خاور نزدیک (شامل کشورهایی چون عراق، ایران، ترکیه و...) الهام گرفته شده و با ایجاد تغییراتی در آن‌ها به یک سبک نو ختم شد.


ضمن اینکه مهم‌ترین شاخصه در معماری گوتیک عبارتند از:

  • طاق‌های هرمی شکل
  • پشت بند‌های معلق
  • سقف‌های طاق دار
  • شیشه‌های بلند رنگی
معماری گوتیک به طور غالب در کلیسا و کلیساهای جامع کشورهای اروپای غربی دیده می‌شود. اکنون به معرفی 6 اثر مشهور و مهم ساخته شده به سبک گوتیک خواهیم پرداخت.

کلیسای جامع میلان، ایتالیا

در میدان میلان ایتالیا هیچ چیز به اندازه کلیسای جامع میلان خودنمایی نمی‌کند. کلیسای 40 هزار نفره‌ای که در نوع خود بزرگ‌ترین در ایتالیا است و حتی به عنوان پنجمین کلیسای بزرگ در جهان نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید ساخت این کلیسا بیش از 6 قرن طول کشید و هزاران مجسمه ساز، معمار، بنّا و هنرمند در ساخت آن دخیل بودند. برای درک بهتر این زمان زیاد، کافی است بدانید حدود 3400 مجسمه در جای جای کلیسای جامع میلان ساخته شده است.

کلیسای جامع نوتردام، فرانسه

یکی از بهترین مثال‌های معماری گوتیک در فرانسه کلیسای جامع نوتردام (Cathédrale Notre-Dame) است که ساخت و ساز آن در سال 1163 آغاز شد و حدودا دو قرن بعد در سال 1345 به اتمام رسید. کلیسای نوتردام از آوازه و شهرت بالایی در اروپا و جهان برخوردار بوده و سالانه میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند. این کلیسای جامع طی حکومت لویی چهاردهم و فرزندش لویی پانزدهم متحمل تغییرات بسیار عمده‌ای شد. همچنین در دوران جنگ جهانی دوم به دلیل شلیک گلوله آسیب‌های بسیاری دید که پس از اتمام جنگ مرمت شد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین