. . .

پزشکی انواع قرص و داروهای ضد افسردگی و عوارض

تالار داروشناسی

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,127
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1

قرص‌های ضد افسردگی چه اثری در زندگی می‌گذارد؟

افسردگی عرضه ای است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک و خطرساز باشد. بیماری افسردگی به خودی خود، زندگی روزانه و روتین فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید و از داروهای ضد افسردگی که پزشک برای شما تجویز می‌کند استفاده کنید. این داروها با وجود فوایدی که دارند می‌توانند عوارض بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشند.
در واقع با مصرف آن‌ها می‌توانید سریع‌تر به روال عادی زندگی خود برگردید.

انواع قرص‌های ضد افسردگی

انتقال‌دهنده‌های عصبی، مواد شیمیایی در مغز هستند که با افسردگی در ارتباط هستند. سروتونین، نورپی نفرین و دوپامین از جمله این مواد هستند که اکثر داروهای افسردگی روی آن‌ها اثر می گذارند. انواع داروها به شیوه‌های مختلفی روی این پیام دهنده‌های عصبی اثر می گذارند.

انواع داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

۱- مهارکننده های بازجذب سروتونین یا اس اس آر آی (SSRIs)​

اکثر روانپزشکان برای درمان افسردگی این داروها را تجویز می‌کنند. داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین عوارض جانبی کمی دارند و در صورتی که در دوزهای بالا تجویز شوند مشکلات کمتری را نسبت به سایر داروها ایجاد می کنند. برخی از داروهای این دسته عبارتند از:

  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • سیتالوپرام
  • اس سیتالوپرام

۲- داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین – نوراپی‌نفرین (SNRIs)​

برخی از انواع داروهای افسردگی در این دسته عبارتند از:

  • دولوکستین
  • ونلافاکسین
  • دزونلافاکسین
  • لوومیلناسیپران

۳- داروهای ضد افسردگی آتیپیک (Atypical Antidepressant)​

این داروها اغلب در درمان بیماری‌های روان‌پریشی و اختلالات شخصیت کاربرد دارند. برخی از داروهایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ترازودون
  • میرتازاپین
  • ورتیوکستین
  • ویبرید (ویلازودون)
  • بوپروپیون

۴- قرص های ضدافسردگی سه‌حلقه ای​

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مثل ایمی پرامین، نورتریپتلین، آمیتریپتیلین، دوکسپین و دزیپرامین عوارض جانبی بیشتری از ضدافسردگی‌های جدید نشان می‌دهند. به همین دلیل این نوع داروهای افسردگی تا زمانی که فرد نسبت به سایر داروها بهبود نشان ندهد تجویز نمی‌شوند.

۵- مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)​

این داروها مثل «ترانیل سیپرومین»، «فنلزین» و «ایزوکربوکسازید» به علت عوارض جانبی جدی که دارند تنها زمانی تجویز می‌شوند که سایر داروها اثرگذار نباشند. استفاده از داروهای افسردگی MAOI نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی دارند چرا که با بعضی مواد غذایی، داروهای خاص (مثل مسکن‌ها) و مواد غذایی گیاهی تداخل دارند. این داروها نباید با قرص های ضد افسردگی دسته SSRI ترکیب شون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,127
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #2

انتخاب بهترین قرص ضد افسردگی

انواع قرص های ضد افسردگی در بازار وجود دارد که عملکرد آن‌ها متفاوت است و هرکدام عوارض خاص خود را دارد. برای اینکه پزشک بتواند بهترین دارو را برای درمان افسردگی شما تجویز کند، موارد زیر را بررسی می‌کند:

– بررسی علائم خاص​

علائم افسردگی بین افراد مختلف با هم متفاوت است. انواع داروهای افسردگی هم ممکن است روی علائم مختلفی اثرگذار باشند. مثلاً اگر فرد افسرده‌ای اختلال خواب داشته باشد دارویی که کمی خواب آور باشد بهتر می‌تواند به او کمک کند.

– عوارض جانبی احتمالی​

عوارض داروهای ضدافسردگی از فردی به فرد دیگر و از دارویی به داروی دیگر متفاوت است. عوارضی مثل خشکی دهان، اضافه وزن و کاهش میل ج×ن×س×ی از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در طول روند درمان برای بیمار آزاردهنده باشند. بهتر است این عوارض را با پزشک خود در میان بگذارید.

– میزان تاثیرگذاری دارو روی نزدیکان فرد​

در صورتی که یک داروی خاص روی بستگان درجه یک فرد (مثل خواهر و برادر یا والدین) اثر مثبتی داشته باشد، احتمال اینکه این دارو روی آن فرد هم موثر باشد بیشتر است. همچنین اگر یک دارو قبلاً روی فرد اثرگذار بوده باشد احتمال اینکه بتواند دوباره موثر باشد زیاد باشد.

– تداخل احتمالی با سایر داروها​

برخی از قرص های افسردگی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های خطرناک با سایر داروها شوند.


– تداخل احتمالی با سایر داروها​

برخی از قرص های افسردگی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های خطرناک با سایر داروها شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,127
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #3

– بیماری‌های زمینه‌ای​

اگر بیماری زمینه‌ای یا مشکل جسمی خاصی داشته باشید ممکن است بعضی از داروهای افسردگی برایتان مشکل ایجاد کنند. البته برخی از داروهای ضدافسردگی خود می‌توانند باعث درمان برخی از مشکلات جسمی شوند. مثلاً داروی «ونلافاکسین» (Venlafaxine) می‌توانند در بهبود علائم اختلالات اضطرابی کمک کننده باشد. همچنین داروی «بوپروپیون» (Bupropion) به ترک سیگار کمک می‌کند. داروی دولوکستین (duloxetine) می‌تواند علائم جسمی و دردهای مزمن ناشی از افسردگی را تخفیف دهد و «آمی تریپتیلین» (Amitriptyline) در پیشگیری از میگرن موثر است.

– پوشش بیمه‌ای داروها​

بعضی از قرص های ضدافسردگی گران هستند. بنابراین اگر مشکل مالی دارید بهتر است درباره این مساله با پزشک صحبت کنید تا اگر داروی مشابهی وجود دارد که تحت پوشش بیمه است برایتان تجویز کند.

آیا داروهای ضد افسردگی اعتیادآور است؟

بسیاری از افراد از اعتیاد به قرص‌ها ضدافسردگی می‌ترسند، در صورتی که اینگونه نیست. تنها می‌توان گفت که استفاده از این قرص‌ها می‌تواند یک درصد وابستگی در فرد ایجاد کند. به این یک درصد نمی‌توان لقب اعتیاد را دارد، اگر قرار بر این باشد تا استفاده از یک دارو برای فرد وابستگی روحی و روانی ایجاد کند، پزشک قبل از تجویز این موضوع را با آن در میان می‌گذارد.
استفاده از این داروها می‌تواند عوارض بسیاری همچون خواب آلودگی، خستگی و.. را در فرد ایجاد کند اما نمی‌تواند باعث اعتیاد فرد به داروها شود.


داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری مضر است؟

دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌های باردار آن است که آیا استفاده از داروها ضدافسردگی با باردای می‌تواند اختلال داشته باشد؟ باید بگوییم که استفاده از این داروها همانند سایر داروهای دیگر در این دوران می‌تواند، مزایا و معایب بسیاری را به همراه داشته باشد. بسیاری از خانم‌های باردار به دلایل مختلفی ممکن است در دوران بارداری خود به افسردگی مبتلا شوند. درصورتی که نتوانند آن را به موقع و در زمان درست خود درمان کنند می‌تواند باعث عوارضی چون زایمان زودرس، کاهش رشد جنین و… شود. برخی از پزشکان بر این باورند که استفاده از داروهای آنتی دپریشن نمی‌تواند عوارض زیادی برای جنین به همراه داشته باشد اما، مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی در سلامت جنین شود. به همین دلیل معمولا پزشکان در صورت تجویز این داروها از داروهای ضدافسردگی با دوز بسیار کم استفاده می‌کنند.

عوارض داروهای ضد افسردگی

داروهای ضدافسردگی می‌توانند باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی شوند. برخی از عوارض قرص‌های ضدافسردگی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • افزایش اشتها و اضافه وزن
  • کاهش میل ج×ن×س×ی و سایر مشکلات ج×ن×س×ی مثل مشکلات نعوذ و کاهش %%%%%%
  • خستگی و خواب آلودگی
  • بی‌خوابی
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • بی قراری
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • یبوست

چگونگی تاثیر داروهای ضدافسردگی

از این داروها برای درمان افسردگی و ناراحتی‌های روحی و روانی استفاده می‌شود، ساز و کار دقیق این دارو هنوز مشخص نیست اما می‌توان از نحوه چگونگی تاثیر این دارو روی بدن صحبت کرد:

  1. داروهای ضد افسردگی روی پیامرسان‌های عصبی تاثیر می‌گذارند. اما اینکه کدام پیام رسان را تحت تاثیر خود قرار دهند بسیار متفاوت است. با توجه به عوارضی که دارند هم می‌توانند روی پیام‌رسان تاثیرگذار باشند.
  2. پیام‌رسان‌های عصبی که تحت تاثیر این دارو قرار می‌گیرند بیشتر، دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین‌ها هستند.
  3. در واقع این داروهای ضد افسردگی می‌تواند غلظت بعضی از مایع‌های موجود در مغز را که با پیام رسان‌های عصبی در ارتباط هستند را افزایش دهد.

 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
49

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین